Järeämmän luokan aseita.

Jouni Lahti

Hei.

Olen nuori kirjailija, ja nyt tarvitsisin apuanne. Kirjoitan näet nyt
eräänlaisesta palkka-armeijasta, ja heidän aseilleen täytyisi saada
nimetkin. Eri asemallit ovat:

- Tarkka-ampujan kivääri
- Rullakonekivääri
- Rynnäkkökivääri
- Uzin tapainen konepistooli
- Magnum .44 tyyppinen jysäri.

Jos pystyisitte joka asemalliin antamana yksi tai kaksi esimerkkiä, ja
kaiken infon mitä tiedätte niistä, niin olisin ikuisesti kiitollinen teille.
Ja mikäli tiedätte hyviä sivuja josta löytyisi kuvia jne. jne. kiitos

- Jouni

T...@iki.fi

On Sun, 25 Jan 1998 23:20:52 +0200, "Jouni Lahti" <jouni...@dlc.fi>
wrote:

> [...]
>kaiken infon mitä tiedätte niistä, niin olisin ikuisesti kiitollinen teille.

No kokeillaan. Käy katsomassa vielä vaikka akateemisessa kirjakaupassa
alan englanninkielisiä kirjoja: Jane´s weapons .... etc.

Tarkka-ampujan kivääri:
Sako TRG cal. 338 Lapua Magnum
Rullakonekivääriä..... hmm... luulenpa, että olet kuullut jotain
.. väärin? Voin olla väärässäkin?

Rynnäriksi käy Kalashnikovin AK-47 - niitä on alan markkinoilla pilvin
pimein.

Konepistooliksi tietysti Jati-Matic ! :-)

.44 Magnumiksi Smith&Wesson 629 Classic 5" piipulla. Onpi sitten
revolveri. :-)
Sitten vaikka kaasumäntä toiminen Desert Eagle; raskas peli; vain
macho miehille! :-)

Tässähän näitä. Hexa varmaan tietää lisää?

TTU

Message has been deleted

tuo...@stektnospam.oulu.fi

T...@iki.fi wrote:
> Konepistooliksi tietysti Jati-Matic ! :-)

Heh - ammattimaisemman ilmeen saisi aikaan H&K:n MP-5:llä.
"No compromises"

-Tuoppi-

--
The fact that windows is one of the most popular ways to operate a computer
means that evolution has made a general fuckup and our race is doomed.

** All spam recycled to /dev/null by procmail **

Heikki Juhola

> No kokeillaan. Käy katsomassa vielä vaikka akateemisessa kirjakaupassa

> alan englanninkielisiä kirjoja: Jane´s weapons .... etc.
>
> Tarkka-ampujan kivääri:

Relevantti sniper-kivääri olisi Accuracy Internationalin Arctic Warfare
(AW) malli kaliperissa 308. Onpi hyllytavaraa, tarkka, ja monen armeijan
käytössä. Tietenkin Sakon TRG:kin käy, se vaan ei ole minkään maan
armeijoiden vakiotavaraa, joten enpä usko että joku palkka-armeija niitä
ensimmäiseksi ostaisi.

> Rullakonekivääriä..... hmm... luulenpa, että olet kuullut jotain
> .. väärin? Voin olla väärässäkin?

Mikäli rullakonekiväärillä tarkoitat "roller-locked"-konekivääriä, niin
niitä ei ole kuin MG42:en erilaiset jälkeläiset. Yleisin on MG3 joka on
käytännössä MG42 pesitettynä 7.62 NATO -patruunalle.Asetta käyttävät
Saksa, Itävalta, Norja, Turkki, Chile ainakin. 5.56 NATO -kaliperisena
löytyy espnajalainen Ameli-niminen kevyt konekivääri. MG3 on erittäin
yleinen, joten sellainen voisi kuvitteellisella palkka-armeijalla olla
käytössä. Ameli taas ei ole ollut oikein menestyksekäs.

> Rynnäriksi käy Kalashnikovin AK-47 - niitä on alan markkinoilla pilvin
> pimein.

Kaliperi pitäisi päättää ensin. Armeija jolla on pilvin pimein eri
kalipereja ei ole uskottava. Eikä varsinkaan palkka-armeija. Ehdottaisin
että tarkkuuskiväärit ja konekiväärit olisivat 7.62 NATO kaliperisia ja
rynkyt 5.56 NATO-kaliperisia. Rynkyt voi kyllä olla muunkin kaliperisia
mutta esim. Galilin 5.56 NATO-kaliperissa tai saman aseen
Etelä-afrikkalaisen version R4:en eri malleja on myyty pilvin pimein
etelä-Amerikkaan ja muualle. Niitä siis olisi voinut päätyä
palkkasotureille ja itse ase on erittäin hyvä laite.

