laittoman mutkan katukauppahinta?

Allan Hakala

Hoi!

Kuinka paljon Suomessa liikkuu laittomia ampuma-aseita? Mikä on
perus"mutkan" hinta katukaupassa? Mikä on rangaistus, mikäli jäät kiinni
laittoman aseen hallussapidosta yleisellä paikalla? Miten tulisi toimia, jos
tietää jonkun omistavan laittoman käsiaseen?

Esittäkää nyt jotain lukuja/mielipiteitä/arvauksia...

Ja niinkuin nimestäni ilmenee, kuulun romanivähemmistöön. Minulla EI ole
laitonta käsiasetta. Käyn töissä.

parhain terveisin,

Allan

AnttiV

Allan Hakala <allan....@hippos.fi> wrote:

Hai sie,

:Miten tulisi toimia, jos

:tietää jonkun omistavan laittoman käsiaseen?

a) Elä haasta pelkällä puukolla
b) Lähde perintähommiin vähintään sahatun haulikon kanssa
c) Myy ylihintaan patruunoita ja tarvikkeita
d) Älä myy huonoa hevosta/pirtua/kiljua/autoa

:Käyn töissä.

Yeah right,

t: AnttiV
Ps: Löytyisikö halpaa nahkatakkia?

Jp

Eipa siita poliisit oikeen ilahdu, jos laittoman tykin kanssa kulkee... Itse
olen
menettanyt 2 Colt Double Eaglea (se harmitti), ja kylla niista maksaakin sai
(4000 tsipale), vanhan Govermentin sain 2500,-.
oikeutetusti sain sakkoja, se maksoikin enemman (tyossakayvana oivallat,
etta paivasakot suhteutetaan rehellisesti ilmoitettuihin tuloihin).

hyva huomioida (jos laittomuuksia harrastaa), etta ampuma-aserikos tulee
myos virosta saatavista kaasusumutteista.

terv.

virheista oppinut

ps. opi sina, Allu, toisten virheista elaka vaan tee samaa :)

Allan Hakala <allan....@hippos.fi> kirjoitti
viestissä:8F__3.454$4K3....@news.eunet.fi...

sarla

>Kuinka paljon Suomessa liikkuu laittomia ampuma-aseita?

- Liikaa.

>Mikä on perus"mutkan" hinta katukaupassa?

- Tonnist ylöspäin, riippuen pyssystä(en myy niitä, mutta asun
itä-vantaalla, joten ikäänkuin jotain kuvaa on).

> Mikä on rangaistus, mikäli jäät kiinni laittoman aseen hallussapidosta
yleisellä paikalla?

- En tiedä, mutta ei se paljoa voi olla, koska tääkin sankari joka
ammuskeli lähiö-ostarissa laittomalla konepislarilla ja uhkas jotai
naistakin työntäen stenin piipun suuhun, ilmaantui takaisin liikenteeseen
parissa päivässä, ettei siit ainakaan heti jää kaappiin.

>Miten tulisi toimia, jos tietää jonkun omistavan laittoman käsiaseen?

- Riippunee keneltä kysyt, viranomaisten mielestä tulis varmaan
vasikoida.

-- sarla --

Message has been deleted

Jarno

Aseita liikkunee tänä päivänä eniten huumepiireissä, joten hintakin
voi varmaan olla mitä vaan...
Esim narkkari piikintarpeessa voi hinnoitella rautansa hyvinkin
edulliseksi, toisaalta kyllä kauppias saattaa poistua kaupantekopaikalta
ennenaikaisesti oma pyssynsä JA sinun rahasi mukanaan.

Suosittelen ostoluvan hankkimista, suomessa aseet ovat kuitenkin
aika halpoja.

Jarno

xvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvox
"....Long live freedom and damn the ideologies,"
Said the gamey old back-maned wild boar
tusking the turf on Mal Paso mountain.
xvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvoxvox

Pekka Siltala

Allan Hakala <allan....@hippos.fi> wrote in message

> Kuinka paljon Suomessa liikkuu laittomia ampuma-aseita?

Laillisia on melkein 3 miljoonaa, suurin osa metsästysaseita. Laittomien
määrää on vaikea arvioida mutta arvelisin että noin 200 000 laitonta
asetta menee suhteellisen oikein. Tähän siis kuuluvat kaikenmaailman
mummonmökkien vinteillä lojuvat sotasaalisvehkeet.

>Mikä on
> perus"mutkan" hinta katukaupassa?

