Turku ja ampumaharrastus

Sol

Onko totta, että Turku on varsinainen takapajula ammuntaharrastuksen
suhteen????

Kupittaalla on ampumarata pikkukaliibereille, mutta missä Turussa pääsee
ampumaan 9mm:llä ja isommalla? Eikö tosiaankaan ole muita ratoja käytössä???
Asennevammaisuuttako???

-Sol-

AtteK

Varmaan tipsin pojatkin jossain käy ampumassa...?

http://personal.inet.fi/yhdistys/tipsc/

-AtteK-

"Sol" <s...@sunpoint.net> wrote in message

Raaka-Arska

Joo, Virttaalla.
Turussa ei ole ratoja, ammunnan takapajula. (Tulipas runomitallista.)

-Raaka-Arska-

"AtteK" <ako...@NOSPAM.cc.hut.fi> kirjoitti viestissä

Mikko Mnen

ehkä parempi, jos turkulaisille ei anneta aseita käsiin ollenkaan.

Vakavammin puhuen. Kysyvä löytänee harrastuspaikkansa, joten lieneekö niitä
tarpeen utsia täällä kaikkien griinpiisiläisten nähtävillä. Menevät heti
asiattoimat suurennuslasilla tarkastelemaan paikkoja ja jonkin direktiivin
perusteella saavat paikan lakkautettua.
Haulikkoradat taitaa olla "liipaisimella" monella suuntaa. Ei sen puoleen,
että onko se lyijyn kylväminen maastoon joka paikassa hyväksi

Aimo Neekeri

"Raaka-Arska" <aripit...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:5Pn5a.6673$B33.4...@reader1.news.jippii.net...

> Joo, Virttaalla.
> Turussa ei ole ratoja, ammunnan takapajula. (Tulipas runomitallista.)

Totta ,Turussa ei taida olla ampumaratoja ulkotiloissa,muutama
sisäampumarata ehkä onkin ,esim Brahenkadun ampumakeskus.
Lähin ulkorata taitaa olla ruskon hiekkakuopilla , 15 min. ajomatka Turun
torilta. Rataa ylläpitää Turun Seudun Ampujat, mutta voi siellä käydä
ampumassa seuraan kuulumattomatkin. Vastuuvakuutus pitää olla kunnnossa
jollei ole kilpailulisenssiä.

Raaka-Arska

"Aimo Neekeri" <jori.m...@dnainternet.net> kirjoitti viestissä

> [...]
> torilta. Rataa ylläpitää Turun Seudun Ampujat, mutta voi siellä käydä
> ampumassa seuraan kuulumattomatkin. Vastuuvakuutus pitää olla kunnnossa
Kupittaalla sisäampumarata lähinnä .22:lle ei isoille kanuunoille.
Brahenkatu käsittääkseni mennyt nurin aikoja sitten... (siis ampumarata).
Poliiseilla on oma rata, jonne ei asiaa liene muilla, ja siinähän ne
tietääkseni... Jos muilla parempaa tietoa, niin odotan laukaisu
herkistettynä tietoa, auto lämmityskaapelin päässä. ;)

-Raaka-Arska-

aura66

Kyllä Turkuun on tulossa isojen kaliiberien sisärata... :-)
Homma vaan on sen verran alussa että en voi enempiä siitä kertoa,
mut luvat on jo kunnossa sekä paikka ok.. lähellä keskustaa.
syksyllä pitäis jo päästä ammuskelemaan. radalla ois pituutta n. 50 m sekä
kaliiberirajoitus 20mm. että ei kun odottelemaan, ilmoittelen kun saan
asiasta enemmän tietoa.

"Raaka-Arska" <aripit...@hotmail.com> kirjoitti viestissä

Jape Lehto

Tätä odotellessa... =( On aivan liian surkea meininki ollut toistaiseksi
täällä... Ilmoittele ihmeessä tosiaankin jos / kun jotain asiasta lisää
tiedät..

"aura66" <m...@aura66.com> wrote in message

Raaka-Arska

"aura66" <m...@aura66.com> kirjoitti
viestissä:3f0958a9$1...@news.dnainternet.net...

> [...]
> syksyllä pitäis jo päästä ammuskelemaan. radalla ois pituutta n. 50 m sekä
> kaliiberirajoitus 20mm. että ei kun odottelemaan, ilmoittelen kun saan
Kuulostaa hyvältä. Ilmoittele tosiaan asiasta. Tästä perheestä löytyy yksi
erittäin innokas odottaja ja vaimokin on innostunut ammunnasta...
Heitä vaikka privaattipostia ja kerro tarkemmin. Poista spammiesto...

