Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Linuxin verkko nurin päivityksessä

16 views
Skip to first unread message

Jouko Holopainen

unread,
May 26, 2017, 1:42:24 AM5/26/17
to
Voi v** minkä Linux taas teit!

Mulla oli, ennen viimeisintä kernelipäivitystä, toimiva verkko "eth0".
Se ei, tietenkään, ole NetworkDamagerin hallinnoima koska staattiset
osoitteet ovat vain perhanan paljon kätevämpiä staattisille koneille.

Kernelipäivityksen jälkeen mulla on verkko "enp4s0" - jolla ei
tietenkään ollut edes IP osoitetta.

Kertokaa mulle miten "mökinmummo" olisi tästä selvinnyt!

.follarit

--
@jhol

www.iki.fi/jhol

Tuomas Yrjövuori

unread,
May 26, 2017, 3:55:26 AM5/26/17
to
Jouko Holopainen kirjoitti 26.05.2017 klo 08:42:
> Kertokaa mulle miten "mökinmummo" olisi tästä selvinnyt!

Mene sinä dollarinkiilto silmissäsi vain säätämään sitä mikkisoftaasi!

;-)

--
Tuomas Yrjövuori

Pertti Kosunen

unread,
May 26, 2017, 6:30:57 AM5/26/17
to
On 5/26/2017 8:42 AM, Jouko Holopainen wrote:
> Kertokaa mulle miten "mökinmummo" olisi tästä selvinnyt!

Ei mökinmummo osaa käyttää staattisia osoitteita, vakioasennus ei olisi
ollut moksiskaan.

Nospam

unread,
May 26, 2017, 2:16:17 PM5/26/17
to
Kai nuo "vanhat" interface nimet saa takaisin mmuuttamalla kernelin
parametreja grubin kautta lisäämällä sinne 'net.ifnames=0 biosdevname=0'.

Esim. Centos/Fedora

/etc/default/grub

GRUB_CMDLINE_LINUX="ipv6.disable=1 vga=792 KEYTABLE=fi-latin1
net.ifnames=0 biosdevname=0"

ja generoimalla uudestaan grub configuraation.

grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg

Itse vain mukauduin tuohon uuteen käytäntöön (tulevaisuutta ajatellen)
ja editoin kaikki konffi tiedostot, joissa viitattiin eth0, muotoon
enp3s0f0. Tässä voi olla vähän työtä jos faileja on paljon.

Terv, Nospam

Nospam

unread,
May 26, 2017, 2:24:05 PM5/26/17
to
Jep.. menin retkuun....no ei se mitään...

Terv, Nospam

Jouko Holopainen

unread,
May 26, 2017, 3:01:19 PM5/26/17
to
Oletko varma? Vain ja ainoastaan DHCP jatkaisi tomimistaan.

--
@jhol

www.iki.fi/jhol

Jouko Holopainen

unread,
May 26, 2017, 3:02:49 PM5/26/17
to
Ei se mitään, "mökin mummo" näin parjaintai-iltana nautti tästäkin
(mullako muka tylsä elämä?).

> Terv, Nospam



--
@jhol

www.iki.fi/jhol

Nospam

unread,
May 26, 2017, 3:28:08 PM5/26/17
to
No etkö oo saanu pillua vai mikä on?

Terv, Nospam

Juhani Varemo

unread,
May 26, 2017, 3:32:04 PM5/26/17
to
Aivan samoin kuin sen linuxin asentamisestakin - tarjoamalla pojanpojalle
limpparia ja tuoreita munkkeja.


Mikko Rauhala

unread,
May 27, 2017, 3:56:33 AM5/27/17
to
On Fri, 26 May 2017 08:42:23 +0300, Jouko Holopainen <jh...@iki.invalid.fi>
wrote:
> Mulla oli, ennen viimeisintä kernelipäivitystä, toimiva verkko "eth0".
> Se ei, tietenkään, ole NetworkDamagerin hallinnoima koska staattiset
> osoitteet ovat vain perhanan paljon kätevämpiä staattisille koneille.
[snip]
> Kertokaa mulle miten "mökinmummo" olisi tästä selvinnyt!

