Windows 10 lisenssiavain

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Mistä tuon päivittyneen lisenssiavaimen löytää?

http://www.digitoday.fi/data/2015/07/30/windows-10-tyhjennettyyn-koneeseen-varmista-yksi-asia-ensin/20159631/66
"Päivitysohjelmaa käyttämällä vanhan Windowsin lisenssiavain päivittyy
uuteen. Tätä päivitettyä avainta tarvitaan, jos Windows 10 asennetaan
tyhjään koneeseen. Jos Windows 10 halutaan asentaa tyhjään koneeseen,
tulee se ensin asentaa päivityksenä, ottaa uusi tuoteavain talteen ja
sen jälkeen tehdä asennus tyhjään koneeseen tätä avainta käyttäen."

--
----
Käy radioaiheisilla sivuillani: http://www.saunalahti.fi/rick/

---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.

PW

21.8.2015, 14:19, rosk...@roskaasci.fi.invalid kirjoitti:
> [...]
> tulee se ensin asentaa päivityksenä, ottaa uusi tuoteavain talteen ja
> sen jälkeen tehdä asennus tyhjään koneeseen tätä avainta käyttäen."

Päivitys ei kertonut mitään tuoteavaimesta, joten se löytynee
ohjauspanelin järjestelmän alta päivityksen jälkeen.

ZDO

On Fri, 21 Aug 2015 14:19:32 +0300, rosk...@roskaasci.fi.invalid
wrote:

> [...]
>tulee se ensin asentaa päivityksenä, ottaa uusi tuoteavain talteen ja
>sen jälkeen tehdä asennus tyhjään koneeseen tätä avainta käyttäen."

Sitä ei tarvita.

Jos koneeseen on kertaalleen onnistuneesti asennettu Windows 10
(päivityksenä vanhemman Windowsin (7/8) päälle), on Microsoftin
aktivaatiopalvelimella tieto että koneessa on nyt validi Windows
10-lisenssi. Lisenssin tunnistus tapahtuu koneen rautakonfiguraatiosta
lasketun tunnisteen avulla, joten mitään tuoteavainta EI tarvita
Windows 10: n mahdollisen uudelleenasennuksen yhteydessä.

Digitodayn peelot tietäisivät tämän jos olisivat EDES KERRAN
asentaneet Windows 10:n itse.

PW

21.8.2015, 17:42, ZDO kirjoitti:

> [...]
> lasketun tunnisteen avulla, joten mitään tuoteavainta EI tarvita
> Windows 10: n mahdollisen uudelleenasennuksen yhteydessä.

Toimiiko tuo myös kloonikoneessa, jossa ymmärtääkseni tuollaista
rautakonfiguraatiota ole?

Mitenkähän saisi Win 8.1 koneeseen, jossa on UEFI- ja RE-tools osiot,
tuon asennettua? Ei lähde asentumaan!

rosk...@roskaasci.fi.invalid

21.8.2015, 17:42, ZDO kirjoitti:
> [...]
> lasketun tunnisteen avulla, joten mitään tuoteavainta EI tarvita
> Windows 10: n mahdollisen uudelleenasennuksen yhteydessä.

Mutta mitenkäs tilanteessa, jos on joutunut vaihtamaan jotain koneen
osia, esim. kovalevyn, ja pitäisi asentaa windows 10 uudelleen. Mitä
siihen rautakonfiguraatioon kuuluu?

Kyllähän se päivittynyt avain jostain pitäisi löytyä, ohjauspaneelin ja
asetusten kautta yritin etsiä, mutta en hoksannut näkyisikö jossain.

PW

21.8.2015, 20:46, rosk...@roskaasci.fi.invalid kirjoitti:

> [...]
>
> Kyllähän se päivittynyt avain jostain pitäisi löytyä, ohjauspaneelin ja
> asetusten kautta yritin etsiä, mutta en hoksannut näkyisikö jossain.

Kokeile Ohjauspaneeli\Järjestelmä ja suojaus\Järjestelmä !(Näytä RAM
muistin määrä ja suoritinnopeus)
Eiköhän tuo 10:ssä ole samalla polulla kun 7:ssakin.

ZDO

On Fri, 21 Aug 2015 19:11:45 +0300, PW <nos...@loukku.com.invalid>
wrote:

>Toimiiko tuo myös kloonikoneessa, jossa ymmärtääkseni tuollaista
>rautakonfiguraatiota ole?

Toimii

>Mitenkähän saisi Win 8.1 koneeseen, jossa on UEFI- ja RE-tools osiot,
>tuon asennettua? Ei lähde asentumaan!

Tutkit installerin logeja ja selvität niistä mikä menee pieleen.

