Win10 antivirus yms. varusohjelmistot?

Asko

Kun ulkona sataa ja nyysseissä on hiljaista, niin on hyvin aikaa
vihdoinkin päivittää Win7 -> Win10. Pari vuotta sitten kieltäydyin
uusimman windowsin päivitystarjouksista ja itseasiassa disabloin koko
windowsupdaten, kun se ryhtyi turhankin aggressiivisesti tyrkyttämään
Kymppiä.

No nyt on Kymppi tänään asennettu, kun se kerran on vielä ilmaisena
tarjolla 31.12.2017 asti http://dy.fi/div

Nyt täytyy tarkkaan pohtia, mitä softaa tähän rinnalle asennan, ettei
vanha kone suotta hidastuisi.

Seiskassa mulla oli Avast antivirus, mutta eipä se muutamaan vuoteen
löytänyt yhtäkään virusta, eli ilmeisesti niitä ei redtubestakaan ole
ollut tarjolla. Nyt ajattelin jättää Kympin ihan vaan oman onnensa
varaan, joka näyttää olevan nykynimeltään "Windows Defender Security
Center". Mitä mieltä olette, onko Kympin oma antivirus riittävä vai mitä
antiviruksia te käytätte Kympissä?

Muutenkaan en taida mitään vanhentuvaa tekniikkaa koneelleni turhaan
asennella, kuten esim. Firefox selain tai Flash-plugin taitava olla jo
menneen talven lumia:
https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/11/broswer-stats-2009-2017-800x450.jpg

Nooh, nyyssiselain ja Adobe Pagemaker 7.0 tuli sentääs asennettua, että
pääsee jotain nostalgistakin tällä koneella tekemään. :)

Mitenhän esim. nämä minun suosimat ohjelmat, onkohan niille Kympissä
enää mitään tarvetta:
- VLC videosoitin
- 7-Zip purkuohjelma
- DoPDF "tulostin"

Onkohan Kympissä vieläkään järkevästi toimivaa varmuuskopiointia, vai
onko parempi vaan ajastetulla batilla työntää datat talteen (esim.
verkon yli toiselle koneelle ja/tai DVD-RW levyille)?

-Asko

rosk...@roskaasci.fi.invalid

En ole asiantuntija, mutta eri yhteyksistä olen saanut käsityksen että
tuo Windowsin oma nettiturva on kehittynyt paremmaksi takavuosista. Itse
kuitenkin ole asentanut koneelleni DNA-nettiturvan joka on suunnilleen
sama kuin F-Secure.
Firefoxia en tässä vaiheessa pitäisi vielä vanhentuneena, siitähän tuli
juuri päivitetty 57-versio. Suosio on tosin laskenut, itse olen
kokeillut muita, mutta en ole luopunut Firefoxista.
Flash plugin on minulla edelleen käytössä, en koe selviäväni vielä ilman
sitä.
VLC on mielestäni myös tarpeellinen edelleen, hakkaa windowsin oman.

Mutta nämä on aika pitkälle makuasioita.

Rick
--
----
Käy radioaiheisilla sivuillani: http://www.saunalahti.fi/rick/

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Antti Talsta

On 2017-11-19, Asko <as...@noname.invalid> wrote:

> Muutenkaan en taida mitään vanhentuvaa tekniikkaa koneelleni turhaan
> asennella, kuten esim. Firefox selain

Tiedä siitä Firefoxin tekniikan vanhuudesta kun se aikalailla meni
uusiksi tällä viikolla version 57 myötä.

--
Antti Talsta

Anssi Saari

Asko <as...@noname.invalid> writes:

> No nyt on Kymppi tänään asennettu, kun se kerran on vielä ilmaisena
> tarjolla 31.12.2017 asti http://dy.fi/div

Hyvä että muistutit, tuo aikaraja ei ollut tiedossani mutta vaimon kone
pitäisi päivittää kymppiin.

