päivitys w7 -> w10

Juhani Varemo

En itse ole Windows-käyttäjä mutta pitäisi erään kaverin W7-kone siirtää
kymppiaikakauteen... siksi mulle on jäänyt epäselväksi onko tuo päivitys
välttämättä maksullinen (osta W10) vai voiko se olla myös ilmainen?

Viittaan tähän artikkeliin jossa sanotaan että seiskan lisenssiavain pätee
myös kymppiin:

https://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2020/01/15/windows-10-lataa-ilmaiseksi-asennus

Että käymmekö kaupan kautta vai toimiiko noin?

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Kyllä siitä on ollut juttuja että pitäisi onnistua ilmaiseksi. Kannattaa
muistaa varmuuskopioden otto ennen päivitystä.
https://www.tivi.fi/uutiset/eiko-microsoftille-kelpaa-raha-windows-10een-voi-yha-paivittaa-ilmaiseksi-nain-se-kay/d292eaef-6023-4a94-8136-a0f6d63187b1

https://kotimikro.fi/oheislaitteet/kayttojarjestelma/windows-10/ilmainen-paivitys-windows-10-een-saattaa-taas-onnistua

--
----
Käy radioaiheisilla sivuillani: http://www.saunalahti.fi/rick/

Don Joguvuan

rosk...@roskaasci.fi.invalid kirjoitti 25.1.2020 klo 13:12:

> Kyllä siitä on ollut juttuja että pitäisi onnistua ilmaiseksi. Kannattaa
> muistaa varmuuskopioden otto ennen päivitystä.
> [...]

Seiskasta kymppiin päivitetyn winkan voi kuitenkin joutua "resetoimaan",
koska ainakin itselläni läppärissä se äityi niin tervaiseksi että hermo
meinasi palaa. Käytännössä tuo resetointi taitaa vastata
uudelleenasennusta ja kaikki ylimääräinen tauhka poistetaan ohjelmineen
asetuksineen kaikkineen.

Mikko Saukkoriipi

Joo, hyvin toimii. Viimeksi jouluna päivitin yhden Seiskan. Microsoft
virallisesti lakkautti tämän päivitysominaisuuden jo vuosia sitten,
mutta se ei koskaan lakannut toimimasta. Ja jos Seiskaa tai sen
lisenssiavainta ei entuudestaan ole, niin eBaysta sellaisen saa 5-10
eurolla. EU:n sisällä tällaisen myyminen ja ostaminen on lisäksi
laillista. Ostin oman lisenssini vuosia sitten brittifirmalta joka
näytti tekevän yritysmikrojen kierrätystä. Eli he ottivat lisenssikoodit
talteen hävitykseen menevistä toimistomikroista ja myivät ne eteenpäin.

https://www.usedsoft.com/en/used-software/wiki/glossary/licence-law/oem-software/
https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=d32ebea3-c25c-4ba4-9d75-f3bdc38008a9

Anssi Saari

Juhani Varemo <juhani...@kuivanto.fi.invalid> writes:

> [...]
>
> https://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2020/01/15/windows-10-lataa-ilmaiseksi-asennus
>
> Että käymmekö kaupan kautta vai toimiiko noin?

Kyllä se tietääkseni toimii edelleen noin. Päivitin yhden koneen kesällä
ongelmitta ja mielestäni joku lehtikin kirjoitti asiasta hiljattain että
edelleen toimii.

Jos päädytte kauppaan niin lisenssejä saa parilla eurolla. Paljon
enemmänkin voi toki maksaa jos haluaa.

no

Kympin lisenssiä ei tarvi laittaa uuteenkaan koneeseen, jos ei halua
maksaa. Home ja pro versiot toimivat lisensoimatta aivan hyvin hamaan
tulevaisuuteen.
Ainoa haitta on se, että Windowsin mukauttaminen on estetty.
Taustakuvan vaihto onnistuu.

Asennusmedia löytyy Microsoftin sivulta (työkalu/tool):
https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10
https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10

Timo Neuvonen

> [...]
tulevaisuuteen.
> Ainoa haitta on se, että Windowsin mukauttaminen on estetty.

Mitä em. "mukauttaminen on estetty" käytännössä tarkoittaa? Mitä toiminnan
kannalta oleellista on estetty?

Itsellä ei ole paria pikakokeilua lukuunottamatta kokemusta kympistä.
Mahdolliset rajoitukset olisi hyvä tietää jos/kun yrittää joskus tutustua
(jos kokeilee ilman lisenssiä), ettei itsestäänselvinä pidä myös
lisenssillisen version ominaisuutena kun jokin ominaisuus tuntuu
rikkinäiseltä.

--
TiN