-Raaka-Arska-

Jani Lehto

Tästä ei varmaan vieläkään ole kuulunut mitään?

Eli jos joku tietää missä Turussa pääsee nykyään ampumaan, olisi kiva tietää

"Raaka-Arska" <aripitka...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:TMsOa.559$hT5...@reader1.news.jippii.net...

Galw

On Thu, 30 Dec 2004 21:07:33 +0200, "Jani Lehto" <ja...@pois.mbnet.fi>
wrote:

>Tästä ei varmaan vieläkään ole kuulunut mitään?
>
>Eli jos joku tietää missä Turussa pääsee nykyään ampumaan, olisi kiva tietää

Kakskakkosella (ja .32:lla sekä .38:lla WC-luodeilla) saa ampua
kupittaan ampumaradalla. Tuo odotettu 'järeämmän' kaluston rata etenee
kyllä, mutta on kyllä vastustustakin kohdannut. Ilmeisesti vuosi ehtii
vielä vierähtää ennen kuin Turussa päästään sisätiloihin ampumaan.

Tuukka

Jani Lehto

No voiha pieru.

Viimeksi kun utelin, niin oli juttua että "vuoden vaihteen nurkissa", ja se
vuoden vaihde oli 2004 :)

En tiennytkään että kuppikella saa .38 pistellä, jotain sentään iloa
siitä... Osaatko heittää lonkalta, että mites sinne pääsee ampumaan? Itse
olen kerran jossain saunaillan alkupuolella siellä ollut, mutta päässyt
unohtumaan...

Jani

"Galw" <tje...@utu.fi> kirjoitti
viestissä:pao8t0ttpirrtcssr...@4ax.com...

persona non

Turkulaiset tulevat Helsinkiin, täällä on mukavaa........

"Jani Lehto" <ja...@pois.mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:YlYAd.519$0k4...@reader1.news.jippii.net...

Juuso

Kupittaalla ei saa ampua kuin lyijyluoteja...
Kävin joskus siellä 38.Superin kanssa ja OLI lyijyluodit putkessa, mutta
eivät ne vanhat pierut ketä siellä päivysti niin halunneet että ammun siellä
koska aseeni (Custom DC) näyttää hirmuisen rambopyssyltä kuulemma
suujarruineen ja punapisteineen.... Sanoivat, että et sä saakaan ampua.

Sitten ilmeisesti kelpaa joukkoon jos on ~100v ikää ja osaa ampua vain 22LR
1.lks/10min. Idioottia porukkaa ne käpysäkit tuolla...

(Edellämainittu teksti ei ole tarkoitettu minkäänmoiseen provosointiin
ikärasismista taikka kenenkään henkilökohtaisesti otettavaksi loukkaukseksi.
Kyseessä on yksilön mielipide asiasta.)

-Juha

"Jani Lehto" <ja...@pois.mbnet.fi> wrote in message

Galw

On Tue, 4 Jan 2005 18:41:42 +0200, "Juuso" <e...@hehe.org> wrote:

> [...]
>
>Sitten ilmeisesti kelpaa joukkoon jos on ~100v ikää ja osaa ampua vain 22LR
>1.lks/10min. Idioottia porukkaa ne käpysäkit tuolla...

No jaa, eipä mulla ikää ole kuin 23 ja tuolla viihdyn. Isoista
pyssyistä ei vaan pidetä senkään vuoksi, että suupamaus on aikalailla
kovempi kuin kakskakkosella, eli vieressä ei ole kiva olla. Tuollahan
harjoittelee samaan aikaan myös ilmakivääriampujoita, joten heidätkin
tulee huomioida (tuplakuulosuojaus ei ainakaan mukavoita ampumista).
Ammunnan ei tarvitse myöskään olla mitään erityisen hidasta, mutta ei
nyt tietysti räiskimistäkään. Jotkut ampuvat hitaammin, jolloin
nopeasti ampuva saa sitten odotella tauluille pääsyä. (no, onhan
tuolla seinän takana tilaa toisillekin ampujille, jos jotkut ampuvat
hitaammin ja toiset vaikka kääntyviä)

Kupittaan radan huonona puolena pidän kyllä mahdollisuutta lyijylle
altistumiseen, varsinkin vuoron lopuilla kun siivoaminen alkaa.

Tuukka

Tomppa

Moi, Kupittaalla itse aikoinaan paljon ampuneena (TSA:n jäsen vieläkin),
olen aina hiukan ihmetellyt sitä, että siellä saa ampua vain lyijyluoteja.
Lyijylle altistumisriski on todellinen Kupittaalla.