> Nooh, nyyssiselain ja Adobe Pagemaker 7.0 tuli sentääs asennettua,
> että pääsee jotain nostalgistakin tällä koneella tekemään. :)

Pagemaker 7? Mulla on hämärä muistikuva kuutosesta korpuilla joskus
90-luvulla? Ja tuo seiskako toimii kympissä?

> Mitenhän esim. nämä minun suosimat ohjelmat, onkohan niille Kympissä
> enää mitään tarvetta:
> - VLC videosoitin
> - 7-Zip purkuohjelma
> - DoPDF "tulostin"

DoPDF lienee turha. Paketteihin Windows 10 ei käsittääkseni sisällä sen
parempaa tukea kuin ennenkään eli 7-zip on tarpeellinen jos on tarve
purkaa tai luoda muita paketteja kuin zippejä. VLC:n tarpeesta en
osaa sanoa.

> Onkohan Kympissä vieläkään järkevästi toimivaa varmuuskopiointia, vai
> onko parempi vaan ajastetulla batilla työntää datat talteen
> (esim. verkon yli toiselle koneelle ja/tai DVD-RW levyille)?

Ei mitään hajua. Otan käyttispartitiosta imagen ja muutaman hakemiston
muuten talteen.

pertti....@pp.nic.fi

On 11/20/2017 10:53 AM, Anssi Saari wrote:
> Hyvä että muistutit, tuo aikaraja ei ollut tiedossani mutta vaimon kone
> pitäisi päivittää kymppiin.

Windows 10:n voi asentaa puhtaana ja aktivoida 7-8.x avaimella ilman
mitään kikkailuja.

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Tuossa juttua uudesta Firefoxista:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000005456963.html

Sami Nordlund

Vähän ohi aiheen, mutta onko joku jo tehnyt apuohjelman, jolla kympin
oman päivitysrumban saa takaisin käyttäjän hallintaan? Siis voi itse
päättää, mitä Windows Updatesta ladataan ja milloin.

Sami
--
http://www.kolumbus.fi/sami.nordlund/
http://www.flickr.com/photos/86084595@N08/

Asko

On 20.11.2017 11:40, pertti....@pp.nic.fi wrote:
> Windows 10:n voi asentaa puhtaana ja aktivoida 7-8.x avaimella ilman
> mitään kikkailuja.

Mistäs se asennusmedian tuossa tapauksessa saa? Puhdas asennus on toki
aina parempi, mutta vielä en ole löytänyt mitään vikaa tästä
omastanikaan asennuksesta, jossa tein Win 7 puhdas asennuksen ja heti
ennen edes windowsupdatea menin sivustolle josta saa win 10 päivityksen
"linjoja pitkin".

Tosin, jos kone kilkkaa vuodenvaihteen jälkeen, niin tuo asennustapa ei
enää ole käytettävissä. Sikälikin olisin kiinnostunut polttamaan Kympin
asennusmedian DVD-levylle, jos sen jostain laillisesti saa.

-Asko

Asko

On 20.11.2017 10:53, Anssi Saari wrote:
> Pagemaker 7? Mulla on hämärä muistikuva kuutosesta korpuilla joskus
> 90-luvulla? Ja tuo seiskako toimii kympissä?

Olen käyttänyt Pagemakeria versiosta 4.2 alkaen, ala-asteen koulutöihin yms.

Wordia opettelin käyttämään vasta insinöörityötä kirjoittaessani, mutta
moneen asiaan Pagemaker tuntuu kätevämmältä, kun tekstielementtien ja
kuvien paikkoja voi liikutella joko vapaalla kädellä tai
sadaosamillimetrin tarkkuudella.

Käyntikortit, joulukortit, yms. on oikein kätevä tehdä Pagemakerilla.
Olenpa tehnyt tällä muutaman rakennuksen julkisivu-, pohja- ja
leikkauskuvatkin rakennuslupahakemuksen liitteeksi, vaikka siihen
hommaan ehkä olisi fiksumpiakin piirrustusohjelmia.

