w10

Juhani Varemo

Joko tämä ryhmä on muuttunut kuolleeksi?
Olisi vähän ongelmaa mutta en viitsi edes kirjoittaa jos tätä ei kukaan enää
lue :-(

Asko

Vastahan täällä on viime kuussakin 5 hlöä kirjoittanut. Lukijoita lienee
moninkertainen joukko, esim. Googlen kautta.

-Asko

Juhani Varemo

Minulla näkyy vain joku Maryland Circuit Court SEXUAL... roska.

OK. Täällä on siis elämää.

Ongelma on yksi ystäväni Win 10. Se aina satunnaisesti, noin kerran
viikkoon, jumittaa sen käynnistä-valikon tapaisensa, ja hukkaa suurimman
osan ilmoitusalueen kuvakkeista. Tähän mennessä ainoa keksimäni
hellävaraisempi tapa korjata tuo on painaa Windows+R ja naputella siihen
'shutdown -r'. Hiirellä ei pysty tekemään mitään hyödyllistä enää tuossa
tilassa, osoitin kyllä liikkuu mutta valikoita ei saa auki. Yleensä tuo
komentoriviltä tehty uudelleenkäynnistys korjaa ongelman, ellei sitten käy
kuten alla kerrotaan.

Toisinaan kone nimittäin jää myös käynnistyksessä jumiin niin että
lukitusnäyttöä ei vaan tule vaan ruutu jää mykäksi. Tähän auttaa ainoastaan
virtanappula pitkään painettuna.

Rautavikaa en usko koneessa olevan. Kone on lähes uusi Lenovon
yritysläppäri, toimitettu seiskalla ja annettu päivittyä kymppiin muutaman
viikon kuluttua käyttöönotosta. Sen vähän mitä seiskaa käytettiin siinä ei
ilmennyt minkäänlaisia ongelmia. Koneella ei tehdä mitään ihmeellistä eikä
kummallista, asennettuja ohjelmiakaan ei taida olla kuin Thunderbird ja
Firefox.

Vastaavia tarinoita löytyy Googlella vaikka kuinka monta, mutta varsinaista
ratkaisua en ole sieltä löytänyt. Muutamia ehdotettuja temppuja olen
kokeillut ilman sen suurempaa menestystä. Microsoftin omalla foorumilla oli
eräs lopputoteamus muotoa 'such happens'. Ei kovin rohkaisevaa.

Lieneekö syyllinen näytönohjaimen driverissa tai sen
yhteensopimattomuudessa? Vai siinä että asennus on päivitys seiskasta eikä
puhdas asennus? Vai missä lienee... olen salaa toivonut että jokin päivitys
korjaisi ongelman mutta toistaiseksi tämä toive ei ole toteutunut.

Pertti Kosunen

On 10.5.2016 22:15, Juhani Varemo wrote:
> [...]
> viikon kuluttua käyttöönotosta. Sen vähän mitä seiskaa käytettiin siinä ei

Tyhjennä koko kone ja asenna 10 puhtaalta pöydältä uudelleen, Lenovon
esiasennuksissa on paljon turhaa roskaa mukana.

https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10

Koodeja ei pitäisi enää tarvita, jos 10 on ollut aiemmin koneessa
aktivoituna.

Juhani Varemo

Täytyy kokeilla kun tulee sopiva hetki moiseen.

<juhani>

T.K

"Asko" <as...@noname.invalid> kirjoitti viestissä
Luetaan luetaan, useampi kerta viikossa, ja ihan perinteisellä tavalla, siis
ettei mistään googlesta. Itse en vaan ole mitään kirjoitellut, kun en juuri
tunne näitä uudempia Windowsseja.

Akseli Mäki

Juhani Varemo wrote:

>Ongelma on yksi ystäväni Win 10. Se aina satunnaisesti, noin kerran
>viikkoon, jumittaa sen käynnistä-valikon tapaisensa, ja hukkaa suurimman
>osan ilmoitusalueen kuvakkeista.

