Käsiaserintamalla alkoi tapahtumaan.

Hervannan ääni

Käsiaseet vedettiin pois valtion huutokaupasta

STT

Helsinki

Käsiaseet on vedetty pois lokakuun alussa pidettävästä valtion
huutokaupasta. Sisäministeriön arpajais- ja asehallintoyksikön huutokaupassa
Riihimäellä ei myydä lyhyitä käsiaseita. Lyhyet käsiaseet poistettiin
huutokauppalistoilta Kauhajoen tapahtumien seurauksena.

- Halutaan tälläkin tavoin nyt sitten valottaa, että yhteiskunta ei
niitä niin hirveän tarpeellisina pidä, yksikön päällikkö Jouni Laiho totesi
perjantaina.

Listoilta poistetut aseet ovat niin sanottuja taskuaseita ja
käsiaseita, joita ei käytetä urheiluammunnassa.

Huutokaupassa myytävät aseet eivät ole rikoksentekovälineitä, vaan
esimerkiksi perintönä saatuja aseita, joihin uudella omistajalla ei ole
lupaa. Arpajais- ja asehallintoyksikkö myy huutokaupassa aseet omistajan
lukuun.

- Näin me saamme aseet niiltä henkilöiltä, joilla ei ole oikeutta tai
ehkä haluakaan niitä hallita sellaisille henkilöille, joilla on siihen halu
ja mahdollisuus.

Asiasta kertoi sanomalehti Keskisuomalainen verkkosivuillaan.

Käsiaseeseen tarvitaan jatkossa kaksi poliisia

STT

Lahti, Liminka, Hämeenlinna

Käsiaseen lupaan tarvitaan jatkossa yhden poliisin sijaan kahden
tekemä arvio. Lahdessa Turvallisuus ja puolustus 2008 -messuilla perjantaina
puhunut sisäministeri Anne Holmlund (kok) ja poliisiylijohtaja Mikko Paatero
lupasivat, että uusi ohje asiasta lähetetään poliiseille viimeistään
maanantaina.

Holmlundin mukaan ohjeistuksessa tiukennetaan viime vuonna annettuja
ohjeita. Kirjeessä on mukana myös selvityspyyntö siitä, miten näitä ohjeita
on noudatettu.

Holmlund lupasi samalla, että sisäministeriössä aloitetaan maanantaina
myös parjatun aselain uudistamishanke.

Kaikki tiedot käyttöön

Messuilla tuli esiin myös tarve viranomaisten tietojen vaihtoon.

Niin tilaisuuden alussa paikalla ollut puolustusministeri Jyri
Häkämies (kok) kuin Holmlundkin suhtautuvat varovaisen myönteisesti siihen,
että luvan hakijasta kysyttäisiin automaattisesti tietoja
sotilasviranomaisilta. Häkämiehen mukaan tämä on mahdollista jo nyt, jos
poliisilta tulee pyyntö.

Poliisiylijohtaja Paatero mainitsi lisäksi, että kahden poliisin
arvion lisäksi haastatteluun on jatkossa kerättävä hakijasta kaikki
saatavilla oleva aineisto. Näin korostetaan myös mahdollisuutta saada
todistus hakijaa mahdollisesti hoitavalta lääkäriltä.

Asekauppias boikotoi

Ministeri ja poliisijohto kertoivat lupahaastattelun tiukentamisesta
sen jälkeen, kun Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevat Limingan ja Haukiputaan
poliisilaitokset olivat ilmoittaneet lopettavansa aselupien myöntämisen
siihen asti, että sisäministeriö antaa uudet ohjeet.

Hämeenlinnalainen asekauppias kertoi perjantaina lopettavansa
käsiaseiden myynnin alle 25-vuotiaille. Erämaailma-liikkeen toimitusjohtaja
Jukka Niemi sanoo, että vapaaehtoinen myyntikielto pysyy voimassa, kunnes
uuden aselain sisällöstä on selvyys.

Hämeen Sanomien haastattelussa kauppias moittii poliisia löysästä
aselupakäytännöstä.

- Minkä takia jokaisen pojanklopin pitäisi saada pistooli? hän
ihmettelee.

--
http://www.youtube.com/watch?v=3-p9x4rVgzU&feature=user
http://www.youtube.com/watch?v=_D7LGReV4jo&feature=related

Heikki Heinonen

On Sat, 27 Sep 2008 08:32:10 +0300, "Hervannan ääni" <mulkk...@gmail.com>
höpisi että:

> Käsiaseet vedettiin pois valtion huutokaupasta

Tällaisesta ilmiöstä käytetään nimitystä moraalinen paniikki. Viisaat päättäjät
ovat yhtä mieltä siitä että jotain tarttis tehdä mutta eivät oikein tiedä mitä.
Niinpä kohteeksi valikoiutuu melkeinpä mikä tahansa aseisiin liittyvä asia.

Kaikki ymmärtää ettei jollain huutokaupan peruuttamisella ole mitään vaikutusta
hullujen tekemiin joukkomurhiin, mutta kun mitään muutakaan ei osata tehdä.

Hervannan ääni

Heikki Heinonen wrote:

> Tällaisesta ilmiöstä käytetään nimitystä moraalinen paniikki. Viisaat

Ei ne tajua että on myöhäistä rypistää kun on jo....

Paniikkireaktioita.
Voisi kataisen rosvokopla yrittää edes laittaa maan asioita sellaiseen
kuntoon ettei ihmisten tarvitsisi syrjäytyä ja vieraantua yhteiskunnasta.
Noi massamurhat on vasta alkua.
Ootappas

Heikki Heinonen

On Sat, 27 Sep 2008 10:17:08 +0300, "Hervannan ääni" <mulkk...@gmail.com>
höpisi että:

Ehkä joukkomurhat on alkua uudelle punikkien kansannousulle. Niinhän se
viimeksikin alkoi.

Hervannan ääni

Joo mut _tällä_ kertaa se ei olisi kansannousu tai kapina....

Hervannan ääni

Heikki Heinonen wrote:

> Ehkä joukkomurhat on alkua uudelle punikkien kansannousulle.

Kansannousulle?
Meinaat niinku Unkarissa 1956?

Heikki Heinonen

On Sat, 27 Sep 2008 10:43:01 +0300, "Hervannan ääni" <mulkk...@gmail.com>
höpisi että:

Ai että punikit siellä kapinoi? Lueppa läksysi paremmin.

Hervannan ääni

Riittävän hyvin luettu.
Lukisitpa itsekin.
Sanaa kansannousu ei käytetä kuvaamaan kapinaa, sisällissotaa.

Lu-lu

"Hervannan ääni" <kirjoitti

> [...]
> huutokaupassa Riihimäellä ei myydä lyhyitä käsiaseita. Lyhyet käsiaseet
> poistettiin huutokauppalistoilta Kauhajoen tapahtumien seurauksena.

on onhan tuo melkosen typerää ollukkin ... huutokaupata nyt
pyssyjä kaikilla halukkaille ...

ja kas, kun
ei vielä oo' hokattu huutokaupata tullin takavarikoimia viinoja
... heh-heh !

Heikki Heinonen

On Sat, 27 Sep 2008 12:00:56 +0300, "Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> höpisi
että:

>"Hervannan ääni" <kirjoitti
>

>on onhan tuo melkosen typerää ollukkin ... huutokaupata nyt
>pyssyjä kaikilla halukkaille ...

