Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Telewellin yhteysnopeus

10 views
Skip to first unread message
Message has been deleted

P.W

unread,
Mar 1, 2000, 3:00:00 AM3/1/00
to
Asenna uudet ajurit !

Pertti

Markus Kaipio wrote:

> Kuinkahan saisin Telewell 5614UL -ulkoisessa modeemissa
> näkymään Windows 95:n internet-yhteyksissä todellisen
> linjanopeuden. Nyt tuo näyttää vain päätelaitenopeuden.


Markus Kaipio

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to

P.W <per...@freenet.fi> kirjoitti viestissä:38BD7C51...@freenet.fi...

Itseasiassa olin hakenut netistä uusimmat ajurit modeemille, mutta niillä
yhteydessä
oli ongelmia, eli vaikka yhteys pysyi yllä, ei data kulkenut mihinkään
suuntaan.
Kun asensin ajurit alkuperäiseltä levyltä, alkoivat yhteyden pelata, mutta
tuo nopeutena alkoi samalla näkyä päätelaitenopeus.
Eikö tuohon ole mitään muuta keinoa kuin ajureiden vaihto?

Markus


Petri JJ

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Minulla oli vanhempieni koneessa sama ongelma, mutta
modemina oli vain samanfirman sisäinen ISA-modeemi.
Ajureiden kanssa vexlailu ei tuonut tulosta ja maahantuoja/valmistaja
ei osannut antaa sitten lopulta muuta neuvoa kuin asenna käyttis
uusiksi. Se auttoi.

Lisäksi tuo kortti oli kerran maahantuojalla tarkastettavana ja sitten
vielä kerran se vaihdettiin siellä kokonaan uuteen ilman mitään
veloituksia, mutta tämäkään ei tuonut helpotusta. Uudelleen asennus
oli ainut mikä helpotti.

Petri JJ

ps. niin perinteistä Win95:ttä...

Heikki Remes

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Mistäköhän se todellinen nopeus taas näkyykään? Minulla oikean alalaidan
kuvakkeesta Telewell näyttää v.90:nä, bios päivitettynä olevan 49300
Sodankylästä yhteys otettuna, onko todellinen?

Heikki


P.W.

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Markus Kaipio wrote:

> P.W <per...@freenet.fi> kirjoitti viestissä:38BD7C51...@freenet.fi...
> > Asenna uudet ajurit !
>

> > Markus Kaipio wrote:
> >
> > > Kuinkahan saisin Telewell 5614UL -ulkoisessa modeemissa
> > > näkymään Windows 95:n internet-yhteyksissä todellisen
> > > linjanopeuden. Nyt tuo näyttää vain päätelaitenopeuden.
>
> Itseasiassa olin hakenut netistä uusimmat ajurit modeemille, mutta niillä
> yhteydessä
> oli ongelmia, eli vaikka yhteys pysyi yllä, ei data kulkenut mihinkään
> suuntaan.
> Kun asensin ajurit alkuperäiseltä levyltä, alkoivat yhteyden pelata, mutta
> tuo nopeutena alkoi samalla näkyä päätelaitenopeus.
> Eikö tuohon ole mitään muuta keinoa kuin ajureiden vaihto?

Selvittelin aikoinaan asioita omalta osaltani. Muuta mahdollisuutta ei TW:n
modeemilla ollut - se auttoi.

Pertti


P.W.

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Petri JJ wrote:

> Minulla oli vanhempieni koneessa sama ongelma, mutta
> modemina oli vain samanfirman sisäinen ISA-modeemi.
> Ajureiden kanssa vexlailu ei tuonut tulosta ja maahantuoja/valmistaja
> ei osannut antaa sitten lopulta muuta neuvoa kuin asenna käyttis
> uusiksi. Se auttoi.

Et kai vain yrittänyt muutosta tehdä NT 4.0:ssa.
Modeemiajurin vaihto ei siellä mene Modeemit kuvakkeen kautta, vaan
Verkkokuvakkeen kautta.

Pertti


Markus Kaipio

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to

Markus Kaipio

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
P.W. <pertti....@sonera.com> kirjoitti
viestissä:38BE287C...@sonera.com...