Pagemaker 7.0 copyright teksteissä on vuosiluku 2001 ja tämä taitaa olla
viimeisin versio softasta. Ihan hyvin pyörähtää Windows Kympissäkin vielä.

-Asko

Anssi Saari

Sami Nordlund <sami.n...@kolumbus.fi> writes:

> Vähän ohi aiheen, mutta onko joku jo tehnyt apuohjelman, jolla kympin
> oman päivitysrumban saa takaisin käyttäjän hallintaan? Siis voi itse
> päättää, mitä Windows Updatesta ladataan ja milloin.

Tietääkseni onnistuu ihan Windowsin asetuksista sillä että laittaa
nettiyhteyden maksulliseksi.

pertti....@pp.nic.fi

On 11/20/2017 8:30 PM, Asko wrote:
> Mistäs se asennusmedian tuossa tapauksessa saa?

https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10

Tuolta saa lataustyökalun, valitse asennusmedian luominen ja USB-tikku
tai iso-image.

https://rufus.akeo.ie/

Uudempiin koneisiin voi luoda UEFI GPT/FAT32-käynnistystikun ladatusta
iso-imagesta helposti tuolla Rufus ohjelmalla, jos Microsoftin omalla
työkalulla luotu tikku ei toimi.

https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-usb-bootable-media-uefi-support

Mikko Saukkoriipi

On 19/11/17 13:43, Asko wrote:

> [...]
> varaan, joka näyttää olevan nykynimeltään "Windows Defender Security
> Center". Mitä mieltä olette, onko Kympin oma antivirus riittävä vai mitä

Olen seurannut ajoittain nettikeskusteluita, joissa on suosittu Windows
Defenderiä kolmannen osapuolen virustorjuntojen sijasta. Logiikkana on
se, että virustorjunta joutuu tunkemaan lonkeronsa varsin syvälle
Windowsin sisuksiin ja oletettavasti Microsoft tietää paremmin miten
tämän voi tehdä turvallisesti ja järkevästi.

Parhaimpien kilpailijoiden virustunnistus taitaa olla vielä parempi,
mutta Microsoft on riittävän hyvä verrattuna virustorjuntojen
potentiaaliseen lisäriskiin. Niistä löytyy silloin tällöin
haavoittuvuuksia, Windows Defenderikään ei taida olla selvinnyt täysin
puhtain paperein.

> Onkohan Kympissä vieläkään järkevästi toimivaa varmuuskopiointia, vai
> onko parempi vaan ajastetulla batilla työntää datat talteen (esim.
> verkon yli toiselle koneelle ja/tai DVD-RW levyille)?

Windowsin omaa minä olen käyttänyt kun en ole jaksanut muita etsiä ja
sekin osaa varmistaa toiselle koneelle. Tietenkin kannattaa harkita
ohjelmaa joka varmuuskopioisi pilveen turvaan tulipaloilta ja tulvilta.

Oikea vertailu pitäisi tietenkin tehdä siltä näkökannalta kuinka hyviä
ohjelmat ovat palautuksessa.

Asko

On 21.11.2017 17:31, Mikko Saukkoriipi wrote:
> Windowsin omaa minä olen käyttänyt kun en ole jaksanut muita etsiä ja
> sekin osaa varmistaa toiselle koneelle. Tietenkin kannattaa harkita
> ohjelmaa joka varmuuskopioisi pilveen turvaan tulipaloilta ja tulvilta.

Mä ajastin backupit samalla omatekoisella batilla, jolla backuppasin
Windows Seiskaakin.

Nyt pitäisi vielä löytää Kymppiin joku hyvä CD:n poltto-ohjelma, jota
voi komentoriviltä/BAT:sta käskyttää. Ikivanha Nero, vai olisko Kympissä
tuollainen toiminto peräti sisäänrakennettuna?