Niitä huutokaupattiin ainoastaan asekauppiaille. Yleisö ei pääse edes katsomaan.

Heikki Heinonen

On Sat, 27 Sep 2008 11:35:11 +0300, "Hervannan ääni" <mulkk...@gmail.com>

höpisi että:

>Riittävän hyvin luettu.
>Lukisitpa itsekin.
>Sanaa kansannousu ei käytetä kuvaamaan kapinaa, sisällissotaa.

Unkarissa kapinoi vastavallankumoukselliset eli kontrarevolutsionäärit. Eli
valkobandiitit.

Hervannan ääni

Heikki Heinonen wrote:
> On Sat, 27 Sep 2008 11:35:11 +0300, "Hervannan ääni"
> <mulkk...@gmail.com> höpisi että:

> Unkarissa kapinoi vastavallankumoukselliset eli
> kontrarevolutsionäärit. Eli valkobandiitit.

Entäs DDR:ssä?
Sana kansannousu mielletään kapinoinniksi punikkeja vastaan.

JOTEN, kirjoituksesi "Ehkä joukkomurhat on alkua uudelle punikkien
kansannousulle." vaikutti hiukka oudolta.

Hervannan ääni

"Inkeriläisten kansannousua" unohtamatta....

Heikki Heinonen

On Sat, 27 Sep 2008 12:19:59 +0300, "Hervannan ääni" <mulkk...@gmail.com>

No vittu tapetaan kaikki.

Lu-lu

"Heikki Heinonen" < kirjoitti

> Niitä huutokaupattiin ainoastaan asekauppiaille.
> Yleisö ei pääse edes katsomaan.

vai niin ? no entä
mites tää "uusi" käytäntö nyt sitten muuttaa ja/tai "parantaa"
joidenkin sekopäiden (= hullujen) oppilaitos-ampujien nykyistä,
luvallisen ( / luvattoman ) käsiaseen hankinta-tilannetta ... ?

= E I siis yhtään M I T E N K Ä Ä N !

eli
vetävätkös asetehtaatkin nyt kaikki käsiaseensa pois Suomen
ase-markkinoilta ?

no "luvallisilla" hirvikivääreillä syntyykin tehokkaampaa jälkeä,
eikä enää tartte vaivata paikalle ees' ambulanssihenkilökuntaa(kaan)

joten me jäämme kai siis yhä kaipaamaan lisää näitä uusia
näennäistoimenpiteitä ... heh-heh !

enämmän kieltoja ja rajoituksia ! ... jotka eivät vaikuta joukko-
murhia suunnittelevien sekopäiden touhuiluihin jatkossakaan
juuta eivätkä jaata ... pliis !

Turo Juurakko

Tämä nykyinen sukupolvi on kylläkin kasvanut Lipposen Suomessa. Ei edes
kokoomus ja Katainen pysty tekemään ihmisistä massamurhaajia parissa
vuodessa...

--
mukavan tiukkaa

val...@europe.com

Tänään oli Hesarissa uutinen, että tehokkaat ilma-aseet ja jousipyssyt
ja ritsatkin aiotaan kieltää. Varmaan se tarkoittaa myös, ettei
tällaisia saa myöskään itse valmistaa. Ennen vanhaan omatekoista
ilmakiväärien valmistaminen oli yleistä, mutta nykynuoriso ei taida
enää vaivautua, kun valmiitakin saa. Omatekoiset olivat hyvä lisä
aseistukseen ruoskien ym. lisäksi erilaisissa pikku nuorisokahakoissa
(minun kotiseudullani niitä sanottiin sodiksi ja osapuolia
komppanioiksi), joita vielä 1960-luvulla käytiin yleisesti.

Pitäisiköhän vielä ennen kieltojen voimaantuloa tekaista jonkinlainen
pieni ilmatykki, jollaista jo iät ajat sitten suunnittelin. Se olisi
suurennettu kopio omatekoisesta ilmakivääristä. Haulien sijasta sillä
ammuttaisiin isompia kuulia tai akselinpätkiä tai mitä nyt piippuun
mahtuisi. Lataus tapahtuisi taljalla vetämällä. Jousina olisivat
jotkin teollisuudessa käytettävät isot jouset, jollaisia voisi löytyä
romuliikkeista - tai paremman puutteessa etukuormaajan sisärenkaasta
tehty jättiläiskuminauha.

No, kunhan höpötän. Todellisuudessa en tee ilmatykkiä - joten
virallisten tahojen ei kannata vaivautua käynnistämään tutkimuksia
(jos aikoisin tehdä tuollaisen, en kirjoittaisi siitä tässä).

Jaska Parru

Miten tyhmiä nämä päättäjät oikein ovat...
Käsiaseiden lupakäytännön vaikeuttaminen tarkoittaa käytännössä lähes
suoraan sitä, että valtio lopettaa seuraamasta kellä näitä aseita on, koska
luvallisten tilalle tulee entistä enemmän luvattomia.
Perse edellä puuhun siis mennään, mutta se ei tässä maassa ole mitään uutta.

Kai R

On 27 syys, 17:48, "Jaska Parru" <some...@microsoft.com> wrote:
> [...]
> suoraan sitä, että valtio lopettaa seuraamasta kellä näitä aseita on, koska
> luvallisten tilalle tulee entistä enemmän luvattomia.

Meinaatko menää ostamaan laittoman aseen? Miksi?

--
Kai

Jaska Parru

Esimerkiksi sen takia että se on mahdollista ja koska en käytä sitä vääriin
tarkoituksiin, asia ei haittaa ketään eikä kiinnosta viranomaisia.

"Kai R" <kai.r...@gmail.com> wrote in message

Jaska Parru

...päinvastoin mitä nämä itsemurhaiskujen tekijät, minä rakastan ihmisiä. Ei
ole sellaista ihmistä, josta en löytäisi jotakin hyvää.
Minä ehkä täällä kirjoittelen joskus juttuja, jotka pistävät minut mustalle
listalle jossakin tuolla nettiä valvovissa piireissä, mutta se on ihan
turhaa, koska minä leikin ainoastaan tekstillä.

"Jaska Parru" <som...@microsoft.com> wrote in message

Lu-lu

"Heikki Heinonen" < kirjoitti

> Niitä huutokaupattiin ainoastaan asekauppiaille.
> Yleisö ei pääse edes katsomaan.

no voitashan nuo takavarikoidut viinaksetkin huutokaupata
vain jälleenmyyjille (= diilereille) Alko:lle ja/tai ravinteleille

Lauri Levanto

"Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> wrote in message
Aiemmin ne meni Alkolle teollisuusalkoholin raaka-aineeksi, mutta sitten
tuli kilpailulainsäädäntö...
Tuotevastuulaki estää niiden myynnin juomiksi.

