Win 10 hukkasi levyt

Kari Anttonen

Minulla on pöytäkoneessa 5 kiintolevyä missä jokaisessa on eri käyttis.
1. Win7 Ultimate 64
2. Win7 Ultimate 32
3. WinXP pro
4. Win10 pro 64
5. Ubuntu Linux

Käyttiksen valinta tapahtuu tarvittaessa buutatessa valitsemalla oikea
levy. Win 7 64 on oletuksena.
Kaikkia noita muita tervitsen mutta Win 10 nyt on vain asennettu "pahan
päivän varalle". Microsoftistahan ei nyt koskaan tiedä mitä tapahtuu.

Win 10:ä en ollut käyttänyt vissiin puoleen vuoteen niin tarvitsihan
sitä päivittää. Ja pirustihan noita päivityksiä tuli monessa syklissä.
Kokemuksesta tiesin että tuo päivittäminen sotkee muut Windowslevyt niin
että niitä sitten käynnistettäessä Windowsin CHKDSK tutkii pitkään ja
hartaasti ennen kuin käynnistyy. Jos enää käynnistyy, näinkin on käynyt.
Linux-levyyn ei onneksi kymppikään pysty.

Niinpä ennen kympin päivitystä irrotin muiden Windows-levyjen
datakaapelit noiden suojaamiseksi.
Kun sitten muutaman tunnin päivitysrumban jälkeen sain taas kympin
käyntiin "normaalisti" niin sammutin koneen ja kytkin muut levyt. Eipä
enää kymppi löytänyt muita Windows-levyjä. Löysi vain itsensä ja
Linux-levyn. Eivät näy edes levynhallinnassa.
Muiden Windowsien kautta kaikki levyt näkyvät normaalisti, myös 10-levy.

Onko ongelmaan ratkaisua, miten Win 10 löytäisi nuo kadonneet Windows-levyt?

---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.

Asko

On 1.4.2017 12:52, Kari Anttonen wrote:
> Onko ongelmaan ratkaisua, miten Win 10 löytäisi nuo kadonneet
> Windows-levyt?

Boottaa kymppiin ja tuikkaa Win7 kovalevyn SATA-kaapeli "lennossa"
kiinni, eli siis vasta sen jälkeen kun Kympin työpöytä on ehtinyt
kunnolla latautua. Ennen tätä säädä myös volume kuuluviin.

Nyt voit tehdä havaintoja, tajuaako Kymppi yhtään mitään kun kytket
SATA-kaapelin, antaako jotain merkkiääniä, herjoja tms.?

-Asko

Kari Anttonen

Ei mitään elämää Windows-levyjen osalta. Ei herjoja, ei ääniä.
Linux-levyn kytkemisen kyllä tunnistaa lennossa. Tuohan oli kiinni kun
kymppiä päivittelin.

Kari

Kai Tujula

Kari Anttonen <etunimi....@kolumbus.fi> kirjoitti 01.04.2017:
> [...]
>
> Onko ongelmaan ratkaisua, miten Win 10 löytäisi nuo kadonneet Windows-levyt?
Jos Windows 10:n sammuttaa, ei Windows oikeasti sammu, vaan menee horrokseen.
Tällöin ei Windows huomaa levyjen muutosta, kun se seuraavan kerran
käynnistetään. Pitää valita "käynnistä uudelleen", jolloin käyttis
käynnistyessään etsii kaikki kovalevyt. Tämmösen huomasin kun itse lisäsin
koneeseen uuden levyn.

kt

Mikko Saukkoriipi

Jos on useamman käyttiksen bootti, niin Fast Startup kannattaa ottaa
kokonaan pois käytöstä.