Yleensä katukaupassa liikkuvat raudat ovat huonokuntoisia, mutta
itselataavan kertatuliaseen luulisi liikkuvan hinnoissa tonnista
ylöspäin. Kyseessä voisi tuolloin olla ikivanha tokarev, fn tai joku
sepänsällin spesiaalin kopio. Sarjatulivehkeet varmaan parista tonnista
ylöspäin (kaikenmaailman stenit ja venäläiset peltikoopeet), ja jostakin
pöllitystä rynnäristä saa maksaa sitten itsensä kipeäksi (armeijalta
taitaa tällä hetkellä olla kadoksissa viisi rynnäkkökivääriä). Suuri osa
sarjatulivehkeistä on ainakin minun mielikuvani mukaan entisiä
deaktivoituja aseita, ilmeisesti yleisimpänä on belgialainen FN FAL.

>Mikä on rangaistus, mikäli jäät kiinni
> laittoman aseen hallussapidosta yleisellä paikalla?

Sakkoja ilmeisesti, ja ase tuomitaan valtiolle menetettäväksi.
Pääsääntöisesti aseet tuhotaan poliisin toimesta riihimäellä, joskus
erittäin hyväkuntoisen raudan (Glock, M92S tms.) ollessa kyseessä se jää
poliisin käyttöön.

>Miten tulisi toimia, jos
> tietää jonkun omistavan laittoman käsiaseen?

Poliisille voi ilmoittaa vihjeen myös nimettömänä. Kuitenkin kannattaa
puntaroida, voiko vasikoinnista jäädä kiinni - todistajia kun ei
suomessa laki suojele.

--
Pekka
So beauty blemish'd once's for ever lost,

Roope J Lehto

Allan Hakala <allan....@hippos.fi> wrote:

: Mikä on rangaistus, mikäli jäät kiinni

: laittoman aseen hallussapidosta yleisellä paikalla?

Sakko tai vankeutta enintaan kaksi vuotta (Ampuma-aselaki 101 §)
...olettaen siis etta ase oli kutakuinkin "tavallinen".
Mikali rikos on torkeaa tekomuotoa (sarjatuliaseita tms.), on
rangaistuskin kovempi: 4kk - 4v vankeutta (Ampuma-aselaki 102 §).

Lisaksi tietenkin ase ja patruunat valtiolle. Ja aselupia lienee moisen
jalkeen turha hakea.

Niin, ja mainittakoon viela etta tuo yleinen paikka ei vaikuta tahan
asiaan mitenkaan - aivan sama vaikka laiton ase olisi kotona.

--
Roope J. Lehto
rjl...@REMOVE.kruuna.helsinki.fi

Yleinen hälytysnumero Poliisin hälytysnumero
112 10022

Osmo Ronkanen

In article <81k2aj$45t$1...@oravannahka.helsinki.fi>,

Roope J Lehto <rjl...@cc.helsinki.fi> wrote:
> [...]
>Mikali rikos on torkeaa tekomuotoa (sarjatuliaseita tms.), on
>rangaistuskin kovempi: 4kk - 4v vankeutta (Ampuma-aselaki 102 §).

Joku nainen oli jäänyt kiinni laittomasta konepistoolista. Hän sai
siitä vain sakkoja. Törkeä rikos edellyttä myös yleistä törkeyttä.

Miten noi muuten amupama-aselaissa ovat? Rikokset, joista voi saada
vankeutta pitäisi olla rikoslaissa.

> [...]
>
>Niin, ja mainittakoon viela etta tuo yleinen paikka ei vaikuta tahan
>asiaan mitenkaan - aivan sama vaikka laiton ase olisi kotona.

Kyllä sillä on huomattava merkitys missä sitä asetta pitää mukanaan.

Osmo

Roope J Lehto

Osmo Ronkanen <ronk...@cc.helsinki.fi> wrote:
[...]

Siksi kirjoitinkin "mikali rikos on torkeaa tekomuotoa".

: >Niin, ja mainittakoon viela etta tuo yleinen paikka ei vaikuta tahan

: >asiaan mitenkaan - aivan sama vaikka laiton ase olisi kotona.

: Kyllä sillä on huomattava merkitys missä sitä asetta pitää mukanaan.

Pointti, Osmo, oli se, etta ampuma-aserikos ei edellyta yleista paikkaa.
Se toteutuu missa vaan.

Tuukka Lyytikäinen

perjantai 26. marraskuuta 1999 klo 10.00.00 UTC+2 Roope J Lehto kirjoitti:
Vitun fossiilit.