Sinänsä mielenkiintoista, että ZIP-paketin teko komentoriviltä on
Kympissä hitaampaa kuin Seiskassa. Molemmissa käytän työkaluna samaa
FBZipiä (Freebyte ZIP, versio 2.3.1 vuodelta 2001). Seiska leipoi 600 Mt
ZIP-paketin alle 10 minuutissa, kun Kymppi leipoo samoista datoista 600
Mt ZIP-pakettia lähemmäs 20 minuuttia. Rauta on täysin sama, Seiska oli
vuosia vanha asennus, Kymppi on aivan tuore asennus.

Käyttääköhän Kymppi jotenkin eri tavalla kovalevyä/CPU:ta, vai
miksiköhän ZIP-paketin pakkaaminen on reilusti hitaampaa?

-Asko

Anssi Saari

rosk...@roskaasci.fi.invalid writes:

> Tuossa juttua uudesta Firefoxista:
> https://www.is.fi/digitoday/art-2000005456963.html

Wired kehui niin kovasti että täytynee ainakin kokeilla jossain
vaiheessa. https://www.wired.com/story/firefox-quantum-the-browser-built-for-2017/

Enempi kyllä sillä linjalla että paljon juttuja on valmiina, ei tarvitse
erikseen tuhertaa laajennuksia niin paljoa. Pocket, ruutukaappaukset,
osoitteen kopionti helposti mobiilissa, sivun avaus toiseen koneeseen,
tracker blocking.

Tuo että sivun voi avata toiseen koneeseen (tai että toisesta koneesta
saa avattua sivuja mitkä on olleet auki toisessa) oli aikanaan syy
vaihtaa Chromeen. Toisaalta siinä on yksityisyysongelma, Chrome synkkaa
kaikki välilehdet tai ei mitään. En sitten tiedä onko tuo toimiva tapa
että sivu pitää erikseen lähettää toiseen koneeseen, voi jäädä
tekemättä. Taannoin kun yritin saada Firefoxin synkkaamaan välilehtiä
niin jouduin toteamaan että ei vaan toimi ja pysyin Chromessa.

Asko

On 19.11.2017 13:43, Asko wrote:
> [...]
> uusimman windowsin päivitystarjouksista ja itseasiassa disabloin koko
> windowsupdaten, kun se ryhtyi turhankin aggressiivisesti tyrkyttämään

Yksi syy tekemälleni puhdasasennukselle oli se, että viimeaikoina tuo
ikivanha Win7 asennus alkoi tuntua turhan hitaalta. No nyt parin viikon
kokemuksella voin kertoa, että ei tämä Kymppi kyllä ole yhtään sen
nopeampi, vaikka on "puhdas asennus", eikä vielä edes Flashia asennettu
lisäkuormaksi.

Ilmeisesti vaan nettisivut (ja käyttöjärjestelmä) ovat nykyään niin
raskaita, ettei tämä lähes 10-vuotias tietokone enää kelpaa edes
surffilaudaksi. Ei vaikka olen vuosien saatossa päivittänyt RAM määräksi
8 GB ja SSD-levylläkään ei vielä montaa vuotta ole ikää. Kenties tuo
Passmark CPU score 1300 ei enää ole riittävä renderöimään nettisivuja
näytölle.

Vai liekö se sitten tuo 4G-verkko joka alkaa tukkeutua käyttäjämäärien
lisääntyessä ja videostriimauksen yleistyessä? Antaa tuo nytkin 36/2
Mbps, joten ei luulisi olevan pullonkaula.

-Asko

Don Joguvuan

19.11.2017, 13:43, Asko kirjoitti:
> [...]
> varaan, joka näyttää olevan nykynimeltään "Windows Defender Security
> Center". Mitä mieltä olette, onko Kympin oma antivirus riittävä vai mitä

