Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

EU-vaalit ja ohjelmistopatentit

0 views
Skip to first unread message

Aapo Rista

unread,
May 25, 2004, 5:41:24 AM5/25/04
to
[Followup-To: sfnet.atk.ohjelmistot]

Kesäkuussa on kai jotkut eu-vaalit, ainakin mulle tuli himaan
äänestyskuponki. Ilmeisesti uudelle eu-parlamentille jää lopullinen
päätös pj-maa Irlannin ja suuryritysten lobbaamasta
ohjelmistopantettiasiasta?

Voisikos joku poliittisesti valveutuneempi kertoa mulle jonkun hyvän
äänestettävän, joka on selvästi ohjelmistopatentteja vastaan? Noista
vaalikoneista ei ollut apua, tai ainakaan en onnistunut löytämään
ohjelmistopatentteja sivuavaa kysymystä.

--
Aapo Rista
381c...@sukunimi.net.invalid

Mikko Rauhala

unread,
May 25, 2004, 5:54:27 AM5/25/04
to
On 25 May 2004 09:41:24 GMT, Aapo Rista <ari...@iki.eioo.fi.invalid> wrote:
> Voisikos joku poliittisesti valveutuneempi kertoa mulle jonkun hyvän
> äänestettävän, joka on selvästi ohjelmistopatentteja vastaan?

No vihreät ovat kaikki vastaan, äänekkäitä sopii katsoa niiden
tiedotteesta¹; kokkarien Kauppi on myös äänekkäästi vastaan (lainattu
mm. FFII:n sivuilla jossain). Muita en nyt aktiivisesti tiedä.

Effillä on käynnissä kysely aiheesta, varmaan ilmestyy sivuilleen²
joskus lähiaikoina.

Laitoin jatkot effiryhmään kun en äkkiä jaksanut pähkäillä ängetäkö
politiikkaan. Ohjelmistoihin en olisi kuitenkaan niin varma sopiiko.

¹ <URL:http://www.mattiwuori.net/juttu.php?osio=1&id=377>
² <URL:http://www.effi.org/>

--
Mikko Rauhala - m...@iki.fi - <URL:http://www.iki.fi/mjr/>
Transhumanist - WTA member - <URL:http://www.transhumanism.org/>
Singularitarian - SIAI supporter - <URL:http://www.singinst.org/>

Toni Kantola

unread,
May 25, 2004, 6:16:04 AM5/25/04
to

Kai tämä enemmän olisi politiikkaa, mutta jos nyt heitän vaikkapa
sellaisen kuin Matti Wuori. Enemmän hänen ajatuksiaan löytyy osoitteesta
http://www.mattiwuori.net/. Myös muut Vihreän Liiton ehdokkaat ovat
ohjelmistopatentteja vastaan.

--
This is my .sig. There are many like it, but this one is mine.
My .sig is my best friend.
It is my life. I must master it as I must master my life.
Without me, my .sig is useless. Without my .sig, I am useless.

Antti Häikiö

unread,
May 25, 2004, 6:34:15 AM5/25/04
to
Vihreät vastustaa softapatentteja. Näistä ainakin Satu Hassilla on
asiasta tietoa, kyselin häneltä aiheesta sähköpostilla. Muiden
puolueiden kantoja en hirveästi tiedä.

Mutta taisit juurikin kertoa syyn miksi äänestää jotain muuta kuin
Väyrystä. Mutta oishan se kyllä kauheeta, jos pave jäis rannalle - sehän
tulisi pian takaisin kotimaiseen politiikkaan. Hui!

--
Antti Häikiö

Ari Makela

unread,
May 25, 2004, 7:46:03 AM5/25/04
to
In article <slrncb6563.4...@localdomain.localhost>, Aapo Rista wrote:

> Voisikos joku poliittisesti valveutuneempi kertoa mulle jonkun hyvän
> äänestettävän, joka on selvästi ohjelmistopatentteja vastaan? Noista
> vaalikoneista ei ollut apua, tai ainakaan en onnistunut löytämään
> ohjelmistopatentteja sivuavaa kysymystä.

