Erikoiset kirjaimet

Pentti Karppanen

Miten saisin esim Word-tekstiin z-kirjaimen, jossa on yläpuolella pieni
lähinnä v-kirjainta muistuttava väkänen? Sama s:n ja c:n päälle. Minulla on
Windows 98 Second Edition ja Word 95. Saan kyllä kyrilliset fontit ja
näppäimistön kielenvaihtaja toimii.

Pentti Karppanen
pentti.k...@pp1.inet.fi

Kestosippi ite (Jorma Gronlund)

> [...]
on
> Windows 98 Second Edition ja Word 95. Saan kyllä kyrilliset fontit ja

Valikosta "Insert/Lisää" < "Symbols/Merkki" <valitse käyttämäsi fontti, < ja
valitse haluamasi erikoismerkki.

Voit luoda shortcutin/pikanäppäinyhdistelmän käyttämillesi merkeille,
jolloin niiden käyttö helpottuu huomattavasti.

hannu pohjanheimo

Win NT:ssä on ainankin ohjelma charmap.exe josta saa kaikki merkit.
Vaihtoehtoisesti pidä ALT alhaalla ja kirjoita 0158, ž ilmestyy kursorin
kohdalle kun vapautat altin. š = alt + 0154

Jukka K. Korpela

"Kestosippi ite (Jorma Gronlund)" <kesto...@pp.nic.fi> wrote:

> Valikosta "Insert/Lisää" < "Symbols/Merkki" <valitse käyttämäsi fontti,
> < ja valitse haluamasi erikoismerkki.

Itse asiassa fontti ei kuulu asiaan muussa mielessä kuin siinä, että
kaikissa fonteissa ei ole kaikkia merkkejä. Olennaista on löytää oikeat
merkit, ja silloin on huomattava, että merkistö on jaettu
merkkialueisiin eli blokkeihin eli "osajoukkoihin".

Kyseessä olevista merkeistä hattu-z ja hattu-s löytyvät merkkialueesta,
jonka nimi on "Latin Extended-B", Microsoft-suomeksi "Latinalainen
laajennettu-B", ja hattu-c vastaavasti "Latin Extended-A" -blokista.
Blokkien nimistä englanniksi, Microsoft-suomeksi ja suomeksi ks.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/unicode/lohkot.html

Koska kyseessä on mitä ilmeisimmin kyrillisen tekstin translitterointi,
mainitsen vielä sivun http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/iso9.htm8 joka
käsittelee eräitä sen alan standardeja ja niiden merkistöongelmiakin.

> Voit luoda shortcutin/pikanäppäinyhdistelmän käyttämillesi merkeille,
> jolloin niiden käyttö helpottuu huomattavasti.

Niitä saattaa olla valmiinakin, jolloin Word näyttää ne, kun merkki
valitaan merkkitaulukosta, mutta yhdistelmät saattavat olla varsin
kömpelöitä. Sen sijaan oman yhdistelmän määrittely onnistuu jopa minun
nakkisormillani: napsautetaan haluttua merkkiä, sitten painiketta
"Pikanäppäin", kirjoitetaan kohtaan "Haluttu näppäinyhdistelmä", vaikkapa
Alt c hattu-c:lle, sitten napsautetaan painiketta "Liitä", sitten "Sulje",
ja johan alkaa Lyyti kirjoittaa.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Pentti Karppanen

Kiitos vihjeistä, Jukka!
Minulla on eri Word-versio, Word 95 englanninkielinen, jossa ei ole Latin
Extended-B fonttia, mutta "väkäs-z" ja "väkäs-c" löytyvät fontista WP
InternationalA Roman. "Väkäs-s" löytyy myös tavallisemmista fonteista Arial
ja Times New Roman. Minulla ei ole myöskään Pikanäppäin-painiketta, mutta
valikosta Insert / Symbol löytyy vastaava toiminto, jolla esim voidaan
asentaa Alt-s tuottamaan väkäs-s:n. Olen tottunut käyttämään
"hattu"-nimitystä kärki ylöspäin olevasta väkäsestä. Ongelmana on vielä se,
että fontti täytyy vaihtaa, jotta merkki näkyisi oikein. Myös fontin koko
pitää vaihtaa suuremmaksi, jos halutaan erikoisen merkin näkyvän
samansuuruisena muun tekstin kanssa. Operaatio on sen verran mutkikas, kun
fontti pitää vielä vaihtaa takaisin alkuperäiseski tekstin jatkumista
varten.. Tätä varten tein makron, jonka asetin pikanäppäimelle Alt-z,
jolloin koko homma hoituu automaattisesti. Käytän tavallisesti
kirjoittaessani Arial 12 p fonttia, jolloin WP InternationalA Roman pitää
olla 14 p näkyäkseen samansuuruisena. Oheisena listaus makrosta:

