Windows 7

Matti Lehtiniemi

Asensin Windows 7:kan Vistani päälle.
Koneeni on hajoamassa, ja siinä oli Vista OEM. Eli jos olisin vaihtanut hajoavan(?) emolevyn , en olisi saanut Vistaa toimimaan.(En
tiedä onko tästä hajoamassa emolevy vai näytönohjain, kone ei lähde aina käyntiin)

En tiedä miten tämä Asus P5K on ylipäätänsä kestänyt 8 vuotta.Silloin kun tuli japanilaiset konkat, niistä todella näköjään tehtiin
todella kestäviä.Olen tässä vuosien varrella laittanut nopean prossan(3 Ghz Core2duo 12 megan välimuistilla), sekä 8 gigaa
normaalimuistia.

Kysymys kuuluu: Ostin huuto.net stä “Windows 7 home premium DRL” –tuotteen 25 eurolla joltain myyjältä.
Tämmöisiä 20 – 25 euron windowseja on lukuisia myynnissä huuto.netissä ,joten oletan tämän olevan laillinen. Eli voiko tähän , jos
tämä on DRL (Digital retail lisence ?),vaihtaa emolevyn ?
Vai pitääkö olla ns. “sujuvasanainen” , kun lähtee windowsin ylläpidolta pyytämään uutta aktivointikoodia ?

Tässä Windows live mailissa on näköjään muuten usenet –selain.Toivottavasti tämä viesti näkyy järkevänä teille.

Onko oikea strategia että kytkee pois päältä “suositellut päivitykset” aika elokuuhun saakka ?
Ettei joidenkin haukkuma Windows 10 tule vahingossakaan asennettua ?
Nimittäin Windows 10:nen kait luo oman aktivointitunnuksensa, jonka jälkeen en ainakaan voi vaihtaa emolevyä.

Matti

Pertti Kosunen

On 24.5.2016 11:55, Matti Lehtiniemi wrote:
> [...]
> hajoavan(?) emolevyn , en olisi saanut Vistaa toimimaan.(En tiedä onko
> tästä hajoamassa emolevy vai näytönohjain, kone ei lähde aina käyntiin)

Veikkaisin virtalähdettä. Käytetty kone uudemmalla raudalla lähtee
luultavasti hyvän virtalähteen hinnalla tai halvemmalla joten vanhaan ei
ehkä kannata enää panostaa ellei löydy vaihto-osia hyllystä.

> Vai pitääkö olla ns. “sujuvasanainen” , kun lähtee windowsin ylläpidolta
> pyytämään uutta aktivointikoodia ?

Aktivoinnissa voi joutua soittamaan puhelinrobotille, ei muistaakseni
tarvitse puhua lainkaan vaan painella numeroita ja kirjoittaa koodi ylös.

Matti Lehtiniemi

> [...]
>luultavasti hyvän virtalähteen hinnalla tai halvemmalla joten vanhaan ei ehkä kannata enää panostaa ellei löydy vaihto-osia

Olisiko virtalähde ? Tämä kone toimii kuitenkin tälläkin hetkellä eli sähköä tulee emolevylle.
Silloin kun kone ei käynnisty niin näyttöön ei tule mitään.Ja silloin kun käynnistyy, niin tulee normaali BIOS-aloitusruutu.
En uskalla enää irroittaa prosessoria prossutuulettimen puhdistamiseksi. Emolevy on niin vanhaa muovia, että pelkään tuuletinta
takaisin painettassa emolevyn napsahtavan rikki.
CPU :ssa on 56 astetta ja GPU:ssa 73 astetta. Molemmissa SpeedFan ohjelman mukaan pienet ylilämmöt.

Ei viitsisi enää millään ostaa vanhaa rautaa... Tässä on vanhalla koneelle menty niin pitkään.
Paljon pidempään kun oli ikinä tarkoitus.
Katsoin jo uusia koneita verkkokaupasta mutta budjetilleni sopiva 260 euron kone on 1.6 Ghz vehje 3:lla megalla prossa-välimuistia !
Veikkaan että heittämällä hitaampi kuin nykyinen koneeni.

Matti

Pertti Kosunen

On 24.5.2016 12:31, Matti Lehtiniemi wrote:
> [...]
> Silloin kun kone ei käynnisty niin näyttöön ei tule mitään.Ja silloin
> kun käynnistyy, niin tulee normaali BIOS-aloitusruutu.

Käynnistys on kovin pala, kun pitäisi antaa kerralla iso piikki, että
kaikki palikat herää. Tyypillinen ongelma, kun virtalähteen elämä alkaa
olla lopussa.

Donkey Hottie

On 24.5.2016 11.55, Matti Lehtiniemi wrote:
> Tässä Windows live mailissa on näköjään muuten usenet
> –selain.Toivottavasti tämä viesti näkyy järkevänä teille.

Hyvin näkyy ainakin Thunderbirdille, miksei muutenkin...

br. donkey

Matti Lehtiniemi

>Käynnistys on kovin pala, kun pitäisi antaa kerralla iso piikki, että kaikki palikat herää. Tyypillinen ongelma, kun virtalähteen
>elämä alkaa olla lopussa.

On toi mahdollista... Joku tasasuuntaus-sillan jälkeinen konkka hyytynyt.
Mun powerissa on tehoja 600W joten ajattelin ettei se siihen hyydy.(maksoi aikanaan 70 euroa)
Mutta pelasin Fallout 3 nimistä peliä keväällä 40 tuntia joten voi olla että näytönohjain on rasittanut poweria...
Tai sitten itse näyttis on hajoamassa.

Ei se poissuljettua ole että kaivan kolvin esiin ja avaan powerin... Mutta pitäisi ensiksi sulkea kaikki muut ongelmanlähteet pois.

Tossa kaljaspäissä tuli mieleen että Biosin patteri (CR2032) saattaa olla hyytynyt.

Matti

no

"Matti Lehtiniemi" kirjoitti
viestissä:t6%0z.9526$mN1....@uutiset.elisa.fi...
> Biosin patteri (CR2032) saattaa olla hyytynyt.

BIOSin patterin hyytyminen ilmenee ensin vääränä kellonaikana tai
päiväyksenä.

Pertti Kosunen

On 24.5.2016 19:15, Matti Lehtiniemi wrote:
> On toi mahdollista... Joku tasasuuntaus-sillan jälkeinen konkka hyytynyt.
> Mun powerissa on tehoja 600W joten ajattelin ettei se siihen
> hyydy.(maksoi aikanaan 70 euroa)

Merkki ja malli?

Matti Lehtiniemi

>Merkki ja malli?

Tuollainen näyttäisi olevan:
OCZ600MXSP

http://www.guru3d.com/articles-pages/ocz-modxtream-pro-600-watt-power-supply-review,1.html

Mun logiikka on se että tuossa on niin paljon tehoja että ylikellottamaton koneeni ei rasita tuota poweria kuin vähän.
Mutta toisaalta mulla on 3d-näytönohjain, jossa on tuuletin ja joka oletettavasti pelatessa kuluttaa energiaa.

Hmm... Jos tuo hajoaa niin kyllä se vaan sitten hajoaa. Ainahan tasasuuntauksen jälkeiset konkat joutuvat rasitukseen tavalla tai
toisella kun tasasuuntaus pitää tasata.
Vaikka ei rasitusta olisi kuin vähän.