Vihreät ovat kokonaisuudessaan softapatentteja vastaan. Eli jos Vihreät
muuten kelpaavat niin he ovat hyvä vaihtoehto.

ObHuom: en ole tyystin jäävi sillä teen sivuduunikseni heille töitä.

--
Ari Makela no escaping it -
ha...@arska.org I must step on fallen leaves
http://arska.org/hauva/ to take this path (Suzuki Majoko)

Ville Vainio

unread,
May 25, 2004, 7:57:29 AM5/25/04
to
>>>>> "Aapo" == Aapo Rista <ari...@iki.eioo.fi.invalid> writes:

Aapo> Voisikos joku poliittisesti valveutuneempi kertoa mulle
Aapo> jonkun hyvän äänestettävän, joka on selvästi
Aapo> ohjelmistopatentteja vastaan? Noista vaalikoneista ei ollut
Aapo> apua, tai ainakaan en onnistunut löytämään
Aapo> ohjelmistopatentteja sivuavaa kysymystä.

Kannattaa varoa keskittämästä ääniä vain yhdelle ohjelmistopatenttien
vastustajalle, niitä pitäisi saada parlamenttiin mahdollisimman
monta.

Ilmeisesti vihreiden puolella ohjelmistopatentteihin suhtaudutaan
kriittisimmin...

--
Ville Vainio http://tinyurl.com/2prnb

pazi

unread,
May 25, 2004, 8:47:55 AM5/25/04
to
In article <slrncb6cfr...@lagavulin.sappho.net>,
ha...@lagavulin.sappho.net wrote:
>ObHuom: en ole tyystin jäävi sillä teen sivuduunikseni heille töitä.

ObPilkku: Siis nimenomaan olet jäävi. Vai tarkoititko, ettet
ole tyystin puolueellinen, koska teet vain SIVUduunia? :)

-zi

Hau

unread,
May 25, 2004, 9:31:03 AM5/25/04
to
Aapo Rista wrote:

Hankala on enää muuttaa mitään. Eu hyväksyi ohjelmistopatentit aiottua
tiukempana 19.5.2004
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=9&news_id=31121

Syksyllä voidaan päätöstä muuttaa vain erittäin painavista syistä, kamarissa
vaaditaan esim. määräenemmistö äänestyksessä. Voidaan katsoa, että Nokia ja
muut suuret tahot ovat jo äänestäneet.


hau
--

Janne Johansson

unread,
May 25, 2004, 11:56:54 AM5/25/04
to
On Tue, 25 May 2004 09:41:24 +0000, Aapo Rista wrote:

> Voisikos joku poliittisesti valveutuneempi kertoa mulle jonkun hyvän
> äänestettävän, joka on selvästi ohjelmistopatentteja vastaan? Noista
> vaalikoneista ei ollut apua, tai ainakaan en onnistunut löytämään
> ohjelmistopatentteja sivuavaa kysymystä.

tuo ei liene ainakaan ainoa ratkaiseva asia ehdokasta valittaessa.
mahtaako siis puoluekannalla olla jotain väliä?

vihreät ovat ainakin ohjelmistopatentteja vastaan:
"Vihreän liiton eurovaaliehdokkaat vastustavat ohjelmistopatentteja

Suomen vihreät euroehdokkaat sitoutuivat vaatimuksiin vapaan
ohjelmistokehityksen ja vapaaehtoisen ohjelmistokehityksen yhteisöjen
turvaamisesta."

(lähde: http://www.mattiwuori.net/ )

toista laitaa edustaa esim. kokoomuksen Piia-Noora Kauppi joka on
ymmärtääkseni ollut aika aktiivinenkin asian suhteen.