Sub MAIN
Font "WP MultinationalA Roman"
FontSize 14
Insert "ñ"
Font "WP MultinationalA Roman"
Font "Arial"
FontSize 12
End Sub

Tarvitsen väkäs-z:aa eestinkielisissä teksteissä esim sanassa "miraaz",
suomeksi kangastus, jossa z:n päällä pitäisi olla väkänen.

Pentti Karppanen

Jukka K. Korpela <jkor...@cs.tut.fi> kirjoitti
viestissä:Xns915FBADD3A8C...@193.64.137.17...

Jukka K. Korpela

"Pentti Karppanen" <pentti.k...@pp1.inet.fi> wrote:

> Minulla on eri Word-versio, Word 95 englanninkielinen, jossa ei ole
> Latin Extended-B fonttia

Tarkoitat "fonttia, jossa on Latin Extended-B -merkeille glyyfit".
Esimerkiksi Latin Extended-B ei ole fontti vaan merkkijoukko. (Glyyfien ja
merkkien eroa voisi havainnollistaa vaikkapa sillä, että tietokoneohjelma
voi käsitellä merkkidataa mielekkäästi, esim. lajitella, hakea ja esittää
tekstiä puhesynteesillä, käyttämättä mitään merkkien visuaalista esitystä.)

Ymmärtääkseni jos sinulla Word 95, voisit hankkia maksutta MS Arial Unicode
-fontin, josta löytyy reilusti merkkejä, niin ettei tarvitse niin paljon
tapella fonttien kanssa. Isoin ongelma kyseisessä fontissa on, että se on
13 687 kilotavua, joten imurointi vie melkoisesti aikaa, jos nettiyhteys on
hidas. Osoite: http://office.microsoft.com/downloads/2000/aruniupd.aspx

> Olen tottunut käyttämään "hattu"-nimitystä kärki ylöspäin olevasta
> väkäsestä.

Virallinen nimitys on kuitenkin "hattu". (Se toisinpäin oleva väkänen eli
merkin ^ tarkevastine on "sirkumfleksi".)

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Pentti Karppanen

Jukka K. Korpela <jkor...@cs.tut.fi> kirjoitti
viestissä:Xns9160D9A9DDC7...@193.64.137.17...

> [...]
> 13 687 kilotavua, joten imurointi vie melkoisesti aikaa, jos nettiyhteys

Sain kyllä helposti ladatuksi Arial Unicode MS fontin antamastasi
osoitteesta, ei se kestänyt 512 kbit/s ADSL-littymällä kuin 5 minuuttia,
mutta en ymmärrä, miten voisin sitä hyödyntää, kun Character Mapissa tulee
näkyviin samat 256 merkkkiä kuin normaali Arialissa. Sama juttu Wordissä ja
Excelissä. Eikä siellä ole hattu-z:aa.

Pentti Karppanen

pazi

In article <4K1L7.41$gS2....@read2.inet.fi>, pentti.k...@pp1.inet.fi
wrote:

>Sain kyllä helposti ladatuksi Arial Unicode MS fontin antamastasi
>mutta en ymmärrä, miten voisin sitä hyödyntää, kun Character Mapissa tulee
>näkyviin samat 256 merkkkiä kuin normaali Arialissa.

Otat siitä CharMapista subsetiksi Latin Extended-A, niin on zetaa,
jossa on v-kaltainen hattu. Jos taas haluat nurinpäin (oikeinpäin :)
olevan hatun, se löytyy ainakin Latin Extended Additional -subsetistä.

-zi

Pentti Karppanen

pazi <pa...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:eP2L7.867$Fl4....@news1.nokia.com...

> [...]
> jossa on v-kaltainen hattu. Jos taas haluat nurinpäin (oikeinpäin :)
> olevan hatun, se löytyy ainakin Latin Extended Additional -subsetistä.

Miten otan subsetin?

Pentti Karppanen

Jukka K. Korpela

> [...]

> mutta en ymmärrä, miten voisin sitä hyödyntää, kun Character
> Mapissa tulee näkyviin samat 256 merkkkiä kuin normaali Arialissa.