Matti

Pertti Kosunen

On 24.5.2016 23:01, Matti Lehtiniemi wrote:
> Tuollainen näyttäisi olevan:
> OCZ600MXSP
>
> http://www.guru3d.com/articles-pages/ocz-modxtream-pro-600-watt-power-supply-review,1.html

Muistaakseni OCZ ei ole tehnyt yhtäkään mallia jossa on pelkkiä
(japanilaisia) laatu-kondensaattoreita.

http://murobbs.muropaketti.com/threads/powerit-eli-virtalaehteet.451577/page-316#post-1704987397

Matti Lehtiniemi

Jaa:
>http://murobbs.muropaketti.com/threads/powerit-eli-virtalaehteet.451577/page-316#post-1704987397

"Verkkoelko on sellaiselta tuntemattomalta Kiinalaiselta suuruudelta kuin TRECiltä"

Aika potentiaalinen hajoamisen lähde tuo verkkovirtaa suodattava komponentti.

Prkl kun on niin laiska nykyään.Powerin avaaminen, uusien elkojen ostaminen ja juottaminen paikalleen veisi kyllä oman aikansa.
Puhumattakaan sen selvittämisestä missä ne powerin sisällä sijaitsee.

Näyttäisi yllättäen taas olevan kondiksessa tämä kone.Neljään päivään ei ole ollut käynnistymättä.Outo juttu.
Pari viikkoa sitten tämä ei käynnistynyt 30% kerroista.(silleen että piti 5 tuntia odottaa)
Ehkä näytönohjaimen tuulettimen puhdistaminen pölyista auttoi ? (jota oli paljon tukkimassa)
Tai sitten Win 7 on laittanut jotain asetuksia paremmiksi.

Matti

Akseli Mäki

Matti Lehtiniemi wrote:

> [...]
>tiedä onko tästä hajoamassa emolevy vai näytönohjain, kone ei lähde aina käyntiin)

Virtalähde tai emolevy luultavasti.

> [...]
>tämä on DRL (Digital retail lisence ?),vaihtaa emolevyn ?

Tuskinpa on laillinen. Sun ei siitä tarvitse murehtia, se vaan saattaa
jossain vaiheessa lakata toimimasta.

Retail lisessin voi vaihtaa koneesta toiseen ja se emo katsotaan koneeksi,
ei vähäisemmät komponentit.

Mitään "digital retail" versiota ei ole olemassaaan. Se on luultavasti joku
MSDN lisenssi jonka tyypin jos katsoo, niin se on "retail", mutta niillä on
joko pieni määrä aktivointeja, tai vain yksi.

Akseli Mäki

Matti Lehtiniemi wrote:

> [...]
>Tai sitten Win 7 on laittanut jotain asetuksia paremmiksi.

Jos virtalähde on hyytymässä, kone voi käynnistyä paremmin jos sen
irroittaa kokonaan virroista hetkeksi.

Matti Lehtiniemi

>Jos virtalähde on hyytymässä, kone voi käynnistyä paremmin jos sen
>irroittaa kokonaan virroista hetkeksi.

Tein sen monta kertaa.

Näyttäisi potentiaalinen syyllinenkin löytyneen:
http://www.hardwaresecrets.com/ocz-modxstream-pro-600-w-power-supply-review/3/

Toi keltainen päällys vehje "X-capacitor" , jossa pinkki vastuksen näköinen vehje päällä.
Mistäköhän ihmeestä tuollaisia saisi halvalla ?

"This power supply is flawless on this stage, with two Y capacitors and one X capacitor more than the minimum required, plus an X
capacitor after the rectifying bridge."

Ei tää ainakaan mitään skeidaa ole tämä vehje.Olisiko syy ollut kuitenkin kuumenevassa näytönohjaimessa, josta poistin pöylyt.

No nyt on Windows 7 .Ehkä tästä jotain iloa on. Ei ainakaan Google Chrome-selain valita että tuki on loppumassa.

Matti

Matti Lehtiniemi

>Ei tää ainakaan mitään skeidaa ole tämä vehje.Olisiko syy ollut kuitenkin kuumenevassa näytönohjaimessa, josta poistin pöylyt.

Kokeilin Fallout 3:sta ja peli kaatui 20 sekunnin jälkeen. Olisiko se ihan vaan näytönohjaimesta kyse.
Uutta voisi ostaa...

On tämä melkoista perseaukisen säätämistä tämä minun touhu. Ei se tarvitsisi kun parin viikon säästämisen(ei olutta, ei kalliita
ruokia), niin saisin tarvittavat rahat säästettyä uusiin komponentteihin.

Ehkä tuollainen:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/31787/gsmsb/Gigabyte-GV-N710D3-2GL-GeForce-GT710-2048-Mt-DDR3-PCI-Expres

Matti

Pertti Kosunen

On 25.5.2016 17:40, Matti Lehtiniemi wrote:
> Prkl kun on niin laiska nykyään.Powerin avaaminen, uusien elkojen
> ostaminen ja juottaminen paikalleen veisi kyllä oman aikansa.
> Puhumattakaan sen selvittämisestä missä ne powerin sisällä sijaitsee.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDArticles&op=Story4&ndar_id=8

Jonnygurun testissä paskojen konkkien vaihto hyviin ei tuokaan ihan
toivottua tulosta.

Pertti Kosunen

On 25.5.2016 19:20, Matti Lehtiniemi wrote:
> Kokeilin Fallout 3:sta ja peli kaatui 20 sekunnin jälkeen. Olisiko se
> ihan vaan näytönohjaimesta kyse.
> Uutta voisi ostaa...

Melko varmasti se on se virtalähde ellei emolevyllä näy pullistuneita
konkkia.

Vähemmän kuluttavalla näytönohjaimella voi saada vähän lisää elinaikaa.

Matti Lehtiniemi

>Melko varmasti se on se virtalähde ellei emolevyllä näy pullistuneita konkkia.

Joka tapauksessa joudun ostamaan ensin näytönohjaimen ja sitten vasta virtalähteen.
Se nimittäin harmittaisi jos vika olisikin näytönohjaimessa, ja olisin ostanut virtalähteen turhaan.

Jos tämä minulle myyty "Windows DRL" onkin Windows OEM, niin sitten en pysty vaihtamaan emolevyä.Ellei puhelinrobotti anna mulle
aktivointikoodia.
Jos kerta mitään DRL:ää ei ole olemassakaan kuten Akseli Mäki sanoi.

50 euron näytönohjain on liian hidas mulle, ja 90 euron on liian kallis.Verkkokauppa.com :ssa on taasen sopivat välimuodon 70 euron
näyttikset loppu.
Ei kai se auta kun istua peffallaan ja pelata nettipokeria.

Katsoin takuukuitista, powerini on ostettu 10.3.2010 .Eli 6 vuotta vanha.Kyllä tollaisesta hajoaa verkkosuodinkonkat jo ihan
vanhuuttakin.
Sama ikä kuin näytönohjaimellanikin.

Matti

Asko

On 26.5.2016 6:14, Matti Lehtiniemi wrote:
> Jos kerta mitään DRL:ää ei ole olemassakaan kuten Akseli Mäki sanoi.

Ainakaan Google haku "Windows DRL license" ei tuota yhtään osumaa. Olisi
ollut helppo tarkistaa, ennenkuin maksoit 25,- euroa tyhjästä?

Tokihan OEM-koneisiinkin on joskus takuuna vaihdettu emolevyjä ja
niihinkin on saatu se sama lisenssi uudelleen aktivoitua. Mutta
lisenssiehto sanoo, että OEM:ää ei saa jälleenmyydä toisessa PC:ssä
käytettäväksi, joten tuo 25,- euron Windows on yhtä kuin piraattiwindows.

