Re: Avast antivirus asentaa ohjelmia ilman lupaa

Intellectually Superior

JiiHoo wrote:
> Mullahan on surffikoneena Ubuntu 18.04. Edellinen 16.04 kaatuili
> silloin tällöin, mutta syynä oli mitä ilmeisemmin, että mulla oli
> liian uutta rautaa sille.
> Jos ohjelmistoksi kelpaa ne, mitkä löytyy suoraan jakelun
> ohjelmakirjastosta ja viitsii parit asennusongelmat ratkoa netin
> foorumeilla, niin kyllä sillä hyvin tulee toimeen. Asennusongelmana
> mulla oli Adobe flashin saaminen selaimeen. Linuxissa noiden

Mitähän sinä taas selität? Ainakin Mintissä se tulee ihan automaagisesti, ja
Mint on käsittääkseni nimenomaan Ubuntu-pohjainen.

> asentaminen on kertaluokkaa vaikeempaa kuin Windowsissa. Windowssissa
> vain googlaat vaikka adobe flash for firefox ja klikkaat että asenna.

Mintissä ihan automaattisesti tulevat adobe-flashplugin päivitykset saivat
erään koneeni jumiin, piti opetella antamaan ihan tekstimuodossa joku
mystinen sudo apt-get abobe unistall tai jotain sinnepäin, oli paperilapulla
pitkään tässä pöydällä, kun sitä tarvittiin useammin kuin kerran, lappu
näyttää nyt kadonneen kun vaihdoin ongelmakoneen sellaiseen jossa tuo
päivitys toimii.

> Linuxissa googlaat vaikka how to installa adobe flash to ubuntu 18.04
> and firefox ja yrität seurata ohjeita, missä sun pitää
> komentokehotteeseen kirjoittaa hjaltiakieltä, minkä avulla tapahtuu
> taikuuksia.

Linux Mintissä ei tarvita mitään googlauksia, sehän tyrkyttää sitä ihan
automaagisesti, ja päivityksiä tulee sitten jatkuvalla syötöllä, ja jotkut
koneet sitten tykkää niistä ja jotkut ei. Jälkimmäisissä riittää, että
tarkistaa tyrkytetyn listan päivityksistä eikä asenna sitä adobe flashia.

> Tosin Chome-selaimessa on sisäänrakennettu flash, joten sillä sen voi
> kiertää. Jos tietää vain asiasta ja senkin asentaminen muistaakseni
> oli hieman erilainen kuin windowsissa. En ole kyllä ihan varma, että
> mahtoiko onnistua ihan klikkaamalla. Yleensä täytyy niiden ohjelmien
> asennuksessa, mitkä eivät kuulu pakettiin, tehdä komentokehotekäskyjä.

Sekin on aika helppoa, koska minäkin osaan, vaikka ihan aloittelija olen
Linuxin suhteen. Tälläkin pöydällä on tämän windows-koneen vieressä Linux
Mintillä varustettu kone, johon olen asentanut useita juttuja, joita ei saa
sen Mintin oman asennussysteemin kautta.
(lisäsin linux-ryhmän, kun ilmaisen linuxin käyttäminen ei taida olla
kuluttaja-asiaa...?)

--
--TJT--
Jos totuus loukkaa, on parempi että loukkaus tulee ilmi kuin että totuus

JiiHoo

on 27.8.2018, Intellectually Superior supposed :

> Mitähän sinä taas selität? Ainakin Mintissä se tulee ihan automaagisesti, ja
> Mint on käsittääkseni nimenomaan Ubuntu-pohjainen.

Minä selitän, että minulla ei ole mitään vitun minttiä, vaan Ubuntu
18.04.
Siinä homma on just kuten kerroin ja ellet usko, niin asenna ja
kokeile.

--
Jiihoo, katsellessaan Emma Karia jossain ajankohtaisohjelmassa:
"Jumalauta, toi ämmä on seinähullu"

Ari Saastamoinen

JiiHoo <ei....@eika.tule> writes:

> Minä selitän, että minulla ei ole mitään vitun minttiä, vaan Ubuntu
> 18.04.
> Siinä homma on just kuten kerroin ja ellet usko, niin asenna ja
> kokeile.

Ja taitaa toi flashi olla poistumassa pikapuoliin kaikista muistakin
moderneista distroista, kun Adobe on jo ajat sitten suosittanut, että
flashista pitäisi pyrkiä pikkuhiljaa eroon, ja 2020 Adobe lakkaa
ylläpitämästä sitä kokonaan.

No enpä onneksi tähän hätään muista enää kuin ainoastaan YLE-areenan
vanhemmat arkistot, jotka ei toimis ilman Flashia.

--
Arzka oh3mqu+...@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa

Pertti Kosunen

On 8/27/2018 6:50 PM, Ari Saastamoinen wrote:
> No enpä onneksi tähän hätään muista enää kuin ainoastaan YLE-areenan
> vanhemmat arkistot, jotka ei toimis ilman Flashia.

Noihinkaan ei tarvitse Flashia, kun on yle-dl.

JiiHoo

Ari Saastamoinen presented the following explanation :

> [...]
>
> No enpä onneksi tähän hätään muista enää kuin ainoastaan YLE-areenan
> vanhemmat arkistot, jotka ei toimis ilman Flashia.

Mulla on pari urheilustreemipalvelua, jotka tuota vaativat.

Mikäköhän siinä on, että noiden striimauspalvelujen tekijät tuntuvat
aina jäävän niin paljon kehityksestä jälkeen, että niiden virityksille
loppuu tuki?

Viimeisenä tämä Telia, joka yrittää jotain Silverlightia, vaikka se
taisi kuolla jo viisi vuotta sitten.

--
Sitä luulisi, että feministit olisivat myös huolissaan raiskausten
kasvusta.

Aryan Warrior

JiiHoo wrote:
> on 27.8.2018, Intellectually Superior supposed :
>
> Minä selitän, että minulla ei ole mitään vitun minttiä, vaan Ubuntu
> 18.04.

Ihan samasta ubuntu.canonical.com tjsp osoitteesta ne kumpikin itsensä
päivittävät, ja muutenkin teknisesti lähes sama käyttis, AFAIK. Mintissä on
vaan PALJON paremmat graffat, varsinkin jos cinnamon-versio.

> Siinä homma on just kuten kerroin ja ellet usko, niin asenna ja
> kokeile.

Asenna itse Linux Mint Cinnamon, niin alat itsekin ihmetellä miksi olet
törsännyt aikaasi johonkin onnettomaan Ubuntuun vaikka paljon parempaakin on
ollut koko ajan saatavilla.

--
--TJT--
The truth is now called hate, but I'll defend it anyway.

JiiHoo

Aryan Warrior used his keyboard to write :

> Asenna itse Linux Mint Cinnamon, niin alat itsekin ihmetellä miksi olet
> törsännyt aikaasi johonkin onnettomaan Ubuntuun vaikka paljon parempaakin on
> ollut koko ajan saatavilla.

Kun se nyt toimii eikä sille ole enää tarvinnut tehdä yhtään mitään,
niin saa kelvata.

--
Kansalainen Heikki Heinonen:
" Ennen vanhaan heiteltiin tomaatteja ja kananmunia, mutta kenellä