ZDO

On Fri, 21 Aug 2015 20:46:18 +0300, rosk...@roskaasci.fi.invalid
wrote:

>Mutta mitenkäs tilanteessa, jos on joutunut vaihtamaan jotain koneen
>osia, esim. kovalevyn, ja pitäisi asentaa windows 10 uudelleen. Mitä
>siihen rautakonfiguraatioon kuuluu?

Yhdestä tekemästäni Windows 10-asennuksesta tuli jo vaihdettua
kiintolevy SSD-levyyn. Ei ongelmia aktivoinnin kanssa (tosin BCD:n
kanssa joutui säätämään, mutta se on sitten toinen juttu).

Jos vaihtuvia osia on "liikaa", pitää todennäköisesti suorittaa
aktivointi automaattisen puhelinpalvelun kautta. Edelleenkään ei
aiheuta ongelmia.

>Kyllähän se päivittynyt avain jostain pitäisi löytyä, ohjauspaneelin ja
>asetusten kautta yritin etsiä, mutta en hoksannut näkyisikö jossain.

Vaan kun ei siitä geneerisestä avaimesta ole mitään hyötä. Se on
kaikilla sama.

http://www.pcworld.com/article/2970075/windows/why-you-cant-find-your-product-key-after-upgrading-to-windows-10.html

PW

22.8.2015, 7:55, ZDO kirjoitti:

> Toimii

Meneekö tuo tieto MBR:n? Häviääkö se levyn formatoinnissa?

> Tutkit installerin logeja ja selvität niistä mikä menee pieleen.

Voistko kertoa, mistä uon löytäisi Win 8.1 koneesta?
Ei käynnisty edes MediaCreationToolx64.exe ohjelma.
Win 7 koneessa tehty asennusmedia ei anna mitään virheilmoitusta. Kun
sen yrittää käynnisttä inf-tiedostosta, se valittaa väärästä
Inf-tiedostosta.

PW

22.8.2015, 8:05, ZDO kirjoitti:

> Yhdestä tekemästäni Windows 10-asennuksesta tuli jo vaihdettua
> kiintolevy SSD-levyyn. Ei ongelmia aktivoinnin kanssa (tosin BCD:n
> kanssa joutui säätämään, mutta se on sitten toinen juttu).

Uudemmissa koneissa ei tarvita Product key:tä, kun se on poltettu
emolevyyn ja tulee sitä kautta automaattisesti asennuksen tietoon.

> Vaan kun ei siitä geneerisestä avaimesta ole mitään hyötä. Se on
> kaikilla sama.
>
> http://www.pcworld.com/article/2970075/windows/why-you-cant-find-your-product-key-after-upgrading-to-windows-10.html

Päivitys on eri asia, kun uudelleenasennus.
Jos asennat koneen tuolla yleisellä avaimella puhtaalta pöydöltä, joudut
tyytymään kaikkiin Windowsin 10 vaatimuksiin mainosten ja
yksityisyyssuojan osalta. Päivityksen jälkeisessä Win 10:ssä kaikkia
noita vaatimuksia ei tarvitse hyväksyä.

rosk...@roskaasci.fi.invalid

> Kokeile Ohjauspaneeli\Järjestelmä ja suojaus\Järjestelmä !(Näytä RAM
> muistin määrä ja suoritinnopeus)
> Eiköhän tuo 10:ssä ole samalla polulla kun 7:ssakin.

Siellä näkyi tuotetunnus joka ei ole sama asia, siinä on vain neljä
numero/kirjain ryhmää.

Vaikka tuo avain ei ole tarpeellinen, niin silti kiinnostaa onko
sellainen löydettävissä.

Asensinkin nyt koneeseen Speccy nimisen ohjelman, joka antaa monenmoista
tietoa koneesta, se antoi käyttöjärjestelmälle sarjanumeron, joka kovin
muistuttaa tuota lisenssiavainta, 5 viiden merkin ryhmää numeroita ja
kirjaimia.

ZDO

On Sat, 22 Aug 2015 10:53:38 +0300, PW <nos...@loukku.com.invalid>
wrote:

>Päivitys on eri asia, kun uudelleenasennus.
>Jos asennat koneen tuolla yleisellä avaimella puhtaalta pöydöltä, joudut
>tyytymään kaikkiin Windowsin 10 vaatimuksiin mainosten ja

Uudelleenasennuksen aikana EI TARVITA yhtään mitään avainta,
edellyttäen että kone on aikaisemmin kertaalleen päivitetty
onnistuneesti Windows 10:een.

>yksityisyyssuojan osalta. Päivityksen jälkeisessä Win 10:ssä kaikkia
>noita vaatimuksia ei tarvitse hyväksyä.