-Asko

Samppa

Mä en tiedä, onko tämä sama asia, mutta mun kaikki W7 lisenssit on
Amazonista ostettuja OEM-mitälie (yleisin lienee Dell-lisenssi)
lisenssejä, ja ovat aktivoituneet Microsoftin osalta ihan
virheettömästi, myös päivitetyihin kokoonpanoihin.

Mediat olen ladannut Digital Riverin sivuita ihan laillisesti. Enään ei
onnistune, koska W7 ei ole kurantti, myynnissä oleva käyttis.

En oikein usko, että Amazon sallisi sivuillaan myytävän laitonta kamaa,
ainakin mahdolliset tuoteväärennökset ovat lentäneet ulos aika sukkelasti.

--

t:S

samppa (at) samppa (piste) org

Samppa

Tuoltahan lisenssin pätevyys selvinnee heti.

https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows7

Matti Lehtiniemi

> [...]

>Mediat olen ladannut Digital Riverin sivuita ihan laillisesti. Enään ei onnistune, koska W7 ei ole kurantti, myynnissä oleva

Minusta tuntuu että mulla on juuri joku tällainen Amazonin Digital river lisenssi.
Eli jossain jenkeissä ei haluta antaa OEM -kamaa myyntiin isoissa erissä yrityksille, vaan saman tien annetaan sellainen windows
jota voi päivittää.
Mutta jonka mukana ei toimiteta DVD-levyä. Eli se on ikään kuin OEM olematta OEM.

Tämä mun Win 7 haki eilen 174 päivitystä ja asensi ne. Jotain laillista ja toimivaa tässä on.

Luulisi että tämmöisiä olisi paljonkin myynnissä netissä.Nimittäin yritykset heittää niin paljon hajonneita (kannettavia) koneita
roskiin.
Minullakin on yksi Windows XP hyllyssä. Kyllä mun logiikka on se että sen voi myydä eteenpäin. Samalla tavalla kuin käytetyt sakset
voi myydä eteenpäin jos ostaa uudet sakset.

Vai onko ne tehnyt sellaisen softan että testaa tuolta onko aktivointikoodi toimiva luomalla randomilla sattumanvaraisesti koodeja
;-)
https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows7
Sitten kun joku aktivointikoodi toimii niin myy sen.

Vai juoniiko ne puhelinrobotilta toimivia koodeja.Ottaa jonkun kunnan/kaupungin/yrityksen pois heittämän OEM -koneen ja sen
aktivointikoodin.Sitten soittaa puhelinrobotille ja pyytää uutta aktivointikoodia.Ja myy sitten sen.

Matti

Asko

On 27.5.2016 8:24, Matti Lehtiniemi wrote:
> Tämä mun Win 7 haki eilen 174 päivitystä ja asensi ne. Jotain laillista
> ja toimivaa tässä on.

Kyllähän Mustamäen torilta haettu Adibas T-paitakin peittää kaljamahan
ja Brocs kengät näyttää melkein yhtä muodikkaalta kuin Crocsit, mutta
piraatteja ne ovat silti. Kyllähän piraattiwindowsikin voi taitavasti
toteutettuna olla ihan toimiva softa, mutta toimiva ei ole sama asia
kuin laillinen!

> Kyllä mun logiikka on se että
> sen voi myydä eteenpäin. Samalla tavalla kuin käytetyt sakset voi myydä
> eteenpäin jos ostaa uudet sakset.

Voihan sitä myydä vaikka käytettyjä uimahousuja ja varmaan joku niitä
ostaakin. Itse kyllä olisin varuillani ja harkitsen tarkkaan, keneltä
ostan käytettyjä hygieaniatuotteita tai ohjelmistolisenssejä.

PS. Hyvä bisnes on kuulemma myös ostaa johonkin suosittuun konserttiin
liput 300,- eurolla ja sitten kun se on loppuunmyyty, niin sen lipun voi
valokopioida neljäksi kappaleeksi ja myydä ne vaikka siellä Amazonissa
neljälle eri ihmiselle á 500,- eurolla. Tietysti konsertin järjestäjä
päästää sisään vain sen ensimmäisen asiakkaan ja kolme muuta jäävät
portin ulkopuolelle tekemään rikosilmoitusta "huijarimyyjästä". Kyllä
tämmöisiä huijareita mahtuu hyvämaineisiin nettihuutokauppoihinkin,
joten omaa järkeä (ja Googlea) kannattaa käyttää ennen ostopäätöstä.

-Asko

Matti Lehtiniemi

>valokopioida neljäksi kappaleeksi ja myydä ne vaikka siellä Amazonissa
>neljälle eri ihmiselle á 500,- eurolla. Tietysti konsertin järjestäjä

Senhän takia tämä minun Win 7 onkin laillinen. Kai Microsoftin järjestelmä havaitsee jos kahdella tietokoneella on sama Product Key.
Jos tämä on laiton niin he kytkevät päivitykset pois koneeltani.Sitten joudun ongelmiin.

Tämä helmikuussa 2015 lakkautettu Digital River download oli osa Microsoftin omia systeemejä.
Ehkä se lakkautettiin sen takia että Amazonissa myytiin täysin laillisesti käytettyjä Microsoftin DRL käyttöjärjestelmiä.Eihän
Microsoft tietenkään halua että Win 7:koja myydään käytettyinä, vaikka se olisikin laillista.

Oletan että tämä minulle myyty DRL on siis Digital River Download, eikä Digital Retail Download niin kuin alunperin luulin.

Tottakai minulla olisi mahdollisuus säästää rahaa ja ostaa kallis kaupan Windows, mutta helppoa elämää elävän ihmisen on vaikea
luopua elintavastaan.
Piti toimia nopeasti, kone oli hajoamassa.On varmaan vieläkin hajoamassa.

Voi olla että Microsoft on sössinyt joitain omia puhelinrobotti systeemejään minkä takia Amazonista on saanut halvalla Win 7:ja.
Ei näköjään saa enää, tarkistin.

Matti

Asko

On 28.5.2016 6:21, Matti Lehtiniemi wrote:
> [...]
> järjestelmä havaitsee jos kahdella tietokoneella on sama Product Key.
> Jos tämä on laiton niin he kytkevät päivitykset pois koneeltani.Sitten

Tuskinpa vaivautuvat merkitsemään "mustalle listalle" sellaisia
avainkoodeja, jotka ovat laittomassa käytössä vain muutamalla PC:llä.
Sehän aiheuttaisi turhaa harmia mahdollisesti myös sille laillisen
lisenssin omistajalle. Olen minäkin saanut joskus warettaa
kotikoneelleni jonkun firman maksaman volyymilisenssin, mutta en
todellakaan ole laittanut sellaisia lisenssejä mihinkään yleiseen jakoon.

Mutta jos sama avainkoodi on laittomassa käytössä kymmenillätuhansilla
PC:eillä, niin sellainen koodi varmasti päätyy "mustalle listalle".

Edelleen toistan, että kyllä se pienikin warettaminen on ihan yhtä
laitonta kuin vähän massiivisempi warettaminen.

> Tämä helmikuussa 2015 lakkautettu Digital River download oli osa
> Microsoftin omia systeemejä.

Joo, se oli MS:n tapa tarjota asennusmediaa hukkuneen tilalle. Monilla
muillakin ohjelmistovalmistajilla asennusmedia on eri asia kuin sen
käyttöön oikeuttava lisenssi - tämä pitäisi ymmärtää ohjelmia
asennellessaan.

> Eihän
> Microsoft tietenkään halua että Win 7:koja myydään käytettyinä, vaikka
> se olisikin laillista.