--
Janne


Joona I Palaste

unread,
May 25, 2004, 4:03:10 PM5/25/04
to
Aapo Rista <ari...@iki.eioo.fi.invalid> scribbled the following
on sfnet.atk.linux:
> [Followup-To: sfnet.atk.ohjelmistot]

Mulle kans. Mieluiten vihreistä. Olen aina äänestänyt vihreitä paitsi
presidentinvaaleissa.

--
/-- Joona Palaste (pal...@cc.helsinki.fi) ------------- Finland --------\
\-- http://www.helsinki.fi/~palaste --------------------- rules! --------/
"It's not survival of the fattest, it's survival of the fittest."
- Ludvig von Drake

Timo Korvola

unread,
May 25, 2004, 6:03:39 PM5/25/04
to
Hau <hannu...@pihalla.fi> writes:
> Hankala on enää muuttaa mitään. Eu hyväksyi ohjelmistopatentit aiottua
> tiukempana 19.5.2004
> http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=9&news_id=31121

EU ei hyväksynyt vielä mitään. Ministerineuvosto hyväksyi.
Seuraavaksi pallo on taas parlamentilla.

> Syksyllä voidaan päätöstä muuttaa vain erittäin painavista syistä,

Ei siihen mitään erityisen kummallista syytä tarvita, mutta
parlamentti voi esittäessään muutoksia toisessa käsittelyssä
normaalisti vain joko palata ensimmäisen käsittelyn kantaansa,
hyväksyä ministerineuvoston kannan tai etsiä kompromissia näiden
väliltä. Eipä siitä rajoituksesta ehkä olisi juuri haittaa, kyllähän
parlamentin ensimmäisen käsittelyn tulokseen kelpaisi palata.
Ilmeisesti kuitenkin nyt kun on vaalit välissä, parlamentilla on
normaalia enemmän vaihtoehtoja eikä sitä sido edellisen parlamentin
tekemä ensimmäinen käsittely.

> kamarissa vaaditaan esim. määräenemmistö äänestyksessä.

Yli puolet edustajista eikä siis pelkästään annetuista äänistä.

Aiheesta on juttua myös finet.toiminta.effissä.

--
Timo Korvola <URL:http://www.iki.fi/tkorvola>

Mikko J Piippo

unread,
May 26, 2004, 1:07:41 AM5/26/04
to
In article <c908pu$lq9$1...@oravannahka.helsinki.fi>,

Joona I Palaste <pal...@cc.helsinki.fi> wrote:

>Mulle kans. Mieluiten vihreistä. Olen aina äänestänyt vihreitä paitsi
>presidentinvaaleissa.

Taitaa olla kyseessä ihan vihreiden virallinen linja, ks

http://www.vihrealiitto.fi/040402.shtml

Ja myös EU-parlamenttiryhmä on samoilla linjoilla:

http://www.eurogreens.org/cms/default/dok/8/8405.eu_must_not_ad...@en.htm

kertoo myös eurovihreiden järjestäneen linuxin installointibileet
Daniel Cohn-Benditin johdolla!

Terv.

MP

--
Mikko Piippo - Renvall-instituutti - Helsingin yliopisto - Finland

Elias Aarnio

unread,
May 26, 2004, 1:19:22 AM5/26/04
to
On 26 May 2004 08:07:41 +0300, pii...@cc.helsinki.fi (Mikko J Piippo)
wrote:

>In article <c908pu$lq9$1...@oravannahka.helsinki.fi>,
>Joona I Palaste <pal...@cc.helsinki.fi> wrote:
>
>>Mulle kans. Mieluiten vihreistä. Olen aina äänestänyt vihreitä paitsi
>>presidentinvaaleissa.
>
>Taitaa olla kyseessä ihan vihreiden virallinen linja, ks
>
> http://www.vihrealiitto.fi/040402.shtml
>

Minua kiinnostaa kyllä saada eksplisiittinen kyllä-vastaus tähän
asiaan. Voin kysyä asiaa tutuilta ehdokkailta.

