Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

MikTeXin fonttijälki

4 views
Skip to first unread message

Mika Iisakkila

unread,
Apr 21, 2010, 5:39:08 AM4/21/10
to
Pitäisi tehdä pitkästä aikaa vähän tiedettä, ja poltin hihani saman
tien OpenOfficen kaavaeditoriin ja yleiseen ladontajälkeen. LaTeXiä
olen käyttänyt viimeksi kohta 20 vuotta sitten, joten ajattelin
päästä helpolla ja asentaa MikTeXin Windowsiin jotta saan koko
tuotantoputken kerralla.

Itse tekstin tekemisessä ei olekaan ongelmia, mutta jälki vähän tökkii
varsinkin ruudulla. Oletusfontti on lopullisessa PDF:ssä niin hento,
että 12pt leipäteksti näyttää yli 100% suurennettunakin lähinnä
harmaalta eikä sitä oikein jaksa lukea. Jos zoomailee riittävästi,
siitä loppuu resoluutio kesken ja tulee sahalaitaa. Saako tuon
Computer Modernin, joka ilmeisesti on edelleen bittikarttafontti,
resoluutiota tässä himmelissä jotenkin yksinkertaisesti kasvatettua?
Tai jos ei, niin mitä vaihtoehtoja on? Metafontista en muista enää
mitään eikä suoraan sanoen pätkääkään kiinnostaisi edes siihen
tutustua.

(voin kyllä ruilauttaa lopulliset tuotokset ihan peruskomentorivi-
kaluilla Linuxin puolellakin, mutta tämäkin olisi kiva saada kuntoon,
sillä käytettävissä olevissa koneissa tehoero on noin 10:1 Windowsin
hyväksi)
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Jussi Piitulainen

unread,
Apr 21, 2010, 8:30:03 AM4/21/10
to
Mika Iisakkila writes:

> päästä helpolla ja asentaa MikTeXin Windowsiin jotta saan koko
> tuotantoputken kerralla.
>
> Itse tekstin tekemisessä ei olekaan ongelmia, mutta jälki vähän
> tökkii varsinkin ruudulla. Oletusfontti on lopullisessa PDF:ssä niin
> hento, että 12pt leipäteksti näyttää yli 100% suurennettunakin
> lähinnä harmaalta eikä sitä oikein jaksa lukea. Jos zoomailee
> riittävästi, siitä loppuu resoluutio kesken ja tulee sahalaitaa.

Kokeile \usepackage{lmodern}. Uskoisin, vaikka en tiedä, että
semmoinen järjestelmästäsi löytyy. Latin Modern on sama leikkaus tai
jotain, mutta käsittääkseni oletusarvoisesti vähän vahvempi, ja
luultavammin skaalautuvaa sorttia.

Niin, ja \usepackage[T1]{fontenc} on loitsu, joka saattaa vaikuttaa
siihen, käytetäänkö bittikarttafonttia vai jotain skaalautuvaa, vaikka
siinä T1 ei viittaakaan fontin toteutukseen vaan merkkien koodaukseen.

> Saako tuon Computer Modernin, joka ilmeisesti on edelleen
> bittikarttafontti, resoluutiota tässä himmelissä jotenkin
> yksinkertaisesti kasvatettua? Tai jos ei, niin mitä vaihtoehtoja
> on? Metafontista en muista enää mitään eikä suoraan sanoen
> pätkääkään kiinnostaisi edes siihen tutustua.

Eipä sinun liene aihetta paneutua Metafontiin. Valmiiden fonttien
asentaminen ja oikeiden pakettien käyttäminen on tavallisempaa.

Mika Iisakkila

unread,
Apr 21, 2010, 9:22:15 AM4/21/10
to
Jussi Piitulainen <jpii...@ling.helsinki.fi> writes:
> Kokeile \usepackage{lmodern}. Uskoisin, vaikka en tiedä, että
> semmoinen järjestelmästäsi löytyy. Latin Modern on sama leikkaus tai
> jotain, mutta käsittääkseni oletusarvoisesti vähän vahvempi, ja
> luultavammin skaalautuvaa sorttia.

No pentele, tämä taisi riittää :) Näyttää paljon paremmalta jo alle
100% koossa, ja on vieläpä vektorifontti.

> Niin, ja \usepackage[T1]{fontenc} on loitsu, joka saattaa vaikuttaa
> siihen, käytetäänkö bittikarttafonttia vai jotain skaalautuvaa, vaikka
> siinä T1 ei viittaakaan fontin toteutukseen vaan merkkien koodaukseen.

Se tuolla olikin jo. Kiitokset vinkeistä!
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Jarmo Niemelä

unread,
Apr 23, 2010, 3:32:39 AM4/23/10
to
LaTeXissa on nykyään paljon muitakin (ilmaisia) fonttivaihtoehtoja kuin
oletusarvoinen Computer Modern. Sivulla http://www.tug.dk/FontCatalogue/
on melko kattava luettelo. Valitettavasti vain harvoissa fonteissa on
kattava ja laadukas matemaattinen merkistö.

Yksi hyvä ja Computer Modernia lihavammalta näyttävä vaihtoehto on Adobe
Utopia, jonka saa käyttöön komennoilla
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{fourier}
Esimerkki löytyy sivulta http://www.tug.dk/FontCatalogue/utopia/.

Mika Iisakkila

unread,
Apr 23, 2010, 3:56:17 AM4/23/10
to
Jarmo Niemelä <maj...@elisanet.fi> writes:
> LaTeXissa on nykyään paljon muitakin (ilmaisia) fonttivaihtoehtoja
> kuin oletusarvoinen Computer Modern. Sivulla
> http://www.tug.dk/FontCatalogue/ on melko kattava luettelo.
> Valitettavasti vain harvoissa fonteissa on kattava ja laadukas
> matemaattinen merkistö.

Pitänee tutustua noihinkin jossain vaiheessa. Tässä projektissa on
niin paljon kaavoja, että taidan pitäytyä tuossa Latin Modernissa --
pikakatselmuksen perusteella nuo "alkuperäiset" fontit tuntuvat
matemaattisen jäljen puolesta olevan edelleen lyömättömiä.

Täytyy sanoa, että kirjoittaminen on pitkästä aikaa hauskaa kun ei
tarvitse koko ajan kamppailla sinne tänne pomppivien ja katoilevien
kuvien yms. kanssa...
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

0 new messages