Retail lisenssin saa myydä käytettynä. OEM-lisenssiä ei saa.
Retail lisenssin ehdot ovat muutenkin joustavammat.

Toisaalta, retail lisenssit ovat uutena hinnoiltaan noin
puolitoistakertaiset verrattuna OEM:ään.

-Asko

Matti Lehtiniemi

>Mutta jos sama avainkoodi on laittomassa käytössä kymmenillätuhansilla
>PC:eillä, niin sellainen koodi varmasti päätyy "mustalle listalle".

Miksi he eivät estäisi jopa yhden ylimääräisen avainkoodin käytön ?
Jos jokaiselle avainkoodille sallitaan kaksi käyttäjää niin silloin potentiaalisesti puolet maailman Windowseista on laittomia.

Jos minä koodaisin tämän niin tekisin siten että retail avainkoodi-koneille sallitaan vain yksi aktiivinen kone.
Jos retail-ostaja vaihtaa emolevynsä ja prossansa, niin silloin oikeus annetaan tälle uudelle koneelle. Mutta jos yllättäen vanhan
kokoonpanon kone vaatii käyttöoikeutta, niin silloin oikeus palautetaan vanhan kokoonpanon koneelle.Ja sitten estetään uuden koneen
käyttöoikeus.
Voila ! , vain yksi kone ja yksi Product Key.

Matti

Akseli Mäki

Matti Lehtiniemi wrote:

> [...]
>
>Tämä mun Win 7 haki eilen 174 päivitystä ja asensi ne. Jotain laillista ja toimivaa tässä on.

Se on aktivoitu. Ei kerro mitään laillisuudesta tai alkuperästä.

http://www.zdnet.com/article/to-fight-piracy-microsoft-tightens-msdn-and-technet-terms-again/

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/genuine-non-pirated-windows-7-key-now-blocked-and/3df835e6-4048-e011-90b6-1cc1de79d2e2?page=1&auth=1

Jälkimmäisen mukaisesti nuo kaikki Technet/ MSDN avaimet ovat mallia
retail, mutta eivät oikeita retail lisenssejä tietenkään.

Kuluttajat saavat myydä OEM lisenssejä eteenpäin, yrityksiä voi Microsoftin
lisenssiehdot rajoittaa enemmän. OEM voi vaatia jossain vaiheessa
manuaalisemman aktivoinnin jos sitä siirtää koneesta toiseen.

Suurin osa netissä myytävistä lisensseista on tuollaisia MSDN avaimia.
Näköjään niitä on huutonetkin nykyään täynnä.

Matti Lehtiniemi

> [...]

>Suurin osa netissä myytävistä lisensseista on tuollaisia MSDN avaimia.
>Näköjään niitä on huutonetkin nykyään täynnä.

Jaa, että MSDN.
Oli joskus edellisessä elämässäni jonkun aikaa ammattiohjelmoija ja muistan että jollain pomolla oli MSDN tilattuna.
Paljon tuli kamaa Microsoftilta... Kirjoja tms.

Itsepähän on Microsoft sössinyt oman systeeminsä.Tämä oli minulle ostettaessa laillinen ja aktivoitui laillisesti.
Joten tämä oli minulle myyvän näkökulmasta ehkä myös laillinen.

Olen itse ostanut 2* windows XP ja kerran Windows vista jotka maksoivat ehkä 280 euroa yhteensä.
En jaksa tätä määritellä laittomaksi, sitäpaitsi Vistan moniajo toimi paremmin.

Joku muu määritelkööt tämän Win 7:ni laittomaksi.Ensiksi suosittelisin kuitenkin ratsaamaan koko huuto.net :n.

Matti

Samppa

28.5.2016, 6.21, Matti Lehtiniemi kirjoitti:

> [...]
> laillisesti käytettyjä Microsoftin DRL käyttöjärjestelmiä.Eihän
> Microsoft tietenkään halua että Win 7:koja myydään käytettyinä, vaikka

Ostin lisenssin Amazonista ja latasin ohjeiden mukaan tarvisemani media
Digita Riveristä.

> Oletan että tämä minulle myyty DRL on siis Digital River Download, eikä
> Digital Retail Download niin kuin alunperin luulin.

En ole Amazonissa DLR termiin koskaan törmännyt. OEM lienee yleisin
kauppanimi

> Amazonista on saanut halvalla Win 7:ja.
> Ei näköjään saa enää, tarkistin.

Juu kyllä myydään. Ihan satamäärin.

https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_i_1_7?url=search-alias%3Daps&field-keywords=windows+7&sprefix=windows%2Caps%2C183

Jos kyseessä olisi Ashon mainitsema "rahat pois ja karkuun" menetelmä,
niin ihan varmasti olisi MS jo pistänyt noottia asiasta.

Edes Microsoftilla ei ole TÄYSIN selkeää julkista kantaa OEM lisenssien
jälleenmyyntiin.

Ja niin kauan kuin tilanne on ns. avoin, voi lisenssejä ostaa
turvallisin mielin.

http://www.zdnet.com/article/is-it-ok-to-use-oem-windows-on-your-own-pc-dont-ask-microsoft/

En ole kuullutkaan näin hankitun lisenssin aktivoitumattomuudesta(?),
viimeistään puhelinobotti valtuuttaa sen käytön.

Jos lisenssi on ativoitu JA käytössä, niin silloinhan tilanne lienee selvä?

Samppa

28.5.2016, 14.44, Asko kirjoitti:

> Edelleen toistan, että kyllä se pienikin warettaminen on ihan yhtä
> laitonta kuin vähän massiivisempi warettaminen.

Osoita warettaminen jollain Microsoftin jurdisesti pätevällä tekstillä.

> [...]
> muillakin ohjelmistovalmistajilla asennusmedia on eri asia kuin sen
> käyttöön oikeuttava lisenssi - tämä pitäisi ymmärtää ohjelmia

Ja nyt, kun Seiskan virallinen myynti on lopetettu, niin syöttämällä
aikaisemmassa viestissäni mainitule sivulle sen W7 OEM koodin saat
median ladattua ihan Microsoftin omalta sivustolta. Ja tämä svusto
tarkistaa ihan varmasti syöttämäsi lisenssikoodin "laillisuden".

Niin kauan kun Windows käyttämättömällä OEM lisenssillä aktivoituu
Windowsin ja Microsoftin tietokannan mukaan oikein, ei warettamisesta
juurikaan kannata puhua.

Kaikki Xp ajoista lähtien käytössäni olleet Windowsit ovat olleet
käytettyjä OEM lisenssejä, eikä mitään ongelmia ole aktivointien ja
päivitysten kanssa.

Ei edes puhelimessa ihan oikean henkilön kanssa asioidessa ole ollut
mitään ongelmia. Ja olen aina sanonut, että itseni rakentamasta koneesta
on ollut kysymys. Microsoftin tietokannasssa täytyy näkyä se, että
tällöin käyttämäni lisenssi on alun perin myyty Dellin koneen mukana.

Niin kauan kuin tilenne on tämä, voin mielestäni jatkaa turvallisin
mielin jatkaa OEM lisenssieni käyttöä.

Asko

On 29.5.2016 19:34, Samppa wrote:
> Niin kauan kun Windows käyttämättömällä OEM lisenssillä aktivoituu
> Windowsin ja Microsoftin tietokannan mukaan oikein, ei warettamisesta
> juurikaan kannata puhua.

Oletko myös sitä mieltä, että niin kauan kun Mustamäen torilta ostettu
"aito" Adibas college lämmittää päälläsi, ei kannata puhua
piraattituotteesta?