LaL

Lu-lu

"Lauri Levanto" < kirjoitti

> Aiemmin ne meni Alkolle teollisuusalkoholin raaka-aineeksi,
> mutta sitten tuli kilpailulainsäädäntö...
> Tuotevastuulaki estää niiden myynnin juomiksi.

joo ... ja tieto- ja potilas-"suoja"lait estävät poliisia saamasta
ampuma-hullujen sekopäiden pillereiden popsimatta-jättämis-tietoja

... eivätkä nuot rassukat normaalisti pääse mukaan ees'
irk-kalleriaan tai juu-tuupiinkaan
eli

entä
mistähän saataisiin myös tehokas ja toimiva kansalaisten-suoja-laki ?

herv...@gmail.com

Joka miehelle rynnäkkökivääri, käsiase ja asekaappi on parasta
maanpuolustusta Nato-jäsenyyttämme unohtamatta

Seppo tamperelainen Lehto Yhteiskuntakriitikko

http://hervantalainen-ehdokas.blogspot.com/

http://www.blogger.com/profile/12989199279957145380

hervantalainen kunnallisvaaliehdokas Seppo Lehto

http://hervantalainen.blogspot.com/

Maahanmuuton ongelmat on tunnustettava: Suomalainen on uhri siinä kuin
gorillakin
On vielä aika valon, auringon ja kohta kaamoksen, vaan ei metsäänmenon
paikka maahanmuuttopolitiikassa

Rakkaat hervantalaiset kunnallisvaaleissa 2008 on muutoksen paikka:

Maahanmuuton ongelmat on tunnustettava: Suomalainen on uhri siinä kuin
gorillakin, mikäli emme sano: EI! maahanmuutolle

- Valitse viisaasti valitse Seppo Lehto valtuustoon omalta listalta
ehdokasnumrolla 637

http://ymparileikkaukset-estettava.blogspot.com terveisin

Kunnallisvaaliehdokas Seppo Lehto hervantalainen ja tamperelainen
sinun asiallasi

Mikäli Hervanta ja Tampere islamisoituu, niin unohda sianliha ja muut
suomalaisuustuotteemme
Mikäli Hervanta ja Tampere islamisoituu, niin unohda sianliha ja muut
suomalaisuustuotteemme
Hervantalainen kuntavaaliehdokas 637 Lehto Seppo tuntemanne mies
Hervannasta on käytettävissänne voimakas sianlihan ja isänmaamme
arvojen puhuja Seppo Lehto ehdokasnumerolla 637

Hervanta Tampereen hakaristimetsikkö ja katujen järjetön
kaventaminen. Minne pikaratikka?
Tampereen kunnallisvaaleissa itketään rahaa - Sopiiko kysyä
mistä säästöjä? Maahanmuuttajien vastaanotosta tinkimällä olkaa hyvä
niin riittää rahat - Tamperelainen kunnallisvaaliehdokas Seppo Lehto
toimii kuin lehtopöllö yöllä ja päivällä kuin hornet

http://kunnallisvaaliehdokas.blogspot.com

Tampereen kunnallisvaaleissa

Tamperelaisia kunnallisvaaliteemoja: Maahanmuuttajien sijaan tukea
suomalaisille 637 Seppo Lehto

Olli

Heikki Heinonen wrote:

> Kaikki ymmärtää ettei jollain huutokaupan peruuttamisella ole mitään vaikutusta
> hullujen tekemiin joukkomurhiin, mutta kun mitään muutakaan ei osata tehdä.

Kaikki muut ymmärtää, että symboleilla on merkitystä. Jotakuta harmittaa
aina, mutta ei voi mitään.

Olli

Profeetta Tero

Heikki Heinonen wrote:
> [...]
> hullujen tekemiin joukkomurhiin, mutta kun mitään muutakaan ei osata tehdä.

Tuskin tuolla edes yritetään mitään vaikutusta saada. Kunhan nyt
näytösluontoisesti tekevät jotain, että tyhmä kansa näkisi viranomaisten
toimivan.

Olli

Heikki Heinonen wrote:

> [...]
> Niinpä kohteeksi valikoiutuu melkeinpä mikä tahansa aseisiin liittyvä asia.

Näin toimii julkisuus, näin toimii yhteiskunta, näin toimii sosiaalinen
todellisuus. Se toimii yksittäisten asioiden kautta. Mukaan voi mahtua
tyhmyyksiäkin, mutta kun suunta noin pääpiirteissään on nyt oikea, niin
ei viitsi kauheasti valittaakaan.

Olli

Jupe

<herv...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:ff688a7f-8609-46a5...@r66g2000hsg.googlegroups.com...

>Joka miehelle rynnäkkökivääri, käsiase ja asekaappi on parasta
>maanpuolustusta Nato-jäsenyyttämme unohtamatta

Miksei? Sveitsissä on joka armeijan käyneellä hepulla valtion puolesta
rynkky kotona, eikä niitä käytetä massamurhiin kouluilla, eikä rikoksiin
muutenkaan sen enempää kuin aseita ylipäätään rikoksiin täällä Suomessakaan.

Heikki Heinonen

On Mon, 29 Sep 2008 06:47:29 GMT, Olli <orko...@nic.fi> höpisi että:

Kas kun metsästystä ei ole vaadittu kiellettäväksi. Käytetäänhän siinäkin
aseita.

Olli

Heikki Heinonen wrote:

> Kas kun metsästystä ei ole vaadittu kiellettäväksi. Käytetäänhän siinäkin
> aseita.

Mikä paniikki näillä aseihmisillä nyt oikein on? Kun puhutaan
automaattipistooleilla tehdyistä massamurhista, he ensin lakkaavat
puhumasta massamurhista ollenkaan ja sitten vetelevät summanmutikassa
esiin kaikkea mahdollista saksista metsästykseen.

Sääntö yksi: pysy asiassa.

Puhu massamurhiin käytetyistä asioista, ellei tarkoituksena ole vain
lisätä kohinaa. Palataan sitten asiaan.

Olli

Orgazmo

>Miksei? Sveitsissä on joka armeijan käyneellä hepulla valtion puolesta

Ehkä siitä johtuu että Sveitsi on demokratia ja Suomi on avoimen
fasistisen (lisää eiry:n sivuilla ja netistä etsimällä freudenthal-
tietoa) rkp:n hallitsema marionettivaltakunta jossa isot puolueet
ottaa ehdokkaiksi vain ennalta jeesmiehiksi tiedettyjä.

Hiiffimees

"Olli" <orko...@nic.fi> wrote in message
Ne ei ollu automaattipistooleita. ... Ja killingspreessä oli joku julli
niipannu 13 puukolla.

Olli

Hiiffimees wrote:

> Ne ei ollu automaattipistooleita.

Olivat. Tutustu vallitsevaan terminologiaan. Siis oikeasti vallitsevaan.

> ... Ja killingspreessä oli joku julli
> niipannu 13 puukolla.

Varmaan joku jossain on tehnyt jotain. Se on hetikohta isoissa uutisissa
täällä ja tulossa kopoitavaksi? Pysytään nyt lopulta näissä, joita
meillä oikeasti ja varmasti on, jooko?

Olli

Hiiffimees

> Olivat. Tutustu vallitsevaan terminologiaan. Siis oikeasti vallitsevaan.

Se on kertalaukeava itselataava pistooli, taitaa lukea ihan
aseenkantoluvassa. Insin��rin ajattelulla melko eri asia kuin
automaattipistooli.

> [...]