Nope. Uudellenasennuksen jälkeen yksityisyysasetukset toimivat aivan
samalla tavalla kuin päivityksen jälkeenkin.

Perso Naali

In article <51WBx.16800$Jg1....@uutiset.elisa.fi>,

> [...]
>tietoa koneesta, se antoi käyttöjärjestelmälle sarjanumeron, joka kovin
>muistuttaa tuota lisenssiavainta, 5 viiden merkin ryhmää numeroita ja

Kokeile sellaista softaa kuin Belarc Advisor:

http://www.belarc.com/free_download.html

Tuo kaivaa tehokkaasti koneesta esiin tiedot.

-JM-

Mikko Saukkoriipi

On 22/08/15 08:05, ZDO wrote:

> [...]
>
> Jos vaihtuvia osia on "liikaa", pitää todennäköisesti suorittaa
> aktivointi automaattisen puhelinpalvelun kautta. Edelleenkään ei

Lukemani perusteella Windows 10 aktivointi on kytketty tietokoneen
emolevyyn. Jos emolevy vaihtuu uudeksi aktivointi ei ole enää voimassa
ja pitää ostaa uusi Windows 10 lisenssi. Tai vaihtoehtoisesti asentaa
koneelle vanhemman Windows:n ja yrittää saada sitä aktivoitua Microsoft:lta.

PW

24.8.2015, 9:54, Mikko Saukkoriipi kirjoitti:

> Lukemani perusteella Windows 10 aktivointi on kytketty tietokoneen
> emolevyyn.

Ymmärtääkseni tämä koskee vain uudempia merkkikoneita ehkä ajala,
jolloin Win 8 tuli markkinoille.

Mikko Saukkoriipi

Puhut eri asiasta. Merkkikoneiden emolevylle on talletettu tieto
Windowsin lisenssistä jonka Windows-asennus osaa kaivaa sieltä jos tulee
tarve uudelleenasennukselle.

Tässä ilmaisessa Windows 10 päivityksessä sen sijaan Windows-asennus
kerää emolevystä tietoja joilla se voidaan yksilöidä
(sarjanumero/MAC/GUID), ja nämä tiedot tai niistä luotu tiiviste
lähetetään Microsoftin aktivointipalvelimelle. Kun seuraavan kerran
asennat saman Windows 10 version samalle emolevylle niin asennus
lähettää nämä tiedot aktivointipalvelimelle ja saa sieltä luvan
Windows:n aktivoinnille.

ZDO

On Mon, 24 Aug 2015 09:54:46 +0300, Mikko Saukkoriipi
<et...@isojano.net> wrote:

>Lukemani perusteella Windows 10 aktivointi on kytketty tietokoneen
>emolevyyn. Jos emolevy vaihtuu uudeksi aktivointi ei ole enää voimassa
>ja pitää ostaa uusi Windows 10 lisenssi.

Älä usko kaikkea mitä luet.

Samppa

> [...]
> tulee se ensin asentaa päivityksenä, ottaa uusi tuoteavain talteen ja
> sen jälkeen tehdä asennus tyhjään koneeseen tätä avainta käyttäen."

ProduKey

Lataa vaikka tuolta.

http://download.cnet.com/ProduKey/3000-2094_4-10457063.html

Toimi mulla kun Seiskan ensin päivitin Kymppiin (tässä vaiheessa Key
muuttui), sitten tein puhtaan Kymppiasennuksen.

Mutta olisi ilmeisesti toiminut ilman avaimen päivitystäkin (päivitykset
toimi ja ei tullut rekisteröintiherjaa), kun oli tyytyväinen kun syötin
sille tuon uuden product keyn.

Jotenkin Kymppi rekisteröi sen koneen, johon päivityksen tein. Kun
yritin päivitetystä Kympistä luopua tekemällä puhtaan Seiska-asennuksen,
niin eipä enään päivitykset Seiskassa toimineet...

Kyllä on taas niin kätevää, että...

--

t:S

samppa (at) samppa (piste) org

rosk...@roskaasci.fi.invalid

26.8.2015, 19:22, Samppa kirjoitti:

> ProduKey
>
> Lataa vaikka tuolta.
>
> http://download.cnet.com/ProduKey/3000-2094_4-10457063.html

Kokeilin huvikseni tuotakin, ja antoi saman koodin, kuin täällä aiemmin
mainitut Speccy ja Belarc Advisor.
Liekö tuo nyt sitten sellainen koodi, jolla puhdas asennus onnistuu
esim. emon vaihdon jälkeen, ilman soittoa Microsoftille?