Tai niin kauan kun Istanbulin basaarista ostettu "aito" Rolex näyttää
kellonajan oikein, ei kannata puhua piraattituotteesta?

-Asko

Asko

On 29.5.2016 19:22, Samppa wrote:
> Edes Microsoftilla ei ole TÄYSIN selkeää julkista kantaa OEM lisenssien
> jälleenmyyntiin.

Microsoftin kanta on/oli se, että OEM-lisenssiä ei saa jälleenmyydä. Eri
valtioiden kuluttajansuojaviranomaiset ovat nostaneet tuosta metelin,
kun se kuulemma rajoittaa liiaksi kuluttajien oikeuksia. Ja kun varmaan
EU:kin on jo sanonut sanansa tähän asiaan, niin lopputulos on tosiaan
tuo ettei tästä enää ota erkkikään selvää, onko sallittua vai ei. Tässä
lienee myös maakohtaisia eroja.

Jos haluaa pelata varman päälle, niin OEM on alkuperäiseltä
ajatukseltaan sellainen lisenssi, jota ei saa irrottaa siitä koneesta,
johon se on ensimmäisen kerran "liimattu". Olkoon sitten
"liimausaineena" erikeeper, PROM tai mikälie puhelinrobotti, niin sen
murtaminen on yhtä turvallista kuin liikkuminen toukokuisilla kevätjäillä.

-Asko

Samppa

Tekeekö aidon, rekisteröimättömän lisenssin uudelleen myynti siitä
jotenkin väärennetyn?!?

Jos ostan Verkkiksestä OEM-windowsin ja myyn (aktivoimattomana) sen
eteenpäin, miten se yht' äkkiä muuttuu piraatiksi?!?

Jos tuo ostamani rekisteröimätön lisenssi jää minulta käyttämättä, niin
joudun sen heittämään roskiin?!?

Tätä et pysty mitenkään perustelemaan. Ja jos jostain löytyy Suomessa
lainvoimainen pykälä tähän, niin olisi ihan kiva nähdä.

Asko

On 1.6.2016 21:12, Samppa wrote:
> Jos ostan Verkkiksestä OEM-windowsin ja myyn (aktivoimattomana) sen
> eteenpäin, miten se yht' äkkiä muuttuu piraatiksi?!?

Kirjoittaessani sinulle tuota vastaustani 31.5. minulla ei ollut
mielessä verkkiksestä ostamasi uusi lisenssi, vaan Amazonista ostamasi:
"OEM-mitälie (yleisin lienee Dell-lisenssi)".

-Asko

Samppa

Kummatkin ovat uusia, rekisteröimättömiä lisenssejä.

Kumpikaan ei ole piraatti. Näin se vaan on.

Samppa

31.5.2016, 21.26, Asko kirjoitti:

> [...]
> EU:kin on jo sanonut sanansa tähän asiaan, niin lopputulos on tosiaan
> tuo ettei tästä enää ota erkkikään selvää, onko sallittua vai ei. Tässä

Niitä myydään ja aktivoidaan ihan laillisesti ja tunnettuja
myyntikanavia pitkin.

Niin kauan, kun MS ei käytä mahdollsuuttaan blokata noita lisenssejä,
niin tällä mennään.

Eivät ole piraatteja.

Eikä jo kerran aktivoitua lisenssiä saisi myydä eteenpäin. Tämä on ainoa
sääntö, josta olen minäkin lukenut, enkä ole koskaa minulle (olen
ensimmäinen juridisesti laillinen ihminen ja omistaja) yrittänyt myydä
eteenpäin.

Logiikkasi myös sanoo, ettei Verkkiksestä ostettua aktivoimatonta OEM
lisenssiä saisi myydä eteenpäin. Tästä ei puhuta mitään missään, eikä
mielstäni pidä paikkaansa.

> [...]
> "liimausaineena" erikeeper, PROM tai mikälie puhelinrobotti, niin sen
> murtaminen on yhtä turvallista kuin liikkuminen toukokuisilla kevätjäillä.

Ei pidä paikkaansa. En ole myöskään kuullut, että MS:llä olisi oikeus,
tai edes halu, blokata näitä jälleenmyytyjä OEM-lisenssejä.

Sanoit, että nuo Dellin lisenssit on "esiaktivoituja". Silloinhan MS
tietää, että kyseinen lisenssi olisi aktivoitu jollekkin etänä selvästi
tunnistettavale Dell kokonpanolle.

Näin kun sitten aktivoin omaa mitälie-kokoonpanoani, niin olisi MS:n
erittäin helppo tunnistaa, ettei koneeni ole Dell ja estää sen
aktivointi. Eikö?

Tieto koneeni kokoonpanosta menee aktivointivaiheessa MS:lle. Näin se
myös (saattaa) pyytää uuttä aktivointia muuttaessani kokoonpanoa, esmi.
nyt sitten se emolevyn vaihto.

Yleensä uusi aktivointi riittää, mutta saattaa myös vaatia soittoa MS:n
numeroon. Tämäkin on toiminut aina, enkä näillä aktivoimattomilla
lisensseilä ole koskaan saanut "Windowsisi ei ehkä ole laillinen"
ilmoitusta.

Koska ostamani lisenssit eivät ole aktivoituja. Minulla on se
käyttämätön lisenssitarra kädessäni. Se siitä. Ei piraatti.

Myös käyttämäsi Rolex vertaus ontuu pahasti.

Jos Turkissa asuva tyyppi on ostanut laillisen, aidon kellon jonka
mukana on tullut kaikki paperit ja hologrammitarra, mutta hän ei ole
rekisteröinyt ostoaan Rolexin tietokantaan ja myy sen minulle, niin
miten ihmeessä kellon vaihtaessä omistajaa, muuttuu se laittomaksi
kiinassa valmistetuksi hikipajassa 10€:n arvoiseksi rantamalliksi, jonka
taulussa vielä lukee "Rollux"?

Tämä koskee myös ensimmäiselle omistajalle myönnettävää takuuta, koska
olisin ensimmäinen henkilö, joka rekisiteröi tuon aidon ja ehdan
Rolexin, niin takuu alkaa vasta minun rekeisteröityä KELLONI.

Akseli Mäki

Samppa wrote:

>Tekeekö aidon, rekisteröimättömän lisenssin uudelleen myynti siitä
>jotenkin väärennetyn?!?

Tekeeko asuinhuoneiston edelleenvuokraus ilman vuokranantajan lupaa siitä
vuokrasopimuksesta pätemättömän.

>Jos ostan Verkkiksestä OEM-windowsin ja myyn (aktivoimattomana) sen
>eteenpäin, miten se yht' äkkiä muuttuu piraatiksi?!?

Miten laillinen ase myydään eteenpäin niin että siitä tulee laiton.

Sä et vissiin tiedä mikä on lisenssi.

>Jos tuo ostamani rekisteröimätön lisenssi jää minulta käyttämättä, niin
>joudun sen heittämään roskiin?!?

Windows ja muiden ohjelmistolisenssien kohdalla ei. OEM lisenssin voi myydä
kohtalaisen hyvällä perusteella. Niistä on silti käyty oikeutta.

Silti suurin osa noista netissä myytävistä lisensseissä ei ole mitään OEM
lisenssejä. Ihan turhaa puhua sellaista joita ei juuri ole.

Jos sä tiedät asian paremmin niin sitten sä tiedät, eikä mikään tule sitä
muuttamaan.

Samppa

Aivan sama. Olenhan verkkorikolllinen ja piraatti, jos myyn ostamani
käyttämättömän lisenssin eteenpäin.

