Windows OEM lisenssi; mistä niitä tulee ja jälleenmyynti

Samppa

Nyt on palstalla ollut keskustelua Windows lisensseistä ja niiden myynnistä.

Ilmeisesti on tässä sekoitettu kaksi eri asiaa, käyttämättömän (ts.
rekisteröimättömän) ja jo kertaalleen käyttöönotetun ja rekisteröidyn
lisenssin myynti.

Jos lisenssi on aktivoimaton ja rekisteröimätön, niin lisenssiavaimia
saa myydä mielin määrin kuka vaan.

Suomessa tätä tekee esim. Verkkokauppa.com, mutta paljon edullisemmin
lisensin saa vaikka sitten Amazon.de:n tai Amazon.co.uk:n kautta.

Kieliosion joutuu halvan lisenssin ostaja itse selvittämään. Ainakin Pro
(tai mikä se nykyään on) versioissa kielipaketin voi ladata ihan itse.

KÄYTETYN ja AKTIVOIDUN lisenssin myynti on ainakin Verkkiksen sivujen
mukaan kielletty:

"OEM - Ohjelmistoa voi käyttää vain yhdessä tietokoneessa, eikä
lisenssillä ole siirto-oikeutta."

Juridisestihan nämä käyttämättömien ja rekisteröimättömien lisenssien
myyjät ovat Microsoftin silmissä ihan yhtä päteviä, oli myyjä sitten
kuka tahansa, kunhan kaupan oleva lisenssi on rekisteröimätön ja
väärentämätön.

Se on käyttämätön lisenssi, jonka yksityinen ihminen saa käyttää omaan
(pitäisi kai teoriassa olla itse rakennettu kone) koneeseensa.

Tosin Verkkiskin on jättänyt omista tuotetiedoistaan pois tuon
koneenrakennus ehdon. Joskus muinoin luki, että pitää ostaa vaikka
korppuasema vitosella, joloin se on myyty koneensa "itse" rakentajalle.

Joten käyttämättömän lisenssin saa myydä kuka tahansa, missä tahansa,
vaikka sata kertaa eteenpäin, KUNHAN se on AKTIVOIMATON!

Käytetyn ja aktivoidun lisenssin myynti on taas sitten eri asia. Se on
joidenkin (ml. Microsoftin tiedotteet) lähteiden mukaan kiellettyä.

Eli jos olet itse (tai jonkun muun) rakentamaan koneeseen asentanut ja
aktivoinut OEM lisenssillä olevan Windowsin, niin kaikki on ok.

Jos joudut em. konettasi päivittämään, ja MS aktivointiserveri katsoo,
että koneesi kokoonpano on OEM lisenssin aktivoimisen jälkeen muuttunut
"liikaa", niin jos et aivan turo ole, saat uuden ja kiiltävän
lisenssiavaimen Microsoftilta puhelimitse.

Mä olen kahden koneen kohdalla emolevyn vaihdon yhteydessä joutunut
soittamaan Microsoftin lisenssinumeroon, ja molemmilla kerroilla
sanonut, että emolevy meni rikki ja se piti vaihtaa. Ihan livenä on
henkilö puhelimessa sanonut, että ok, odota hetki ja saat uuden
lisenssiavaimen. Olennaista tässä lienee, ettei omistajuus ole vaihtunut.

Oman koneen päivittäminen, vaikka ihan kokonaan toiseen, ei ilmeisesti
MS:ää juurikaan kiinnosta, koska olethan sinä sen lisenssin ensimmäinen
ja ainoa omistaja.

Tietysti tuota koneen osan rikkoutumsen yhteydessä tehtävää päivitystä
voi käyttää ilmeisesti lisenssin kaverille myydessä, mutta sen
laillisuuteen saa MS itse ottaa kantaa. Tähän kauppatapaan en tosin ole
ikinä törmännyt.

No, mistä näitä OEM lisenssiavaimia sitten sataa?

Suurin aktivoimattomien lisenssien myyjätaho on volyymiasiakkaat, joilla
on oma yrityslisenssi, jolloin heidän IT-osaston tyypit myy nämä uusien
koneiden mukana tulleet OEM lisenssit eteenpäin.