> t��ll� ja tulossa kopoitavaksi? Pysyt��n nyt lopulta n�iss�, joita meill�

eik� pysyt�

PLZI

"Hiiffimees" <hiiff...@gmail.com> wrote in message

> "Olli" <orko...@nic.fi> wrote in message
>
> Se on kertalaukeava itselataava pistooli, taitaa lukea ihan
> aseenkantoluvassa. Insin��rin ajattelulla melko eri asia kuin
> automaattipistooli.

Pedantisoidaan nyt kerralla homma kuntoon. Asetyyppi on pienoispistooli,
jonka toimintatapa on itselataava kertatuli. Ja l�pysk�ss� seisoo
"hallussapitolupa", ei "aseenkantolupa".

-PLZI

KA

Lu-lu kirjoitti:

> "Lauri Levanto" < kirjoitti
>

> joo ... ja tieto- ja potilas-"suoja"lait est�v�t poliisia saamasta
> ampuma-hullujen sekop�iden pillereiden popsimatta-j�tt�mis-tietoja

V��rin - v��rin - v��rin.

Tuosta tietosuojavaltuutettu jo infosikin, harmistuneena ja aiheesta.

Tietosuojalait ei est� niiden tietojen saamista.

Est�m�ss� on poliittisten saamattomien v�tysten joukko.

Tietosuojalaissa nimenomaan sanotaan ett� niit� tietoja saa luovuttaa,
kun siit� p��tet��n lailla.

Suomeksi, pit�� tehd� lakiin, esim aselakiin, pyk�l� jossa sanotaan
(esim) ett� poliisilla on oikeus tarkistaa armeijan,
terveysviranomaisten (ja mit� kaikkia t�h�n keksit��nkin) tiedoista
mielenterveytt� ja sosiaalista k�ytt�ytymist� sis�lt�v�t tiedot.

T�llaista pyk�l�� ei ole poliittisen saamattomuuden takia s��detty,
vaikka se on ollut jo useita vuosia mahdollista.

Poliitikot on vastuussa niist� Kauhajoen uhreista paljon enemm�n kuin
yksik��n poliisi.

Katainen ja vanhanen on j�tt�neet hoitamasta velvollisuuttaan
puoluejohtajina ja nyt kuolonuhrien takia olisi v�ltt�m�t�nt� ett�
eroavat ministerin paikalta ja puoluejohdosta.

Arvatkaa vain ett� kantavatko vastuunsa.
Ennemmin lehm�t lent��.

Erkki Esimerkki

PLZI kirjoitti:

> Pedantisoidaan nyt kerralla homma kuntoon. Asetyyppi on pienoispistooli,
> jonka toimintatapa on itselataava kertatuli. Ja l�pysk�ss� seisoo
> "hallussapitolupa", ei "aseenkantolupa".

Niinp�. Automaattipistooli on ajatuksena v�h�n outo. Tuolla tavalla
toimivaa asetta kutsutaan yleens� konepistooliksi. On muuten hassun
n�k�ist� teksti� kun joku k��nt�� englannin "machine gun"
konekiv��riksi. Lukiessa tulee ajateltua ett� melkoisia temppuja tekev�t
joku M60 kokoinen konekiv��ri matkassa..

Lu-lu

"KA" <eiroski...@pp.inet.fi> kirjoitti

> V��rin - v��rin - v��rin.

eip�s, vaan juuri p�invastoin: oikein - oikein - oikein !

> [...]
> Est�m�ss� on poliittisten saamattomien v�tysten joukko.
> Tietosuojalaissa nimenomaan sanotaan ett� niit� tietoja saa luovuttaa, kun

AIVAN ! ... mutta vasta sitten, KUN siit� p��tet��n lailla, ja kun
t�h�n mennes� ei ole p��tetty, niin (jopa) tietosuojalaki(kin) est��
... joten siis

oikein - oikein - oikein !

eli
jotain tarttis (kai ehk�) tehr�? eik� asiaa muuta miksik��n, ett�
tekemisvaatimus tulee osoittaa poliitikoillemme ... vai kuinka?

Olli

Hiiffimees wrote:

> Se on kertalaukeava itselataava pistooli, taitaa lukea ihan
> aseenkantoluvassa. Insin��rin ajattelulla melko eri asia kuin
> automaattipistooli.

Insin���ri tuntee vallitsevan terminologian, jos on tutustunut
aiheeseen, harrastaa sit� tms. Terminologia, kuten kieli yleens�kin,
muodostuu sosiaalisissa yhteyksiss��n, ja siksi esimerkiksi
jonkintyyppisen pistoolin yleisnimi on toinen, kuin insin��ri
m��ritelm�n mukaan uskoisi.

Automaattipistooli on vakiintunut tarkoittamaan itselataavaa eli
puoliautomaattista pistoolia, kun taas m��ritelm�n mukaista
automaattipistoolia kutsutaan sarja-automaattipistooliksi. Yrit� k�ytt��
automaattipistoolia merkitsem��n konepistoolia tai sarjatulta ampuvaa
pistoolia, sekaannus on varma.

K�yt�nt� on t�ss� mennyt insin��rim��ritelmien edelle, kaiketi siit�
syyst�, ett� koopeelle on oma nimens�, sarja-automaattipistooleja ei
juuri ole, ja yleisimpien asioiden nimitykset pyrkiv�t lyhentym��n. Eli
kieli el�� aivan normaalien s��nt�jens� mukaan. Automobiilista tuli
"auto", vaikka se ei yksin��n merkitse juuri mit��n.

Esim. http://www.students.tut.fi/~varria/ASEET.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ammunta_kes%C3%A4olympialaisissa_1900

Joka harrastaa, tuntee asian. Siksi:
http://www.kivira.fi/pm/Strobl/Esite/406S-esite.pdf

Olli

Heikki Heinonen

On Wed, 01 Oct 2008 21:59:27 GMT, KA <eiroski...@pp.inet.fi> h�pisi ett�:

> [...]
>
>T�llaista pyk�l�� ei ole poliittisen saamattomuuden takia s��detty,
>vaikka se on ollut jo useita vuosia mahdollista.

Rikosrekisterin lis�ksi pit�isi olla jonkinlainen mielenterveysrekisteri. Siihen
merkitt�isiin l��k�rin tekem�t diagnoosit, reseptil��kkeet ja laitoshoidot.
Lis�ksi my�s alkoholismi tai huumeiden k�ytt�. Varusmiespalvelun keskeytt�miseen
tarvittaneen l��k�rin diagnoosi, joten siit� tulisi automaattisesti merkint�.

Opas Koira

H�h, ei tarvita kuin yksi rekisteri jossa on kaikki, ihan kaikki,
ja kaikilla on p��sy sinne, ei ty�nantajankaan tarvitse p�hk�ill�
onko ty�nhakija sekop��narkkari kun sen voi tarkiataa rekisterist�.

Jupe

"Olli" <orko...@nic.fi> kirjoitti viestiss�:FQZEk.19$Nj...@read4.inet.fi...