Oli se sitten ostettu Verkkiksestä tai Interwebssistä, olisi lisenssin
aktivoija vasta sen toinen omistaja, eli mukaasi piraatti.

Koska olen lisenssin ensimmäinen omistaja (siitä saa kuitin jossa on
nimeni) ja myyn sen eteenpäin niin tämä on mielestäsi laitonta ja
piratismia?!?

Verkkokauppakin sanoo, ettei KÄYTETTYÄ, AKTIVOITUA lisenssiä saa myydä
siirtää toiselle henkilölle.

Samppa

2.6.2016, 18.22, Akseli M�ki kirjoitti:

> Tekeeko asuinhuoneiston edelleenvuokraus ilman vuokranantajan lupaa siitä
> vuokrasopimuksesta pätemättömän.

Tämä määritellään vuokrasopimuksessa. Sopimus voi sisältää
alivuokralaisen ottamisen, tai se voi kieltää sen.

> Miten laillinen ase myydään eteenpäin niin että siitä tulee laiton.
>
> Sä et vissiin tiedä mikä on lisenssi.

Sä et vissiin tiedä, mikä on aseenkantolupa. Tai ainakaan miten se
vertautuu yleisesti myytyihin lisensseihin.

> Silti suurin osa noista netissä myytävistä lisensseissä ei ole mitään OEM
> lisenssejä. Ihan turhaa puhua sellaista joita ei juuri ole.

Itse asiassa kaikissa mun W7-lisensseissä lukee "For use on refurbished
PC:s" ja ne ovat aktivoimattomia. Minä olen tuon lisenssin esimmäinen
aktivoija.

> Jos sä tiedät asian paremmin niin sitten sä tiedät, eikä mikään tule sitä
> muuttamaan.

Näin on.

Jos teille myydään lisenssi joka ei aktivoidu, niin Ebay ja Amazon kyllä
antavat rahat takaisin. Ainakin Amazon suhtautuu todella ankarasti
piraattituotteisiin.

Jos MS ilmoittaisi Amazonille, ettei aktivoimattomia lisenssejä saa
myydä eteenpäin, niin ne aivan varmasti blokattisiin. Kaikki
myynti-ilmoitukset käydään läpi aivan varmasti.

Akseli Mäki

Samppa wrote:

> [...]

>olisin ensimmäinen henkilö, joka rekisiteröi tuon aidon ja ehdan
>Rolexin, niin takuu alkaa vasta minun rekeisteröityä KELLONI.

Se ensimmäinen omistaja et ole sinä. Sä rinnastat kusetuksen totuuteen.

Samppa

JepJep...

Asko

On 2.6.2016 18:15, Samppa wrote:
> [...]
> niin tällä mennään.
>
> Eivät ole piraatteja.
>
> Eikä jo kerran aktivoitua lisenssiä saisi myydä eteenpäin. Tämä on ainoa

No tässä sinulle lisää luettavaa. Nämä luettuasi tiedät mm. sen että
Saksassa saa oikeuden päätöksellä myydä OEM-lisenssin eteenpäin, mutta
missään muualla ei. Viimeisen linkin mukaan OEM-lisenssiä ei saisi
ollenkaan ostaa omaan käyttöön.

http://www.hongisto.info/wp/2011/08/microsoft-windows-oem-lisenssista-korvausta/

https://websetnet.com/microsoft-releases-new-license-terms-for-windows-10-biggest-surprise/

http://www.cnet.com/forums/discussions/note-windows-oem-licensing-terms-have-changed-374252/

-Asko

Akseli Mäki

Samppa wrote:

>Itse asiassa kaikissa mun W7-lisensseissä lukee "For use on refurbished
>PC:s" ja ne ovat aktivoimattomia. Minä olen tuon lisenssin esimmäinen
>aktivoija.

Ja alapuolella lukee
“For use on a Refurbished PC – No Commercial Value – For Authentication
Only."

Miksi Microsoft väittää että Windows lisenssillä ei ole arvoa? Koska
kyseinen tarra on vain tarra, ei käyttöokeus Windowsiin.

Samppa

2.6.2016, 20.47, Asko kirjoitti:

> [...]
> Saksassa saa oikeuden päätöksellä myydä OEM-lisenssin eteenpäin, mutta
> missään muualla ei. Viimeisen linkin mukaan OEM-lisenssiä ei saisi

Ihan eri asia. Kyseessä on hyvitys koneelle esiasennetun windowsin
palauttamisesta MS:lle.

> https://websetnet.com/microsoft-releases-new-license-terms-for-windows-10-biggest-surprise/

"Transfer rights. I heard some observers speculate that the new terms
would limit Windows 10 transfer rights. Nope. The new license agreement
preserves the longstanding transfer rights: OEM copies are locked to the
device on which they’re sold,"

Tämä, kuten koko artikkelikin koskee Windows 10:ä.

> http://www.cnet.com/forums/discussions/note-windows-oem-licensing-terms-have-changed-374252/

Finland Windows OEM Partner sivulta löytyy paljonkin asiaa lisenssin
siirrosta, mutta ei sanaakaan suomeksi.

Me no speaky engrish...

Edelleen, lisenssien myynti useilla valvotuilla kauppapakolla jatkuu,
enkä ole kuullut mistään sanaakaan, että MS taistelisi näitä vastaan,
tai heillä olisi ongelmia estämisessä.

Kuten, perustelin myös, miten helppoa MS:n olisi blokata nämä esim.
Dellille alunperin menneet lisenssit, mutta tätkään helppoa konstia ei
MS käytä...

Ja jos joku jostain löytää nuo lisenssin siirtoa koskevat säännöt, niin
kyseessä on vain sopimusrikkomus, jonka seuraukset ovat luokkaa 0.

Samppa

Ja silti tarralla on MS:n omilla sivuilla kovin suuri merkitys,
varsinkin sillä mihin se on liimattu ja kenelle se luovutetaan.

Taho, joka on ostanut aiemmin mainitut Dellin koneet, on samalla
maksanut lisensseistä. Myykööt hyvällä omallatunnolla ne eteenpäin.
Ovathan he myös maksaneet siitä massalisenssistään. Mistään pro bono
kaupasta ei ole kyse.

Microsoft voi sitten halutessaan varsin helpolla blokata nuo
ei-dell-koneisiin rekisteröidyt lisenssit.

No, mulle tämä on yks'lysti, kun tuo viimeinen jollain käytöllä oleva
Windowsin sisältävä kone sylkäisee kondensaattoreistaan savut ulos, niin
se on sitten hyvästi Windowsille.

Jos MS haluaa edelleen, että Windowsia käytetään laillisesti, joka
edellyttää kohtuullisia kuluja, niin Windowsin olisi syytä olla paljon
edullisempi tai jopa ilmainen.

174,90€ W7 OEM-lisenssistä ja 259,90€ retail Kympistä on naurettavaa.

https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/7894d/Windows-Windows-7-OEM?s=price&o=A

Lopuksi lisää mutuilua; muistaakseni MS ilmoitti, että myös koneet
joissa on piraatti windows päivitetään ilmaiseksi Kymppiin.

Mulla ei ole tullut kertaakaan ilmoitusta tuosta "saattaa olla, että
käyttämäsi Windows ei ole aito", mutta olen sen silti päivittänyt Kymppiin.

Eli kaikki on myös MS:n mukaan ok, kunhan tekee tuon ilmaisen
"upgreidauksen". Eiks je?

Asko

On 2.6.2016 21:48, Samppa wrote:
> Eli kaikki on myös MS:n mukaan ok, kunhan tekee tuon ilmaisen
> "upgreidauksen". Eiks je?

