Windowsin asennus epäonnistuu

Juhani Varemo

Windows 10 asennus multiboottaavaksi Mac-koneeseen OS X:n rinnalle,
erinäisten temppujen jälkeen, BootCamp-apurin tekemälle partitiolle.
Valittaa loppuvaiheessa asennusta seuraavaa. Tuossa vaiheessa se on
kopioinut tiedostot, kysellyt kielet sun muut käyttäjävalinnat, ja sitten
jämähtää.

"
Windows ei voinut päivittää käynnistyksessä käytettäviä määritystietoja.
Asennusta ei voida jatkaa.
"

Tuo ei kovin paljon valaise sitä että mikä on se todellinen tekninen
ongelma? Yritin keksiä mitä tuo virheilmoitus olisi Lontoon murteella niin
haeskelu olisi saattanut tuottaa paremmin tuloksia.

Suomeksi löysin vain tällaisen, enkä oikein osaa soveltaa sitä tähän
tilanteeseen:

"Ongelma ratkesi kun vaihdoin biosista sata-->achi eli ei enää tuota
virhettä ilmoittele."

Akseli Mäki

Enpä juurikaan tiedä, mutta:

normaalisti Windows tekee kaksi osiota. Boot ja system. Microsoftin
eriskummallisesti valitseman terminologian mukaan boot on se mihin
varsinainen Windows on asennettu ja system on pieni partitio missä
sijaitsee bootloaderia vastaava toiminnallisuus ja sen tarvitsemat
tiedostot. Ymmärtääkseni UEFI:ä käyttäessä myös osa ajureista.

Ja normaalisti tuo system partitio on "näkymätön", sille ei anneta
osiotunnusta(kirjain).

Nämä sinänsä voi asentaa samalla partitiolle mitä ainakin Vista mielestäni
on tehnyt, ja jos sen päivittää niin myöhemmätkin versiot osaavat toimia
jos kaikki ovat samalla partitiolla.

Tuo virheilmoitus kuulostaa siltä että Windows ei pääse tähän system
partitioon käsiksi jotta se voisi muuttaa siellä olevan "Windows asennus"
vaihtoehdon Windowsiksi. Niin kauan kuin asennus on kesken siellä on
tiedostot jotka määrittelevät sen asennuksen jatkumista.

Itse varsinainen asennettu Windows voi olla jo täysin valmis, jos
bootloader ei vaan tiedä asiasta ja asennus ei pysty muokkaamaan osiota.

Windowsin bootloader tietysti ei ymmärrä mitään muiden kuin Windowsin
päälle, joten tuollaisessa tilanteessa OS X:n bootloader täytyy piilottaa
itsensä ja OS X:n osio.

En usko että mitenkään kyse voisi olla achi asetuksesta. Tuo kommentti
luultavasti liittyy enemmän normaaliin Windows asennukseen.

Onkohan Mac koneissa edes sellaista, ainakaan missään tuoreessa, koska
asetuksen toinen vaihtoehto on IDE/legacy ja kovin tuoreissa Mac koneissa
ei ole IDE väylää pitkään ollut. Normaalisti Windows asentuu ihan
näppärästi oli AHCI native tai legacy tilassa, kunhan asennuksen jälkeen
sitä asetusta ei muuteta. Kaikissa hiukankin tuoreissa koneissa AHCI on
sata native tilassa. Sata laitteet toimivat molemmissa mutta varsinkin SSD
levyt ovat nopeampia sata native tilassa.

Tämän pidemmälle en oikein keksi. Koettaisin löytää sen bootcamp ohjelmasta
jonkun sopivan säädön mikä on nyt pielessä. Jos siellä olisi jokin säätö
että mitkä partitiot näkyvät Windowsille.

Juhani Varemo

Akseli M?ki wrote:

> [...]

> Windowsin bootloader tietysti ei ymmärrä mitään muiden kuin Windowsin
> päälle, joten tuollaisessa tilanteessa OS X:n bootloader täytyy piilottaa

Varmaan jostakin tällaisesta jutusta oli kyse.

> Tämän pidemmälle en oikein keksi. Koettaisin löytää sen bootcamp
> ohjelmasta jonkun sopivan säädön mikä on nyt pielessä. Jos siellä olisi
> jokin säätö että mitkä partitiot näkyvät Windowsille.

Kiersimme ongelman asentamalla sen windowsin virtuaalikoneeksi, VirtualBoxin
avulla. Toistaiseksi kaikki hyvin... maassa rauha ja asentajilla hyvä tahto
:-)

<juhani>