V��ntele mit� v��ntelet, mutta kyll�h�n se kuitenkin n�in on, ett�
normaalissa kielenk�yt�ss� automaattipistooli ymm�rret��n konepistooliksi,
tai ylip��t��n pistooliksi, joka yhdell� liipaisimen vedolla ampuu
sarjatulta.
"Todellisia automaattipistooleita, jotka yhdell� liipaisimen vedolla ampuvat
sarjatulta, on my�s tehty. Ven�l�inen Stetshkin- pistooli m 1951 on
esimerkki sarjatulta ampuvasta automaattipistoolista."
http://www.students.tut.fi:80/~varria/ASEET.htm

Ja juuri n�m� n�iss� keskusteluissa esill�olleet itselataavat kertatuliaseet
ymm�rret��n normaalissa kielenk�yt�ss� puoliautomaattiaseiksi, oli kysymys
sitten pistoolista, kiv��rist�, tai haulikosta. Eik�p� tuosta
"semi-automatic pistol" -m��ritteest�k��n saa kyll� mitenk��n k��nnetty�
pelkk�� automaattipistoolia. Helpommin se k��ntyy puoliautomaatiksi, joka se
itse asiassa onkin.

--
-Jupe-

www.seitala.fi

Erkki Esimerkki

Opas Koira kirjoitti:

> H�h, ei tarvita kuin yksi rekisteri jossa on kaikki, ihan kaikki,
> ja kaikilla on p��sy sinne, ei ty�nantajankaan tarvitse p�hk�ill�
> onko ty�nhakija sekop��narkkari kun sen voi tarkiataa rekisterist�.

Aivan, yksi kansa, yksi poliisi, yksi rekisteri....

Lu-lu

"Erkki Esimerkki" < kirjoitti

just so: ...
ein Reich ... ein Volk ... ein Register ... und ...
die verr�ckte Leute

... ja hullujen tulee jatkossa - ihmisten ilmoilla liikuskellessaan -
aina k�ytt�� pakollista, leveet�, valkoista hihanauhaa, johon on
merkitty iso, punainen H-kirjain

sek�
pit�� jatkuvasti mukanaan enint��n kahden viikon vanhaa,
sertifioidun valtion-spykiatrin laatimaa l��k�rintodistusta
k�ytt�m�ns� spyyken-l��kityksen tehosta ...

... saadakseen
polliisilta luvan uuden, j�re�n, "automaagi"-k�siaseen hankintaan

ja
polliisin on toimitettava Juu-Tuupeen sek� irk-kalleriaan kaikkien
niiden hullujen naama- ja profiilikuvat, joille k�siaselupa on my�nnetty

Opas Koira

Niin, ihan loogista, jatkoa mm. yksi mies, yksi ��ni ....
Nyt pit�� vaan l�yt�� se mies.

Lapin Kansan turhaa fiaskoatakaan ei olisi kun ty�nantaja olisi
voinut rekisterist� jo todeta tilanteen.

KA

Heikki Heinonen kirjoitti:

Aivan, se olisi ainoa mik� todellisuudessa toisi sit� hy�ty� mit�
leikit��n saavan niist� l��k�rintodistuksista.

Ei jossain vartin haastattelussa todeta ket��n hulluksi jos ei ole jo
ennest��n tiedossa.

Kun tehd��n rekisteri, jonne on hoitoalan ammattilaisen ilmoitettava
mielenterveyden h�iri�t, alkoholiongelmat jne, niin sielt� poliisi voisi
tarkistaa esim lupaa hakiessa onko esteit�.

T�st� tarkistuksesta j�� j�lki ja rekister�ity voisi tarkistaa tietonsa
sek� kuka on katsellut niit� ja miksi.
Laittomasta rekisterin katsomisesta 6 kk vankeustuomio.

Esim t�llaista.

Olli

Jupe wrote:

> [...]
> normaalissa kielenk�yt�ss� automaattipistooli ymm�rret��n
> konepistooliksi, tai ylip��t��n pistooliksi, joka yhdell� liipaisimen

Kehoitan sinua edelleen puhumaan automaattipistoolista vaikka
ampumaradalla, niin opit v�h�n.

Jos l�yd�t onkun, joka kutsuu automaattipiastoolia konepistooliksi, niin
kerro minullekin.

Turha intt�� enemp��. Jos vaikka mainokset, esitteet ja normaali
kielenk�ytt� eiv�t kelpaa, niin mit�s asiasta enemp�� v��nt�m��n.

Olli

Heikki Heinonen

On Thu, 02 Oct 2008 09:08:09 GMT, "Jupe" <jupeN...@seitala.fi> h�pisi ett�:

> [...]
>pelkk�� automaattipistoolia. Helpommin se k��ntyy puoliautomaatiksi, joka se

No ent�s automaattikiv��ri? Ampuuko sekin sarjatulta?

Hiiffimees

"Heikki Heinonen" <miisu.h...@kolumbus.fi.i.eat.spam.4.breakfast> wrote
in message news:tIkFk.75073$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

ampuu, koska puoliautomaatti on itselataava kertalaukeava, automaattikiv��ri
on sitten sarjatuliase.

Kukaan aseharrastaja/mets�st�j�, jonka tunnen ei puhu puoliautomaattiaseesta
automaattiaseena, vaan puoliautomaattina. My�skin puoliautomaattihaulikko
on puoliautomaatti-haulikko, eik� automaattihaulikko.

Jupe

"Heikki Heinonen" <miisu.h...@kolumbus.fi.i.eat.spam.4.breakfast>
kirjoitti viestiss�:tIkFk.75073$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

No jos puhutaan puoliautomaattikiv��rist� (semi-automatic rifle) ja
t�ysautomaattikiv��rist� (fully automatic rifle or machine gun), niin
j�lkimm�inen ampuu sarjatulta ja puoliautomaattikiv��ri ampuu edelleen vain
yhden laukauksen jokaisella liipasimen painalluksella.

Itsell�ni on puoliautomaattikiv��ri ja puoliautomaattihaulikko, mutta yht��n
automaattikiv��ri� minulla ei ole, ei my�sk��n automaattihaulikkoa.

--
-Jupe-

www.seitala.fi

Jupe

"Hiiffimees" <hiiff...@gmail.com> kirjoitti
viestiss�:1olFk.68$Ea2...@read4.inet.fi...

T�t�h�n min� oon koittanu n�ille sivareille opettaa... ;-)

--
-Jupe-

www.seitala.fi

Mikko Lehtikanto

In sfnet.keskustelu.laki Jupe <jupeN...@seitala.fi> wrote:

>"Hiiffimees" <hiiff...@gmail.com> kirjoitti
>viestiss�:1olFk.68$Ea2...@read4.inet.fi...

>T�t�h�n min� oon koittanu n�ille sivareille opettaa... ;-)

Ehk� ongelmana on se, ett� t��ll� onkin tykkimiehi�. Puoliautomaattinen
tykki kun avaa lukon ja poistaa hylsyn laukauksen j�lkeen. Tykkimies
sitten laittaa uuden laukauksen ja sulkee lukon.

Onneksi aselupiin on otettu k�ytt��n yksiselitteiset m��ritteet
niin tuosta puoliautomaatin kaksoismerkityksest� ei tule ongelmaa.

--
Mikko Lehtikanto

Hiiffimees

"Jupe" <jupeN...@seitala.fi> wrote in message

niinp, ja min�kin olen armeijaa k�ym�t�n mi�s, nostov�en II luokka,
vapautettu rauhanajan palveluksesta (terveys esti, ruuansulatus). Yht��n
asetta en omista, ja siltikin ymm�rr�n eron puoliautomaatin ja automaatin
v�lill� (toki tuo pit�s tajuta jo ihan peruskoulun �idinkielen opeilla),
mutta hysteria on hysteriaa.