Enpä tiedä, kympissä tuntuu olevan vähän kökösti pelittäviä nämä
käyttäjän informoinnit. Esim. Minulla on useammankin kerran Defender
ilmoittanut alanurkan puhekuplassa löytäneensä uhkia ja käskee painamaan
ilmoitukseen, mutta niin tehdessäni ei muuta tapahdu kuin aukeaa se
Defender control center jossa taas kaikki näyttää olevan kunnossa eikä
jälkeäkään mistään uhasta. Toinen tapaus oli, kun systeemi valitti
jostain vajaasti toimivasta ohjaimesta, mutta ei kirveelläkään voinut
kertoa, että mikä ohjain siellä sekoilee. Ajelin troubleshooterit läpi
muutamat kerrat tuloksetta, kunnes viimeisellä kerralla ilmeisesti
puhtaalla tuurilla se viimein löysi jonkun ohjaimen ja tarjosi
ratkaisuksi sen uudelleenasentamista ja vika korjautui. Että miksei sitä
ohjainta voi heti alkuun kertoa ja pitää mennä näin vaikeimman kautta.

Asko

On 4.12.2017 21:06, Don Joguvuan wrote:
> Enpä tiedä, kympissä tuntuu olevan vähän kökösti pelittäviä nämä
> käyttäjän informoinnit.

Allekirjoitan tämän. Kun valitsen Shutdown, niin kone väittää
sammuvansa, mutta eipä sammukaan. Sen sijaan se menee johonkin fast boot
hibernateen ja vetää itsensä jojoon viimeistään parin viikon kuluttua.

Asensin Kympin tuolloin 19.11. eikä ole sen jälkeen ollut tarvetta tehdä
restarttia. Olen vaan aina yöksi "sammuttanut" koneen (alt-F4 ->
Shutdown). No nyt äsken koneen äärelle tullessani se tarjosi vain
bluescreeniä ja boottilooppia, joten ei oikein vakuuta tuon fast bootin
toimintavakaus.

Ajattelin, että kai se sentään bluescreenin jälkeen tekee kylmäbootin,
ainakin väittää jotain "wait for automatic restart", mutta eipä se siitä
korjaantunut, vaan tarjosi jälleen bluescreeniä. Pari kierrosta tuota
katseltuani rämpytin F8 ja pääsin käynistämään koneen safemodeen ja
lukemaan lokeja. Sieltä bongasin, että tämähän on iltaisin mennyt aina
johonkin suspend modeen ja uptime oli jo jotain 13 vrk.

Sen enempää en lokeista viisastunut, vaan boottasin normaalisti ja nyt
kone suostui jo käynnistymään tänne nyytistimeen asti. Nyt kävin jo
disabloimassa Fast Boot -toiminnon, joten jospa tämä ei taas 2 viikon
päästä tarjoaisi bluescreeniä. Samanlaisia tarinoita Fast Bootin
toimimattomuudesta muistan kuulleeni muiltakin ja vaimon koneeltakin
olen Fast Bootin disabloinut, mutta annoin sille nyt parin viikon
koeajan omassa koneessani, mutta tuo koeaika päättyi nyt!

Seiskassa en muista bluescreeniä nähneeni aikoihin, joten toivottavasti
tuo ei Kympissäkään ihan jatkuvaksi riesaksi muodostu. Ok, onhan siinä
bluescreenissä jo siirrytty ASCII grafiikasta vähän tyylikkäämpään
hymiöön, mutta se ei paljoa lämmitä, jos kone kuitenkin jää boottilooppiin.

-Asko

Don Joguvuan

5.12.2017, 18:57, Asko kirjoitti:
> Allekirjoitan tämän. Kun valitsen Shutdown, niin kone väittää
> sammuvansa, mutta eipä sammukaan. Sen sijaan se menee johonkin fast boot
> hibernateen ja vetää itsensä jojoon viimeistään parin viikon kuluttua.

Hmmm. Minä olen laittanut läppärin menemään valmiustilaan aina
virtanapista ainoastaan sen nopeamman heräämisen vuoksi ja on se minulla
jo kivan tovin noin toiminut varmaan yli vuoden, milloin sitä kymppiä
nyt tyrkytettiinkään ilmaiseksi ensin. Paitsi yhdessä välissä tuli
ensimmäinen sininen ruutu tuossa muutama viikko sitten kesken
nettisurffailun, toistaiseksi kuitenkin vaikuttaa yksittäistapaukselta.
Saattoipa johtua siitä, että joku "mitta tulee täyteen" kun liian kauan
käyttää ilman "oikeaa" sammutusta.

