kvm virtuaalikoneiden livemigraatio

Elias

Terve
Yritän tässä livemigraatiolla siirtää virtuaalimasiinoita hostilta
toiselle. Itselläni ei ole siis jaettua storagea vaan molemmilla
koneilla omat fyysiset levynsä. Komento mitä käytän on.
sudo virsh migrate --live testi
qemu+ssh://testik...@192.168.1.127/system --verbose --persistent
-copy-storage-all --undefinesource
Tuloksena saan
error: Storage volume not found: no storage pool with matching target
path '/home/sysadmin/virtualisointi/koneet/images/testi
Olen luonut storagepoolin kvm:ään. Virsh pool-list näyttää näin
sudo virsh pool-list
Name State Autostart

101 active yes

106 active yes

ansible active yes

isoimaget active yes

sysadmin active yes

testi active yes

virtualisointi active yes
Mikä tässä on ongelmana. Tuntuu siltä että kvm ei löydä oikeaa storage
poolia tai jotain. Onko täällä kokemusta kvm virtuaalikoneiden
livemigraatiosta, Ja miten te sen teitte. Levypoolissa meikäläisellä
perus ext4 tiedostojärjestelmänä, Ja levykuvat qcow2. Käsitykseni mukaan
jaettu storage kvm:n virtuaalikoneiden livemigraatiossa ei ole
pakollinen vaan koneet voi siirtää hostilta toiselle ilman sitä.
Käyttöjärjestelmänä kummassakin hostissa debian stretch
Elias

Elias <elias.s...@gmail.com> writes:

> [...]
> path '/home/sysadmin/virtualisointi/koneet/images/testi
> Olen luonut storagepoolin kvm:ään. Virsh pool-list näyttää näin

En ole ikinä itte tuota volumeitten migratointia kokeillut, mutta mitä
joskus dokumentaatiota luestelin, niin sanoisin, että sulle ei riitä
volumepooli, vaan pitää luoda myös se volume (Joka voi kyllä olla
tyhjä, kunhan on). Jonkun dokumentaation lopussa sanottiin, että joku
vasta ihan todella tuore versio libvirt:stä osaa luoda tuon volumen
migraatiossa itekin (Vai oliko se peräti vasta todolistan kärjessä, en
muista)

Enkä ole kyllä ikinä käyttänyt storagepooliakaan, vaan sanon
vituraalikonetta luodessa sen polun ihan ite :)

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Elias

Ari Saastamoinen kirjoitti 7.6.2018 klo 17:55:

> [...]
> muista)
>
> Enkä ole kyllä ikinä käyttänyt storagepooliakaan, vaan sanon
> vituraalikonetta luodessa sen polun ihan ite :)

Mitä meinaat siis volumen luonnilla. Virtuaalikoneen levykuvaa vai mitä.
Itse ensimmäisen kerran käytän puhdasta kvm:ää. Aijemmin käyttänyt
proxmoxia. Miten tuo volume luodaan. Muistatko virt-installin suoraa
komentoa. Onko siis libvirt:stä olemassa uudempi versio kuin se mikä
löytyy stretchin pakettivarastoista. Jos sen asentaminen auttaisi.

> [...]

> virt-installin suoraa komentoa. Onko siis libvirt:stä olemassa
> uudempi versio kuin se mikä löytyy stretchin pakettivarastoista. Jos

Toi nyt riippuu siitä, että millainen se sun levykuvas on.

Jos se on qcow2, niin se käsittääkseni tehdään esim qemu-img
-komennolla (Tosin ite olen käyttänyt LVM-volyymejä, niin en tuosta oo
ihan varma)

Jos se taas on raaka-imagetiedosto, niin esim. "dd if=/dev/zero
of=imagefile bs=1M count=1 seek=511" tekisi 512 megaisen tiedoston.
Toki koko riippuu siitä sun levykuvasi koosta (Tosin saattaa olla,
että toi systeemi osais suurentaa tota tiedostoa tarpeen mukaan, ja
saattaa riittää, kunhan vain on tiedostonimi olemassa, jolloin pelkkä
"touch imagefile" riittäis)

Jos taas on lvm-partitio, niin sitten lvcreate:lla.

Ja jos on jotain muuta, niin sitten siitä riippuen.