Olli

Hiiffimees wrote:

> [...]
> v�lill� (toki tuo pit�s tajuta jo ihan peruskoulun �idinkielen opeilla),

Ett� peruskoulun �idinkielen opeilla aletaan tehd� aseterminologiaa...
ehdinkin jo v�h�n ihmetell�.

Mutta jos et omista etk� tule omistamaan aseita, niin sittenh�n t�m�
eioleastaan ole sinull eongelma.

Olli

Hiiffimees

"Olli" <orko...@nic.fi> wrote in message

en min� niin sanonu, mutta perus�ininkielen opinnoilla ymm�rt�� eron
puoliautomaatin ja automaatin v�lill�. Siin� nyt on vaan eroa.

En sanonu ett� en tulisi omistamaan asetta.... Omista nyt en

Erkki Esimerkki

Mikko Lehtikanto kirjoitti:

> Ehk� ongelmana on se, ett� t��ll� onkin tykkimiehi�. Puoliautomaattinen
> tykki kun avaa lukon ja poistaa hylsyn laukauksen j�lkeen. Tykkimies
> sitten laittaa uuden laukauksen ja sulkee lukon.

Hmm. tykinkantoluvassani lukee selv�sti "Saa pit�� hallussaan ja
kuljettaa mukanaan 105mm itselataavaa tykki� ja sen ampumatarvikkeita."

Erkki Esimerkki

Erkki Esimerkki kirjoitti:

> Hmm. tykinkantoluvassani lukee selv�sti "Saa pit�� hallussaan ja
> kuljettaa mukanaan 105mm itselataavaa tykki� ja sen ampumatarvikkeita."

Oho, piti kirjoittaa 155mm kun joku tuohon kuitenkin puuttuu.

Lu-lu

"Jupe" < kirjoitti

> T�t�h�n min� oon koittanu n�ille sivareille opettaa... ;-)

ei ne mit��n opi ... haaskaat vain aikaasi

Lu-lu

"Mikko Lehtikanto" kirjoitti

> Onneksi aselupiin on otettu k�ytt��n yksiselitteiset m��ritteet
> niin tuosta puoliautomaatin kaksoismerkityksest� ei tule ongelmaa.

no ei puoliautomaatilla mit��n "kaksois"merkityst� oo'

se on
poliisinkin rekisteriss�: "itselataava kertaLAUKAISUase",
... eik� mik��n "automaagi" ...

Heikki Heinonen

On Fri, 03 Oct 2008 09:43:22 GMT, "Jupe" <jupeN...@seitala.fi> h�pisi ett�:

No miksi sitten on olemassa sana sarja-automaatti tai englanniksi full auto?

Heikki Heinonen

On Fri, 03 Oct 2008 14:35:17 +0300, Erkki Esimerkki <Er...@Esimerkki.net> h�pisi
ett�:

Tarinan mukaan jollain �ij�ll� on T-34 ja siin� toimiva 85mm tykki. Ja siihen
luvat.

John Smith

Heikki Heinonen naputteli:
> On Fri, 03 Oct 2008 09:43:22 GMT, "Jupe" <jupeN...@seitala.fi> höpisi että:

> No miksi sitten on olemassa sana sarja-automaatti tai englanniksi full auto?

"A semi-automatic pistol functions by using the energy from the recoil
of a single round of ammunition to extract and eject a fired cartridge
from the pistol's chamber and load an unfired round from a magazine into
the chamber for the next shot."

http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-automatic_pistol

"A machine pistol is a handgun-style, magazine-fed and self-loading
firearm, capable of fully automatic or burst fire, and normally
chambered for pistol cartridges."

http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_pistol

--
En ole täydellinen idiootti, joitain osia edelleenkin puuttuu.

Lu-lu

"Heikki Heinonen" kirjoitti

> No miksi sitten on olemassa sana
> sarja-automaatti tai englanniksi full auto?

jaa ... ja miksik�h�n ?

semi auto = itselataava kertatuli (= puoli-automaagi)

full auto = (t�ys-)automaagi, puhekieless� lyhennetty versio:
automaagi:

http://video.google.com/videoplay?docid=5854686068870249151

ja sitten tuo sun "oma-tekem�s-termi" eli sarja-automaagi
lienee terveen maalaisj�rjen mukaan sitten = serial auto ? ? ?

analogisesti sanan SARJA-murhaaja = serial killer kanssa:

A serial killer is a person who murders usually three or more people

l�hde:
englannin kielen alkeet ekaa pyssy��n hankkiville sarjamurhaajille, osa I

Mikko Lehtikanto

In sfnet.harrastus.aseet John Smith <som...@microsoft.com> wrote:
> [...]

>of a single round of ammunition to extract and eject a fired cartridge
>from the pistol's chamber and load an unfired round from a magazine into

Although there are a few automatic pistols that are fully automatic, the
term ordinarily refers to a semiautomatic or autoloading pistol, which
fires only one shot at each pull of the trigger. By contrast, a fully
automatic weapon continues to fire as long as the trigger is depressed

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/44886/automatic-pistol

--
Mikko Lehtikanto

Jupe

"Heikki Heinonen" <miisu.h...@kolumbus.fi.i.eat.spam.4.breakfast>
kirjoitti viestiss�:ompFk.75191$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

> On Fri, 03 Oct 2008 09:43:22 GMT, "Jupe" <jupeN...@seitala.fi> h�pisi
> ett�:

> No miksi sitten on olemassa sana sarja-automaatti tai englanniksi full
> auto?

Se kyll� itseasiassa on englanniksi fully automatic, eik� "full auto" ja
monesti k�ytet��n samassa yhteydess� viel� t�llaista ilmaisua: "fully
automatic or machine gun", eli "t�ysautomaatti eli konetuliase".

Ja mik�h�n sanakirjan tai k��nn�ksen mukaan full auto olisi
"sarja-automaatti"? Kyll� t�ytyy melkoisen kielivammainen k��nt�j� olla,
joka saa full auton k��ntym��n sarja-automaatiksi.

Mit� tuo sana "sarja-automaatti" muuten itseasiassa edes tarkoittaa?
Kyll�h�n ampumisesta puhuttaessa pelk�st��n jo sana "sarja" kertoo
millaisesta aseesta on kysymys. Vain automaattiaseella pystyt��n sarjoja
ampumaan, ei kai sit� tarvi erikseen sanoa, ett� sarja-automaatti...
Sanasta "sarja-automaatti" tulee mieleen sellainen ase, joka liipasinta
painettaessa ampuu automaattisesti tietyn pituisia sarjoja, vaikkapa viisi
laukausta ja viiden sekunnin tauko ja taas viisi laukausta ja tauko. Eik�
sek��n oikein t�sm�� tuollaiseen aseeseen, joka ampuu automaattisesti niin
kauan kuin liipasinta painetaan ja/tai panoksia riitt��. Eli t�m�nkin
perusteella automaattiase on sama kuin konetuliase, kuularuisku... ;-)

--
-Jupe-

www.seitala.fi

Juha.Lyytik...@kolumbus.fi

Heikki Heinonen kirjoitti:

Olisikin melkoista typeryytt� menn� rikkomaan hienoa ja historiallista
laitetta.