Käyttämällä NetworkManageria ja dynaamisia osoitteita.

--
Mikko Rauhala - m...@iki.fi - <URL:http://www.iki.fi/mjr/>

Reijo Korhonen

unread,
May 27, 2017, 5:20:07 AM5/27/17
to
Mahdoton sanoa mitään, koska et antanut perustietoa riittävällä tasolla:
mitä, missä milloin. Enpä usko että mökin mummokaan olisi osannut auttaa
sinua ilman näitä tietoja.


--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Reijo Korhonen

unread,
May 27, 2017, 5:26:47 AM5/27/17
to
On Fri, 26 May 2017 22:32:04 +0300, Juhani Varemo wrote:

> Jouko Holopainen wrote:
>
>> Voi v** minkä Linux taas teit!

>> Kertokaa mulle miten "mökinmummo" olisi tästä selvinnyt!
>
>
> Aivan samoin kuin sen linuxin asentamisestakin - tarjoamalla
> pojanpojalle limpparia ja tuoreita munkkeja.

Oikea vastaus. Mökin mummolla olisi vieläpä ollut paljon kauniinpi
kielenkäyttö, Mökin mummoilla on erinomainen kyky olla onnellisia ja
selvitä tilanteista kuin tilanteista ilman että alkaa jurppia. Ehkäpä
siksi he elävätkin niin vanhoiksi ja heistä tulee suoranaisia
nörttivelhoja. Osaavat käyttää koneita paremmin kuin pojanpoikansa.
Epäsuorasti, linkin kautta. Pojanpoika ehkä oppii, jos elää rittävän
vanhaksi ;-)


--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Mikko Tuumanen

unread,
May 28, 2017, 9:33:23 AM5/28/17
to
> Oletko varma? Vain ja ainoastaan DHCP jatkaisi tomimistaan.

En ole itse kokeillut, mutta verkkolaitteen tunisteesta riippumattoman
dhcp:ttömän kiinteän ip-osoitteen voi todennäköisesti saada koneelle
asentamalla connmanin ja tekemällä sille asetustiedoston:

https://git.kernel.org/pub/scm/network/connman/connman.git/tree/doc/config-format.txt



Tämän lisäksi ihmettelin, että eikö udevin
persistent-net-generator.rules-systeemi pidäkään laitteiden nimiä vakiona.

Näköjään ei, sillä siirtyminen ethX-nimistä pois on näköjään päätetty
jossain tuollla suunnalla:
https://www.freedesktop.org/wiki/Software/systemd/PredictableNetworkInterfaceNames/

Syytän ongelmasta pikemminkin distroa kuin kerneliä. Distrontekjöiden
olisi pitänyt tajuta pitää vanhat, jo ennestään persistent-net.rulesissa
olevat verkkolaitenimet ennallaan ja siirtyä uuteen nimeämiskäytäntöön
vain uusissa asennuksissa (ja vanhoissa uusien verkkolaitteiden kohdalla).
Kaipa se olisi ollut udevillä jotenkin tehtävissä.

Pertti Kosunen

unread,
May 28, 2017, 12:04:34 PM5/28/17
to
On 5/28/2017 4:29 PM, Mikko Tuumanen wrote:
> Kaipa se olisi ollut udevillä jotenkin tehtävissä.

Gentoossa riittää "touch /etc/udev/rules.d/80-net-name-slot.rules",
nykyään on tosin udevin forkki eudev käytössä oletuksena.

Jouko Holopainen

unread,
May 30, 2017, 8:55:45 PM5/30/17
to
Ja mikä mukavinta, pojanpoika joka opiskelee useamman sadan kilsan
pääässä tulee taas käymään.