Pääkaupunkiseudulla asuvat voisivat käydä kysymässä asiaa tällaisessa
tilaisuudessa:


2.6.2004: Ville Niinistö alustaa: "Minkälaista Eurooppaa haluat
rakentaa?" - Espoon vihreiden keskustelutilaisuudessa Tapiolassa,
kulttuurikeskuksen kahviossa, klo 18. Paikalla myös MEP Matti Wuori ja
Mari Puoskari. Järjestäjä: Espoon vihreät (kontakti: Tiina Elo,
tiin...@vihrealiitto.fi).

--
EliasA

Elias Aarnio

unread,
May 26, 2004, 6:12:35 AM5/26/04
to
On Wed, 26 May 2004 08:19:22 +0300, Elias Aarnio
<elias....@otapois.utu.fi> wrote:


>Minua kiinnostaa kyllä saada eksplisiittinen kyllä-vastaus tähän
>asiaan. Voin kysyä asiaa tutuilta ehdokkailta.
>

Kysyin asiaa tutun ehdokkaan kampanjapäälliköltä. Sain vastaukseksi
viestin, joka sisältää lehdistötiedotteen, jonka olemassaolosta en ole
tiennyt aiemmin:

clip---------------------

Uma Aaltonen, Minna Björkman, Satu Hassi, Jehki Härkönen, Timo
Juurikkala, Jyrki Käkönen, Jussi Kauhanen, Janne Länsipuro, Tuija
Mäkinen, Elina Moisio, Ville Niinistö, Mari Puoskari, Johanna
Sumuvuori, Anna-Maria Urhonen, Niko Valkeapää ja Matti Wuori

Vihreän liiton eurovaaliehdokkaat vastustavat ohjelmistopatentteja

IDEOITA EI SAA OMISTAA
-TIETOYHTEISKUNNAN KEHITYS VAARASSA

Suomen vihreät euroehdokkaat sitoutuivat vaatimuksiin vapaan
ohjelmistokehityksen ja vapaaehtoisen ohjelmistokehityksen yhteisöjen
turvaamisesta.

Vihreän liiton eurovaaliehdokkaat osallistuivat torstaina 15.4.
Brysselissä ohjelmistopatenttidirektiiviä käsitelleeseen konferenssiin
ja allekirjoittavat sitoumuksen, jolla vastustetaan ohjelmoinnin
vapauden kahlitsemista patenteilla.

Tietokoneohjelmiston patentointia koskeva direktiiviehdotus odottaa
nyt parlamentin ensimmäisen käsittelyn jälkeen neuvoston yhteistä
kantaa. EU:n puheenjohtajamaa Irlanti on tuonut ministerineuvostolle
"kompromissiesityksen" ohjelmistopatenttidirektiivistä, jossa ei ole
kompromissista tietoakaan: kaikki parlamentin tekemät olennaiset
tarkistukset on täysin sivuutettu. Tämä kauhistuttaa niin vapaiden
ohjelmien tekijöitä, pieniä ja keskisuuria yrityksiä kuin
taloustieteilijöitä.

"Tietokoneohjelmat on jo suojattu tekijänoikeuslailla. Luovaa työtä ja
ajattelua edustavat ohjelmistot eivät sovi patentoitaviksi. Aivan kuin
satukirjojen juonille annettaisiin patentointimahdollisuus",
muistuttaa Euroopan parlamentin jäsen Uma Aaltonen.

Brysselin ohjelmistopatentti-konferenssissa syntyi julistus, jonka
vihreät haastavat kaikki europarlamenttivaaliehdokkaat
allekirjoittamaan:

Tietokoneohjelmistopatenttidirektiivin on varmistettava seuraavat
asiat:

1. julkaisuvapaus (Patenteilla ei saa estää tiedon julkaisemista.)
2. yhteensopivuus (Patenteilla ei saa estää yhteensopivan tuotteen
tekemistä.)
3. tietojenkäsittely ei ole tekniikan ala (Tiedon käsittely ei muutu
tekniseksi vaikka sitä tehdäänkin tietokoneella, joka itsessään on
patentoitavissa oleva tekninen laite. Vastaavasti kirjoituskone on
patentoitavissa, mutta sillä kirjoitetun kirjan juonikuvio ei ole.)

