Kovalevyt 5400 ja 7200 RPM ?

Eetu

Koneessa on teranen Toshiban kovalevy (5400 RPM). Voisko
tähän laittaa 7200 RPM kovalevyn ? Onko kiinni levynohjai-
mesta ? Toimiiko tässä ? Ihan teoreettinen
kysymys. Hankin mielummin SSDn...

--Eetu

Eetu

PS. Kone on Toshiba Satellite P50-B-103 ja levy on SATA-II

Viljo Mustonen

2.5" 7200 RPM kovalevyjä esimerkiksi Qoogle haulla 2.5 kovalevy 7200 rpm.
Lähes 100% varmuudella niiden liitännät ovat yhteensopivia. Voivat olla
hieman vahvempia kuin 5400 RPM levyt.
Niiden etuna olisi noin 30% parempi tiedonsiirto ja hakunopeus. Haittana
Huomattavasti suurempi tehonkulutus ja läppärin lämpeneminen. Lisäksi
voi ongelmaksi tulla virran syöttö kovalevylle.
En suosittele tätä Vaihtoehtoa.

Verrokkina normaali levy SAMSUNG HD103SJ 1 TB 3.5", jota ei
valitettavasti enää valmisteta, melko melko nopea ja hyvä luotettavuus.

Hdparm antaa 3 GB sata väylässä lukunopeudeksi 147 MB/sec
Ilmoitettu hakuaika 9 ms

Minulla on Samsung SSD 840 PRO 128 GB, joka vaikuttaa luotettavalta.
Hdparm antaa 3 GB sata väylässä lukunopeudeksi 267 MB/sec.
Vielä tärkeämpi pienillä tiedostoilla on hakuaika. Levylle ilmoitetaan
"4KB Random Read (QD1) 10,000 IOPS" yhdellä data virralla, joka vastaa
noin 0.1 ms hakuaikaa. Siis noin 100 kertaa parempi kuin 7200 RPM
nopeahkolla normaali levyllä. Myös tehon kulutus on vain noin kymmenesosa
7200 RPM levyyn verrattuna, mikä on merkittävä etu läppärissä. Säästää
noin 4 W.

SSD levyn kokoa on syytä harkita. Minulla 128 GB levylle mahtuu hyvin
varsinaisessa käytössä olevan distron lisäksi kolme testi asennusta.
Onneksi en juurikaan tarvitse Windowsia enkä ole niistä kiinnostunut.
Harvemmin käytettävä data normaali levylle ja backupit ulkoisille
levyille.

--
Viljo

Eetu

15.3.2015, 20.01, Viljo Mustonen kirjoitti:

> [...]
> Huomattavasti suurempi tehonkulutus ja läppärin lämpeneminen. Lisäksi
> voi ongelmaksi tulla virran syöttö kovalevylle.

Kuulema pitää myös kovemman äänen. Nykyistä levyä en edes kuule.

> [...]
> Onneksi en juurikaan tarvitse Windowsia enkä ole niistä kiinnostunut.
> Harvemmin käytettävä data normaali levylle ja backupit ulkoisille

Seuraavaksi ajattelin hankkia koneeseen SSD-levyn. Olen ajatellut
vähintään 256 GB SSDtä. Koska läppäriin mene kuin yksi kova-
levy/SSD. Win 8.1, Win 10 TP ja joku Linux. Tarkotus korvata Win 8.1
Win 10llä kun tulee valmis versio...

--Eetu

Hantte

Mulla on tässä Lenovossa teranen, 5400 rpm SSHD 8 gigan
flash-muistibufferilla. Kirjoittaminen on yhtä nopeaa kuin SSD-levyllä
normaalikäytössä ja lukeminenkin paljon nopeampaa kuin edellisen HP
EliteBookin 7200 rpm-levyltä.
Ei hassumpi vaihtoehto, jos tarvitsee isoa levyä ja lukunopeus ei ole
numero yksi.

--
Hantte

So many fantastic colours, I feel in a wonderland
Many fantastic colours, makes me feel so good

Hantte

Hantte wrote on 03/19/2015 11:39 PM:

> [...]
> EliteBookin 7200 rpm-levyltä.
> Ei hassumpi vaihtoehto, jos tarvitsee isoa levyä ja lukunopeus ei ole

RM-Muisti (real man memory) vippasi levyn tyypin kohdalla. Tässä tarkka
speksi:
http://www.storagereview.com/seagate_sshd_thin_review_gen3_500gb_st500lm000

Ei pärjää SSD-levyille nopeudessa, mutta €/GB on paljon edullisempi,
varsinkin jos ei ole sikakiire kirjoittaa.