Koska näitä aktivoimattomia lisenssejä kertyy valtavia määriä, löytyy
nykyisin yrittäjiä jotka ovat erikoistuneet yrityslisenssejä käyttäviltä
tahoilta OEM avainten ostamiseen ja niiden jälleenmyyntiin.

Alkuperäinen myyjä on joko lisessit ostanut yritys tai usein sen
yrityksen IT-osastolla työskentelä tyyppi. Nämä tyypit myyvät usein myös
kaiken muun ylijäämä IT-roinan. Joko pomon luvalla tai luvatta.

Mutta tämän transaktion luvallisuuteen tai laillisuuteen Microsoft taas
ei ota mitään kantaa. Työnantajan omaisuuden eteenpäin myynti on
paikallisen lainsäädännön piirissä, eikä MS:llä ole siihen osaa tai arpaa.

Mua itseäni sinänsä tämä lisenssiavainpelleily huvittaa, oman käyttiksen
sain ilmaiseksi, samoin sain sen niin halutessani ladata
toimisto-ohjelmiston myös ilmaiseksi. Mukana ei ole ollut mitään
bloatwarea tai yhtään ihan hirveää trial-caccaa.

--

t:S

samppa (at) samppa (piste) org

Matti Lehtiniemi

>Käytetyn ja aktivoidun lisenssin myynti on taas sitten eri asia. Se on
>joidenkin (ml. Microsoftin tiedotteet) lähteiden mukaan kiellettyä.

Ota nyt selvää mikä on laillista ja laitonta.
Jos ostan Fiskarsin sakset ja laitan vanhat sakset kirpputorille niin onko Fiskarsilla oikeus kieltää vanhojen saksien myynnin
vaikka haluaisi ?

Siis yritysen voluumilisenssejä ja MSDN/technet -lisenssejä huuto.netissä. Harmaalla alueella liikutaan.

>Mä olen kahden koneen kohdalla emolevyn vaihdon yhteydessä joutunut soittamaan Microsoftin lisenssinumeroon, ja molemmilla
>kerroilla sanonut, että emolevy meni rikki ja se piti vaihtaa. Ihan livenä on

Minullakin kävi kerran Windows XP OEM:n kanssa. Puhelimessa nainen oli jo antamassa minulle uutta koodia kun aloin hölmösti
selvittelemään asiaa.
Sitten hän otti yhteyttä pomoonsa ja pomo sanoi ettei minulle voi sitä antaa.
Jouduin ostamaan uuden Win XP upgraden.

Toi pitääkin laittaa korvan taakse että riittää että sanoo emolevyn menneen rikki... Tosin minun juuri nykyisessä koneessani se
saattaa jopa pitää paikkansa.

Win 10:ssä ei kait sitten olekaan muuta kuin tämä kokoonpanoon liitetty lisenssi.
Kai Microsoft yrittää jotain facebook -tyylistä rahastusta eli mainostamalla ja myymällä ihmisten ostokäyttäytymistä.Ehkä
kuukausimaksu vielä lisäksi ?
(en itse usko kuukausimaksuun ,se olisi liian hankala)

Matti

Sami Nordlund

Matti Lehtiniemi kirjoitti 31.5.2016 6:24:

> Ehkä kuukausimaksu vielä lisäksi ?
> (en itse usko kuukausimaksuun ,se olisi liian hankala)

Hankalaa tai ei, mutta tuohon suuntaan ollaan menossa. Katso vaikka
Adoben sivuja.

Sami
--
http://www.kolumbus.fi/sami.nordlund/
http://www.flickr.com/photos/86084595@N08/

Mikko Saukkoriipi

On 31.05.2016 12:40, Sami Nordlund wrote:

> Hankalaa tai ei, mutta tuohon suuntaan ollaan menossa. Katso vaikka
> Adoben sivuja.

Mikä siinä olisi vaikeaa, kyllä Visalta aina kuukausimaksu lähtee.
Helpompi tuo on kuin iso summa rahaa X vuoden välein, ja sitten pitää
miettiä onko uudessa versiossa jo niin paljon uusia ominaisuuksia että
päivittäminen on aiheellista, tai onko vanhan version tuki loppu ja onko
tämä ongelma. Pieni jatkuva kuukausimaksu ja aina voi asentaa uusimman
version.

