Windows 10 päivitys jumittui

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Kahteen koneeseen Windows(versio 1607, 64-bit) updaten kautta yritin
KB3189866 päivitystä, molemmissa asennus jumittui 49% kohdalle. Sammutin
koneet parin tunnin odottelun jälkeen, ei auttanut.
Kolmanteen koneeseen meni ongelmitta.
Täytyy kai laittaa manuaalisesti.

--
----
Käy radioaiheisilla sivuillani: http://www.saunalahti.fi/rick/

---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.

AkiP

15.9.2016, 21:43, rosk...@roskaasci.fi.invalid kirjoitti:
> [...]
> KB3189866 päivitystä, molemmissa asennus jumittui 49% kohdalle. Sammutin
> koneet parin tunnin odottelun jälkeen, ei auttanut.

Ei näymmä tuosta Windows Updaten jumittamisesta päässyt kympissäkään,
mikähän siinä on niin vaikeaa? Päivitykset vaan jää junnaamaan, mitään
ei ladata ja prossunkäyttö on lähes tapissa. Kun poisti
Windows\Softwaredistribution-kansion niin lähti pelittämään taas.
Kuvittelin että tämä olis ollut vaan Win7:n juttu kun MS koittaa potkia
käyttäjiä kymppiin, mutta ei näymmä.

Akseli Mäki

rosk...@roskaasci.fi.invalid wrote:

> [...]
>KB3189866 päivitystä, molemmissa asennus jumittui 49% kohdalle. Sammutin
>koneet parin tunnin odottelun jälkeen, ei auttanut.

Mullakin näytti jumittuneen uudelleenkäynnistymiseen. Mutta näytti muuten
onnistuneen, kerta väkisin sammutus käynnisti koneen normaalisti ja kone
ilmoittaa tuon KB3189866:n olevan asennettu.

Joskus koneeni voi jumittua normaaliinkin sammutukseen koska yksi
kiintolevyistä sammuu automaattisesti käyttämättömänä ilman että siihen voi
vaikuttaa, ja useimmiten se ei osaa herätä ja sammuttaessa tietysti
loogisesti kiintolevy täytyy käynnistää jotta koneen voi sammuttaa. Joten
en ole ihan varma jumittuiko tuo päivitys sen päivityksen takia, vaiko tuon
levyn.

Noi Windows 10:n päivitykset ovat siitä ihmeelliset että ne herättää koneen
jos sellaisia on jonossa. Sammutan koneen aina hibernate toiminnalla ja
joskus sitten herään siihen kun kone on päättänyt käynnistyä tekemään noi
päivitykset. Tai kuten tänään kun kone oli aamulla päällä eikä näyttänyt
edistyvän. Tuotakaan ominaisuutta en ole keksinyt miten sen saisi pois,
ylipäätään koneella ei pitäisi olla mahdollista käynnistyä muuten kuin
virtanapista, mutta Windowsilla on oma mieli.

rosk...@roskaasci.fi.invalid

16.9.2016, 20.00, Akseli M�ki kirjoitti:
> [...]
> ylipäätään koneella ei pitäisi olla mahdollista käynnistyä muuten kuin
> virtanapista, mutta Windowsilla on oma mieli.

Tuossa alla lainausta tässä ryhmässä tammikuun lopulla käymästäni
keskustelusta samantapaisesta ongelmasta.

Akseli Mäki

rosk...@roskaasci.fi.invalid wrote:

>Tuossa alla lainausta tässä ryhmässä tammikuun lopulla käymästäni
>keskustelusta samantapaisesta ongelmasta.

Device managerin kautta voi säätää sen että ulkoiset laitteet kuten hiiri
tai näppäimistä eivät voi käynnistää konetta, itselläni on näin säädetty.
Lisäksi jos USB laitteen siirtää toiseen portiin, nuo laitteen asetukset
ovat porttikohtaiset, eli sen joutuu säätämään uudestaan. Hiiren
liikuttaminen ei käynnistä konetta, vain näppäimien painaminen.

Sillä ei ole väliä onko kyse lepotilasta, horrostilasta tai normaalisti
sammutetun koneen käynnistyksestä. Mutta nuo asetukset eivät pure näihin
päivityksiin joiden vuoksi Windows ajastaa koneen käynnistymään itsestään.

Nopean käynnistyksen olen myös varmuuden vuoksi säätänyt pois, vaikka
normaalisti en käyttäisi sitä kuitenkaan(sammutus-käynnistys sykli) vaan
hibernatea.

Nyt uusin ongelma on nimeltään " Cumulative Update for Windows 10 Version
1607 for x64-based Systems (KB3194496) ", ajattelin tähän kirjoittaa sen
mitä itselleni on selvinnyt.

Monilla muillakin tuo build päivitys on jumittunut. Suurimmalla osalla kai
on onnistunut.

Päivitys asentuu, epäonnistuu ja kumotaan. Tässä menee helposti 30 minuttia
ja Windows ei oma-aloitteisesti osaa lakata yrittämästä. Tietysti tuossa
välillä konetta voi käyttää, ei vaan sinä aikana kun se yrittää.

Yritin tätä googlettaa mutta en löytänyt äkkiseltään ratkaisua. Yksi
ajastettu tehtävä on kuulemma ongelmallinen, joku xbox games liittyvä, sen
löysin ja tehtävien ajastuksesta sitä ei voinut poistaa, poistin sen
tiedostohallinnan puolelta, mutta se ei silti auttanut.

Jotkut ovat manuaalisesti asentaneet uuden buildin tikulta, mutta itse en
todellakaan viitsi tehdä puhdasta asennusta päälle, mahdollisesti kyllä
vanhat asennetut jutut säilyvät mutta tuossa menee tuntikausia.

Tilapäisesti minkä tahansa päivityksen voi ohittaa
"Show or hide updates" ohelmalla. Tuossa sivulla puhutaan ajureista mutta
sivun lopulla on linkki tuohon ohjelmaan.
https://support.microsoft.com/fi-fi/kb/3073930

Tässä suora linkki ohjelmaan mikäli tälläiset ovat pysyviä osoitteita.
http://download.microsoft.com/download/F/2/2/F22D5FDB-59CD-4275-8C95-1BE17BF70B21/wushowhide.diagcab

Jos tuo build päivitys on jo ladattu ja siten Windows haluaa tehdä sen
päivityksen käynnistyksen yhteydessä, se täytyy antaa vielä kerran näin
tehdä, päivityksen voi ohittaa vain silloin kuin sen asennusta ei ole
ajastettu. Eli sen päivityksen epäonnistumisen jälkeen kun ajaa tuon
ohjelman, build päivityksen voi ohittaa.