Samppa

19.3.2015, 23.39, Hantte kirjoitti:

> [...]
> EliteBookin 7200 rpm-levyltä.
> Ei hassumpi vaihtoehto, jos tarvitsee isoa levyä ja lukunopeus ei ole

Mä olen myös tuohon SSHD levyyyppiin tyytyväinen, suosittelen.

Itse vaihdoin iMacin HD:n SSHD-levyyn, ja ihan kloonaamalla, eli vanha
levy ulos, uusi sisään, vanha telakkaan ja siitä kloonaten CCC:llä
uudelle levylle. "Puhdas pöytä" asennus on turha.

Tuo on jotenkin "fiksumpi" levytyyppi, se oppii käynnistysten yhteydessä
käytetyimmät bitit ja sijoittelee niitä SS-osiolle.

Mulla ainakin vaka vanha iMac rullaa Yosemitea yllättävän ripeästi.
Tässä tosin vaikuttajana varmasti oli myös, että vanha HD oli tupaten
täynnä, ja tämä uusi SSHD kolisee nyt väljyyttään, joka perinteiseti
myös antaa koneelle lisävauhtia.

Mun askartelupöydällä on talon viimeinen pc, ja se on puhtaasti
numeroilla arvioiden suunnilleen saman tehoinen kuin tämä iMac.

Erona on, että tässä koneessa on SSHD ja 64bit Win 7 koneessa on SSD.
Käytännön asioita verratessa tuo SSD ei ole juurikaan ripeämpi.

Tuota 3,5" SSHD:ta on tarjolla 1 - 4 tetran purkkeina.

http://www.verkkokauppa.com/fi/search?q=seagate+sshd

--

t:S

samppa (at) samppa (piste) org

Eetu

24.3.2015, 23.25, Samppa kirjoitti:

> Mä olen myös tuohon SSHD levyyyppiin tyytyväinen, suosittelen.

Taidan pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja ostan SSDn.
Vähintään 256 GBsen. Oishan toi SSHD halvempi.

> [...]
> Käytännön asioita verratessa tuo SSD ei ole juurikaan ripeämpi.
>
> Tuota 3,5" SSHD:ta on tarjolla 1 - 4 tetran purkkeina.

2,5" sopii tähän läppäriin (Toshiba). Toi 8 GB SSD vaikuttaa liian
pieneltä. Siihen tulee 2 käyttistä (Win 10 ja joku Linux). Tai pelkäs-
tään yksi (Linux) mikäli laitevalmistajat päättävät estää/haitata Li-
nuxin asennusta Secure Bootlla. Ei noita ole isomalla SSDllä ja kuinka
paljon maksaa ?

--Eetu

Eetu

Googlettamalla löytyi jo vastaus. Miten noitten kanssa on akun
käyttö ? SSDllä pitäisi toiminta aika pidentyä ?

--Eetu

Asko Ikävalko

On 28.3.2015 17:06, Eetu wrote:
> Googlettamalla löytyi jo vastaus. Miten noitten kanssa on akun
> käyttö ? SSDllä pitäisi toiminta aika pidentyä ?

Kyllä SSD vie reilusti vähemmän virtaa, kuin perinteinen pyörivä levy.
Mutta tuollainen hybridilevy sisältää sekä SSD:n että pyörivän levyn,
joten vie varmaan virtaakin kahden kovalevyn verran.

Toisaalta, läppärin suurin virtasyöppö on kuitenkin näyttö, joten
kovalevyvalinnalla tuskin pystyt varttituntiakaan lisäämään/vähentämään
akun kestoa.

-Asko

Eetu

29.3.2015, 16.51, Asko Ikävalko kirjoitti:

> Kyllä SSD vie reilusti vähemmän virtaa, kuin perinteinen pyörivä levy.
> Mutta tuollainen hybridilevy sisältää sekä SSD:n että pyörivän levyn,
> joten vie varmaan virtaakin kahden kovalevyn verran.

Elikä päädyn ostamaan vähintään 256 GB SSDn. Tilaa on vähemmän mutta
eiköhän riitä mulle. En taida "kloonata" kovalevyäni SSDlle vaan asen-
nan suoraan Win 10 TPn. Ja sitten jonkun Linuxin. Katotaan mitä lai-
tevalmistajat tekevät Secure Bootin suhteen ? Näkee tuleeko pelkkä
Linux ?