OK. Jos asennan uudet ajurit, saan yhteysnopeuden näkyviin. Onkohan sitten
helpompi ongelma
ratkaista tuo yhteyden pätkiminen? Eli noilla toisilla ajureilla, joilla
kyllä näkyy yhteysnopeus,
yhteys pysyy kyllä yllä, mutta tosiaan vähän väliä tulee taukoja, joilloin
data ei liiku suuntaan
eikä toiseen. Sitten taas hetken kuluttua saattaa joku bitti liikahtaa,
sitten taas...

Käytän V.90-protokollaa, jota olen käyttänyt myös aikaisemmalla modeemillani
_täysin_
ilman ongelmia. Eikä kannata sanoa, että mitäs vaihdoit, sillä siihen on
omat syynsä!

Markus


P.W.

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Heikki Remes wrote:

On linjanopeus = todellinen.

Pertti


P.W.

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Markus Kaipio wrote:

> OK. Jos asennan uudet ajurit, saan yhteysnopeuden näkyviin. Onkohan sitten
> helpompi ongelma ratkaista tuo yhteyden pätkiminen? Eli noilla toisilla
> ajureilla, joilla kyllä näkyy yhteysnopeus, yhteys pysyy kyllä yllä, mutta
> tosiaan vähän väliä tulee taukoja, joilloin data ei liiku suuntaan
> eikä toiseen. Sitten taas hetken kuluttua saattaa joku bitti liikahtaa, sitten
> taas...

Ei tuo siihen taida auttaa.
Tuohon ongelmaan auttaa ehkä parhaiten uuden yhteyden muodostaminen samalle
palvelimelle. Yhteys kun saattaa kiertää muutaman ker5ran maapallon ympäri :-)
Palvelimen tukkoisuus aiheuttaa noita taukoja myös, kun palvelin jakaa aikaa eri
käyttäjien kesken.
Tämä kun on näes Internet.

Kannattanee myös poistaa biosista ja käyttiksestä virransäästötoiminteet - ne
aiheuttavat omat ongelmansa modeemin toimintaan.

> Käytän V.90-protokollaa, jota olen käyttänyt myös aikaisemmalla modeemillani
> _täysin_ ilman ongelmia.

Tarkista TW:stä, että se käyttää V.90 standardia alustuskomennolla ATi3.
Hae tarvittaessa Easyteliltä modeemiisi uusi biospäivitys.

Pertti


Markus Kaipio

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to

P.W. <pertti....@sonera.com> kirjoitti
viestissä:38BE416A...@sonera.com...

Aikaisemmin käyttämäni 56k ISA-modeemi toimi samalla palvelimella todella
hyvin ilman ongelmia, joten palveluntarjoajan ongelma tämä tuskin on.
Eikä noita virransäästöominaisuuksia ole muuteltu.

Bios-päivitystä olin jo hakemassa, mutta sitten eteeni tuli ristiriita,
johon eivät
osanneet edes Easytelin tuessa sanoa mitään. Modeemi näyttää nimittäin
diagnostiikka-ikkunassa, että siinä on sekä V.90 että K56flex -protokollat,
jolloin Easytelin sivujen mukaan tässä pitäisi olla 2 MB bios ja biosin
version
pitäisi olla 2.210. Kuitenkin modeemi näyttää samaisessa
diagnostiikkaikkunassa
versioksi 2.200, joka viittaa 1 MB-malliin, jossa taas on vain jompi kumpi
standardi.

Eli vaikeaksi menee!
Kiitos kuitenkin hyvistä neuvontayrityksista!!! : )

Terveisin,
Markus


Markku Ryytty

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
P.W. kirjoitti viestissä <38BE3FED...@sonera.com>...


Juu, mullakin näkyy 115200 bps pakotetulla v90:llä. Jos ei
laita lisäkomentoja, nopeus näkyy oikein. Mielenkiintoista?

make

P.W.

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Markus Kaipio wrote:

> Aikaisemmin käyttämäni 56k ISA-modeemi toimi samalla palvelimella todella
> hyvin ilman ongelmia, joten palveluntarjoajan ongelma tämä tuskin on.
> Eikä noita virransäästöominaisuuksia ole muuteltu.