Kokeile kytkeä fast startup pois päältä. Silloin kone jokaisella kerralla
käynnistyy ns. puhtaasti.

Kuvallinen ohje mistä tuo löytyy ja hieman sen taustaa.
http://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows-10s-fast-startup-mode/

Toi kuulostaa siltä että ajan myötä jotkut ajurit tms. menevät niin pahasti
solmuun, että noin käy. Luultavasti näytönohjaimen. Koska siis ajureita ja
koko järjestelmää ei käynnistetä uudestaan joka kerta, vaan pelkästään
palautetaan se hibernate toiminnolla.

>Rautavikaa en usko koneessa olevan. Kone on lähes uusi Lenovon
>yritysläppäri, toimitettu seiskalla ja annettu päivittyä kymppiin muutaman
>viikon kuluttua käyttöönotosta.

"Lähes uusi" läppäri joka olisi toimitettu Windows 7:llä ei taida pitää
paikkaansa?

W8 julkaistiin 4 vuotta sitten, hetken sen jälkeen voitiin vielä myydä
vanhoja W7 koneita. Hyvin voi olla kyse ajureista. Tuo fast startup tuli
Windows 8:n myötä.

Juhani Varemo

Akseli M?ki wrote:

> Kokeile kytkeä fast startup pois päältä. Silloin kone jokaisella kerralla
> käynnistyy ns. puhtaasti.

Minulla on sellainen tunne että kone nytkin käynnistyisi ihan oikeasti,
pohjalta saakka, BIOS-ruuduista alkaen, mutta pitää tarkistaa tuokin kun
koneen lähellä seuraavan kerran olen.

> [...]
> ajureita ja koko järjestelmää ei käynnistetä uudestaan joka kerta, vaan
> pelkästään palautetaan se hibernate toiminnolla.

Hyvinkin mahdollista. Ongelma ei tunnu olevan kovin harvinainen, ainakin
googlettamalla vastaavia ongelmia tuntuu löytyvän. Haku 'W10 start menu not
working' tai vastaava löytää kohtuullisen paljon kohtalotovereita. Eli
jotain hieman kinkkistä siinä toteutuksessa lienee.

> "Lähes uusi" läppäri joka olisi toimitettu Windows 7:llä ei taida pitää
> paikkaansa?

Valmistuspäivästä en osaa sanoa, mutta kone on Lenovon B70-80 ja
ensimmäisellä käyttäjällään se ei montaa kuukautta ole ollut. Eli uusi
tarkoitti 'vain vähän aikaa käytetty'. Myydään noita yhä, uusina :-)

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/63648/gmgjk/Lenovo-B70-80-17-3-kannettava-Win-7-Pro

Jostakin syystä useat yrityskäyttöön tarjotut koneet ovat vielä W7-
asennuksella. Niin viimeksi valitsemani pöytäkonekin:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/45796/gsdcm/HP-ProDesk-400-G3-MT-poytakone-Win-7-Pro-64-bit

Joko yritykset haluavat ne noin tai sitten niitä varastoidaan maailmalla
piiiitkiä aikoja jossakin esiasennettuina. En kylläkään ostanut noita
verkkokaupasta. Noilla on kuitenkin pidempi myynti- ja elinkaari kuin
kuluttajamallin marketkoneilla.

<juhani>

Asko

On 16.5.2016 22:28, Akseli M�ki wrote:
> [...]
> solmuun, että noin käy. Luultavasti näytönohjaimen. Koska siis ajureita ja
> koko järjestelmää ei käynnistetä uudestaan joka kerta, vaan pelkästään

Hibernaten ongelmista varoiteltiin jo Win XP aikoihin ja olen siitä
lähtien välttänyt sitä kuin ruttoa. Kyllä läppäri pysyy standby
tilassakin helposti vaikka yön yli ja akkua riittää vielä seuraavana
päivänä töiden jatkamiseen. Jos oikeasti ei tarvi konetta moneen
päivään, niin silloin se on sama sammuttaakin kokonaan ja odotella sen
jälkeinen normaali bootti.