Jos mä ensin ostan Adibas piraattituotteen Mustamäen torilta, sitten
vien sen Stockalle ja saan hyvällä meriselityksellä vaihdettua tuotteeni
aitoon Adidas tuotteeseen, niin en ole tehnyt mitään väärää? Eiks je?

Meriselitys voisi kuulua vaikka: "Just eilen ostin tämän teiltä, mutta
kuittia ei ole mukana ja nyt haluaisin sittenkin vaihtaa vähän isompaan
kokoon."

-Asko

Asko

On 2.6.2016 21:30, Samppa wrote:
> Ja jos joku jostain löytää nuo lisenssin siirtoa koskevat säännöt, niin
> kyseessä on vain sopimusrikkomus, jonka seuraukset ovat luokkaa 0.

Jos asia menee käräjille asti, niin kyllähän sopimusrikkomuksesta on
tapana tuomita täysimääräinen korvaus aiheutetusta haitasta. Usein se
korvauskin on etukäteen siellä sopimusehdoissa määritelty, niin
käräjäoikeuden ei tarvi kuin lyödä leima päätökseen.

Mutta kuten sanottu, isoa jenkkifirmaa ei ehkä kiinnosta käräjöidä
yksittäistä suomalaista vastaan. Mutta tuo käytäntö voi muuttua milloin
tahansa. Kyllähän vertaisverkkopirastimikin väheni kummasti, kun
kotomaassakin uutisoitiin poliisin tulleen kotiovelle ja takavarikoineen
tietokoneet tutkimuksia varten.

-Asko

Akseli Mäki

Samppa wrote:

> [...]
>maksanut lisensseistä. Myykööt hyvällä omallatunnolla ne eteenpäin.
>Ovathan he myös maksaneet siitä massalisenssistään. Mistään pro bono

Joo, aika älyvapaa sekin esimerkki oli että niin isot yritykset leikkii
tuollaisten lisenssien kanssa, saati että ostaisivat monta lisenssiä
samoihin koneisiin.

>No, mulle tämä on yks'lysti,

Aivan, ei pitäisi liikuttaa sinua mitenkään.

>Jos MS haluaa edelleen, että Windowsia käytetään laillisesti, joka
>edellyttää kohtuullisia kuluja, niin Windowsin olisi syytä olla paljon
>edullisempi tai jopa ilmainen.

Heh, miten Windows voisi olla ilmainen? Googlen haku tai Facebook voivat
olla ilmaisia koska niiden kustannukset ovat aika paljon halvemmat, että ne
voi kattaa muulla tavoin.

Jokainen joka haluaa käyttää ilmaista käyttäjärjestelmää voi käyttää niitä.

>Lopuksi lisää mutuilua; muistaakseni MS ilmoitti, että myös koneet
>joissa on piraatti windows päivitetään ilmaiseksi Kymppiin.

Juu ei.

Akseli Mäki

Asko wrote:

> [...]
>Saksassa saa oikeuden päätöksellä myydä OEM-lisenssin eteenpäin, mutta
>missään muualla ei. Viimeisen linkin mukaan OEM-lisenssiä ei saisi

Tarkoitit ehkä:
http://www.hongisto.info/wp/2003/05/microsoft-oem-lisenssien-jalleenmyynnista/
http://www.hongisto.info/wp/2011/05/etela-savon-karajaoikeus-3-5-201/

Jälkimmäisessä oli kyse siitä, sekä aiemmasta samanlaisesta tapauksesta,
jossa joku myi tarroja lisensseinä.

Käyttöoikeus kun perustuu sopimukseen, sillä on muutama eriskummallinen
ominaisuus mitä harva ajattelee: sitä ei voi liottaa suolaveteen ja
tykittää suoneen, siihen ei voi kompastua, eikä sitä voi varastaa.

Ja koska lisenssiä ei voi varastaa, nää tarrojen näpistäjät eivät voi myydä
lisenssejä joita heillä ei voi olla, ja siten he syyllistyvät
tekijänoikeusrikokseen väittäessään että he myyvät lisenssejä. Siinä ei ole
mitään juridisesti epäselvää.
Sekä petokseen ostajia kohtaan mutta taitaa ostajat olla hiljaa.

Sellaista tapausta ei vielä ole Suomessa ollut, eikä taida helpolla
tullakaan, että joku jolla olisi laillisesti hallussaan koneita joissa on
lisenssit, ja joka myisi ne lisenssit irrallisena.

Noita myydään toki, esim. rikkinäisistä koneista, mutta harvemmalla on
mahdollisuutta kovin suuriin määriin, plus sellainen on hyvin vahvasti
tuohon "first sale" periaatteeseen kytkeytynyt.

http://www.gamerlaw.co.uk/2012/the-legality-of-second-hand-software-sales-in-the-eu/

>https://websetnet.com/microsoft-releases-new-license-terms-for-windows-10-biggest-surprise/

Windows 10:n uudistus tuo selkeyttä tilanteeseen, kunnes taas jotain
muuttuu. Windows 10 kun sidotaan voimakkaasti rautaan aktivoinnin kautta,
niin ihmiset eivät voi ostaa jotain sellaista mikä ei toimi, ja epäselvä
juridiikka jää pois.

Toimiiko muilla tuo sivu suomenkielisenä? Se on jotain konekäännettyä
suomea ja vähän erikoista että viittaat sellaiseen, ellei se sitten sinulla
näkynyt englanniksi. Nyt Samppakin viittasi tuohon ja lainasi jotain
englanninkielistä, mutta mulla tuo näkyy suomeksi.

>http://www.cnet.com/forums/discussions/note-windows-oem-licensing-terms-have-changed-374252/

Tuo viimeinen linkkisi koskee system builder versiota, ei niitä OEM
versoita mistä yleensä puhutaan OEM versioina. Noi system builder versiot
ovat kohtalaisen harvinaisia Suomessa. Ehkä isommat myyjät ovat voineet
noita myydä.

Normaali OEM on eri, tarkoittaen isojen valmistajien OEM versioita.

Aiemmin on voinut omaan itselleen kasaamaansa koneeseen ostaa tuollaisen
system builder lisenssin, tuon muutoksen jälkeen ei, sellaisen voi ostaa
vaan jos sen koneen myy eteenpäin.

Mikko Saukkoriipi

On 02.06.2016 22:31, Akseli M�ki wrote:

> Joo, aika älyvapaa sekin esimerkki oli että niin isot yritykset leikkii
> tuollaisten lisenssien kanssa, saati että ostaisivat monta lisenssiä
> samoihin koneisiin.

Käytännössä yritykset saattavat joutua tällaista tekemään. He ostavat
tietokoneet Dellin ja HP:n kaltaisilta OEM:lta ja niiden mukana tulee
halvin mahdollinen lisenssi, jotain "Windows 7 Home Basic OEM"
tyyppistä. Tämän päälle yrityksillä on erillinen sopimus suoraan
Microsoftin kanssa joka antaa heille lisenssin asentaa Windows 7/10
Enterprise kaikkiin heidän koneisiinsa, koska Home Basic on
käyttökelvoton yritysmaailmassa. Tällä erillisellä
Enterprise-lisenssillä voi kuitenkin olla vaatimus, että tietokoneella
johon se asennetaan pitää olla ennestään jonkinlainen Windows OEM
lisenssi, ja sen takia tätä OEM lisenssiä ei kai periaatteessa voisi
myydä eteenpäin.

> [...]
> olla ilmaisia koska niiden kustannukset ovat aika paljon halvemmat, että ne

Joo, ei sitä ilmaiseksi voi myydä ellei Microsoft ala tarjoamaan sitä
alustana heidän muille tuotteilleen kuten Office:lle tai Office 365:lle,
tai sitten raudan mukana kuten Apple tai Lumia-kännykät.

