Ongelma nimeltä "ms-dos compatibility mode file system"!

1 view

Antti Laakso

Eli ongelmani on seuraava: Windows ilmoittaa käyttävänsä "ms-dos
compatibility mode file system", joka hidastaa kiintolevyä melkoisesti!
Ilmoitus siis näkyy: contro panel => system => performance, kohdassa. Siellä
on sellanen laatikko missä lukee joka aseman kohdalla että asema käyttää
tuota edellä mainittua tiedostojärjestelmää. Siellä lukee myös:
compatibility mode paging reduces overall system performance. Windowsin ohje
sanoo että kyse on config.sys:stä tai autoexec.bat:sta, joten tyhjensin
molemmat tiedostot, tuloksetta. Lisäksi olen jo kertaalleen formatoinut C:
aseman ja asentanut windowsin uudestaan, mutta ei niin ei! Edelleen ilmoitus
on ja pysyy. Jos jollain on pienintäkään apua asiaan niin auttakaa miestä
mäessä! Käyttis on win98.

-Antti

Osmo Vuorio

In article <961e5u$9rh$1...@news.kolumbus.fi>, antti....@kolumbus.fi says...

>aseman ja asentanut windowsin uudestaan, mutta ei niin ei! Edelleen ilmoitus
>on ja pysyy. Jos jollain on pienintäkään apua asiaan niin auttakaa miestä
>mäessä! Käyttis on win98.

Emolevyn chipset? Win98 vai 98SE? Kiintolevyn koko?

Osmo

Antti Laakso

> [...]
>mäessä! Käyttis on win98.

Emolevyn chipset? Win98 vai 98SE? Kiintolevyn koko?

Tyhmä kysymys mutta: emolevyn chipset, eli? Emolevy abit bx6rev2.0, win98,
kiintolevy reilu 9 giganen Quantum fireball ... muistaakseni vielä dma/33.

Tomi Tiiri

Tänään kohtasin kaverin koneella saman ongelman, hoitui kun laittoi
BIOSista UDMA 66 päälle ja asensin ATA66 ajurit. Emo oli Abit BE6.

Tomi

In article <961e5u$9rh$1...@news.kolumbus.fi>,

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Osmo Vuorio

In article <961fk7$blp$1...@news.kolumbus.fi>, antti....@kolumbus.fi says...

>Tyhmä kysymys mutta: emolevyn chipset, eli? Emolevy abit bx6rev2.0, win98,
>kiintolevy reilu 9 giganen Quantum fireball ... muistaakseni vielä dma/33.

Hmm.. Intel chipset

http://developer.intel.com/design/software/drivers/platform/inf.htm

1.6Mt, joulukuulta,

Osmo

Esa

Itsellä oli sama ongelma joskus. Alkoi silleen että tuli w95 sininen ruutu
kesken kaiken , siinä valitettiin jotain että device vfat. (tai joku) ei
toimi oikein tai kaikkia sen tarvitsemia...
Joka tapauksessa käynnistin uudestaan ja sen jälkeen oli ja pysyi kovalevy
ms-dos combability modessa teki mitä tahansa. Kun oli käymässä kovalevy
pieneksi (3.2GT quantum fireball TM ) muutenkin niin ostin uuden kovalevyn
ja W98;sin ja asentelin.
Sitten laitoin vanhan kovalevyn koneeseen tiedostojen palautusta varten niin
sama juttu sen kovalevyn kohdalla, eli asema x: käyttää ms-dos compability
modea. Kopioinnit onnistui mutta ilmeisesti kovalevyssä oli jotain häikkää
eikä sen takia kelvannut 32- bittiseksi asemaksi. Jos ei muu auta niin
kovalevy vaihtoon.

Esa

Antti Laakso

Hmm.. Intel chipset

http://developer.intel.com/design/software/drivers/platform/inf.htm

1.6Mt, joulukuulta,

Osmo

Ei vaan auttanut vieläkään! Olisko seuraavalla vaikutusta asiaan, eli tuolla
control panel=> system=> Device manager=> Hard disk controllers: ssa on
"primary IDE controller (dual fifo)" kohdalla tollanen error merkki ja
windowsin mukaan:"This device is either not present, not working properly,
or does not have all the drivers installed (code 10) Try upgrading the
device drivers for this device". Vaikka just päivitin ajurit tuolta
lähettämästäsi osoitteesta, kiitos siitä! Alkaa usko mennä, kun ei mikään
tunnu auttavan.

