On 2017-01-10, Ari Saastamoinen <
oh3mq...@hyper.fi> wrote:
> Reijo Korhonen <reijo.k...@invalid.invalid> writes:
>
>> Jos seurasit viimeistä suurempaa kohua häkätyistä verkkoon liitetyistä
>> kameroista ja vaubamionitoreista, niin köydät taatusti viitteden itsekin
>> sekä aika monta asiatuntijalausuntoa siitä, mistä suurin osa häkkäyksistä
>> johtuu.
>
> Olen seurannut alan uutisointia, sekä olen myös mukana irkkikanavalla,
> jossa jossa on mukana kotimaisia viranomaisia, tietoturvafirmojen
> edustajia ja tärkeimpien eleyritysten edustajia. Siellä käsitellään
> tällaisia aiheita monesti jo ennen uutisiakin. Ja minulle ei ainakaan
> ole jäänyt sellainen mielikuva, että nuo laitteiden oletussalasanat
> olisivat yleisin hyökkäysvektori vaikkakn osuessaan saattavat
> aiheuttaakin suuren piikin tilastoihin.
Samoin jos googlettaa malliin "biggest security threats" saa useita linkkejä
tietoturvatoimijien blogeihin, tiedotteisiin ym. joista ei ainakaan saa
sellaista kuvaa, että 99.99% tietoturvauhista liittyisi mitenkään
oletussalasanoihin. Ei edes sellaista kuvaa, että oletussalasanoihin
liittyvät uhat olisi mitenkään erityisen merkittävä uhka. Suurin osa
kuluttajalaitteista on NATin takana etähallinta disabloituna, joten pelkkä
oletussalasana ei avaa kaikkia portteja maailmalle.
Tämä väite siitä, että 99.99% tietoruvauhista liittyisi mitenkään
oletustunnuksiin tai salasanoihin ei perustu mihinkään.
Toisekseen, valmistajille on etenkin kuluttajalaitteisiin äärimmäisen
triviaalia generoida salasanat ja tunnukset, jotka ovat laitekohtaisia. Näin
sitäpaitsi usein onkin, mutta pitäisi olla ennemminkin kuin sääntö kuin
poikkeus.
Ammattilaitteet ovat sitten eri asia, koska ne usein otetaan käyttöön etänä ja
fyysisen asennuksen saattaa tehdä aivan eri henkilö kuin itse
konfiguroinnin. Yritysten voisi myös olettaa toimivan eri tavalla kuin
yksityishenkilöiden ja vaihtavan oletussalasant. En väitä että näin on,
mutta Reijonkin ainoa esimerkki oli nimenomaan kuluttajalaitteisiin liittyvä.
Toisekseen, yritystenkin laitteet ovat useimmiten palomuurin takana, joten
yksittäisen laitteen oletussalasana ei sekään avaa portteja koko
internetille.
Jos yritys noudattaa mitään standardeja, kaikki verkossa olevat laitteet
skannataan mahdollisten uhkien osalta. Olet työni osalta vittuuntumiseen
asti koittanut selittää, että esim. laitteiston omaan sisäverkkoon tarjoama
NFS-palvelu ei ole kovin merkittävä tietoturvauhka, vaikka teidän
skannerinne sitä sellaisena pitääkin, eikä me sitä voida poistaakaan ja
samalla tarjota toimiva systeemi.
"You cannot be too rich, too thin, or commit too often." -- Mark A.