Jos näitä kolmea jo parlamentin hyväksymää kohtaa ei ole lopullisessa
ehdotuksessa, koko direktiivi on hylättävä.

"Neuvoston esitys on hyödyllinen vain suuryrityksille. Pienille ja
keskisuurille yrityksille ohjelmistokehityksen rinnalle syntyvä
jatkuva patenttisopimusten tarkistaminen on tuhoisaa. Esimerkiksi
kolmen hengen ohjelmistoyritys joutuu väistämättä palkkaamaan lisäksi
juristin.", kommentoi vihreiden ehdokas Jehki Härkönen.

"Kysymys on taloudellisten etujen lisäksi perusoikeuksista. Neuvoston
esityksen voimaantulo aiheuttaisi tilanteen, jossa harrastustoimintana
koodattavan, ilmaiseksi jaettavan ohjelmiston tekijä voidaan haastaa
oikeuteen. Nuorilla harrastelijoilla ei ole mahdollisuutta tarkistaa
ohjelmistojen monimutkaisia patenttisopimuksia," Härkönen jatkaa.

Vihreiden europarlamentaarikko Matti Wuoren mukaan europarlamentin
syyskuista äänestystä ajatellen Irlannin esitys tuntuu harvinaisen
törkeältä parlamentin toimivaltuuksien ohittamiselta. On tärkeää, että
myös uusi parlamentti pysyy linjakkaasti kannassaan, kun esitys tulee
uudelleen käsittelyyn syksyllä.

Lisätietoja
Jehki Härkönen +358 50 355 2017

ja Euroopan parlamentin jäsenet
Uma Aaltonen +358 50 336 0111
Matti Wuori +32 2845 376


Allekirjoittajat:

Uma Aaltonen
Minna Björkman
Jehki Härkönen
Satu Hassi
Timo Juurikkala
Jyrki Käkönen
Jussi Kauhanen
Janne Länsipuro
Tuija Mäkinen
Elina Moisio
Ville Niinistö
Mari Puoskari
Johanna Sumuvuori
Anna-Maria Urhonen
Niko Valkeapää
Matti Wuori

Antti Miranto

unread,
May 31, 2004, 3:05:26 AM5/31/04
to
On Tue, 25 May 2004 09:41:24 +0000, Aapo Rista wrote:

> Kesäkuussa on kai jotkut eu-vaalit, ainakin mulle tuli himaan
> äänestyskuponki. Ilmeisesti uudelle eu-parlamentille jää lopullinen
> päätös pj-maa Irlannin ja suuryritysten lobbaamasta
> ohjelmistopantettiasiasta?
>
> Voisikos joku poliittisesti valveutuneempi kertoa mulle jonkun hyvän
> äänestettävän, joka on selvästi ohjelmistopatentteja vastaan?
> Noista vaalikoneista ei ollut apua, tai ainakaan en onnistunut
> löytämään ohjelmistopatentteja sivuavaa kysymystä.

Paljon tärkeämpää näissä vaaleissa on puolueen kanta, kuin
yksittäisen ehdokkaan kanta. Jos ehdokas on vähänkään
tuntemattomampi, niin läpimeno on arvasta kiinni, jos silloinkaan ja
ääni menee vain puolueelle, josta voi päästä se ohjelmistopatentteja
suosiva ehdokas.

Ehdokkaita on 227 ja niistä 14 valitaan, eli tuosta tulee n. 6,2%
todennäköisyys ehdokkaan läpi menolle, jos se olisi täysin sattumasta
kiinni. Eli on todella epätodennäköistä, että juuri äänestämäsi
ehdokas pääsee parlamenttiin, ellei ole ns. lähes varma ehdokas (jos
sellaisiä näissä vaaleissa on). Tällöin(kin) puolueen kanta on se
mitä kannattaa enemmän tuijottaa.