> Konepistooliksi tietysti Jati-Matic ! :-)

KP ei ole enää mikään relevantti sota-ase vaan soveltuu enemmänkin
erikoisoperaatioihin. Tällöin aseen kompakti koko ja mahdollinen
äänenvaimennin olisivat hyviä lisiä. - Suosittelen MP-5:sta tai
uskottavuuden lisäämiseksi UZIa. UZEjahan maailmalla on pilvin pimein ja
MP:5ia sitten vähemmän. Sitä paitsi UZI on edullisempi. Mikäli haluat
että kp on erikoisempi, niin suosittelen mini-uzia. Se on lyhyt, pieni
ja Mossadin laajalti käyttämä. Myöskin tulinopeus on suurehko (900
lks/min). Jatin tuotekehitys on vielä kesken ja itse en väittäisi että
kukaan ns ammattilainen sitä käyttäisi.

> .44 Magnumiksi Smith&Wesson 629 Classic 5" piipulla. Onpi sitten
> revolveri. :-)
> Sitten vaikka kaasumäntä toiminen Desert Eagle; raskas peli; vain
> macho miehille! :-)

Pitääkö olla 44 Mag ? Taurukselta on tullut viidesti laukeava
kaksitoiminen 454 Casull-patruunalle pesitetty ase. Patruunassa on tehoa
noin kaksi kertaa enemmän kuin 44 Magissa. Tosin kummatkin patruunat
ovat palkkasoturikuvioissa kummajaisia koska patruunahuolto ei pusikossa
näille kalipereille toimi. Tietenkin ase voisi olla vaikka porukan pomon
henkilökohtainen ase. Itse kyllä olisin realistisempi ja antaisin
pomolle vaikkapa H&K USP-pistoolin kaliperissa 9x19 Para.

Mittoja ei valitettavasti löydy päästäni vaan joudut hakemaan ne jostain
muusta lähteestä.

Hexa
--
Opinions my own, facts suspect.

Partanen Antti

In article <34d2f713...@news.oulu.fi>, Pekka...@support.CAUCE wrote:

> Tarkoittaisikohan JL gatling-tyyppistä peliä, kuten tämä veli usalaisen
> "mini-gun"iksi nimittelemä kannettava härveli? (Joka esiintyi ainakin
> Predator 1:ssä jossa sillä niitettiin aluskasvillisuutta varsin
> vakuuttavan näköisesti.)

Tunnetun maailmankaikkeuden tuhovoimaisin minigun on tietysti
*** 7.62 General Electric M134 Minigun. ***

Ilmeisesti sillä Arnold S. pisti n kappaletta poliisiautoja päreiksi
Terminator kakkosessa. Predatorissa ase oli melkein sama, mutta eri
kaliperissa. Tsekatkaa esimerkiksi (en ehdi tarkastaa URL:a, toivottavasti
muistan oikein) <URL:http://arak.ptf.hro.nl/~lynxxx/minigun> .
Hakukoneilla löytynee lisää infoa.

--
*** Antti Partanen *** p157385(at)cc.tut.fi ***
#NEW!# InterActive Signature: pick your own favourite Witty Comment!

Roope J Lehto

Partanen Antti <p15...@lehtori.cc.tut.fi> wrote:

[...]

Pyssy jolla ei kylla tee yhtaan mitaan... tulinopeus on sita luokkaa,
etta asetta kohti vaaditaan joukkueellinen ukkoja jotka koko ajan
hakevat jostain a-tarviketaydennysta.
(Jossain ajoneuvossa, esim. helikopterissa, asia on tietenkin eri...)

--
Roope J. Lehto
rjl...@REMOVE.kruuna.helsinki.fi

Yleinen hälytysnumero Poliisin hälytysnumero
112 10022

Antti Lagerroos

Jouni Lahti wrote:

> [...]

> Olen nuori kirjailija, ja nyt tarvitsisin apuanne. Kirjoitan näet nyt
> eräänlaisesta palkka-armeijasta, ja heidän aseilleen täytyisi saada

H&K PSG-1 .308
Ja pitkän matkan ammuntaan totta kai Barrett .50 BMG.

> - Rullakonekivääri
joku mini-guni tai H&K 21-E (en oo ihan varma tosta E:stä,ei oo
rulla mutta muuten vaan makee)
> - Rynnäkkökivääri
SIG 550 tai H&K (uusi) G36, molemmat .223
> - Uzin tapainen konepistooli
Ammattimiehelle MP-5SD

> - Magnum .44 tyyppinen jysäri.

Lällärikamaa, tosimies kantaa nykyään .600 Nitro Expressiä.
(löytyi http://www.caliber.de/c198inh.htm )

> Jos pystyisitte joka asemalliin antamana yksi tai kaksi esimerkkiä, ja
> kaiken infon mitä tiedätte niistä, niin olisin ikuisesti kiitollinen teille.

Kerro kun olet päättänyt aseet niin olen varma että saat vastauksia
tästä newssistä.

> Ja mikäli tiedätte hyviä sivuja josta löytyisi kuvia jne. jne. kiitos
>
> - Jouni

terveisin,

Antti

Partanen Antti

In article <6asr1v$3jo$2...@oravannahka.Helsinki.FI>, Roope J Lehto wrote:

> [...]
>hakevat jostain a-tarviketaydennysta.
>(Jossain ajoneuvossa, esim. helikopterissa, asia on tietenkin eri...)