Asko

On 31.5.2016 13:43, Mikko Saukkoriipi wrote:
> [...]
> päivittäminen on aiheellista, tai onko vanhan version tuki loppu ja onko
> tämä ongelma. Pieni jatkuva kuukausimaksu ja aina voi asentaa uusimman

No jos puhutaan edelleen Adobesta, niin se "pieni jatkuva maksu" on
jotain 800,- euroa vuodessa. Ennen wanhaan tolla rahalla sai ostaa oman
lisenssin, eikä niitä tarvinut sentään ihan joka vuosi ostaa.

Röyhkeää rahastusta tämä nykyinen osamaksusysteemi!

-Asko

Asko

On 29.5.2016 21:30, Samppa wrote:
> Oman koneen päivittäminen, vaikka ihan kokonaan toiseen, ei ilmeisesti
> MS:ää juurikaan kiinnosta, koska olethan sinä sen lisenssin ensimmäinen
> ja ainoa omistaja.

Juuri näin. Ei MS:ää kiinnosta tapella yksittäisten ihmisten kanssa
puhelimessa, vaan keskittynevät vähän massiivisemman piratismin torjuntaan.

> Suurin aktivoimattomien lisenssien myyjätaho on volyymiasiakkaat, joilla
> on oma yrityslisenssi, jolloin heidän IT-osaston tyypit myy nämä uusien
> koneiden mukana tulleet OEM lisenssit eteenpäin.

Tuo ehkä toimikin joskus Win XP aikoihin, jolloin kaupasta ostettu
merkkikone pyysi näpyttelemään koneen kyljessä olevasta tarrasta
avainkoodin.

Kaupasta ostettu Seiska merkkikone ei pyydä avainkoodia näpyttelemään,
joten ehkä se on jotenkin jo esiaktivoitu? Ja esiaktivoitua koodia ei
voi myydä uutena eteenpäin. Olikos Seiska merkkikoneissa enää edes
avainkoodia koneen kyljessä, vai ihan pelkkä mainoslogo?

Kasissa ja Kympissä se merkkikoneen avainkoodi on kuulemma poltettu
emolevyllä olevalle piirille, joten sitä on vähän hankalampi
jälleenmyydä rikkomatta emolevyään. :)

-Asko

Mikko Saukkoriipi

Joo, ei se halpa ole, mutta ei se halvaksi myöskään tule jos ostat
jokaisen parista kymmenestä ohjelmasta jotka siihen kuuluvat, ja ehkä 5
vuoden päästä uudet versiot ohjelmista jotta tuki jatkuu. Useimmille
asiakkaille riittänee se kympin kuussa paketti, muut softat menevät jo
ammattimaisemmiksi.

Viljo Mustonen

Kannattaisi jo miettiä pärjäisikö Linux Enterprice Desktop:illa. :)

https://www.suse.com/products/desktop/how-to-buy

--
Viljo

P.V.

"Asko" kirjoitti viestissä:niklqm$hl5$1...@dont-email.me...
> Kasissa ja Kympissä se merkkikoneen avainkoodi on kuulemma poltettu
> emolevyllä olevalle piirille, joten sitä on vähän hankalampi jälleenmyydä
> rikkomatta emolevyään. :)

Emolevylle ei ole poltettu erillistä avainkoodia. Kyse on siitä, että
Windows lukee emolevyn tarkat tiedot (vastaavat tiedot kuin esim.
Laitehallinnan kautta näkyy) ja lähettää ne Microsoftille -- ei välttämättä
alkuperäisessä muodossaan, mutta tietyllä tavalla tiivistettynä.
Microsoftilta tulee sitten vastaus, onko kyseiselle koneelle hankittu
(riittävän tasoista) Windows-lisenssiä (Home/Pro). Jos on, Windows
aktivoituu.

Valmiina ostetun tietokoneen tapauksessa valmistaja on toimittanut
Microsoftille tiedot emolevyistä, joille hankitut OEM-Windows-lisenssit
kohdennetaan. Käyttöönoton yhteydessä aktivointi tapahtuu automaattisesti,
koska kone on jo Microsoftin listalla.