Henk.koht. näkemys on, että edustajan oman kannan arvo verrattuna
puolueen kantaan -> 0. Eli puolueen sisällä enemmän tai vähemmän
yhdessä päätetään mitenkä äänestetään kysymyksessä ja sitten
kaikki painavat samaa nappia, oli edustajan kanta sitten puolesta tai
vastaan. Lipeäminen puoluekurista on harvinaista ja edustajalle voi
koitua tästä seuraamuksia, esim. määräajaksi ulos sulkeminen puolueen
toiminnoista. Tämä plus ylläoleva tekee puolueen näkemyksistä paljon
tärkeämpiä, kuin ehdokkaan omista näkemyksistä!

En sitten ole mikään politiikan asiantuntija ja tekstini saattaa
sisältää virheitä. Jos viitsit oikaista virheen, niin olen kiitollinen
tiedosta.

--
-Antti

Tapani Tarvainen

unread,
Jun 2, 2004, 1:45:34 PM6/2/04
to
Aapo Rista <ari...@iki.eioo.fi.invalid> writes:

> Kesäkuussa on kai jotkut eu-vaalit, ainakin mulle tuli himaan
> äänestyskuponki. Ilmeisesti uudelle eu-parlamentille jää lopullinen
> päätös pj-maa Irlannin ja suuryritysten lobbaamasta
> ohjelmistopantettiasiasta?

Kyllä.

> Voisikos joku poliittisesti valveutuneempi kertoa mulle jonkun hyvän
> äänestettävän, joka on selvästi ohjelmistopatentteja vastaan? Noista
> vaalikoneista ei ollut apua, tai ainakaan en onnistunut löytämään
> ohjelmistopatentteja sivuavaa kysymystä.

Nyt on vaalikone jossa kysytään juuri tuota:

http://www.effi.org/julkaisut/muut/eu-vaalikone-2004.html

Kannattaa lukea hyvältä näyttävien ehdokkaiden tarkat vastauksetkin,
osa vastauksista oli vähän tulkinnanvaraisia.

--
Tapani Tarvainen

Tapani Tarvainen

unread,
Jun 2, 2004, 3:31:34 PM6/2/04
to
Antti Miranto <amiranto_poista.tama_@cc._remove.this_hut.fi.invalid> writes:

> Paljon tärkeämpää näissä vaaleissa on puolueen kanta, kuin
> yksittäisen ehdokkaan kanta. Jos ehdokas on vähänkään
> tuntemattomampi, niin läpimeno on arvasta kiinni, jos silloinkaan ja
> ääni menee vain puolueelle, josta voi päästä se ohjelmistopatentteja
> suosiva ehdokas.

Useimmilla (varsinkaan suurilla) puolueilla ei ole tässä asiassa
yhtenäistä kantaa, ja jos muista syistä haluaisi suosia jotakin
puoluetta, oikean ehdokkaan valinta puolueen sisältä on tärkeää.
Puolueen kantaankin vaikuttaa mitä mieltä olevia ehdokkaita
ko. puolueesta menee läpi.

Toki jos puolueen valintakin perustuu vain yhteen asiaan, asia on
paljon helpompi.

> Henk.koht. näkemys on, että edustajan oman kannan arvo verrattuna
> puolueen kantaan -> 0. Eli puolueen sisällä enemmän tai vähemmän
> yhdessä päätetään mitenkä äänestetään kysymyksessä ja sitten
> kaikki painavat samaa nappia, oli edustajan kanta sitten puolesta tai
> vastaan.

Viimeksi ohjelmistopatenteista äänestettäessä merkittävä osa
MEPeistä äänesti vastoin puolueensa ja parlamenttiryhmänsä
virallista kantaa. Ryhmäkuri ei toimi europarlamentissa läheskään
samalla tavoin kuin eduskunnassa, syystä tai toisesta.