Kari Anttonen

> [...]

> yritin päivitetystä Kympistä luopua tekemällä puhtaan Seiska-asennuksen,
> niin eipä enään päivitykset Seiskassa toimineet...

Jos koneessa edes käyttää Win10:ä ja palaa seiskaan niin toimiiko enää
seiska (myös päivitykset)?
Esimerkki: Minulla on toimiva Win7 ja kloonaan levyn toiselle
identtisenä. Tuon kloonatun seiskan päivitän kympiksi.
En tykkää kympistä vaan palaan seiskaan ja asennan takaisin alkuperäisen
Win7 levyn ja jatkan koneen käyttöä seiskalla.

Minun logiikkani mukaan pitäisi kaikki toimia OK päivityksineen mutta
heittäytyykö Microsoft tässä hankalaksi eikä enää anna seiskalle
päivityksiä?

kari

Mikko Saukkoriipi

On 27/08/15 10:39, rosk...@roskaasci.fi.invalid wrote:

> [...]
> Liekö tuo nyt sitten sellainen koodi, jolla puhdas asennus onnistuu
> esim. emon vaihdon jälkeen, ilman soittoa Microsoftille?

Tietääkseni se Product Key on kaikissa Win 10 päivityksissä sama, joten
se on ihan turha.

Ja emon vaihdon jälkeen aktivointi ei ole voimassa, joten joudut
ottamaan Microsoftiin yhteyttä ja jos alkuperäinen Win 7/8 oli
OEM-versio niin Win 10 lisenssisi ei ole enää ollenkaan voimassa.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/will-upgrading-motherboard-after-upgrading-to/a26e93c4-6886-4b44-99cf-7bf49ccba6ee?auth=1

Kiinnostava kysymys on mitä tehdään siinä tilanteessa jos esimerkiksi
Dell:n tai HP:n tietokoneeseen takuuvaihdetaan emolevy. Uudessa
emolevyssäkin on sisäänrakennettuna OEM-lisenssi alkuperäiselle
Windows-versiolle. Mahdollisesti silloin pitää tehdä uusi Win 7/8
asennus joka päivitetään Win 10:ksi.

http://winsupersite.com/windows-10/how-windows-10-will-handle-clean-installs

PW

27.8.2015, 12:20, Kari Anttonen kirjoitti:

> [...]
>
> Minun logiikkani mukaan pitäisi kaikki toimia OK päivityksineen mutta
> heittäytyykö Microsoft tässä hankalaksi eikä enää anna seiskalle

Minä päivitin Win7:n Win10:ksi. En siitä tykännyt, joten palasin
Win7:aan palauttamalla Win7 imagen ajalta ennen kuin olin päivitystä
Win10:n tilannut.
Jätin asentamatta sen Win10 päivitysmahdollisuuden ja piilotin sen.
Toimii, eikä tyrkytä päivitystä enää.

rosk...@roskaasci.fi.invalid

> [...]

> Minun logiikkani mukaan pitäisi kaikki toimia OK päivityksineen mutta
> heittäytyykö Microsoft tässä hankalaksi eikä enää anna seiskalle

Tuolla Windows 10 asetuksissa-päivittäminen ja suojaus-palauttaminen
kohdassa näkyy painike jolla voi palauttaa 7:ksi. Siinä mainitaan että
tuo mahdollisuus on saatavilla kuukauden ajan Windows 10:ksi
päivittämisestä.

--
----
[...]

Samppa

Taas ollaan järjettömän kätevyyden tuolla puolen. Kunhan tuosta meidän
viimeisestä pc:stä aika jättää, niin ei uutta tule.

Kymppi tuntui aluksi hyvältä ajatukselta, versiomuutoskin tehtiin
päivittämällä (kuten eräässä toisessä järjestelmässä on tehty yli 10
vuotta), eikä pakottamalla puhtaaseen asennukseen.

Sitten kun Kymppi muuttui betasta viralliseen versioon, niin
pakkopäivitykset rikkoivat näytönohjaimen ajurit. Resoluutio oli
yht'äkkiä 3X4 pikseliä, eikä mikään inhimillinen ajurijumppa tai restore
auttanut.

Piti asentaa kokonaan toinen näytönohjain. Jota en halunnut, kun siinä
on sirkkelin lailla sahaava tuuletin aiemman passiivisen sijaan.

Tähänkin autoi ainoastaa passiivinäyttiksen mukanaolo Kympin puhtaassa
asennuksessa. Nyt se toimii päivityksistä huolimatta...

Mikko Saukkoriipi

On 27/08/15 23:25, Samppa wrote:

> [...]
>
> Tähänkin autoi ainoastaa passiivinäyttiksen mukanaolo Kympin puhtaassa
> asennuksessa. Nyt se toimii päivityksistä huolimatta...

