MPX, eli multi pointer X on ollut Xorgissa jo jonkin aikaa, mutta näyttää
siltä, että yhdenkään sovelluksen tekijät eivät ole nähneet tarvetta ottaa sitä
käyttöön. Usean hiirenkursorin tukea voi hyödyntää karkeasti
luokieltuna kahdella tavalla: Käyttämällä useaa osoitinta samassa
sovelluksessa, tai käyttämällä useaa osoitinta eri sovelluksissa yhtä aikaa.
MPX:n käyttö vaatii usemmiten muutoksia johonkin. Jos on tarkoitus
vain käyttää useaa osoitinta ja näppämistöfocusta eri sovelluksissa yhtä aikaa,
pitäisi periaatteessa riittää, kun ikkunamanageri tukee MPX:ää. Useamman
osoittimen käyttö samassa ohjelmassa samanaikaisesti vaatisi kuitenkin tukea
sovellukselta itseltään, tai sen käyttämältä käyttöliittymäkirjastolta.
Kaksi hiirenkursoria on helppo ottaa käyttöön nykyisissä linuxdistroissa:
sudo apt-get install xinput (tai vastaava komento)
xinput create-master toinen
xinput list
xinput reattach A B
xinput reattach C D
Luvut A-D ovat xinput list:n tulosteessa. Näillä komennoilla siis luodaan
toinen osoitin ja siirretään jokin näppäimistöistä ja hiiristä käyttämään
tätä uutta osoitinta.
Ilman tuka ikkunamanagerilta tästä kiutenkin seuraa lähinnä vain ongelmia.
Focus tuntuu aina olevan väärässä paikassa. Ongelma johtuu siitä, että
ikkunamanagerit eivät käsittele XIEventtejä eivätkä kutsu
XISetClientPointeria.
Parin rivin muutoksella ikkunamanageriin voi kuitenkin kokeilla
kahden osoittimen käyttöä, jos sattuu omistamaan nvidian tai amd:n
näytönohjaimen ja kaksi näyttöä. Kun käytössä on näytöt :0.0 ja :0.1,
voidaan ajaa kahta ikkunamanageria ja niille voi määrätä helposti
osoittimet kiinteästi.
Tässä patch fvwm:lle:
http://k2c42.dy.fi/tmp/fvwm_simple_dualhead_mpx.diff.xz
Kirjaudu [gkx]dm:stä "vikatilaan", jolloin käynnistyy pelkkä xterm.
Luo toinen osoitin xinput-komennoilla.
Käynnistä fvwm:t molemmille näytöille tyyliin:
DISPLAY=:0.0 MPX=X ./fvwm -s &
DISPLAY=:0.1 MPX=Y ./fvwm -s &
X ja Y ovat xinput list:n luettelemien master-pointereiden numerot.
Tässä tavassa on rajoituksensa, mutta muutokset ikkunamanageriin
ovat hyvin vähäiset. Ikuisuusprojektina siis jonkinlaisen MPX-tuen
lisäys edes johonkin ikkunamanageriin ilman tarvetta kahdelle näytölle.
(Follarit asetettu x-ikkunointiin, vaihtakaa jos ryhmä on lopetettu tms :-)