Asko

On 5.12.2017 18:57, Asko wrote:
> [...]
> kone suostui jo käynnistymään tänne nyytistimeen asti. Nyt kävin jo
> disabloimassa Fast Boot -toiminnon, joten jospa tämä ei taas 2 viikon

Lähes heti tuon nyyssiviestin kirjoitettuani Win 10 jumittui jälleen,
eikä suostunut boottaamaan muuten kuin Safe Modeen. Nyt kun tutkin
lokeja tarkemmin, niin siellä tuntui olevan verkkokorttiin liittyviä
herjoja:

"The Dhcp service depends on the AFD service which failed to start
because of the following error:
A device attached to the system is not functioning.

The nsi service depends on the nsiproxy service which failed to start
because of the following error:
A device attached to the system is not functioning.

The mrxsmb service depends on the rdbss service which failed to start
because of the following error:
A device attached to the system is not functioning."

Näköjään tuo "Safe Mode with Networking" toimii niin, että lankaverkon
kautta pääsin selaimella nettiin asti, mutta WLAN-kortti oli
disabloituna. Kun kone pysyi pystyssä Safe Modessa ja nettisurffailukin
onnistui, oli helppo päätellä että vika lienee sitten juuri tuossa
WLAN-kortissa. No se onkin tässä pöytäkoneessa ihan tarpeeton, joten
revin konepellin alta ihan fyysisesti irti tuon D-Link DWA-547
pci-kortin. Nyt ei tullut eventlokiin herjoja ja kohta on kone taas
pysynyt normaali windowsin puolellakin pystyssä yhden nyyssiviestin
kirjoittamisen ajan... pitää äkkiä painaa Send, ennenku hiiri ja näppis
taas jäätyy. :)

-Asko

Asko

On 7.12.2017 19:00, Asko wrote:
> [...]
> puolellakin pystyssä yhden nyyssiviestin kirjoittamisen ajan... pitää
> äkkiä painaa Send, ennenku hiiri ja näppis taas jäätyy. :)

Eipä toiminut Kymppi yhtään paremmin tuon WLAN kortin poistettuanikaan.
Nyt palautin imagelta Seiskan takaisin tähän koneelle. Jos tälläkin
kaatuilee, niin kai se on sitten uskottava, että rauta on hapantunut
juuri 2 vkoa Kympin asentamisen jälkeen.

Mutta, jos Seiska toimiikin hienosti vielä joulun pyhinä, niin sitten
täytyy julistaa Kymppi epäyhteensopivaksi paskaksi. Ei käy yli
5-vuotiaaseen koneeseen!? Mysteeriksi jäi, että miksi se toimi 2 vkoa
ihan hyvin ja vasta sitten alkoi tarjota bluescreeniä päivittäin.

Kymppi alkoi sekoilla 5.12. ja itse en tunnusta asentaneeni koneelle
mitään erikoista ennen tuota. Eventvieweristäkään ei löytynyt muuta kuin
tämmöiset päivitykset jotka ovat tulleet Windows Updatesta 3.-4.12.

"Installation Started: Windows has started installing the following
update: 9NBLGGH42THS-Microsoft.Microsoft3DViewer

Installation Started: Windows has started installing the following
update: 9WZDNCRFJ3P2-Microsoft.ZuneVideo

Installation Started: Windows has started installing the following
update: 9NBLGGH51CLL-Microsoft.Services.Store.Engagement"

-Asko

Don Joguvuan

9.12.2017, 19:21, Asko kirjoitti:
> [...]
> kaatuilee, niin kai se on sitten uskottava, että rauta on hapantunut
> juuri 2 vkoa Kympin asentamisen jälkeen.

