Win7 & ajoittain hajoava Windows Update

AkiP

Kummassakin sekä läppärissä että pöytäkoneessa joissa eri Win7-versiot
näyttää iskevän tasaisin väliajoin sama kuppa, että jossain vaiheessa
Windows Update jotenkin hajoaa ja jää vaan jurnuttamaan päivitysten
tarkastukseen samalla kun prossunkäyttö nousee pilviin eikä homma etene
siitä mihinkään vaikka miten odottelee. Viimeksi kokeilin kaikenlaisia
"virallisia" korjauskonsteja, mutta lopulta muistaakseni
Softwaredistribution-kansion raaka poisto korjasi tilanteen. Mikä tuon
Updaten aina sekoittaa? Alkaa tuntumaan että helpompi pistää koko
päivitysromu pois päältä.

Asko

On 17.4.2016 17:29, AkiP wrote:
> Softwaredistribution-kansion raaka poisto korjasi tilanteen. Mikä tuon
> Updaten aina sekoittaa? Alkaa tuntumaan että helpompi pistää koko
> päivitysromu pois päältä.

Minulla ei tuon kansion poistokaan auttanut, kun ehkä puoli vuotta
sitten tappelin saman ongelman kanssa. Niinpä sammutin tuon palvelun
kokonaan, niin eipähän hypi mitään Kymppi mainoksiakaan silmille.

-Asko

Kari Anttonen

Kymppityrkyt saa pois monella tavalla. Ehkä yksinkertaisin keino on
ohjelma Never10 osoitteesta: https://www.grc.com/never10.htm

Ei tarvitse asentaa ja samalla ohjelmalla voi palauttaa tyrkyt jos
kaipaa masokismia elämäänsä ;)

kari
===================================
---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.

Asko

On 17.4.2016 20:24, Kari Anttonen wrote:
> Kymppityrkyt saa pois monella tavalla. Ehkä yksinkertaisin keino on
> ohjelma Never10 osoitteesta: https://www.grc.com/never10.htm

Jaksamatta edes klikata epämääräistä nettilinkkiä, olen sitä mieltä että
kolmannen osapuolen softalta on aika kova lupaus, että Kymppi ei koskaan
pääsisi livahtamaan sen läpi. Mikkisofta kun voi nääs tehdä Windowsille
ihan mitä sitä huvittaa.

-Asko

Kari Anttonen

Kukapa meistä tulevaisuutta pystyy ennustamaan. Tuo mainitsemani
ohjelman ominaisuus pätee tällä hetkellä. Ja mitään ei siis tarvitse
asentaa. Silloin kun kymppi pakkoasentuu seiskan päälle pyyhkiytyvät
Microsoftin tuotteet pois minun koneiltani.

kari

Asko wrote:

> Jaksamatta edes klikata epämääräistä nettilinkkiä, olen sitä mieltä
> että kolmannen osapuolen softalta on aika kova lupaus, että Kymppi ei
> koskaan pääsisi livahtamaan sen läpi.

Jos olisit klikannut, olisit lukenut "The name “Never 10” is a bit of an
overstatement, ..."

> Mikkisofta kun voi nääs tehdä Windowsille ihan mitä sitä huvittaa.

Onhan ne näköjään tehneet jonkin systeemin, jolla estää kympin tyrkyttämisen
In July of 2015, responding to the significant user backlash, Microsoft
added features to its Windows Update facility which allow it to be
configured, on a machine-by-machine basis, to not forcibly upgrade
qualifying Windows 7 and 8.1 operating systems to Windows 10. However,
Microsoft did not make this configuration simple. It requires the use of the
group policy editor (which is not present in some qualifying systems) and/or
the system registry. In other words, they created some deep internal
configuration options but chose not to provide a simple user-interface to
give their users the choice.
Täällä, ja monessa muussakin paikassa, ei tosin kerrottu tuota, vaan
neuvottiin ihan manuaalisesti poistamaan muutama KB-alkuinen tiedosto, joten
menin poistamaan. Sen jälkeen päivitysten kanssa onkin ollut ongelmia, ja
viime sunnuntaina näytti koko kone menevän jumiin (enkä tiedä nytkään
varmasti sen Win7 koneen tilannetta, kirjoittelen tätä viestiä XP-koneella)
ja ennätin jo ajatella, että pitäisiköhän siihenkin asennellä linux (kuten
tein toiseen XP-koneeseen, ja kolmanteen olivat asentaneet jo
kierrätyskeskuksessa)
Miten windowsissa näkee, mikä ohjelma saa prossun kulutuksen sataan
prosenttiin? Tai ylipäätään, miten ohjelmat tai prosessit syö tehoa?
Muistinkulutuksen se kyllä näyttää siinä prosessit välilehdellä...

AkiP wrote:
> [...]
> Softwaredistribution-kansion raaka poisto korjasi tilanteen. Mikä tuon
> Updaten aina sekoittaa? Alkaa tuntumaan että helpompi pistää koko

Oletko poistanut ne neljä (tai miten monta niitä olikaan) KB-alkuista
tiedostoa, jotka aikoinaan neuvottiin poistamaan jotta se lakkaisi
tyrkyttämästä kymppiä? T'äällä sfnetissäkin oli joku ketju, jossa neuvottiin
poistelemaan noita tiedostoja, joten poistin, ja Win7 lakkasi tyrkyttämästä
Win10:ä, mutta sen jälkeen minullakin ollut ongelmia tuon päivittämisen
suhteen, ei osannut hakea päivityksiä itse vaan piti komentaa manuaalisesti,
ja välillä tulee tuota jumitusta, CPU:n kuormitus 100% ja muistiakin näyttää
kuluvan reippaasti. Ja viime sunnuntaina se sitten vaikutti hyytyvän
lopullisesti, otin nettipiuhan irti, käynnistelin uudestaan, käsittääkseni
koko Update ohjelma ei ollut enää päällä, mutta jokin löi koneen jumiin.
Joten ehkä niitä KB-alkusia ei olisi sittenkään kannattanut poistaa?

Sami Nordlund

TJT2 kirjoitti 21.4.2016 8:22:

> Miten windowsissa näkee, mikä ohjelma saa prossun kulutuksen sataan
> prosenttiin? Tai ylipäätään, miten ohjelmat tai prosessit syö tehoa?
> Muistinkulutuksen se kyllä näyttää siinä prosessit välilehdellä...

Ainakin Win 8.1 näyttää tehtävienhallinnan prosessit-välilehdellä
prosentteina CPU:n kokonaiskäytön, muistin kokonaiskulutuksen sekä levyn
ja verkon kokonaiskäytön. Eri prosessien kohdalla löytyy sitten
megatavuina. Esim. Avast käyttää mulla nyt 0% suorittimesta, 11,1
megatavua muistista eikä yhtään levyä tai verkkoa. Eniten muistia vie
32-bittinen Firefox reilulla 630 megalla ja Boinc käyttää 99,9 % CPU:sta.

En kylläkään muista, näyttikö se oletuksena tuon kaiken vai pitikö ne
kaivella esiin.

Sami
--
http://www.kolumbus.fi/sami.nordlund/