ipv6 ja radvd

1 view

ELias

Terve
Itsellä debian reititin ja liittymänä dna joka tukee natiivia ipv6:aa.
Yritän tässä ottaa sitä käyttöön mutta joku nyt tökkii jossain
Palomuuri saa kauniisti ipv6-osoitteen operaattorilta mutta sisäverkon
koneet eivät. Radvd conf alla. Onko ensinkään tuo ipv6:n prefixi oikein
ja miten se oikein määritetään Lopputulos on kuitenkin se että
komennolla dhclient -6 -v eno1 koneet jäävät vain hakemaan ipv6
osoitetta saamatta koskaan vastausta. Mikäköhän tässä voisi olla vikana.
enp3s0 on siis sisäverkon interface.
interface. enp3s0
{
AdvSendAdvert on;
prefix 2001:14ba:2600:111::/128
{
AdvOnLink on;
AdvAutonomous on;
AdvRouterAddr on;
};
};

Pertti Kosunen

Type: dhcpv6-pd
Prefix Delegated: 2001:xxxx:yyyy:zz00::/56
Address: 2001:xxxx:yy00::aaaa:bbbb:cccc:dddd/128

OpenWRT saa minulla DNA:lta osoitteita /56 prefixillä joista se
määrittää itselleen yhden osoitteen (/128 prefix). + tietenkin
paikallisen fe80::* osoitteen MAC osoitteen mukaan.

Mikko Tuumanen

["Followup-To:" (vastine) asetettu ryhmään sfnet.atk.]
> [...]
> komennolla dhclient -6 -v eno1 koneet jäävät vain hakemaan ipv6
> osoitetta saamatta koskaan vastausta. Mikäköhän tässä voisi olla vikana.

Radvd on SLAAC-palvelin eikä dhcp6-palvelin. Siksi dhclient ei saa
vastausta.

> prefix 2001:14ba:2600:111::/128

Netmaskin (tuossa 128) pitää olla 64, jotta SLAAC toimii.