Heikki Heinonen

On Fri, 03 Oct 2008 20:34:19 +0300, "Juha.Lyytik...@kolumbus.fi"
<Juha.Lyytik...@kolumbus.fi> h�pisi ett�:

Joo mutta se liittyy l�hinn� elokuvan historiaan. Se j�i t�nne joltain
amerikkalaiselta kuvausryhm�lt�. Alun perin se on valmistettu 2.ms j�lkeen
jossain it�-Euroopassa, muistaakseni Tshekkoslovakiassa.

Profeetta Tero

Erkki Esimerkki wrote:

> On muuten hassun
> näköistä tekstiä kun joku kääntää englannin "machine gun"
> konekivääriksi. Lukiessa tulee ajateltua että melkoisia temppuja tekevät
> joku M60 kokoinen konekivääri matkassa..

Ei ole ollenkaan hassua koska "machine gun" nimenomaan on konekivääri,
"machine pistol" taas on konepistooli. Otetaan ensin selvää asioista ja
sitten vasta naureskellaan.

Juha Ojaniemi

Heikki Heinonen wrote:

> Joo mutta se liittyy lähinnä elokuvan historiaan. Se jäi tänne joltain
> amerikkalaiselta kuvausryhmältä. Alun perin se on valmistettu 2.ms jälkeen
> jossain itä-Euroopassa, muistaakseni Tshekkoslovakiassa.

Tarkat tiedot sinulla onkin. Kerro nyt vielä, että minkä tapahtuman
jälkeen otit tuon kahden millisekunnin ajan.

--
=8^#D# "Vee are too soon oldt und too late schmart."

Lu-lu

"Juha Ojaniemi" < kirjoitti

> Tarkat tiedot sinulla onkin. Kerro nyt vielä, että minkä tapahtuman
> jälkeen otit tuon kahden millisekunnin ajan.

ms tarkotti varmaanki multippeliskleroosia

nikolas mäki

Heikki Heinonen wrote:
> [...]

> amerikkalaiselta kuvausryhmältä. Alun perin se on valmistettu 2.ms jälkeen
> jossain itä-Euroopassa, muistaakseni Tshekkoslovakiassa.

Jenkeissä black water-yhtiöllä on moderni Super Tucano-hävittäjä, jossa
mm. 12.7mm konekiväärit ja laser-ohjatut pommit.

--
Muuten olen sitä mieltä, että suomen on erottava EU:sta.

Bror Heinola

nikolas mäki wrote:

> Jenkeissä black water-yhtiöllä on moderni Super Tucano-hävittäjä, jossa
> mm. 12.7mm konekiväärit ja laser-ohjatut pommit.

O RLY?

"One Super Tucano has also been purchased by a subsidiary of Blackwater
Worldwide, an American private military contracting firm.[3][4] The
plane did not include the machine guns normally attached to the wings."

Erkki Esimerkki

Profeetta Tero kirjoitti:

> Ei ole ollenkaan hassua koska "machine gun" nimenomaan on konekivääri,
> "machine pistol" taas on konepistooli. Otetaan ensin selvää asioista ja
> sitten vasta naureskellaan.

No edelleen on hassua jos swat-ryhmällä on henkilökohtaisena aseena
äänenvaimentimella varustetut konekiväärit. Luulisi tuollaisen 10kg
painavan ja yli puolimetrisellä äänenvaimentimella varusten kk:n
käyttämisen ahtaissa paikoissa olevan hieman hankalaa.

Profeetta Tero

Heitäpä linkkiä.

Profeetta Tero

Ainakaan wikin mukaan eivät tuollaisia käytä.

http://en.wikipedia.org/wiki/SWAT#Weapons

Submachine guneja kylläkin mutta ne ovat konepistooleja. Kannattaa ottaa
asioista selvää ennen kuin rupeaa paasaamaan.

Erkki Esimerkki

Tiedän toki tuon. Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin rupeaa
paasaamaan.

Profeetta Tero

Onko sinulla jotain muuta lähdettä esittää kuin wiki, koska se ei
ainakaan osannut kertoa swatin käyttävän konekiväärejä?

Juha.Lyytik...@kolumbus.fi

Profeetta Tero kirjoitti:

> Onko sinulla jotain muuta lähdettä esittää kuin wiki, koska se ei
> ainakaan osannut kertoa swatin käyttävän konekiväärejä?

Swat ei käytä konekiväärejä henkilökohtaisena aseena. Vapaasti "amerikan
englanniksi" kirjoitetussa tekstissä voi kuitenkin hyvin lukea että
käytetty ase on "machine gun".

Profeetta Tero

Ainakaan wikistä ei tuollaista löydä, enkä usko muuallakaan väitettävän
swatin niitä käyttävän. Submachine gunit, joita swat kyllä käyttää,
eivät ole machine guneja vaan konepistooleja.

Olli

Profeetta Tero wrote:

> Ei ole ollenkaan hassua koska "machine gun" nimenomaan on konekivääri,
> "machine pistol" taas on konepistooli. Otetaan ensin selvää asioista ja
> sitten vasta naureskellaan.

Aina sitä oppii näiltä nyyssieksperteiltä jotain uutta. Koopee on tähän
asti ollut submachine gun, tai arkisemmin tommmy-gun. Siksi kai Orwellin
"Vuonna 1984" kääntäjä haksahti kääntämään konepistoolin
"alikonekivääriksi".

Olli

Opas Koira

Ei välttämättä mikään haksahdus, rauhan- ja totuudenministeriöiden
lanseeraama termi, sitä on kääntäjän parasta käyttää ellei halua
joutua gulagille.

Olli

Jupe wrote:

> [...]
> ampuvat sarjatulta, on myös tehty. Venäläinen Stetshkin- pistooli m 1951
> on esimerkki sarjatulta ampuvasta automaattipistoolista."

Samasta lähteestä:

Automaattipistoolin toimintaperiaate
Automaattipistoolit voidaan toimintaperiaatteensa nojalla jakaa kahteen
pääluokkaan. Ne ovat joko massasulkuisia, joissa sulkukappale ei ole
jäykästi piipussa kiinni laukauksen aikana, vaan voimakas jousi painaa
sitä piipun perää vasten, tai kytketyllä sulkujärjestelmällä
varustettuja, joissa sulkukappale, joka on jäykästi kiinni piipussa,
liikkuu yhdessä piipun kanssa vähän taakse ja irtoaa vasta kun luoti on
jättänyt piipun. Pistoolit, joissa käytetään ruutikaasua ja erillistä
kaasumäntää, ovat jääneet kokeiluasteelle. Massasulkuisia aseita ovat
Browning- malliset taskuaseet ja useat pienikaliberiset aseet kuten
tarkkuuspistooli Walther .22 GSP. Massasulkujärjestelmää voidaan
soveltaa jopa .380 (9 mm lyhyt) kaliberiin asti.