> "Lähes uusi" läppäri joka olisi toimitettu Windows 7:llä ei taida pitää
> paikkaansa?
>
> W8 julkaistiin 4 vuotta sitten, hetken sen jälkeen voitiin vielä myydä
> vanhoja W7 koneita.

Kyllä minä olen Win 7 yritysläppäreitä ostanut vielä viime vuonna ja
eiköhän niitä jostain saa vielä tänäkin päivänä. Jos ei seiskaa enää ole
esiasennettuna, niin vähintäänkin palautusosiolta voi tehdä downgraden.

-Asko

Donkey Hottie

On 17.5.2016 8.44, Juhani Varemo wrote:
> Minulla on sellainen tunne että kone nytkin käynnistyisi ihan oikeasti,
> pohjalta saakka, BIOS-ruuduista alkaen, mutta pitää tarkistaa tuokin kun
> koneen lähellä seuraavan kerran olen.

BIOS-ruudut kyllä käsittääkseni näkyy ja ajetaan kun tullaan
hibernate-tilasta. Silloin kone on ihan dead stopped, but windowsin tila
vain on seivattuna hiberfil.sys tms. filuun, josta se windowsin
startissa ladataan.

suspend on eri juttu, silloin menee sähköt useimmilta piireiltä, mutta
muistipiirit saa vähän virtaa, ja koneen tila kaikkinensa pidetään
muistissa.

Näin se käsittääkseni on.

Akseli Mäki

Kyllä molempiin.

Mutta tuo fast startup siis ei tee täyttä perinteistä hibernatea, vaan
sammuttaa ohjelmat, kirjautuu ulos ja hibernoi pelkän Windowsin järjelmän.

Käynnistyessä se näyttää ihan samalta kuin jos Windows olisi oikeasti
täydellisesti sammutettu, ja se täydellisesti boottaisi puhtaasti. Mutta
vain näyttää, tuossa linkissa oli selostettu tarkemmin.

Asko

On 25.5.2016 17:34, Akseli M�ki wrote:
> [...]
> täydellisesti sammutettu, ja se täydellisesti boottaisi puhtaasti. Mutta
> vain näyttää, tuossa linkissa oli selostettu tarkemmin.

Kuulostaa Microsoftin toteuttamalta typerältä sumutusyritykseltä, jolla
koitetaan peitellä hibernaten huonoa mainetta ja lakaista maton alle osa
siihen liittyvistä ongelmista.

Jos käyttäjä tykkää jatkaa töitään siitä mihin jäi, hän luultavasti
valitsee mielummin perinteisen hibernaten.

Jos käyttäjä tykkää bootata täysin puhtaalta pöydältä, hän luultavasti
valitsee mielummin perinteisen shutdownin.

En ihan äkkiseltään keksi sellaista käyttäjää, joka tykkäisi
tuollaisesta puolihibernatesta.

-Asko

Timo Pietilä

Lähes kaikki peruskäyttäjät on semmoisia. Niille kun ei ole tärkeää se
miten työpöytä siihen nenän eteen tulee, kunhan tulee nopeasti. Ja sehän
tulee nopeasti kun hibernatessa ei ole muuta kuin se järjestelmä.

Timo Pietilä

Akseli Mäki

Asko wrote:

> [...]
>valitsee mielummin perinteisen shutdownin.
>
>En ihan äkkiseltään keksi sellaista käyttäjää, joka tykkäisi

No suurin osa käyttäjistä tuskinpa on huomannut kytkeä sitä pois. Ihminen
luulee sammuttavansa tietokoneen sekä Windowsin normaalisti mutta se
Windowshan ei täysin sammu.

Kuten sanoin se on oletuksena päällä W8:ssä ja sen seuraajissa. Se täytyy
valita erikseen päälle tai pois, sitä ei voi sammutusvalikosta valita.