Kyllä Windowsin päivittäminen on ennenkin onnistunut. Päivitin aikoinaan
32-bittisen Windows XP:n 64-bittiseksi Vistaksi kun tuli tarvetta saada
enemmän muistia. Myöhemmin päivitin sen Vistan Seiskaksi ja sekin toimi
suuremmitta ongelmitta. Kyllä ne onnistuivat vaivattomammin kuin
kotipalvelimen Debian-päivitykset.

Jostain artikkelista sain sen käsityksen että Microsoft suunnittelee
luopuvansa tällaisista suurista versiopäivityksistä. Mutta se
todennäköisesti vaatisi myös jonkinlaiseen vuosimaksuun siirtymistä.

Uuden Windowsin kanssa kannattaa odottaa muutama kuukausi että saavat
korjattua hölmöimmät bugit.

PW

28.8.2015, 11:03, Mikko Saukkoriipi kirjoitti:

> Kyllä Windowsin päivittäminen on ennenkin onnistunut.

Minulla on Win 8.1 yrittänyt päivitystä tehdä ties kuinka monta kertaa,
siinä onnistumatta. tuskin onnistuu, kun heidän ohjelmansa, jolla saisi
asennusmedian, ei edes koneessa käynnisty.

> Jostain artikkelista sain sen käsityksen että Microsoft suunnittelee
> luopuvansa tällaisista suurista versiopäivityksistä. Mutta se
> todennäköisesti vaatisi myös jonkinlaiseen vuosimaksuun siirtymistä.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Win 10 on jatkossa ilmainen, kun suostuu
ottamaan vastaan kaikki Windowsin päivitykset ja hyväksyy Win10:n mainos
yms. epämääräiset vakoiluominaisuudet (naamakirjaväellehän tuo ei ole
ongelma).

Samppa

> [...]

> enemmän muistia. Myöhemmin päivitin sen Vistan Seiskaksi ja sekin toimi
> suuremmitta ongelmitta. Kyllä ne onnistuivat vaivattomammin kuin

Enpä ole tälläisesta ikinä edes kuullut. Ja nyt puhutaan siis siitä,
että alla on vaikka nyt sitten Vista ja se halutaan päivittää
Seiskaksi/Kympiksi.

Ja tuo onnistuu niin, että uuden käyttöjärjestelmän asennuslevy sisäsään
(tai tikku kylkeen), klikataan ok ja tunnin päästä on käytettävissä uusi
käyttöjärjestelmä, jossa kaikki toimii kuten ennen päivitystä.

Siis niin, että sähköpostit, salasanat (wlan, maili, selain,login jne.)
tekstiviestit, ikkunoiden koot ja paikat, taustakuvat, nyyssien ryhmät,
kaikki ohjelmat (no vanhentuneet putoaa tietysti), taustakuvat, hiiren
ja näppiksen asetukset, soittolistat, tabletin ja puhelimen
varmuuskopiot (ne tarkemmat, jotka ei ole pilvessä), ihan kaikki on
kuten ennen päivitystä?

Eikä yhtään ajuria tai mitänenyton tarvitse metsästää?

Eli uuden käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen ihan _kaikki_ muu on
kuten ennen, paitsi että käyttis ja sen ominaisuuden on uutta?

Eikä tuon tekemiseen tavitse osata muuta, kuin klikata "päivitetäänkö?" OK?

Kymppi tuota yritti, jopa niin hyvin, että minäkin hairahduin. Mutta
kuten aiemmin kuvasin, Windows "pelasti" tilanteen...

Se, että uusi käyttis tekee kansion "old windows" ei ole sama asia, edes
lähellekkään.

Mä olen kodin winkkarikoneet rakentanyt ja ylläpitänyt noin 10 vuotta,
ja aina kun on uusi (tai solmuun mennyt vanha) käyttöjärjestelmä
asentaa, niin "all previous data WILL be lost" ilmoitus on tullut
tuttuakin tutummaksi.

Hauskaa oli, että kun alkuihastus Kymppiin oli mennyt, niin huomasin,
että noin puolet ohjelmistani olivat yksinkertaisesti hävinneet. W ei
edes kertonut, että "sori, seuraavat ohjelmat eivät tule toimimaan". Ne
vain hävisivät ohjelmakansiosta.

Ja millainen etu _tavalliselle_ käyttäjälle on, että windowsissa pitää
olla kaksi (32 ja 64 bit) eri ohjelmat-kansiota? Miksei kaikki ohjelmat
voi olla kansiossa "ohjelmat"?