JR

Antti Laakso wrote:

> device drivers for this device". Vaikka just päivitin ajurit tuolta
> lähettämästäsi osoitteesta, kiitos siitä! Alkaa usko mennä, kun ei mikään
> tunnu auttavan.

Päivititkö ne ajurit varmasti ohjeiden mukaan? Jotkin ajurit on tarkkoja
siitä asennuksesta. Esim että pitää ensin poistaa vanhat ajurit tms.
BTW oma koneeni toimii parhaiten windowsin standardiajureilla...
Katso myös ettei rekisteristä löydy arvoa 'NoIde'

Markku Nevalainen

Antti Laakso wrote:

> Tyhmä kysymys mutta: emolevyn chipset, eli? Emolevy abit bx6rev2.0, win98,
> kiintolevy reilu 9 giganen Quantum fireball ... muistaakseni vielä dma/33.

Tuo "reilu 9 giganen" kuulostaa IDE-levyn kooksi vähän erikoiselta, mutta
SCSI-levyjä on ollut juuri tässä kokoluokassa.

Mutta jos olet edelleenkin suht varma että IDE-kiintolevyhän siellä
koneessasi hyrrää, niin vilkaise olisiko tästä linkistä mitään
apuja http://www.quantum.com/app_notes/award_ata66.htm

MNe

Ilari

> [...]
> device drivers for this device". Vaikka just päivitin ajurit tuolta
> lähettämästäsi osoitteesta, kiitos siitä! Alkaa usko mennä, kun ei

Takuulla johtuu juuri tuosta, hyvin todennäköistä on, että sulla on
jokin muu laite ristiriidassa levyohjaimen kanssa, kokeile poistaa
laitteita ja tai vaihtaa niiden paikkoja ja vaihtaa keskeytyksiä ja
mahdollisesti muistiosoitteita.

Osmo Vuorio

In article <9632pu$90$1...@news.kolumbus.fi>, antti....@kolumbus.fi says...

> [...]
>or does not have all the drivers installed (code 10) Try upgrading the
>device drivers for this device". Vaikka just päivitin ajurit tuolta

Winblows98 ei ole virheetön sekään, esimerkin vuoksi

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q276/6/02.asp
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q269/1/85.ASP

Yleensäkin ilmiötä Win98 on käypä syy paikata sitäkin.

Osmo

Antti Laakso

> [...]
>BTW oma koneeni toimii parhaiten windowsin standardiajureilla...
>Katso myös ettei rekisteristä löydy arvoa 'NoIde'

Asensin ajurit ohjeiden mukaan, mutta ei tuntunu auttavan. Aikani tapeltua
koneen kanssa kokeilin vaihtaa ide kaapeleiden paikkaa, eli primary kaapeli
secondaryks ja toisteppäin. Se sai aikaan sen virheilmotuksen siirtymisen
secondary ide controllerin kohdalle. Aikaisemmin mulla oli kaks kiintolevyä
primary:ssa ja cd-asemat secondaryssä. Nyt vaihdoin kaapelit siten että
kummassakin ide väylässä on kovo ja cd-asema. Ja kas, virheilmoitus on enää
yhden aseman (toinen kiintolevy) kohdalla. Lisäksi windows ei löydä toista
cd-asemaa.

Antti Laakso

> [...]
>
>Mutta jos olet edelleenkin suht varma että IDE-kiintolevyhän siellä
>koneessasi hyrrää, niin vilkaise olisiko tästä linkistä mitään

Juu kyllä oon sata varma et ide se on! :D Kyllä se jotain 9 ja kymmenen
välillä on.

Markku Nevalainen

Antti Laakso wrote:

> [...]
> secondaryks ja toisteppäin. Se sai aikaan sen virheilmotuksen siirtymisen

Aivan normaalia sekoilua sen jälkeen kun väärä IDE-driveri on asennettu.

Ajallisesti nopeiten pääsee kuiville, kun DELTREE:llä poistaa C:\WINDOWSIN,
ja ajaa Win-asennuksen tyhjistä. Sen perästä ei yleensä keltaisia huuto-
merkkejä laitehallinnasta löydy.

