Windows 10 fonttiongelma

Matti Lehtiniemi

Innostuin asentamaan toissapäivänä Windows 10:n seiskan päälle.
Ajattelin että ehkä se huippunopea Edge-selain on sen arvoinen.

Asennus meni OK mutta päänäyttöni reunoilla oli mustat reunat ja fontti suttuinen.
Havaitsin sen heti tutuksi overscan /underscan ongelmaksi.

Jostain syystä vanhalle AMD-näytönohjaimelleni ei löytynyt AMD catalyst -ohjelmistoa.
Jouduin tämmöiset friikit ohjeet lukemaan:

https://community.amd.com/thread/184967
Heksa-editorin käyttöä 2010 -luvulla ?! Olen tainnut sellaista käyttää viimeksi 1980 -luvulla microsoftin tuotteiden yhteydessä.

Ongelmia tuli lisäksi asennuksen jälkeen siitä ,että 6 omaa itse tekemääni ohjelmaa alkoi toimimaan väärin.Väärä koko ikkunoissa,
tiedoston tallennuksessa ongelmia.
Kaikkia objekteja ei näkynyt näytöllä.
Jotain tässä Win 10:ssä on onnistuttu sössimään täysin.
Onneksi uudelleen koodaaminen ei ole mikään iso ongelma, ohjelmien ikkunoita pitää vaan suurentaa.

Eli varsinainen kysymys :Miten saan fontin koon muutettua suuremmaksi ?
Eli tämäkin viesti mitä kirjoitan tulee aivan liian pienellä fontilla. Löysin jonkun yleisen skaalaus-vivun josta sain kaikki
ikkunat skaalattua 125% suuremmiksi mutta se teki fonteista taas suttuisia. Jotain ihmeellista cleartype -skeidaa löytyy tästä
winukasta mutta se ei kyllä minun ymmärryksen mukaan tee fonteista crystal-clear .

(Heitän muuten tähän oman arvaukseni:Microsoft on antanut kenkää kaikille vanhoille suunnittelijoille ja uudet eivät tiedä miten
Windows toimii)

Siis ongelmana on nimenomaan tämä teksti mitä nyt kirjoitan ja mitä luen nyysseistä.Esimerkiksi ikkunoiden otsikkofontin koon saa
kyllä muutettua suuremmaksi.

Matti

Matti Lehtiniemi

>Eli varsinainen kysymys :Miten saan fontin koon muutettua suuremmaksi ?

Jostain asetuksista löysin millä saa suuremmat fontit.

Nyt ongelmana on se, ettei nettiä tule LAN -kaapelin kautta.
Joudun käyttää nettiä puhelimen 4G:n kautta USB-kaapelilla.

Täytyy yrittää korjailla ensi maanantaina... Josko Microsoft korjailisi näitä ongelmia lennossa.

Matti

Matti Lehtiniemi

>Nyt ongelmana on se, ettei nettiä tule LAN -kaapelin kautta.
>Joudun käyttää nettiä puhelimen 4G:n kautta USB-kaapelilla.
>Täytyy yrittää korjailla ensi maanantaina... Josko Microsoft korjailisi näitä ongelmia lennossa.

Tämä ongelma oli mulla kolmisen viikkoa, korjasin tänään.

Löytyipä outo ratkaisu ongelmaan.Olin jo menossa kauppaan ostamaan LAN -korttia, kun muistin että mulla saattaisi löytyä hyllysta
sellainen laatikosta.
Ja löytyi 10/100 Megabitin PCI -kortti !
En tiedä kauan tämä on ollut käyttämättömänä hyllyssä ,ehkä 15 vuotta.

Ei kai sillä väliä että gigabitin nopeus puuttuu, mun VDSL -purkki on 50/10 megabittia nopeudeltaan.
100 megabittiä on kaksinkertainen tohon nähden.

On se jännä kun tietotekniikka ei enää kehity niin vauhdilla, voi käyttää ikivanhaa rautaa.
Paljonkohan toi mun Android kännykän akku kului modeemikäytössä... ? Vehje oli aika kuuma koko ajan.

Matti

Matti Lehtiniemi

>Nyt ongelmana on se, ettei nettiä tule LAN -kaapelin kautta.

PRKL ...
Löysin asetuksista kohdan , "haetaan päivitykset useista kohteista", ja se oli päällä !
Luulin että kun kyseiset asetukset eivät löytyneet sieltä ,mistä netistä ilmoitettiin niiden löytyvän, ne olisivat olleet
automaattisesti pois päältä.

Eli koneeni oli ilmeisesti jakanut nettiin Windowsin päivityksiä.Olisiko se tukkinut nettini ?
Mun VDSL on 50 megabittiä sisään ja tietääkseni 10 megabittiä ulos.Eli olisiko toi (kuitenkin) isohko nopeus aiheuttanut sen , että
se on alkanut toimimaan serverinä.Toisin sanoen palvellut isoa joukkoa tietokoneita.

http://www.ibtimes.co.uk/windows-10-how-fix-bandwidth-issues-slow-internet-speeds-1517572

Eli olisko tuo P2P tiedostonjako innostunut mun nopeasta VDSL -modeemista ?

No, nyt mulla on 100 megabitin vanha ethernet kortti.Ainakin nyt netti on nopea.

Matti

Mikko Saukkoriipi

En usko että päivitysten jakaminen olisi nettiä niin paljon kuormittanut
että se olisi ollut toimimaton. Varsinkin kun päivitysten jako tarvitsee
lähinnä kaistaa ulospäin ja normaali netinkäyttö tarvitsee sisäänpäin
tulevaa kaistaa, ulospäin menevä liikenne on häviävän pientä.

Todennäköisemmin ongelma on alkuperäisen verkkokortin kanssa
puutteellisissa ajureissa tai muuten virheellisissä asetuksissa.

Matti Lehtiniemi

> [...]
>jako tarvitsee lähinnä kaistaa ulospäin ja normaali netinkäyttö tarvitsee sisäänpäin tulevaa kaistaa, ulospäin menevä liikenne on

Niin, mites tuo vanha puhelinkaapeli-systeemi toimii ? Joku parikaapeli se on.
Toista johtoa sisään ja toista ulos ? Silloin sisään tuleva data ei vaikuta ulosmenevään.

>Todennäköisemmin ongelma on alkuperäisen verkkokortin kanssa puutteellisissa ajureissa tai muuten virheellisissä asetuksissa.

Joo, joku ajuri ongelma varmaan.Ehkä häviävän pieni mahdollisuus että rikki ? Mulla on 8 vuotta vanha emolevy.

Matti