> Toisaalta, läppärin suurin virtasyöppö on kuitenkin näyttö, joten
> kovalevyvalinnalla tuskin pystyt varttituntiakaan lisäämään/vähentämään
> akun kestoa.

Hyvä tietää. Näkee sitten paljonko toiminta aika pitenee...

--Eetu

Eetu

> [...]

> Toisaalta, läppärin suurin virtasyöppö on kuitenkin näyttö, joten
> kovalevyvalinnalla tuskin pystyt varttituntiakaan lisäämään/vähentämään

Olen tuolta netistä katellut semmosta kun 1 TB (8 GB SSD) Seagatea.
SSHD.Se vie 2 W. Onko kirjotus tilassa ? Se ei maksaisi kun satasen.
Siinä olisi 64 MB "cache"iä tässä nykyisessä on vaan 8 MB. Elikä tos-
sa toi 8 GB SSD toimii välimuistina ? Siihen ei voi suoraan asentaa ?
Ei niitä ole saatavana vielä isompana (2,5") seka HDD että SSD ?
Elikä toimii huomattavasti nopeammin kuin nykyinen kovalevy ?
Harkitten vielä mitä hankin. Onko kokemuksia kyseisestä levystä ?

--Eetu

PS. Hyvää pääsiäistä

Asko Ikävalko

On 3.4.2015 21:06, Eetu wrote:
> Elikä tos-
> sa toi 8 GB SSD toimii välimuistina ? Siihen ei voi suoraan asentaa ?

Niin. Kovalevy päättää täysin itsenäisesti, että mitä se säilyttää
siellä SSD:llä ja mitä säilytetään pyörivällä levyllä. Luultavasti se
oppii aika pian, että C:\windows\ on niin suosittu hakemisto, että sen
lähes kaikki tiedostot pidetään SSD:llä. Mutta siis sinulle käyttäjänä
tuo ei näy mitenkään. Eikä taida edes käyttöjärjestelmäsikään tietää,
mitä se kovalevy puuhailee.

SSD levyistähän sanotaan, että niitä ei pitäisi ikinä defragmentoida kun
siitä ei ole mitään hyötyä, vaan peräti enemmänkin haittaa. En tiedä
miten mahtaa olla tuollaisen hybridin kanssa, mutta ehkä minä en
sitäkään lähtisi defragmentoimaan.

> Elikä toimii huomattavasti nopeammin kuin nykyinen kovalevy ?

Kuten joku täällä jo kertoikin, niin luultavasti tuollaiselle
hybridilevylle saa kirjoitettua muutaman gigan kokoisen tiedoston
erinomaisella kirjoitusnopeudella. Kun taas satunnaisesti käytetyn
tiedoston lukeminen on hitaampaa, jos/kun se sattuu sijaitsemaan siellä
hitaammalla levypinnalla.

Paljon riippuu käyttötarpeistasi, että millaisen nopeuseron tulet
huomaamaan. Minulla alkaa olla kohta kymmenvuotias pöytäkone, johon
päivitin 90 Gt SSD-levyn jo viitisen vuotta sitten. Muistaakseni Windows
7 boottausaika nopeutui 45 sekunnista 25 sekuntiin. Myös News-clientin
ja Firefoxin aukeaminen nopeutui huomattavasti, joten olen erittäin
tyytyväinen tuohon päivitykseen. Nyt en kyllä muista, tuliko samalla
kertaa kasvatettua RAM-muistikin 4 -> 8 Gt, vai olikohan minulla jo
tuossa vaiheessa tämä 8 Gt asennettuna. Digikuvat, yms. raskaampi data
mulla on edullisella 500 Gt kovalevyllä, joka riittää siihen
tarkoitukseen ihan hyvin. Monesti vaan saa digikuvakansion avautumista
hetken odotella, kun virransäästöasetus sammuttaa tarpeettomana pyörivän
kovalevyn aina 40 minuutin jälkeen.

-Asko

Eetu

Tuolta netistö löytyi semmonen 1 Tera ja 120 SSD. Kaksoisasema jossa
on erillinen HD ja SSD. http://www.jimms/tuote/WD1001X06XDTL. Se on
9,5 mmnen en tiedä mahtuisiko edes tähän läppäriin. Hinta on sen ver-
ran kova (275 E) etten taida ostaa. Jotain tollasta kaipaisin vähän
kohtuullisemalla hinnalla. En ole löytänyt muita netistä kuin tuon...