(Ja et sinä puhdasta kvm:ää käytä, jos kerran libvirt:iä käytät siinä
välissä - ja proxmoxikin käyttää libvirtiä :)

Elias

Ari Saastamoinen kirjoitti 8.6.2018 klo 9:00:

> [...]
>
> (Ja et sinä puhdasta kvm:ää käytä, jos kerran libvirt:iä käytät siinä
> välissä - ja proxmoxikin käyttää libvirtiä :)

Itse olen rakentanut koneet virtbuilderilla
http://manpages.ubuntu.com/manpages/bionic/man1/virt-builder.1.html
Joka luo automaattisesti virtuaalikoneen levykuvan qcow2 tai raw
formaattiin. Mielenkiintoista miksi migrate komento ei näitä levykuvia
löydä.
Miksiköhän virt-builder on ruvennut myös heittämään virhettä kun yritän
sillä ladata debian templaten
curl: (7) Couldn't connect to server

virt-builder: error: external command ''curl' -q --config

'/tmp/virt-builder.8ZZS84/guestfscurl5fd92f.conf'' exited with error 7

If reporting bugs, run virt-builder with debugging enabled and include
the
complete output:
Curl on asennettuna mutta puuttuisiko jotain muitakin paketteja
asennuksesta.

Elias

Virt-builder ongelma korjaantui lataa virtuaalikoneiden templatet ja
homma toimii. Ei enää heitä virhettä. Mutta kysymykseni on edelleen
voimassa. Miten saada migratoitua virtuaalikoneet ilman keskitettyä
storagea. Olisiko jotain dokumentaatiota heittää. Vai vaatiiko nyt tämä
uudemman libvirtin vai jotain. Levyjen imagetiedostot ovat siis olemassa
koska virtbuilder luo ne automaattisesti.

Elias <elias.s...@gmail.com> writes:

> vaatiiko nyt tämä uudemman libvirtin vai jotain. Levyjen
> imagetiedostot ovat siis olemassa koska virtbuilder luo ne
> automaattisesti.

Onko ne imaget myös uudemmalla palvelimella, ja onko tiedostojen polku
täsmälleen sama?

Elias

Ari Saastamoinen kirjoitti 8.6.2018 klo 15:13:

> Onko ne imaget myös uudemmalla palvelimella, ja onko tiedostojen polku
> täsmälleen sama?

Imaget eivät ole toisella palvelimella mihin niitä ollaan migratoimassa.
Pitääkö näin olla. Imaget siaitsevat tällähetkellä vain yhdellä
serverillä mistä niitä ollaan migratoimassa.

> [...]

> migratoimassa. Pitääkö näin olla. Imaget siaitsevat
> tällähetkellä vain yhdellä serverillä mistä niitä ollaan

Kuten sanoin, niin dukumentaatiota lukiessa mulle jäi sellainen
vaikutelma, että ne imaget pitää olla olemassa, mutta dataa niihin ei
tarvi käsin kopioida. (Paitsi, jos on joku oikein uus libvirt)

Elias

Ari Saastamoinen kirjoitti 8.6.2018 klo 22:18:

> Kuten sanoin, niin dukumentaatiota lukiessa mulle jäi sellainen
> vaikutelma, että ne imaget pitää olla olemassa, mutta dataa niihin ei
> tarvi käsin kopioida. (Paitsi, jos on joku oikein uus libvirt)

Itse mietin että mistä tuon uusimman libvirtin voi asentaa. Nyt siis
käytössä ihan perus kvm ja libvirt mikä debianin pakettivarastoista
löytyy. Onko kvm:llä sekä libvirtillä jotain omia repositoryja mistä saa
uusimmat softat.

Elias

Ongelma ratkaistu. Päädyin luomaan sitten jaetun nfs storagen verkon
eräälle debian koneelle johon virtuaalikoneiden imaget siirrettiin.
Migraatio lähti toimimaan tämän jälkeen. On se vaan hienoa heitellä
virtuaalikoneita hostilta toiselle.

Tapio Väättänen

Onhan se kyllä, mutta eikös tuossa ole nyt se ongelma, että kun se NFS
kosahtaa, niin homma oli siinä? Tietty jos kyseessä on vain harjoittelu,
niin sittenhän tuo on oivallinen ympäristö.

--
sip:t...@tav.iki.fi http://tav.iki.fi

"Ei me nyt tietenkään niin paljon saada kuin jotkut poikabändit."
-- Timo Kotipelto IS:ssa 11.9.2015

ELias

On 6/27/18 8:19 PM, Tapio Väättänen wrote:

> Onhan se kyllä, mutta eikös tuossa ole nyt se ongelma, että kun se NFS
> kosahtaa, niin homma oli siinä? Tietty jos kyseessä on vain harjoittelu,
> niin sittenhän tuo on oivallinen ympäristö.

Olet ihan oikeassa että jos nfs-kosahtaa niin homma oli siinä.
Labraympäristö vain kyseessä ihan puhtaasti harjoitteluun. Jos olisi
tuotantoympäristö olisin varmistanut tämän jollain tavalla
clusteroimalla nfs:n tai tekemällä jonkinlaisen failoverin.