Mä olen noista aikaisemmista, jotka ovat näkyviä vaihtoehtoja, siis
hibernate ja standby tila, näynyt monien valittavan kai erilaisista
huonoista ajureista johtuvista ongelmista johtuen, mutta itse olen noita
mielelläni käyttänyt. Jossain vaiheessa kun erääseen vanhaan koneeseeni
ostin 4 gigaa muistia, rupesin pöytäkoneella käyttämään stanby tilaa koska
hibernate oli sen verran hitaampi.

Tuon fast startupin idea on siis nopeampi käynnistys. Nopealla koneella ja
SSD levyllä ero toki toi olla olematon, tai jopa perinteisen cold bootin
eduksi. Mahdollisesti läppärillä se voi säästää muutaman wattitunnin akkua,
koska Windowsin lataaminen suoraan muistiin ei pitäisi vaatia paljon
prosessorilta suoritusta.

Windows 8:ssa tuota jonkin verran hehkutetiin julkaisuvaiheessa eri promo
materiaaleissa Fast boot ominaisuutena, se oli jotenkin hienoa että kone
voi käynnistyä jossain 5-10 sekunnissa parhaimmillaan.

Mulla on ikivanhat Windowsit käynnistyneet about yhtä nopeasti standby
tilasta.
Ensin pöytäkoneissa ei ollut hybrid hibernate ominaisuutta jossa Windows
olisi varmistanut koneen käynnistymisen tekemällä hibernaten ennen
siirtymistä standby tilaan, jos esim. virrat katkea, myöhemmin sekin tuli
vissiin jonkun SP päivityksen mukana ainakin XP:hen.

Asko

On 26.5.2016 7:59, Akseli M�ki wrote:
> [...]
> hibernate ja standby tila, näynyt monien valittavan kai erilaisista
> huonoista ajureista johtuvista ongelmista johtuen, mutta itse olen noita

Mun olohuone-PC:ssä on Win XP sp2 ja se on aina yöt standbyssä. Silloin
tällöin koneen herättelyn yhteydessä pitää tuuletella
infravastaanottimen USB-piuhaa, mutta boottia tuo ei ole vaatinut kuin
ehkä kerran kuukaudessa. Mediaportal TV:n katseluohjelmaa ei myöskään
parane jättää auki standbyn ajaksi. Pieniä ongelmia siis on, mutta
standbyn heräämisnopeus verrattuna laitteen sekoilun määrään vie voiton.

Työhuoneen PC:ssä on Win 7. Tätäkin joskus koitin laittaa standbyhyn,
mutta en huomannut muuta tapahtuvan kuin ruudun pimenevän. Ilmeisesti
ainakin kaikki tuulettimet jäivät päälle ja ehkä myös kovalevyt, joten
aika turha standby. Hibernatea en ole edes kokeillut, kun cold boot on
lähes yhtä nopea.

Läppäreissä olen käytellyt standbytä ja hibernatea sekä XP:ssä että
Seiskassa. Kyllähän monet softat ovat ihmeissään, kun kello yht'äkkiä
hyppääkin tunteja/päiviä eteenpäin. Myös WLAN ja VPN yhteyksiä saa
elvytellä, varsinkin jos läppäriä on kuskannut eri paikkaan standbyn
aikana. Näistä ongelmista johtuen en oikein tykkää käyttää hibernatea,
kun en näe siinä juuri mitään etua boottiin verrattuna. Sen sijaan
standby on ihan kätevä esim. lounaan ajaksi, niin akku säästyy. Jos
laturin piuha on kiinni, niin jätän kyllä koneen mielummin päälle
(lukkoon) lounaan ajaksi.

> [...]
> siirtymistä standby tilaan, jos esim. virrat katkea, myöhemmin sekin tuli
> vissiin jonkun SP päivityksen mukana ainakin XP:hen.

Enpä ole tuollaista ominaisuutta ikinä huomannut. Kyllä ainakin tuo
olohuoneen Win XP sp2 menee standbyhyn niin nopeasti, että ei se kyllä
ehdi siinä mitään hibernatea tallentelemaan.

