B Stroustrupin kirja

jan lintervo

Onko täällä kukaan perehtynyt tuohon Stroustrupin C++ manuaaliin? Mihin se
keskittyy ja onko hintansa väärti? Kaipaisin kirjaa joka ei vain esittele
c++:n ominaisuuksia, vaan joka antaisi myös ajatuksia siitä miten niitä
voisi hyödyntää... siis kirjaa olio-ohjelmoinnista c++:salla.

jlintervo

[ Moderoijat tavoittaa osoitteesta saom-...@cc.jyu.fi ]
[ Ryhmän säännöt: http://www.iki.fi/gaia/saom/saannot.html ]
[ Ryhmän FAQ: http://www.iki.fi/gaia/faq/sao-faq.html ]

Antti Häikiö

jan lintervo wrote:

> [...]
> c++:n ominaisuuksia, vaan joka antaisi myös ajatuksia siitä miten niitä
> voisi hyödyntää... siis kirjaa olio-ohjelmoinnista c++:salla.

Elä sitten osta Strousrupin kirjaa. Kohtuullisen vaikea selkoinen kirja
meinaan. Itse käytin joskus semmoista kirjaa kuin C++ Primer ja se oli
ihan selkeä ja helppolukuinen, ei kuitenkaan yksinkertainen ja
yksinkertaistettu. Kirjoittajat sillä tais olla Lippman ja Lajoie.

--
Antti Häikiö

jan lintervo

edelliseen vielä lisään että onko kokemuksia Stroustrupin c++ kirjan
suomennoksesta? minua ainakin ihmetytti että suomennos on 100 sivua lyhyempi
kuin alkuperäinen. tuskin johtuu ainakaan suomen kielen lyhyestä
ilmaisumuodosta. eli onko se suomennos hyvin tehty ja jos siitä puuttuu
jotain alkuperäisestä niin mitä?

Antti-Juhani Kaijanaho

jan lintervo <jlin...@POISTAhotmail.com> kirjoitti 16.12.2003:
> [...]
> kuin alkuperäinen. tuskin johtuu ainakaan suomen kielen lyhyestä
> ilmaisumuodosta. eli onko se suomennos hyvin tehty ja jos siitä puuttuu

Vertaatko 3. laitokseen vai Special Editioniin? Suomennos perustuu 3.
laitoksen siihen versioon, joka oli uusin vuonna 1999; Special
Editionissa on muutama uusi liite. Nämä uudet liitteet löytyvät
Stroustrupin kotisivustosta (tosin ei kai suomennettuna).

Suomennos on IMHO kohtuuhyvä, mutta minulla onkin oma lehmä ojassa :)
(Ei, en ole suomentaja.)
--
Antti-Juhani Kaijanaho http://www.kaijanaho.info/antti-juhani/

Julkinen päiväkirja - http://kaijanaho.info/antti-juhani/diary/
Toys - http://www.cc.jyu.fi/yhd/toys/

Sampo Smolander

jan lintervo <jlin...@poistahotmail.com> wrote:
> Kaipaisin kirjaa joka ei vain esittele c++:n ominaisuuksia, vaan
> joka antaisi myös ajatuksia siitä miten niitä voisi hyödyntää...
> siis kirjaa olio-ohjelmoinnista c++:salla.

HY:n c++ -kurssin oppikirja voisi toimia?

Kirja:
http://www.aw-bc.com/catalog/academic/product/0,4096,0201722313,00.html

Sisällysluettelo:
http://www.aw-bc.com/catalog/academic/product/0,4096,0201722313-TOC,00.html

Kurssin sivu:
http://www.cs.helsinki.fi/u/vihavain/581251-0.html

(En kylläkään ole lukenut tuota opusta, mutta takakansikehujen
mukaan se vaikuttaa sellaiselta mitä haet.)

jan lintervo

jeps. hyvältä vaikuttaa. ostin sen suomennoksen, akateemisesta 19,90E.
vertasin tosiaan tuohon spesial editioniin. hintaeroa olisi tullut 70
euroa.. mutta luulen että tämä suomenkielinen on mulle itseasiassa parempi,
niin ei tarvitse keskittyä englannin ymmärtämiseen. mutta kirja on tosiaan
hyvän tuntuinen, olen päässyt nyt siihen laskin esimerkkiin asti. hieno
yksinkertainen ohjelma. en olisi osannut tehdä paremmin.

jan lintervo

[ Moderoijat tavoittaa osoitteesta saom-...@cc.jyu.fi ]
[ Ryhmän säännöt: http://www.iki.fi/gaia/saom/saannot.html ]
[ Ryhmän FAQ: http://www.iki.fi/gaia/faq/sao-faq.html ]

Isot lauseiden alkukirjaimet parantaisivat viestin luettavuutta.