Saattaa olla modeemiyksilökohtaisisia eroja.

> Modeemi näyttää nimittäin diagnostiikka-ikkunassa, että siinä on sekä V.90
> että K56flex -protokollat, jolloin Easytelin sivujen mukaan tässä pitäisi olla
> 2 MB bios ja biosin version pitäisi olla 2.210. Kuitenkin modeemi näyttää
> samaisessa diagnostiikkaikkunassa versioksi 2.200, joka viittaa 1 MB-malliin,
> jossa taas on vain jompi kumpi standardi.

Molempiin malleihin on nyt bios 2.210 ainakin sisäisiin.
Tarkista vielä ATi3:lla nuo protokollat !
1 MB:n motukan tiedossa on muistaakseni molemmat mainittu ja tai (or) välissä.
Dual motukassa on esitetty, että molemmat ovat modeemissa.

Jos sinuilla on dual motukka, joutunet sen lisäasetuksissa pakottamaan V.90:n
(+MS=12,1).

Minullakin motukka (1 MB SI) pätkii jonkin verran esittämälläsi tavalla.
Olen olettanut sen johuvan pakettien korjaustoiminnasta, joka minulla on päällä.

Töissä kun olen, en pääse ATi3:lla katsomaan mitä rivillä lukee.

Pertti


P.W.

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Markku Ryytty wrote:

> Juu, mullakin näkyy 115200 bps pakotetulla v90:llä. Jos ei
> laita lisäkomentoja, nopeus näkyy oikein. Mielenkiintoista?

Kyllä minulla on uudella ajurilla, lisäasetuksista riippumatta, aina
näkynyt linjanopeus eikä päätelaitenopeus.

Poista ajuri ja asenna uusi uudestaan.
Jos käytät NT:tä, asenna se Verkkoikonin kautta.

Pertti


Petri JJ

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Njet, kyllä kyseessä oli ihan puhdas Win95/ Osr2
Kolme kuukautta, tai jotain sinnepäin, sen kanssa tappelin.
Tuossa muuten on kyllä se verkkokuvake mukana, olisiko sitten pitänyt
koittaa tuossakin systeemissä sen kautta... Joka tapauksessa
ihmetytti, kun kaikki modeemin viittaavakin oli raksittu pois ja silti
tilanne ei paranrtunut uudelleen ajureita asentaessa.
tosin RegEditä en käyttänyt, kun en sen käytöstä Win95 ympäristössä
ole varma, kuuluuko moinen edes kokopakettiin?

Petri JJ

On Thu, 02 Mar 2000 08:40:03 GMT, "P.W." <pertti....@sonera.com>
wrote:

P.W

unread,
Mar 2, 2000, 3:00:00 AM3/2/00
to
Petri JJ wrote:

> Njet, kyllä kyseessä oli ihan puhdas Win95/ Osr2
> Kolme kuukautta, tai jotain sinnepäin, sen kanssa tappelin.
> Tuossa muuten on kyllä se verkkokuvake mukana, olisiko sitten pitänyt
> koittaa tuossakin systeemissä sen kautta...

Ei, ajurinvaihto onnistuu mukisematta W9x.ssä modeemikuvakkeen kautta.
NT on eri juttu.

Pertti


P.W

unread,
Mar 14, 2000, 3:00:00 AM3/14/00
to
"Zorlim (Sami Lehtinen)" wrote:

> On Thu, 02 Mar 2000 08:54:34 GMT, "Markus Kaipio"
> <markus...@dls-kunta.fi> wrote:
>
> >OK. Jos asennan uudet ajurit, saan yhteysnopeuden näkyviin. Onkohan sitten
> >helpompi ongelma ratkaista tuo yhteyden pätkiminen?

Pätkimisongelmaan tuskin ajurin vaihto auttaa.
Virransäästät pois biosista ja käyttiksestä.
Rinnakkaispuhelimet pois samalta linjalta.
Puhelinverkkoyhteysasetusten tarkistus.
Jatkojohtojen tarkistus ja muut perusasiat kuntoon.