--
Tapani Tarvainen

Ville Vainio

unread,
Jun 3, 2004, 1:56:31 AM6/3/04
to
>>>>> "Tapani" == Tapani Tarvainen <tapani.t...@effi.org> writes:

Tapani> Nyt on vaalikone jossa kysytään juuri tuota:

Tapani> http://www.effi.org/julkaisut/muut/eu-vaalikone-2004.html

Tapani> Kannattaa lukea hyvältä näyttävien ehdokkaiden tarkat
Tapani> vastauksetkin, osa vastauksista oli vähän
Tapani> tulkinnanvaraisia.

Helpompi sääntö lienee, että keskittää vain äänensä vihreille. Ne
vastustavat kuitenkin softapatentteja jopa puoluetasolla.

Alan Coxin open letter aiheesta:

http://www.linux.org.uk/open.l.html

Eli muistakaa käydä äänestämässä, vaikkei politiikka, EU tai Vihreiden
muut aatteet muilta osin kiinnostaisikaan!

Ville Oksanen

unread,
Jun 3, 2004, 4:12:31 PM6/3/04
to
Ville Vainio <vi...@spammers.com> wrote in message news:<du7vfi9...@mozart.cc.tut.fi>...

> Helpompi sääntö lienee, että keskittää vain äänensä vihreille. Ne
> vastustavat kuitenkin softapatentteja jopa puoluetasolla.

<clip>

Olisin hiukan eri mieltä tästä. Tärkeämpää olisi, että kaikkiin
parlamenttiryhmiin saataisiin ohjelmistopatentoinnin vastustajia,
vihreä ryhmä on valitettavasti joka tapauksessa tulevassa
parlamentissa suhteellisen pieni. Kaikissa suurissa puolueissa
kilpailu viimeisistä paikoista on todella tiukaa ja tässä kohtaa
äänten keskittämiselle voisi oikeasti olla merkitystä. Esimerkiksi
Kokoomuksessa Kauppi ja Pietikäinen (oikeat mielipiteen) käyvät
tiukkaa kampanjaa Kankkusta (väärät mielipiteet) vastaan...

Ville Oksanen

unread,
Jun 3, 2004, 4:21:10 PM6/3/04
to
Antti Miranto <amiranto_poista.tama_@cc._remove.this_hut.fi.invalid> wrote in message news:<pan.2004.05.31.07.05.26.668056@cc._remove.this_hut.fi.invalid>...

> En sitten ole mikään politiikan asiantuntija ja tekstini saattaa
> sisältää virheitä. Jos viitsit oikaista virheen, niin olen kiitollinen
> tiedosta.

Olisin hiukan eri mieltä tästä eli strateginen äänestäminen on
todellakin mahdollista Suomessa. Aika monessa puoleessa todellisia
läpimenomahdollisuuksia on vain 5-6 ehdokkaalla ja näiden joukosta
löytyy mielipiteitä moneen suuntaan. Eli tukemalla tästä joukosta
"oikeita" ehdokkaita oma vaikuttamistodennäköisyys nousee
merkittävästi. Sen sijaan tosiaan äänestämällä täysin tuntematonta
ehdokasta, jolla on ehkä puhdasoppisimmat mielipiteet, tuhlaa
todennäköisesti äänensä..

Ville

Vesa Tenhunen

unread,
Jun 4, 2004, 5:56:28 AM6/4/04
to
On Thu, 03 Jun 2004 08:56:31 +0300, Ville Vainio wrote:

> Helpompi sääntö lienee, että keskittää vain äänensä vihreille.
> Ne vastustavat kuitenkin softapatentteja jopa puoluetasolla.

Mutta vihreistä löytyy liikaa niitä, joiden mielestä homeopatia ja muu
uskomuslääkintä pitäisi saada Kela-korvausten piiriin.
Ohjelmistopatentit on pikkujuttu moisen tolkuttomuuden rinnalla.

Follarit asetettu.

Vesa

--
"Nothing in the world is more dangerous than sincere ignorance and
conscientious stupidity."
- Martin Luther King, Jr.

0 new messages