Quantumin ehdottamaa Bios-upgreidiä http://www.quantum.com/app_notes/award_ata66.htm
voi harkita, jos sellainen ylipäätään löytyy.
Mutta voi olla parempi olla urheilematta Bios-päivityksen kanssa, ja tyytyy
vain vääntämään UlraDMA setuksen pois päältä Biosissa. Tai jos kiintolevyssä
on UDMA-66 asetus päällä, niin Quantumin apuohjelmalla vääntää sen takai-
sin Udma-33:ksi, jolloin levyn nopeus ei käytännössä laske lainkaan.

MNe

Antti Laakso

> [...]
>ja ajaa Win-asennuksen tyhjistä. Sen perästä ei yleensä keltaisia huuto-

C: asema on jo kerran formatoitu ja windowsi on asennettu tyhjästä takas.

Markku Nevalainen

Antti Laakso wrote:

> C: asema on jo kerran formatoitu ja windowsi on asennettu tyhjästä takas.

Mielestäni olet täällä pitkään ja antaumuksellisesti selostanut että
olet eri drivereitä sinne asennellut, ja keltaisia huutomerkkejä
löytyy.

Mutta konehan on omasi, ja itse tiedät mitä ja missä järjestyksessä
olet sinne asennellut, joten en aio kinata tästä asiasta pidempään.

MNe

Antti Laakso

> [...]
> jokin muu laite ristiriidassa levyohjaimen kanssa, kokeile poistaa
> laitteita ja tai vaihtaa niiden paikkoja ja vaihtaa keskeytyksiä ja

Joo, mulla oli sellanen mielessä että se ohjain saattais olla
ristiriidassa, mun äänikortin kanssa. Mutta kun en oikein tiedä miten sen
irq:n saa vaihdettua?! Biosista saa määrätä pci korttien irq:t mutta ei
isa korttien kuten mun kauan palvellut sb16. Kortteja en oo vielä irti
ruvennu kiskoon, tai no verkkokortin otin mutta siitä ei ollu mitään
vaikutusta. Onko noihin icq ongelmiin muuta ratkasua muuta kun nypätä
kortit irti? Eli mulla on koneessa isa kortteja kaks, modeemi ja
äänikortti plus sit yks pci eli verkkokortti. Mites on?

Esa

> [...]
enää
> yhden aseman (toinen kiintolevy) kohdalla. Lisäksi windows ei löydä toista

Siis alunperin ongelma oli sen ide-väylän päällä jossa kiintolevyt oli?
Vaihdoit kaapeleita ja asemien järjestystä ja ongelma seurasi toista
kiintolevyä (tai kaapelia). Kokeile irrottaa se kiintolevy minkä päällä
ongelma on. Se CD-asema mikä ei löydy on varmaan samassa väylässä joten
varmista että ovat jumpperoitu oikein, toinen masteri ja toinen slave tai
kummatkin cable-select. Jos ongelmat katoaa kovalevyn poiston jälkeen niin
vika on siinä.

Esa

Jani Koskimaa

Tarkista onko levyn DMA päällä. Itselläni (Gigabyte686BX + pari seagatea) ruksi
DMAn päällä aiheuttaa herjoja ide kontrolleriin.
-JaniK

Ilari

"Antti Laakso" <antti....@kolumbus.fi> wrote in message

Se että sulla on vielä noin monta korttia, tukee tätä teoriaa.
Kokeile ensin vaikka poistaa winukan system asetuksista muut laitteet
käytöstä, niin ei tarvitse koskea fyysiseti niihin kortteihin.
Jos levyohjain rupee toimiin, niin sitten selvitä minkä irq:n se varaa ja
mikä on ristiriidassa, tietääkseni ne varaa yleenbsä 14/15:sta.
Biosista voi myös muuttaa keskeytyksiä.
Mutta viimeisenä kokeilisin ottaa kortteja irti ja sitten vaihtaa paikkoja.

Antti Laakso

Esa wrote:

Kyllä, aluksi ongelma oli ide väylässä jossa kiintolevyt oli. Tuo "ms-dos
compatibility mode file system" ongelma on enää toisella kiintolevyllä ja uskon
että se poistuu jos otan kiintolevyn pois. Mutta en usko että ongelma johtuu
nimenomaan kiintolevystä.