Täytyypä koputtaa puuta, kun oma Kymppi on toiminut kohtalaisesti.
Paitsi mitä nyt alkaa kyrsimään kun tuntuu noita isompia
feature-päivityksiä tulevan aivan urakalla. Parisen viikkoa sitten tuli
joku iso päivitys jonka takia joutui koneen rupsuttelua odotella
jonkinlainen tovi ja se teki C:n juureen windows.old-kansion tilaa
syömään. Nyt taas eilen tuli joku toinen ja taas odoteltiin. Eikä nää
kaikenmaailman uudet ominaisuudet edes ole sellasia mistä itselle olisi
jotain hyötyä. Toivottavasti tekisivät Firefoxin tapaan jonkun rankemman
suorituskyky-rempan kun tuntuu että alkaa tää läppäri jo pikkuhiljaa
hyytymään, on se kumma kun dual core 1.6GHz ja 4gt rammia ei muka kohta
riitä edes kansion avaamiseen.

Asko

On 10.12.2017 17:25, Don Joguvuan wrote:
> [...]
> suorituskyky-rempan kun tuntuu että alkaa tää läppäri jo pikkuhiljaa
> hyytymään, on se kumma kun dual core 1.6GHz ja 4gt rammia ei muka kohta

Niinpä. Minäkin elin mainosmiesten aikaansaamassa uskossa, että Kymppi
olisi optimoitu nopeammaksi kuin Seiska. Katinkontit, ihan yhtä hidas
sekin oli - ellei hitaampikin.

Tästä Seiskastani disabloin koko Windows updaten silloin pari vuotta
sitten, kun se alkoi väkisin tyrkyttämään Kymppiä. Olen saanut siis olla
sikälikin rauhassa, ettei ole tarvinut jatkuvasti päivitellä konetta ja
jännittää sormet ristissä, että vieläkö se päivityksen jälkeen toimii.

Samalla mentaliteetilla mulla on olohuoneen HTPC toiminut vuosikaudet.
Toimivaa tuotetta ei kannata ryhtyä korjaamaan tai päivittämään.
Aikoinaan kovalevyn vaihdon yhteydessä erehdyin päivittämään HTPC:n Win
XP SP2 -> SP3. Aikani ihmettelin koneen epävakautta, kunnes foorumeilta
luin, että Mediaportal on yhteensopimaton SP3:n kanssa. Palautin
SP2:een, disabloin windowsupdaten ja sen jälkeen en ole varmaan 5
vuoteen tehnyt koneelle muuta, kuin katsellut sen kautta TV:tä,
digikuvia ja satunnaisesti surffaillut netissä. Eilen huomasin, ettei
tuossa 10-vuotiaassa vanhuksessa meinaa enää tehot riittää Yle Areenan
katseluun - lienee jossain vaiheessa vaihtunut heidänkin videotekniikka
entistä raskaammaksi. Myöskään omalla uudella kameralla kuvattuja FullHD
videoita on turha tarjota 10-vuotiaalle koneelle, mutta kyllä mä koitan
tuon koneen kuitenkin ajaa loppuun asti - kunnes TV-kuva lakkaa
näkymästä vuonna 2020 tai jos rauta hajoaa totaalisesti ennen sitä.

Ettei tulisi Microsoftin tekeleitä liikaa haukuttua, niin täytyy vähän
kehuakin... Heidän valmistama IR-kaukosäädin on kestänyt päivittäistä
käyttöä jo yli 10 vuotta. Infrapuna kantaa hyvin seinien kauttakin
heijastuen, kaukosäädin istuu ergonomisesti kouraan, painikkeet ovat
sopivan isoja ja ryhmitelty niin loogisesti että kapulaa voi helposti
käyttää sokkonakin. Ja onhan siinä taustavalaistu näppäimistö, joten
vieraatkin osaavat käyttää sitä pimeässäkin. AA-paristoja ei tarvi
vaihtaa edes joka vuosi.

-Asko