Character Map näyttäisi olevan ainakin Windows 98:ssa kiinteästi 256-
merkkinen niin, että siinä on ns. Windows Latin 1 -merkistö.

Mutta sitä en tarkoittanutkaan vaan Wordin merkinlisäämistoimintoa.

> Sama juttu Wordissä ja Excelissä.

Versioiden välillä on tunnetusti eroja, mutta eräässä suomenkielisessä
Wordin versiossa homma sujuu näin:
Lisää > Merkki
"lehdeltä" Merkit valitaan alasvetovalikosta Fontti se Arial Unicode MS,
ja sitten sen jälkeen alasvetovalikosta Osajoukko voi valita merkkialueen,
esim. Latinalainen laajennettu-A.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

pazi

In article <aIeL7.390$gS2....@read2.inet.fi>, pentti.k...@pp1.inet.fi
wrote:
>pazi <pa...@iki.fi> kirjoitti

>Miten otan subsetin?

Ihan samalla tavalla kuin valitsit fontin. Mutta siitä
toisesta alasvetolistasta, jossa lukee otsikkona "Subset".

Jaa, mutta sulla on tietenkin suomalainen Windows, jolloin
siinä lukee todennäköisesti jotain osajoukon tapaista. Se
fontin alapuolella oleva droplist kuitenkin.

-zi

Jouni Nordlund

pazi (ja ehkä joku muu) kirjoitteli seuraavaa:

> Jaa, mutta sulla on tietenkin suomalainen Windows, jolloin
> siinä lukee todennäköisesti jotain osajoukon tapaista. Se
> fontin alapuolella oleva droplist kuitenkin.

Windows 98 SE:n Merkistö-ohjelmassa ei tosiaankaan ole mitään toista
pudotusvalikkoa tms. Tarkemmin katsottuna (hae exe esiin ja valitse
"Tiedostonkatselu") huomaa että ohjelma (ainakin minulla) on 16-bittinen
Windows 3.1 -versio vuodelta 1991. Tai sitten Tiedostonkatselu näyttää
väärin.

--
Jouni Nordlund, Porin keskusta
I never came here & I ain't goin' nowhere either. - Willie Nelson

Pentti Karppanen

Jouni Nordlund <jouni....@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:MPG.16689ed4d...@news.mbnet.fi...

> [...]
> "Tiedostonkatselu") huomaa että ohjelma (ainakin minulla) on 16-bittinen
> Windows 3.1 -versio vuodelta 1991. Tai sitten Tiedostonkatselu näyttää

Minulla on Charmap.exe versio 4.10.2222 päivämäärältä 19.5.1999, eikä siinä
ole mitään toista pudotusvalöikkoa.

Pentti Karppanen

pazi

In article <MPG.16689ed4d...@news.mbnet.fi>, jouni....@mbnet.fi
wrote:

>Windows 98 SE:n Merkistö-ohjelmassa ei tosiaankaan ole mitään toista
>pudotusvalikkoa tms.

Ai pahus. No sitten se ei tietenkään löydykään.
Anteeksi harhaanjohtaminen, muistelin, että NT(4):ssä olisi
ollut sama charmappi.

Vaan näin taas takakäteen ajatellen eipä tietenkään, koska
NT tukee Unicodea. Sitä kai tarvitaan sen hattuzetankin
esittämiseen, voi olla, että 256-merkistöllä se ei ole
mahdollista (paitsi jos löytää fontin, jossa se on, ja
kaikilla dokun katselijoillakin on se sama fontti).

-zi

satu....@gmail.com

Hei!

Minulla olisi samainen kysymys, kuinka saan pienen v-väkäsen c-kirjaimen yläpuolelle? Minulla on MacBook Pro. Kirjainta alla pitämällä saa vain väkäsen alle, ei v-väkästä päälle. Muita vaihtoehtoja ei sillä tavalla löydy.

Satu

no

> [...]
> yläpuolelle? Minulla on MacBook Pro.
> Kirjainta alla pitämällä saa vain väkäsen alle, ei v-väkästä päälle. Muita

Merkit Ž ž Š š Č ja č löytyvät Wordista valikon kautta: Lisää - Merkki...
valitse merkki ja Lisää

Näppäimistöltä Ž Alt-0142, ž Alt-0158, Š Alt-0138 ja š Alt-0154
caron-C ja caron-c merkkejä ei saa suoraan näppäimistön kautta.

Mac-koneissa pitänee käyttää PopChar ohjelmaa tai vastaavaa.