Ja miksei solmuun mennyttä windowsia voi pelastaa yksinekertaisesti
asentamalla se nykyinen käyttis pääle uudestaan?

> Uuden Windowsin kanssa kannattaa odottaa muutama kuukausi että saavat
> korjattua hölmöimmät bugit.

Tämä pätee luonnollisesti poikkeuksetta lähes kaikkeen softaan.

Mutta koska pidän jännityksestä ja haluan uudet ominaisuudet
mahdollisimman pian kokeiluun, olen nytkin mukana iOS ja OS X
betaohjelmassa (10.11 Beta (15A262e) ja 9.0 (13A4325C)).

Ja kaikki OS X:n uuteen käyttöjärjestelmään päivitykset vuodesta 2011
eteenpäin on tehty App Storen kautta. Median on toki voinut ostaa tai
tehdä itse, jos tämmöistä vaihtoehtoa halajaa.

Varmuuskopioista huolehtiminen kuuluu ilman muuta ihan kaikkiin
ekosysteemeihin.

Sami Nordlund

Samppa kirjoitti 29.8.2015 1:01:

> Eli uuden käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen ihan _kaikki_ muu on
> kuten ennen, paitsi että käyttis ja sen ominaisuuden on uutta?

En ole itsekään tuollaiseen Windowsien kanssa törmännyt. Enemmän tai
vähemmän sieltä tuppaa tavaraa häipymään kun uusi Windows asennetaan tai
vanha joudutaan asentamaan uudelleen.

Ainoastaan Macin kanssa on noin käynyt jokunen vuosi sitten. Siinä
päivitys ei kauaa kestänyt ja kaikki toimi sen jälkeen. Salasanat oli
tallessa jne.

> niin "all previous data WILL be lost" ilmoitus on tullut
> tuttuakin tutummaksi.

Sama täällä. Tosin tuo ei ollut ihan totta kun päivitin XP:n versioon
8.1. Saman ilmoituksen sain mutta jostain syystä vanhat ohjelmien
kansiot, tekstinkäsittely- jne. tiedostot olivat tallella, mutta
ohjelmat eivät toimineet. Ne piti asentaa uudelleen. Asennuksen jälkeen
olivat kaikki ohjelmien asetukset kyllä käytössä, varmaan sen takia,
että asensin ne samoihin kansioihin kuin aiemminkin. Tämä siis
vaihtoehdolla, jossa Win 8.1 halusi tyhjentää koko aseman ja annoin luvan.

Sami
--
http://www.kolumbus.fi/sami.nordlund/
http://www.flickr.com/photos/86084595@N08/

Mikko Saukkoriipi

Noista päivityksistä on jo sen verran aikaa, etten muista tarkalleen
kuinka ongelmattomasti se meni, mutta koska tein sen kahdesti niin
lopputuloksen ei täytynyt olla riittävän hyvä. Muistaakseni kaikki
softat toimivat normaalisti ja datat olivat tallella. Ajureita varmaan
joutui jälkikäteen päivittelemään, mutta se ei eroa puhtaasta
Windows-asennuksesta.

Kirjoituksestasi sain käsityksen että olet tehnyt asennukset boottamalla
CD/DVD:ltä. Tietääkseni Windows-päivitykset pitää aloittaa käynnissä
olevan Windows:n sisältä.

> [...]
>
> Ja millainen etu _tavalliselle_ käyttäjälle on, että windowsissa pitää
> olla kaksi (32 ja 64 bit) eri ohjelmat-kansiota? Miksei kaikki ohjelmat

Todennäköisesti kahdelle eribittiselle Program Files kansiolle on joku
hyvä tekninen syy, koska myös Windows:n ydinohjelmat on jaoteltu näin,
\Windows\system32, \Windows\sysWOW64. Ja tietääkseni myös monissa
64-bittisissä Linux-distribuutioissa 32-bittiset ohjelma on eriytetty
64-bittisistä.

> Ja miksei solmuun mennyttä windowsia voi pelastaa yksinekertaisesti
> asentamalla se nykyinen käyttis pääle uudestaan?

Todennäköisesti silloin se uudelleenasennettu käyttis olisi jo valmiiksi
solmussa kun siellä olisi kaikki vanhat asennuksen roskat mukana. Jos
käyttöjärjestelmästä olisi helppo erotella solmussa olevat ja kunnossa
olevat osat, niin silloinhan koko uudelleenasennus olisi turha. Solmut
voisi vain avata. Kun käyttis on solmussa niin usein formatointi on
vaivattomin tapa korjata ongelmat.