Mutta se on kyllä tosiasia että että virallinen kaupan hinta on kyllä
täysin kohtuuton. Esimerkiksi se Sampan mainitsema 175€ Win7 OEM:sta.
Halvemmalla taidat pystyä ostamaan kokonaisen tietokoneen minkä mukana
tulee vastaava lisenssi kaupan päälle.

Anssi Saari

Asko <as...@noname.invalid> writes:

> Mutta kuten sanottu, isoa jenkkifirmaa ei ehkä kiinnosta käräjöidä
> yksittäistä suomalaista vastaan.

Muistaakseni Microsoft on kyllä aika pienimuotaistakin
piraattikauppiasta vastaan täällä käräjöinyt viime vuosina mutta enpä
nyt löydä sen tarkempaa tietoa asiasta.

Viljo Mustonen

Mikko Saukkoriipi wrote:

> [...]
> johon se asennetaan pitää olla ennestään jonkinlainen Windows OEM
> lisenssi, ja sen takia tätä OEM lisenssiä ei kai periaatteessa voisi

Minulla on hyvin vähän kokemusta MS:n lisensseistä. Noin 5 vuotta sitten
hankin pari HP XW4600 työasemaa. Yritin asenttaa koneiden mukana tulleelta
Win 7 asennus DVD:ltä VirtualBoxiin. Herjasi ettei ole HP:n kone ja yritys
jäi siihen. En tiedä olisiko koneen kyljessä oleva lisenssi koodi kelvannut
muualta hankitulle asennus asennusmedialle. Niinpä olen käyttänyt harvoihin
Win tarpeisiini aikoinaan ostamaani OEM Win XP:tä VirtualBoxissa.

--
Viljo

Asko

On 3.6.2016 11:40, Mikko Saukkoriipi wrote:
> [...]
> Microsoftin kanssa joka antaa heille lisenssin asentaa Windows 7/10
> Enterprise kaikkiin heidän koneisiinsa, koska Home Basic on

Ja vaikka ostettavan businesstyöaseman kylkiäisinä tulisi Win 7 Pro OEM,
niin tuollaistakin korvataan volyymisopimuksen tarjoamalla Win 7 Prolla.
Tämä sen vuoksi, että volyymilisenssistä voi tehdä imagen, kun taas
OEM:stä ei.

Harva iso firma ostaa niitä halvimpia työasemia, joissa tulee joku
Homeinen Windows.

> Tällä erillisellä
> Enterprise-lisenssillä voi kuitenkin olla vaatimus, että tietokoneella
> johon se asennetaan pitää olla ennestään jonkinlainen Windows OEM
> lisenssi

Enpä ole tuollaista kuullut. Kyllä volyymilisenssiä saa sen kyseisen
firman sisällä asennella aika vapaasti mille tahansa raudalle.

> Mutta se on kyllä tosiasia että että virallinen kaupan hinta on kyllä
> täysin kohtuuton. Esimerkiksi se Sampan mainitsema 175€ Win7 OEM:sta.

Muistaakseni omani (Win 7 Home Premium UK OEM) ostin aikanaan alle
satasella. Taitaa Seiskat olla tätä nykyä jo museohinnoissa, kun niitä
ei enää monessa paikassa myydä. Eikö tähänkin ollut MS:llä joku sääntö,
ettei niitä enää edes saa myydä ainakaan kuluttajille, mutta yrityksille
ehkä vielä saa myydä?

-Asko

Samppa

Kyllä, jos Adidas sanoo näin.

Varsinkin, kun se tuote ei ole missään välissä ollut Adibas.

Samppa

2.6.2016, 22.25, Asko kirjoitti:
> Usein se
> korvauskin on etukäteen siellä sopimusehdoissa määritelty, niin
> käräjäoikeuden ei tarvi kuin lyödä leima päätökseen.

MS voi USA:ssa määritellä ihan mitä haluaa, meillä on kuitenkin omat
lait ja asetukset.

Mutta kun MS:n OEM sivuilla voi vain asettaa maaksi Finland, mutta
sivuilla ei ole sanaakaan suomea, niin sen merkitys on 0.

> [...]
> tahansa. Kyllähän vertaisverkkopirastimikin väheni kummasti, kun
> kotomaassakin uutisoitiin poliisin tulleen kotiovelle ja takavarikoineen

Siis kiinnostaa vai ei?!? Jenkkifirmathan tuohon jahtiin lähtivät.

Ja jos ei omalla nimellä ja naamalla ilmota ladanneensa kotimaista
artistia, niin poliisia on turha pelätä.

Ja se jakaminen on kiellettyä, ladata saa ilmeisesti melko vapaasti.

Samppa

2.6.2016, 22.31, Akseli M�ki kirjoitti:

> Aivan, ei pitäisi liikuttaa sinua mitenkään.

Juu ei.

Eikä liikuta Microsoftiakaan, miksi se liikuttaa sinua ja Askoa?!?

> Juu ei.

Juu kyllä. Saattaa tosin koskea vain USA:ta.

http://www.pcworld.com/article/2999825/windows/how-to-upgrade-from-pirated-windows-to-legitimate-windows-10.html

http://www.pcworld.com/article/2999443/windows/microsoft-offers-amnesty-of-sorts-to-pirates-of-older-windows-software.html

Asko

On 4.6.2016 20:38, Samppa wrote:
> Ja jos ei omalla nimellä ja naamalla ilmota ladanneensa kotimaista
> artistia, niin poliisia on turha pelätä.

Ilmeisesti tuossa muutama vuosi sitten vallinneen kotietsintäbuumin
aikaan poliisi (ja jopa yksityisen lakitoimistot) saivat ihan pelkän
IP-osoitteen perusteella selvitettyä laittomat jakajat:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012112116356490_uu.shtml

Tuo ylläoleva juttu on kirjoitettu erittäin tunteisiin vetoavasti ja
sensaatiohakuisesti. Itse en usko, että 9-vuotias tyttö olisi
Torrent-clientia oma-aloitteisesti asentanut koneelle, vaan isä on kyllä
ollut vahvasti mukana toteuttamassa rikosta.

Näistä tämäntyyppisistä caseista nousi muutama vuosi sitten kova haloo,
että kuinka joku tekijänoikeuksien valvontakeskus on saanut selvitettyä
nettipiratismia harrastavien kotiosoitteet!? Itsekin olen sitä mieltä,
että nykylain vallitessa televalvontatiedot kuuluvat lähinnä ainoastaan
poliisin saataville ja heillekin ainoastaan vakavien rikosten
selvittämistä varten. En pidä yksittäisen musiikkialbumin lataamista
niin vakavana rikoksena, että silloin ryhdyttäisiin _nykylain nojalla_
selvittelemään ihmisten nettikäyttätymistä ja kotiosoitteita.

Toisaalta, olen myös sitä mieltä että nykyistä lakia saisi väljentää
siten että poliisin olisi paljon nykyistä helpompi päästä käsiksi
ihmisten televalvontatietoihin ja viestiliikenteeseen. Eihän Nela
Utkinan paikkatietojakaan saanut heti alkuun käyttää, kun ihmisellä
pitää mukamas olla vapaus pysyä piilossa. Kyllä mun mielestä poliisilla
pitäis olla oikeus selvittää, onko ihminen hengissä ja onko hän
uhattuna, vaikka eivät sitten lähiomaisille kertoisikaan "kadonneen"
tarkkaa piilopaikkaa.

-Asko