Erikseen hankitun Windowsin tapauksessa ensimmäisen asennuksen yhteydessä
käyttäjä syöttää paketissa olevan koodin. Koodi ja emolevyn tiedot
lähetetään Microsoftille, ja jos koodi on kunnossa, koneelle merkitään
kyseinen lisenssi. (Jos myöhemmin tehdään puhdas asennus, käyttäjän ei
tarvitse tehdä aktivoinnin eteen mitään, koska emolevy löytyy jo Microsoftin
listalta.)

Aiempaa Windowsia päivitettäessä vanhan Windowsin koodi sekä emolevyn tiedot
toimitetaan Microsoftille. Jos vanhan Windowsin koodi on kunnossa, koneelle
merkitään lisenssi. (Myöhemmillä asennuskerroilla kone on taas valmiiksi
Microsoftin listalla.)

P.V.

Samppa

31.5.2016, 21.40, Asko kirjoitti:

> Juuri näin. Ei MS:ää kiinnosta tapella yksittäisten ihmisten kanssa
> puhelimessa, vaan keskittynevät vähän massiivisemman piratismin torjuntaan.

Miksei kiinnostaisi?

Microsoft tietää ihan varmasti mihin jokainen tulostettu lisenssi on
myyty. Ja kun soitan MS:lle, että haluan ativoida lisenssini uudelle
emolevylle, niin riittää että robotti sanoo bye-bye osta uusi.

> Tuo ehkä toimikin joskus Win XP aikoihin, jolloin kaupasta ostettu
> merkkikone pyysi näpyttelemään koneen kyljessä olevasta tarrasta
> avainkoodin.

Toimii vieläkin. Aktivoimattomien lisenssien lähde on edelleen
yritykset, jotka niitä ovat uusien koneiden mukana saaneet.

Firma ostaa 1000 Dell työasemaa, joiden mukana tulee lisenssi. Lisenssit
jää yritysasiakkailta ns. käteen ja he myyvät ne halvalla eteenpäin.
Näiden koneiden mukana on W7 aikana todellakin tullut se samanlainen
lisenssitarra kuin XP aikana.

Koneet rekisteröidään "massalisenssillä" ja aktivoimattomat lisenssit
mydään eteenpäin.

Ja meidän kaikki W7-lisenssit on aktivoitu ihan samalla tavalla kuin
XP:t. Näpy näpy.

Koneen käynnistyttyä olisi MS:n aktivointirobotin todella helppo
huomata, että Sampan käyttämä lisenssi onkin myyty 6 kk sitten Dellille
ja näppärästi estää aktivointi.

Joten nämä sinun piraateiksi muuttamasi lisenssit olisi todella helppo
ihan automaattisesti blokata ja tehdä käyttökelvotomiksi, mutta kun näin
ei tehdä. Kerro mulle miksi?

> Kaupasta ostettu Seiska merkkikone ei pyydä avainkoodia näpyttelemään,
> joten ehkä se on jotenkin jo esiaktivoitu?

Olen eläessäni ostanut 2 kpl Windowsilla varustettua "merkkikoneita",
enkä yhtään tule ostamaan.

> Ja esiaktivoitua koodia ei
> voi myydä uutena eteenpäin. Olikos Seiska merkkikoneissa enää edes
> avainkoodia koneen kyljessä, vai ihan pelkkä mainoslogo?

Kyllä se lisenssiehtojen mukaan pitää tulla. Se tarrhan on se fyysinen
lisenssi.

Juuri näitä aktivoimattomia lisenssejä saa ostaa ihan laillisesti.

Tässä malliksi Uk, Saksa, Ranska ja USA lisenssimyyjät. Myytyjä
lisenssejä on kymmeniä tuhansia.