Pertti

> Tavalliset modemit eivät osaa näyttää yhteysnopeutta, softmodemeille
> se kyllä taas on mahdollista, en tiedä onko vaan kukaan toteuttanut
> käytännösä.
>
> Yheysnopeus ja kättelyhetkellä arvottu nopeus kun eivät kulje
> käsikädessä.
>
> Vanhemmat v.90 versiot osasivat myös nostaa nopeutta, mutta uudemma
> v.90 versiot eivät tee enää ainakaan oletusarvoisesti fallforwardia.
> Joka sinänsä on sääli. Näin ollen jos linja on hetken huono, pysyy
> myös yhteysnopeus huonona tämän häiriön jälkeen.
>
> --
> Zorlim (Sami Lehtinen) +358 40 596 1328, Helsinki, Finland


Markus Kaipio

unread,
Mar 15, 2000, 3:00:00 AM3/15/00
to
P.W <per...@freenet.fi> kirjoitti viestissä:38CEB426...@freenet.fi...

>
> Pätkimisongelmaan tuskin ajurin vaihto auttaa.
> Virransäästät pois biosista ja käyttiksestä.
> Rinnakkaispuhelimet pois samalta linjalta.
> Puhelinverkkoyhteysasetusten tarkistus.
> Jatkojohtojen tarkistus ja muut perusasiat kuntoon.
>
> Pertti

Tämä pätkimisongelma ei liity mihinkään näistä edellisistä, koska ongelma
tulee
esiin vaihtamalla ajuri toiseksi (joka siis ei näytä yhteysnopeutta), mutta
koskematta
mihinkään muuhun. Eli tämä pätkimisongelma ilmenee vain tietyllä ajurilla!

Ymmärrän kyllä, että eri ajureissa voi olla bugeja tai vastaavaa, mutta
yritän vaan
metsästää jostain ajuria, jossa olisi yhdistettynä nämä ominaisuudet, jotka
eri ajureissa
yksistään ovat, eli:
- ei pätki yhteyttä eikä jää "jumiin" vähän väliä
- osaa näyttää yhteysnopeuden, oli se nyt sitten todellinen tai ei ; )

Terveisin,
Markus


P.W

unread,
Mar 15, 2000, 3:00:00 AM3/15/00
to

Markus Kaipio wrote:

> P.W <per...@freenet.fi> kirjoitti viestissä:38CEB426...@freenet.fi...
> >
> > Pätkimisongelmaan tuskin ajurin vaihto auttaa.
> > Virransäästät pois biosista ja käyttiksestä.
> > Rinnakkaispuhelimet pois samalta linjalta.
> > Puhelinverkkoyhteysasetusten tarkistus.
> > Jatkojohtojen tarkistus ja muut perusasiat kuntoon.

Lisätään listaan vielä koputuksen poisto ;#43# - muita varten :-)

> Tämä pätkimisongelma ei liity mihinkään näistä edellisistä, koska ongelma
> tulee esiin vaihtamalla ajuri toiseksi (joka siis ei näytä yhteysnopeutta),

Siis vanhempi ajuri pätkii eikä näytä linjanopeutta ?

> mutta koskematta
> mihinkään muuhun. Eli tämä pätkimisongelma ilmenee vain tietyllä ajurilla!

Jus uudempi ajuri ei pätki ja näyttää linjanopeuden, niin käytä sitä :-)
Ymmärsinkö tekstisi väärin päin ?

> Ymmärrän kyllä, että eri ajureissa voi olla bugeja tai vastaavaa,

Tai imurointi on jäänyt puuttaalliseksi :-)

> mutta yritän vaan metsästää jostain ajuria, jossa olisi yhdistettynä nämä
> ominaisuudet, jotka eri ajureissa yksistään ovat, eli:

> - ei pätki yhteyttä eikä jää "jumiin" vähän väliä
> - osaa näyttää yhteysnopeuden, oli se nyt sitten todellinen tai ei ; )

http://www.easytel.fi .stä löytyy uusimmat ajurit.
Voit myös koittaa käyttiksen standardiajuria.

Jumiin jäänti voi johtua siitä, jos motusi käyttää COM3 porttia ja hiiri on
COM1:ssä tai sisäinen motu käyttää COM2:ta, etkä ole biosissa disabloinut koneen
omaa COM2:ta.

Pertti


0 new messages