Esim Helsingissä noin kuukausi sitten kaupungin ympäristöviranomainen
tarkasti kaikki Hesan sisäampumaradat --> jonka jälkeen laativat SUOSITUKSEN
että lyijyluotien käyttö sisäampumaradoilla tulisi välttää, koskee myös
"perseestä" auki olevat vaippaluoteja.
Suosittelivat kuparoitujen luotien käyttöä + myrkyttömiä (non tox nalleja),
suositus sen takia, koska eivät pysty valvomaan.

Lyijyluoteja on monenlaisia, esim Intercastin valuluotien kovuus on +20
Brinelliä (hampaanjälkeä vaikea saada luotiin:-)), Lapuan WC --> noin 5 Br.
Archipelagon pinnoitetut noin 8 Br + 0,10mm anodikuparipinnoite. Eli "summa
sumarum" Intercastin lyijyluodilla saa enemmän vahinkoa aikaiseksi
ratalaitteille kuin esim Archipelagon pinnoitetulla.

terv tomppa

Galw

On Thu, 6 Jan 2005 09:52:50 +0200, "Tomppa" <tom.ro...@phnet.fi>
wrote:

>Moi, Kupittaalla itse aikoinaan paljon ampuneena (TSA:n jäsen vieläkin),
>olen aina hiukan ihmetellyt sitä, että siellä saa ampua vain lyijyluoteja.
>Lyijylle altistumisriski on todellinen Kupittaalla.

Jeps. Toki, onhan niitä vaarallisimpiakin harrastuksia, mutta lyijy on
salakavalaa, ja ikävää varsinkin jos perheessä on pieniä lapsia jo
valmiiksi tai tulossa.

Olisi kyllä hyvä juttu jos rata 'päivitettäisiin', mutta siihen
kuluisi kyllä runsaahkosti rahaa; rata'vallin' nyt vielä tekee
"ysiturvallisiksi" vaikka autonrenkailla, mutta esim. ilmastoinnin
uusiminen voisi olla aika suuri menoerä. Suurin riski lienee kyllä
henkilökunnalla sekä 'aktiiveilla', varsinkin siinä vaiheessa kun
rataa putsataan. Toivottavasti kukaan ei nyt nosta tästä mitään rataa
sulkevaa haloota, eli ei se Kupittaa nyt mikään 'terveyspommi' ole,
mutta riskit kannattaa tiedostaa, ja ainakin pestä kädet ja kasvot
ammunnan jälkeen.

Tuukka

Topi Kutvonen

> [...]
> Tästä ei varmaan vieläkään ole kuulunut mitään?
>
> Eli jos joku tietää missä Turussa pääsee nykyään ampumaan, olisi kiva

Onko siellä radalla TSA mahdollisuus lainata esim. pienoiskivääriä? Poika
(13-v) haluaisi kokeilla, mutta ei kiinnostaisi ostaa muutaman sadan euron
kalustoa "kokeilumielessä" jos homma ei natsaakaan. Pienoiskivääriammunta
olisi varmasti tuon ikäiselle kundille kehittävä laji, vaatii keskittymistä
ja hermojen hallintaa.

Galw

Tuolla radalla ammutaan joko omilla tai yhdistyksen aseille, joten kai
harrastaminen voisi onnistua, mutta parin kerran kokeilut voivat olla
hankalampia (No, eihän tuo rata muutenkaan ole "kaupallinen" vaan
jäsenille)
En tiedä minkälaista kalustoa TSAlta löytyy, itse ammun
ressuyhdistyksemme vuorolla.

Tuukka

Galw

On Sat, 22 Jan 2005 00:24:49 GMT, "Topi Kutvonen" <e...@spamm.ia> wrote:

>Onko siellä radalla TSA mahdollisuus lainata esim. pienoiskivääriä? Poika

>(13-v) haluaisi kokeilla.

Pieni lisäys: ainakin suht. nuorta ilmakiväärillä ampuvaa porukkaa
tuolla käy harrastamassa, lainavehkeillä siis. 13v ikä ei oikein
helpota ainakaan itsenäistä ampuma-aseiden käyttöä, mutta
ilmakiväärien kanssa tarkkuus ja turvallisuus yhdistyvät pienempään
"säätämiseen" (valvojat, luvat, säilytys, kuljetus) kuin oikeilla
aseilla.

Tuukka

lauri.m...@gmail.com

lauri.m...@gmail.com