Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Re: Editorit

13 views
Skip to first unread message

Tapio Vaattanen

unread,
Dec 19, 2016, 3:00:40 PM12/19/16
to
On 2016-12-19, Teemu Likonen <tlik...@iki.fi> wrote:
> Tapio Vaattanen kirjoitti 19.12.2016 kello 19.07:
>
>> On 2016-12-19, Teemu Likonen <tlik...@iki.fi> wrote:
>>> Vi on oletuksena kaikissa Debianeissa - siis kaikissa Debianeissa.
>
>> Hyvä homma, jos tulee oletuksena nykyisin kaikkiin.
>
> Missä vaiheessa vi ei ollut Debianissa oletuksena?
>
> Olen itse käyttänyt Debiania reilu 12 vuotta, ja sinä aikana vi on aina
> ollut oletusasennuksessa. Vi-toteutus oli aiemmin nvi mutta vaihtui
> vim-tinyksi niihin aikoihin, kun UTF-8:sta tuli oletus (vuosia sitten).

Mulla on sellainen muistikuva, että se ei tullut ollenkaan
minimiasennuksen mukana 1996, jolloin Debianin käytön aloitin. Silloin
sen korvasi ae. Perusteena oli ae:n helppokäyttöisyys ja binäärin
pienempi koko.

Ei mulla ole tästä mitään syytä inttää. Hyvä että tulee ja hyvä jos on
tullut aina. Pääasia kuitenkin, että tulee nyt. Mulle myös riittää, että
tulee; ei tarvitse olla edes oletus. Kiva olisi että olisi, koska joku
nano on syvältä oletuksena ja opettaa ihmisiä ihan väärään suuntaan.

Se on sellaista näennäishelppoutta se nanon käyttö. Opettaa että
modaalinen editoiminen on todella vaikeaa ja samalla opettaa tehottoman
editorin käyttöön. Parempi olisi vaan suoraan todeta, että se on
silleen, että pitää käyttää 15min tutoriaalin läpikäymiseen, ja se
säästää vähintään vuoden seuraavan 20 vuoden aikana.

Koska tämä asia on tässä ryhmässä tämän ryhmien aiheiden osalta
läpikäyty, pistän .sotiin, jossa voin jatkaa keskustelua. Mitään
varsinaista asiaa minulla ei tähän enää ollut pitkään :)

--
sip:t...@tav.iki.fi http://tav.iki.fi

"Ei me nyt tietenkään niin paljon saada kuin jotkut poikabändit."
-- Timo Kotipelto IS:ssa 11.9.2015
0 new messages