Ja kaikki on Askon mukaan tuoteväärennöksiä. JepJep.

https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=windows+7&rh=i%3Aaps%2Ck%3Awindows+7

https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_ss_i_1_7?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias%3Daps&field-keywords=windows+7&sprefix=windows%2Caps%2C182

https://www.amazon.fr/s/ref=nb_sb_ss_i_1_8?__mk_fr_FR=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias%3Daps&field-keywords=windows+7&sprefix=windows+%2Caps%2C181

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_1_7?url=search-alias%3Daps&field-keywords=windows+7&sprefix=windows%2Caps%2C453

Jos kyse olisi piratismista, niin aivan varmasti olisi MS tuohon
Amazonissa käytävään kauppaan puuttunut.

Kyllähän sokea Reettakin osaisi nuo lisenssikauppiaat blokata. Vai
väitätkö, että Amazon todellakin harrastaa noin laajamittaista
piraattituote kauppaa?!?

Pertti Kosunen

On 1.6.2016 21:51, Samppa wrote:
> [...]
> lisenssitarra kuin XP aikana.
>
> Koneet rekisteröidään "massalisenssillä" ja aktivoimattomat lisenssit

Näitä myyvät myös koneiden kierrättäjät, kun kaikki alkuperäiset
omistajat eivät ole myyneet käyttämättömiä lisenssejä eteenpäin. 10€
kieppeillä saa mm. Ebaystä.

Asko

On 1.6.2016 21:51, Samppa wrote:
> Microsoft tietää ihan varmasti mihin jokainen tulostettu lisenssi on
> myyty.

Rohkenen epäillä. Välissä on niin monta maahantuojaa, tukkuria ja
jälleenmyyjää, että tuskinpa vaan MS tietää jokaisen lisenssin
lopullista määränpäätä. Varsinkaan, jos se loppuasiakaskin vielä myy
niitä OEM-lisenssejä nettihuutokaupassa, tai luovuttaa vaikka
tytäryhtiölleen toiselle puolelle maailmaa.

> [...]
>
> Joten nämä sinun piraateiksi muuttamasi lisenssit olisi todella helppo
> ihan automaattisesti blokata ja tehdä käyttökelvotomiksi, mutta kun näin

Minkä tiedon perusteella Microsoftin aktivointirobotin pitäisi osata
arvailla, että onko sinne soittava Samppa Dellin työntekijä vai joku muu
ulkopuolinen? Soittajan suuntanumerosta vai tämän esittäytymistavasta? :)

> väitätkö, että Amazon todellakin harrastaa noin laajamittaista
> piraattituote kauppaa?!?

Väitän ainoastaan, että lisenssiehdot ovat erittäin vaikea tulkita ja
eri valtioiden viranomaisillakin on niistä erilaisia tulkintoja.
OEM-jälleenmyynti _saattaa_ joissain olosuhteissa olla ihan luvallista,
mutta itse en sellaiseen rahojani laittaisi. Mielummin ostan vähän
kalliimmalla sellaisen lisenssin, jonka tiedän olevan varmasti
luvallinen. Tai sitten waretan softani täysin ilmaiseksi, mutta tämä on
viime vuosina jäänyt vähemmälle juuri noiden online-aktivointien vuoksi.
Minnekään hämärille ulkomaisille tileille en rahojani laita siinä
toivossa, että mulle lähetettäisiin sähköpostiin valokuva jostain
hologrammitarrasta.

-Asko

Akseli Mäki

P.V. wrote:

> [...]

>Laitehallinnan kautta näkyy) ja lähettää ne Microsoftille -- ei välttämättä
>alkuperäisessä muodossaan, mutta tietyllä tavalla tiivistettynä.

Windows 10:n kohdalla näin, ainakin kun puhutaan päivitetyistä koneista.
Niistä koneista jotka myydään alunperin Windows 10:llä, voi silti biosissa
olla jotain yksilöllisiä tietoja.

Aktivointi tai esiaktivointi tehtaalla olisi paljon hitaampaa kuin jonkun
koodin liittäminen biosiin.

Vanhempien (kuin Win10) kohdalla siellä nimenomaan on biosissa jotain
tietoja, joita vastaan OEM Windoows aktivoituu.

Ne tiedot voi lukea erityisillä ohjelmilla jos esim. koneen mukana ei ole
tullut koodia millä käyttiksen voi asentaa uudestaan. Tai myydä.