Sotilaspistoolien voimakkaat patruunat kuten 9 mm x 19 Parabellum,
Neuvostoliiton 7.62 mm x 25P tai Yhdysvaltojen .45ACP patruuna vaativat
kytketyn sulkujärjestelmän. Tällaisissa aseissa sekä piippu että
sulkukappale liikuvat laukauksen jälkeen taaksepäin. Kun kaasun paine on
laskeutunut turvalliselle tasolle, sulkukappale irtoaa piipusta, vetää
hylsyn ulos piipusta ja virittää laukaisukoneiston. Palautinjousi
työntää sulkukappaleen takaisin ja vie samalla uuden patruunan
patruunapesään lukkiutuen piipun takapäähän. Kytketyn sulkujärjestelmän
aseissa käytetään sekä kavennettuja (pullonkaula) että suorareunaisia
hylsyjä, mutta kytketyn sulkujärjestelmän aseissa käytetään ainoastaan
suorahylsyisiä patruunoita.

Tuossa ei ole liian monta riviä, että löytäisit siitä sarjatuliaseen,
mutta kun sellaista vaan nyt ei ole. Eli edessäsi on nyt tämä

Olli

Lu-lu

"Olli" <orko...@nic.fi> kirjoitti
> Tuossa ei ole liian monta riviä ...

no eipä todellakaan ... valikoiden pois jätettyjä rivejä mm.:

Konetuliaseen määrite
Automaattipistoolit ovat oikeastaan itsestään lataavia
puoliautomaattisia aseita, joiden toimintaperiaate on sama
kuin konetuliaseiden, joskin ne harvemmin ampuvat sarjatulta.

Automaattipistoolit
On huomattava, että lähes kaikki ns. automaattipistoolit
ovat oikeastaan vain " itse lataavia" tai " puoliautomaattisia".

Todellisia automaattipistooleita, jotka yhdellä liipaisimen
vedolla ampuvat sarjatulta, on myös tehty.
" " "

joista
edellisen virkkeen perusteella me voimme päätellä sen, ettei
kirjoittajalla ole kokemusta automaagi-pistooleista, ko'
"oikeella" automaagi-pistoolilla voi poikkeuksetta ampua
myös sarjatulta ... eikä siis mitenkään "harvemmin"
(vaikka sarjatulta kannattanee ehkä vain "harvemmin" käyttää)

ja
jälkimmäisen virkkeen perusteella me voimme päätellä sen,
ettei kirjoittaja ole kyennyt lopullisesti päättämään, onko jokin
automaagi-pistooli ns. "todellinen" automaagi-pistooli, vai onko
se ehkä vain semi-(eli suom. puoli-)automaagi-pistooli, eli
poliisin aserekisterin(KIN) määritelmän mukaisesti ns. itselataava
kertatuliase

tuon
kirjoittajan kyhäelmän (=väitöskirja?) mukaan on siis olemassa
sekä
" NIINSANOTTUJA automaagi-pistooleja "
ettäs myös
" TODELLISIA automaagi-pistooleja "

just-ja-joo ... heh-heh -... - hee !

ehkä (- analogisesti -) on olemassa myös automaagi-revolvereja?
joissa rullanpyörityskoneisto on niinsanotusti automaaginen
ja joiden
liipasinta yhä uudelleen painamalla pyssy paukuttaa menemään
ihan "automaagisesti"

Kuparinen

Olli wrote:

> Tuossa ei ole liian monta riviä, että löytäisit siitä sarjatuliaseen,
> mutta kun sellaista vaan nyt ei ole. Eli edessäsi on nyt tämä

Rekyylikoneiston määritelmä ja aseen sarjatuliominaisuus ovat kaksi eri
asiaa... kyse on laukaisukoneiston parista ylimääräisestä vivusta.

Sarjatulipistooleja on maailmalla ollut ainakin 80 vuotta.

Ukko-Mauser Scnellfeuer ja sen kiinalaiset kopiot olivat 1930-luvulla
yleisiä. Uudempia ovat mm. Stetshkin, Heckler&Koch (mallimerkintä ei nyt
tule mieleen), Glockin useat mallit. Lisäksi aseseppien omia versioita
mm. Colt 1911:sta. Monien sarjatulimuunnosten heikko kohta on, että ne
jäävät hillittömälle tulelle, joka päättyy vasta kun lipas loppuu. Sama
toistuu myös monilla em. malleilla kun käyttäjä ei osaa hallita
voimakasta rekyyliä ja pitää viimeiseen asti kiinni myös liipaisimesta.

follarit vain aseisiin

Copper

KA

Olli kirjoitti:

> [...]
> hylsyjä,
>
> mutta kytketyn sulkujärjestelmän aseissa käytetään ainoastaan

Eikös se patruuna ole kavennettu, jos se hylsy on kavennettu ?

Jos kytketyn sulkujärjestelmän aseissa käytetään sekä suoria että
kavennettuja, mutta pelkästään suoria, niin mitä oikein oltiinkaan
sanomassa ?

Tuon lauseesi tarkoitettu muoto jäi epäselväksi ja olisin kiinnostunut
miten se oli tarkoitettu mennä ilman kirjoitusvirheitä.

Olli

KA wrote:

> [...]
>
> Tuon lauseesi tarkoitettu muoto jäi epäselväksi ja olisin kiinnostunut
> miten se oli tarkoitettu mennä ilman kirjoitusvirheitä.

Kysy kirjoittajalta, se kun oli lainausus.

Olli

JPT

Mitenkäs sitten sub machine gun?
Eräässä Salamander booksin kirjassa, olikohan Weapons of the
elite forces tjsp,
oli ainakin konepistoolit (esim. MP 5'set) tuon luokittelun alla.

Mielenkiinnolla tätä keskustelua seurannut, mutta aika tietämätön
kysyy.
--
JPT

Profeetta Tero

Se on myös konepistooli.

kunnallisv...@gmail.com

Tampereella isänmaan ykköstoivo: Asuntoja asunnottomille ottaa kantaa myös aseisiin ja niiden saatavuuteen

Tamperelainen kunnallisvaaliehdokas Seppo Lehto 673 oma lista äärimmäisenä oikealla harvinaisen oikeassa:

http://kunnallisvaaliehdokas-tampere.blogspot.com

Aselupajärjestelmä palautettava suojelukunta-aikojen tasolle, joka tupaan pitkän linjan kivääri ( rk ), pumppuhaulikko, sekä tarvittava määrä lopetusaseita eri kaliibereina ( 9 mm, 38 kb jne )

Tupakki, viina ja autoilu vaarantavat enempi ihmishenkiä kuin satunnaiset harhaluodit metsästyksessä tai pilkkaanammunnassa

Seppo Lehto Isänmaan Asialla r.y.

http://tamperelainen-kunnallisvaaliehdokas.blogspot.com

Tamperelainen isänmaallisin vaihtoehto kunnallisvaaleissa 2012

http://tampereen-kunnallisvaalit-2012.blogspot.com

Saa äänestää 673 vaalilistojen oikein vaihtoehto, kiitos

Tamperelainen kunnallisvaaliehdokas Seppo Lehto 673 äärimmäisen oikeassa aseiden saatavuuden parantamisesta

antt...@hotmail.fi

lauantai, 27. syyskuuta 2008 12.00.56 UTC+3 Lu-lu kirjoitti:
> "Hervannan ääni" <kirjoitti
>

> on onhan tuo melkosen typerää ollukkin ... huutokaupata nyt
> pyssyjä kaikilla halukkaille ...

Jep