Samppa

31.8.2015, 12.53, Mikko Saukkoriipi kirjoitti:

> Noista päivityksistä on jo sen verran aikaa, etten muista tarkalleen
> kuinka ongelmattomasti se meni, mutta koska tein sen kahdesti niin
> lopputuloksen ei täytynyt olla riittävän hyvä.

No niin. Ei kovinkaan kätevää.

> Muistaakseni kaikki
> softat toimivat normaalisti ja datat olivat tallella. Ajureita varmaan
> joutui jälkikäteen päivittelemään, mutta se ei eroa puhtaasta
> Windows-asennuksesta.

Mutta ei tullut kerralla valmista ja säätämään joutui.

> Kirjoituksestasi sain käsityksen että olet tehnyt asennukset boottamalla
> CD/DVD:ltä. Tietääkseni Windows-päivitykset pitää aloittaa käynnissä
> olevan Windows:n sisältä.

Sekä että metodeja on käytetty. Kummallakaan ei tullu kerralla valmista.

> [...]
> \Windows\system32, \Windows\sysWOW64. Ja tietääkseni myös monissa
> 64-bittisissä Linux-distribuutioissa 32-bittiset ohjelma on eriytetty

Bonuksena noille kansioille on vielä Windows kansio. Kyllä on selkeää.

Mulla on vain ohjelmat kansio. Siellä ne ovat kaikki sulassa sovussa.
Kivasti ihan kaikki ohjelmat selkeästi _ohjelmat_ nimisessä kansiossa.

> [...]
> olevat osat, niin silloinhan koko uudelleenasennus olisi turha. Solmut
> voisi vain avata. Kun käyttis on solmussa niin usein formatointi on

Ja jos se olisi alunperin suuniteltu oikein, niin tuommoista
insinörttiongelmaa ei olisi.

Tällä koneella on kaikki käyttikset asennettu päälle. 2009 alkaen
Leopard -> Snow Leopard -> Lion -> Mountain Lion -> Mavericks ->
Yosemite ja nyt El Capitan Beta.

Ja jokainen versio on tuonut ihan selkeitä uusia ominaisuuksia joista on
hyötyä arkikäytössä. Esim. jos puhelimeni on olkkarissa, niin voin tästä
työhuoneen koneelta suoraan vastata tekstareihin tai vaikka puheluihin.
Työpöytiä on voinut luoda tarpeellisen määrän vuodesta 2006 lähtien.
Natiivina tämä on Kympissä uutuus.

Olen kerran (vuonna 2008) saanut OS X:n jumiin. Menin yrittämään netistä
löydetyllä koodin pätkällä Dockia tai jotain muuta ulkonäkötriviaa
twiikkaamaan. Seurauksena kone jäi boottiluuppiin, ja koska MBP oli
mulle kuukauden vanha tuttavuus Windowsin jälkeen, jouduin tietysti
paniikkiin.

Mietin kuumeisesti, että piruako nyt tekisi ja tuuppasin kättisrompun
koneeseen. Virrat päälle ja kohta kone kysyi haluanko asentaa
käyttöjärjestelmän? Kirosin että sinne meni kaikki tiedot ja klikkasin ok.

Romppu raksutti aikansa, ja hep, kohta läppäri boottasi normaalisti
työpöydälle. Kaikki oli kuten ennen sotkua ja nakkasin sen onnettoman
twiikkisoftan roskiin.

OS X:ssä on ihan virallista korjata solmuun mennyt käyttis asentamalla
se uudestaan päälle.

Aikoinaan kun näitä päällekkäisiä käyttiksiä alkoi kertymään, niin tein
gallupin useampaan Helsingissä sijaitsevaan Mac-huoltoon, ja kysyin
heidän kantaansa tähän ei-puhtaaseen asennukseen. Kaikki vastasivat että
päälle vaan, niin hekin tekevät omille ja asiakkaiden koneille.

En muuten ihmettele, ettei käyttäjät olleet halukkaita siirtymään
Windows Xp:stä eteenpäin. Vasta Kymppi toi ihan oikeita toiminnallisia
uutuuksia Windowsiin. Ja ei, Metroa (Modern?) ei kannata edes mainita.
Mutta se oli ensimmäinen yritys Microsoftilta tehdä jotain uutta sitten
NT:n tai Kakstonnisen jälkeen.

Pätevin syy mennä Windowsissa eteenpäin oli toimiva 64-bittinen alusta.

Mutta kukin tavallaan, minusta on windows-aika jo jättänyt. Tai
katsotaan nyt miten Kymppi kehittyy. Sen verran minussakin vielä
nörttihenkeä löytyy!