--
@jhol

www.iki.fi/jhol

Tuomas Yrjövuori

unread,
May 31, 2017, 1:52:18 AM5/31/17
to
Jouko Holopainen kirjoitti 31.05.2017 klo 03:55:
> Ja mikä mukavinta, pojanpoika joka opiskelee useamman sadan kilsan
> pääässä tulee taas käymään.

Opiskelee elämää.

;-)


(Disclaimer: Eivät nämä minun omat opintonikaan mitään huippuvauhtia ole
edeneet, joten minulla ei sinänsä ole varaa arvostella.)

--
Tuomas Yrjövuori

Tapio Vaattanen

unread,
Jun 13, 2017, 4:21:49 PM6/13/17
to
Tsekannut ratkaisun Stackoverflowsta kuten kaikki muutkin.

--
sip:t...@tav.iki.fi http://tav.iki.fi

"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so
certain of themselves, but wiser people so full of doubts." -- Bertrand Russell

Reijo Korhonen

unread,
Jun 15, 2017, 5:18:34 AM6/15/17
to
On Tue, 13 Jun 2017 20:18:12 +0000, Tapio Vaattanen wrote:

> On 2017-05-26, Jouko Holopainen <jh...@iki.invalid.fi> wrote:
>> Kertokaa mulle miten "mökinmummo" olisi tästä selvinnyt!
>
> Tsekannut ratkaisun Stackoverflowsta kuten kaikki muutkin.

No varmaan joku mökin mummo näinkin olisi tehnyt, se kun olisi hänelle
ollut se omin toimintatapa, mutta luulenpa, että sisaren- tai
poipanpoikavaihtoehto olisi monelle mökinmummolle sitä ominta
mukavuusaluetta.


--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Tapio Vaattanen

unread,
Jun 16, 2017, 7:46:34 PM6/16/17
to
On 2017-06-15, Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> wrote:
> On Tue, 13 Jun 2017 20:18:12 +0000, Tapio Vaattanen wrote:
>
>> On 2017-05-26, Jouko Holopainen <jh...@iki.invalid.fi> wrote:
>>> Kertokaa mulle miten "mökinmummo" olisi tästä selvinnyt!
>>
>> Tsekannut ratkaisun Stackoverflowsta kuten kaikki muutkin.
>
> No varmaan joku mökin mummo näinkin olisi tehnyt, se kun olisi hänelle
> ollut se omin toimintatapa, mutta luulenpa, että sisaren- tai
> poipanpoikavaihtoehto olisi monelle mökinmummolle sitä ominta
> mukavuusaluetta.

Hmmm... Mä en oikeasti usko että sarkasmi on noin vaikea laji.
"You cannot be too rich, too thin, or commit too often." -- Mark A.

Reijo Korhonen

unread,
Jun 17, 2017, 7:31:39 AM6/17/17
to
On Fri, 16 Jun 2017 23:42:55 +0000, Tapio Vaattanen wrote:

> Hmmm... Mä en oikeasti usko että sarkasmi on noin vaikea laji.

Miksi se sitten onnistuu niin harvalta?


--
Re...@iki.fi.nospam.invalid
http://www.iki.fi/Reijo

Ari Saastamoinen

unread,
Jun 17, 2017, 11:14:58 AM6/17/17
to
Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:

> On Fri, 16 Jun 2017 23:42:55 +0000, Tapio Vaattanen wrote:
> > Hmmm... Mä en oikeasti usko että sarkasmi on noin vaikea laji.
>
> Miksi se sitten onnistuu niin harvalta?

Ehkä he vain turhan usein yliarvioivat kuulijansa.

--
Arzka oh3mqu+...@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Martti Mäkelä

unread,
Jun 18, 2017, 5:52:55 PM6/18/17
to
> ..follarit
>

Kytke dhcp-palvelimellasi mac ja ip-osoitteen niille haluamillesi
staattisille osoitteille.
Niin mökinmummotkin on tehneet jo enemmän kuin vuosikymmenen.

--
Pikaliima on pysyvää
0 new messages