Läppärit puolestaan ovat aina käyttäytyneet niin, että jos jätän
aparaatin standbylle yön yli, niin aamulla saattaa akun merkkivalo
vilkkua ilmoittaakseen että akku on vähissä. Jos virtaa ei tarjoa, niin
jossain vaiheessa kone herättää itsensä automaattisesti standbystä ihan
niin että ruutukin menee päälle ja ruudulla näkyy ilmoitus joka kertoo
koneen menevän nyt hibernateen, jonka valmistuttua pimenee kaikki
merkkivalotkin.

Mutta kyllähän googlekin tuntee termin "hybrid sleep", joten onpa
tuollainenkin erikoisuus näköjään rakennettu pelkästään pöytäkoneita
varten. Vaikuttaa vähän hätävarjelun liioittelulta. Kyllä tuo mun
olohuone-PC:kin on standbyssä ollessaan kokenut kymmeniä sähkökatkoja,
eikä ole siitä mihinkään tiltannut. Seuraava bootti on luonnollisesti
cold boot, jolloin se herjailee, että windows on sammutettu väärin,
mutta muuta ongelmaa eivät ole sähkökatkot aiheuttaneet. Näin ollen en
nyt lähde edes etsimään tuollaista "hybrid sleep" toimintoa XP:stä, vaan
nautin mielummin salaman nopeasta standby toiminnosta.

-Asko

Akseli Mäki

Asko wrote:

> [...]
>ainakin kaikki tuulettimet jäivät päälle ja ehkä myös kovalevyt, joten
>aika turha standby. Hibernatea en ole edes kokeillut, kun cold boot on

Se oli S1 tila. S3:ssä mm. prosessori pysäytetään, mikä on paljon tärkempää
kuin ne tuulettimet, jotka jäävät myös päälle mikäli prosesori on päällä.

Asetukset, tai joidenkin laitteiden ajurit voivat estää S3 tilaan
siirtymisen.

Hämärästi muistelin että mulla oli yhden koneen näytönohjain sellainen että
standby tilassa sen tuuletin pyöri täysillä kovaäänisesti, kun normaasti
idlenä se oli suht hiljainen.

>Mutta kyllähän googlekin tuntee termin "hybrid sleep", joten onpa
>tuollainenkin erikoisuus näköjään rakennettu pelkästään pöytäkoneita
>varten.

Läppärissä se on paljon hyödyllisempi, koska akun vähenemisen takia ei
tarvitse tehdä hätähibernointia mikäli kone on pidempään standby tilassa.

Mutta ilmeisesti nykyään läppäreissä oletuksena se on pois päältä, koska
ihmiset laittavat läppärin kannen kiinni ja liikuttavat sitä samantien,
jolloin perinteinen HDD voisi vaurioitua. Läppärissä se täytyy erikseen
kytkeä päälle.

>Vaikuttaa vähän hätävarjelun liioittelulta. Kyllä tuo mun
>olohuone-PC:kin on standbyssä ollessaan kokenut kymmeniä sähkökatkoja,
>eikä ole siitä mihinkään tiltannut.

Enemmän ajattelisin ongelman olevan auki jääneet ohjelmat.

Juhani Varemo

> Täytyy kokeilla kun tulee sopiva hetki moiseen.

Nyt kun kävin ao. koneen luona niin säädin sen sammumaan oikeasti, ja
poistin suurimman osan Lenovon 'haittaohjelmista'.

Katsotaan nyt vähän aikaa josko tuo olisi riittänyt. Ellei, niin sitten
menee uudelleen (m)asennukseen.

<juhani>

Timo Pietilä

On 28.5.2016 19:35, Akseli M�ki wrote:

> Hämärästi muistelin että mulla oli yhden koneen näytönohjain sellainen että
> standby tilassa sen tuuletin pyöri täysillä kovaäänisesti, kun normaasti
> idlenä se oli suht hiljainen.

Joo, mulla on ollut yksi samanlainen kone. Sammuttaessa
whiiiWHIIIIIIIIIIIIIIshutdown.

Sama toisinpäin käynnistäessä. Eli kun kontrollisofta ei ollut päällä
mutta virtaa oli saatavilla tuulettimet pyöri täysillä.

Timo Pietilä