Päivityksenä tehtävä käyttöjärjestelmän uusiminen ja ilmaisuus on askel
oikeaan suuntaan. Samoin olisi lisenssiavaimilla kikkailun lopettaminen.

Juhani Varemo

Samppa wrote:

> Tällä koneella on kaikki käyttikset asennettu päälle. 2009 alkaen
> Leopard -> Snow Leopard -> Lion -> Mountain Lion -> Mavericks ->
> Yosemite ja nyt El Capitan Beta.

Ei se OS X:kään täydellinen ole... omat kummajaisensa siinäkin. Esim minä en
sitä omaan käyttööni huoli. Ongelmia olen sekä yrittänyt ratkoa sekä sivusta
seuraillut.

Mutta tämä ei ole .sodat joten ei aihetta enempään.

Mikko Saukkoriipi

On 01/09/15 01:38, Samppa wrote:

> No niin. Ei kovinkaan kätevää.

> Mutta ei tullut kerralla valmista ja säätämään joutui.

Tarkoitan että ensimmäisellä kerralla päivitin 32-bittisestä Windows
XP:stä 64-bittiseen Vistaan ja myöhemmin kun Windows 7 julkaistiin tein
seuraavan päivityksen.

Varmaan niissä joutui säätämään, mutta pienemmällä vaivalla selvisi kuin
jos olisi asentanut käyttiksen uusiksi.

> [...]
>
> Mulla on vain ohjelmat kansio. Siellä ne ovat kaikki sulassa sovussa.
> Kivasti ihan kaikki ohjelmat selkeästi _ohjelmat_ nimisessä kansiossa.

Joo, Mac OS X:n ohjelmapaketit on kyllä kätevä ratkaisu.

En muistanut edellisessä viestissä kommentoida kun kysyit mitä hyötyä
tavalliselle käyttäjälle on erillisistä asennushakemistoista.
Tavalliselle käyttäjälle niillä ei ole mitään väliä. Ainoa kerta kun
tavallinen käyttäjä niitä näkee on asennuksen aikana kun kysytään
asennushakemistoa, mutta siinä kohtaa vain painetaan Next:iä. Tämän
jälkeen kaikki ohjelmat löytyy Käynnistä-valikon "Kaikki
ohjelmat"-puusta, eikä tavallisen käyttäjän tarvitse välittää onko ne
asennettu 32- vai 64-bittiseen Program Files:iin, Steam-kirjastoon tai
jonnekin ihan muualle.

> [...]
>
> Päivityksenä tehtävä käyttöjärjestelmän uusiminen ja ilmaisuus on askel
> oikeaan suuntaan. Samoin olisi lisenssiavaimilla kikkailun lopettaminen.

Joo, Mac OS X on aina kiinnostanut, mutta Apple ei ole koskaan tarjonnut
käyttökelpoista rautaa ja Hackintoshia en ole jaksanut alkaa rakentamaan.

Vasta iPad:n kanssa Apple toi markkinoille rautaa mitä olisin ollut
valmis ostamaan, mutta siinä olikin vaihteeksi käyttis täysin pilattu.

Anssi Saari

Mikko Saukkoriipi <et...@isojano.net> writes:

> [...]
> Seiskaksi ja sekin toimi suuremmitta ongelmitta. Kyllä ne onnistuivat
> vaivattomammin kuin kotipalvelimen Debian-päivitykset.

Hämmentävää, mulla oli sama Debian kymmenisen vuotta jostain 2.0:sta
asti eikä sen päivityksessä ole ollut sen kummempaa eikä ole
sen jälkeenkään ollut. Tosin 32-bittisestä ei sinänsä ollut
automaattista päivitystä 64-bittiseen.

Ainoa kokemus on yrityksestä päivittää vinkkaria on Acerin
halpistabletti kasista kymppiin mutta ei vaan onnistu. Päivitys
ilmoittaa että pitäisi olla n. 20 GB vapaata tilaa C-asemalla. C-asema
on tuon kokoinen joten tuon päivityskikkareen mielestä pitäisi jyrätä
koko asema eli ei ihan onnistu. Ilmoittaa tuo kyllä myös että voisi
käyttää muuta mediaa mutta vaikka tikkua tai korttia tarjoaa niin
vaatimus C-asemalle ei siitä muutu...

Ilmeisesti asemaa voi tuossa kyllä kasvattaa ihan tabletin työkaluilla
kunhan siirtää recovery-partition tikulle mutta ei ole vielä
kokeiltu. Veikkaan että Windows kymppikään ei pikkutableteissa auta
Microsoftia ottamaan merkittävää siivua markkinoista.

keijouk...@gmail.com

rosk...@roskaasci.fi.invalid

rosk...@roskaasci.fi.invalid