Heh, enhän minä sen sotakelpoisuutta tai huoltoystävällisyyttä
ylistänytkään. Kyseessä on kuitenkin yksi ylivoimaisesti tulivoimaisimpia
(psykologisesti ainakin :) aseita, joita yksi ukkeli jaksaa edes jotenkin
kantaa. Lisäksi M134:n suunnittelijan sietäisi saada asemuotoilun nobel
vaikuttavimmasta ulkonäöstä... noin hollywood-action-elokuvia ja
moraalisesti epäilyttäviä tietokonepelejä ajatellen. ;-)
BTW, eikös tuo pyssy vaadi kaiken lisäksi jumalattoman painavat akut
toimiakseen, "sähkökäyttöinen" kun on?

Lauri V Vanamo

[...]

Minigun vaatii käsittääkseni voimalaitteen. Taitaa olla turhan painava
kannettavaksi voimalaitteineen ja 7,62x51 patruunoineen.

Hiukan kevyempi ratkaisu olisi 5,56x45 XM-214 Six-Pak, joka painaa
kolmihaarajalustan, akun ja 1000 patruunan kanssa noin 40 kg. Akut
ovat pikavaihdettavia ja riittävät n. 3000 laukauksen ampumiseen.
Tulinopeus on säädettävissä (6000 lk/min asti) ja samoin sarjan pituus.
Kuten nimestäkin voi päätellä vekotin ei ilmeisesti edennyt koesarjaa
pitemmälle.
--
*** Lauri Vanamo *** lva...@cc.hut.fi ***

Petri Kamunen

T...@iki.fi wrote in article <34d0b2e...@news.inet.fi>...

Olisi tietysti tarkempi ja helpompi hahmottaa mitä aseita luultavimmin
tulisi kysymykseen jos tietäisi minkä maalainen palkka-armeija on
sekä onko kyseessä jokin yksityinen "terroristi" poppoo, vai ihan
valtion ylläpitämä laitos.

Tähän voisi ajatella vaikkapa .50BMG kaliiperisen Barret pitkän-
matkan tarkka-ampujan kiväärin. Malli 82A1 on kerta-automaatti
ja malli 90 on pulttilukkoinen. Tällä aseella on ammuttu pisimmälle
matkalle varmistettu tappo persianlahden sodan aikana. Ase
on käytössä Yhdysvaltojen Armeijassa sekä Merijalkaväessä.
Ase on Yhdysvaltalainen. Ei kovin yleinen.

Jos tarkoitat Predator ja Terminator 2 mallista Gatling tyyppistä
pyöriväpiippuista konekivääriä, niin sellainen on XM-214
Six-Pack kaliiperissa 5.56x45mm. Tulinopeutta voi säätää
välille 400-6000 ls/min. Toinen versio on M134 Minigun. Se on
kaliiperissa 7,62x51 (7,62 Nato). Aseita ei kuitenkaan käytetä
niinkuin elokuvissa, eli lonkalta, vaan puhtaasti jalustalta tai
ajoneuvo/helikopteri kiinnityksellä raskaana konekiväärinä.
Jos taas tarkoitat tavallista vyösyöttöistä kk:ta, se voisi taas olla
vaikkapa vanha kunnon sotaratsu sota-ajoilta, MG-42. Kaliiperi on
8x57JS (7,92x57), ja tulinopeutta noin 1200 ls/min. Aseesta on
myöhemmin tehty uudistettuja painoksia, MG1 ja MG3. MG3:sen
kaliiperi on 7,62x51. MG1:sen taas sama kuin MG-42:sen.
Gatling kk:t ovat Amerikkalaisia, ja MG:t Saksalaisia.

Rynnäriksi käy AK-47, tai sen uudempi versio AK-74.
AK-47 kaliiperi on 7,62x39 ja AK-74 on 5,45x39.
Tulinopeudet taitavat olla siellä 650 ls/min paikkeilla.
Aseet ovat Neuvostoliittolaisia ja erittäin yleisiä.
Toinen vaihtoehto voisi olla FN FAL. Kaliiperi on 7,62x51.
Ase on Belgialainen ja erittäin yleinen.

Uzihan käy ihan hienosti. Ellei, niin H&K MP5 varmasti ajaa asiansa.
Kaliiperi on 9x19 (9mm Parabellum). Aseesta on lukuisia eri versioita.

Vaikea uskoa että ammatti sotilaat turvautuisivat enää nykyään
revolveriin. Automaatti pistooliksi voisin suositella Beretta 92F
mallia kaliiperissa 9mm Parabellum. Mutta jos tehoja kaipaat
niin esim. Ruger Blackhawkia saa teho kaliibereissa .44Magnum
ja .454Casull. Linebaugh on tehnyt Ruger Bisleystä .475 kaliiperista.
Bowen taas Ruger Redhawkista .500 Linebaughia.
Teho revolverit ovat perinteisesti Amerikkalaisia.

Terveisin,

Petri Kamunen

pkam...@jmp.fi