Miten Windows 10:ssä alustetaan muistitikku?

Juhani Varemo

Kysymys voi kuulostaa typerältä, mutta kerron taustoja.

Kävin yhdellä asennuskeikalla tässä ja otin paikan päällä tehtävää
tiedostojumppaa varten muutaman tikun pöydänkulmalta mukaan.

Perillä sitten selvisi että ainoastaan yhtä tikuista pystyi käyttämään,
muita winkkari ei tunnistanut ollenkaan, ei edes levynhallinnassa saanut
näkyviin. Muutamassa näkyi joku 'vapaata tilaa 200 MB' mutta sitäkään tikkun
ei pystynyt alustamaan tai kokonaan tyhjentämään eli tilanne oli fiasko.
Onneksi se yksi sentään toimi.

Syy tuohon oli se että noilla tikuilla oli ennestään käynnistysrakenteita ja
tiedostojärjestelmiä joita Windows ei ymmärtänyt. Siellä oli EFI-linuxeja,
FreeBSD:tä ja jonkun sulautetun härvelin boottitikkuja.

Kysymys kuuluukin - miten tuollaisen saa windowsilla takaisin tuttuun ja
turvalliseen MBR/FAT kuosiin? Vai saako mitenkään? Mä en enää oikein ole
windows-yhteensopiva, siksi kysyn :-(

Nyt kotona sanoin noille pingviinillä ja dd:llä vähän nollia ekan megatavun
verran, ja sen jälkeen Windowskin tuntui taas ymmärtävän että flash-
muistihan se on liittimeen tökätty ja sen voi vaikka alustaa :-)

Don Joguvuan

Levynhallinnasta voinee poistaa tikulta oudot osiot ja luoda uuden
Windowsin ymmärtämän osion tunnuksineen jonka sitten voi alustaa
normaalisti oman tietokoneen kautta.

Juhani Varemo

Don Joguvuan wrote:

> Levynhallinnasta voinee poistaa tikulta oudot osiot ja luoda uuden
> Windowsin ymmärtämän osion tunnuksineen jonka sitten voi alustaa
> normaalisti oman tietokoneen kautta.

Ekaa tikkua jota enemmän tutkin ei näkynyt levynhallinnassakaan - seuraavia
en sitten älynnyt enää edes tutkia tuolta kautta.

Voi tietysti olla että tuossa on ollut jokin muukin ongelma - kyllä kone
tikun kuitenkin huomasi koska kiintolevyn valo vilahti kun tikun tökkäsi
kiinni.

Voikohan tuossa olla jokin muu yhteensopivuusongelma? Tikut eivät ole mitään
tämän päivän uusinta ja nopeinta uutta, ja koneessa lienee USB3 portit ja
ajurit? Ei kai pitäisi olla mutta jokin syy tuohon kuitenkin oli.

Valitettavasti en pääse uudelleen testaamaan tilannetta kun kone ei ole
tässä oman pöydän kulmalla.

Don Joguvuan

Sitten kyllä aika erikoinen ongelma, ellei levynhallintakaan tikkuja
löytänyt. Ehkä viallisia? Kokeilin kerran ulkoista kiintolevyä
telkkarissa kiinni ja se alusti sen jollekin omalle ihme
järjestelmälleen, sen jälkeen koneeseen kytkettäessä sitä ei näkynyt
enää Windowsissa myöskään missään. Levynhallinnassa se kuitenkin näkyi
ja osioiden poiston ja uudelleenluomisen jälkeen sen sai taas
Windowsissa käyttöön normaalisti.