--Eetu

Eetu

> [...]
> ran kova (275 E) etten taida ostaa. Jotain tollasta kaipaisin vähän
> kohtuullisemalla hinnalla. En ole löytänyt muita netistä kuin tuon...

Noin tuli kojattua linkki. Jäi pois .fi.

--Eetu

Eetu

4.4.2015, 12.22, Asko Ikävalko kirjoitti:
Tuolta netistä löytyi WDn levy jossa on 1 Teran HD ja 120 SSD. Tupla-
levy. Erillinen HD ja SSD. http:://www.jimms.fi/tuote/WD1001X06XDTL.
HD on 7200 RPM. Ja on 9.5 MMn levy. En tiedä mahtuuko tähän läppäriin.
Hinta on sen verran kova (275 E) etten taida ostaa. Jotain tollaista
kaipaisin kohtuullisemma hinnalla. Ei ole ainakaan vielä tullut vas-
taan netissä...

--Eetu

Eetu

Korjasin vielä ton linkin...

--Eetu

P.V.

"Asko Ikävalko" kirjoitti viestissä:mfoaf3$u0g$1...@dont-email.me...

> [...]
> siitä ei ole mitään hyötyä, vaan peräti enemmänkin haittaa. En tiedä miten
> mahtaa olla tuollaisen hybridin kanssa, mutta ehkä minä en sitäkään

Epäilen vähän, että mitenköhän paljon levy tietää sille tallennetun
tiedostojärjestelmän hakemistorakenteista. Oma veikkaukseni on, että levy
tietäisi käyttöasteesta vain sektorien tasolla. Eli jos käyttöjärjestelmä
jatkuvasti lukee jonkin isokokoisen tiedoston tiettyä kohtaa, tiedoston
kyseisen kohdan sisältävät sektorit pääsevät pian SSD:lle.

Jos levy toimii näin, eheytys kasvattaisi käyttölaskureita käsittelemiensä
sektorien kohdilta, mutta suurempi vaikutus olisi sillä, kun tiedostojen
kohdat siirtyvät levyn eri kohtiin, joiden käyttö on ollut erilaista.
Eheytyksen jälkeen tilanne tietysti alkaisi taas pikku hiljaa korjautua,
mutta jonkin aikaa eheytyksen jälkeen SSD:n käyttö olisi tehotonta.

Asia kuitenkin olisi toinen, jos käytössä on levykohtainen ajuri, joka
tuntee levyn ja osaa ohjata sitä yksityiskohtaisemmin, ja joka tuntee myös
käyttöjärjestelmän ja tiedostojärjestelmän.

P.V.

tumppiw

5.4.2015, 13:05, Eetu kirjoitti:
> [...]

SNIPPED

> Noin tuli kojattua linkki. Jäi pois .fi.
>

> --Eetu

Tarvitnnee ajurin jotta tuo isompi osa olisi käytössä

Kävy lukemassa asennusohjetta tuolle asemalle.

http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/FIN/2779-800000.pdf

Yhteensopivuus
Kaksoisasema on yhteensopva suraavien käyttöjärjestelien kanssa:
„ Windows® 8.1
„ Windows 8
„ Windows 7
„ Windows Vista
„ Windows XP (vain 32-bittinen versio)

Eli ei ole tukea tarvitsemallesi Linuxille...

Thomas Wendell
Helsinki, Finland
Translation to/from FI/SWE not always accurate

Eetu

5.4.2015, 14.03, tumppiw kirjoitti:

> Tarvitnnee ajurin jotta tuo isompi osa olisi käytössä
>
> Kävy lukemassa asennusohjetta tuolle asemalle.
>
> http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/FIN/2779-800000.pdf

Kävin pikaisesti lukemassa. Elikä se ei näe aluksi kun ton 120 GBn
SSDn. Sitten pitää asennusohjelmalla että tunnistaa 1 T HDDn ja että
saa osioitua HDDn. Ilmeisesti asentaa ton ajurin.

> [...]
> „ Windows Vista
> „ Windows XP (vain 32-bittinen versio)
>
> Eli ei ole tukea tarvitsemallesi Linuxille...

Eikö Linux näe kumminkaan vaan ton 120 GB SSDn ? No tuskimpa kummin-
kaan ostan ton levyn. Eikö Linuxlle ole tehty ajuria tolle ?
Harmi...

--Eetu

Asko Ikävalko

On 5.4.2015 13:01, Eetu wrote:
> Jotain tollasta kaipaisin vähän
> kohtuullisemalla hinnalla.

On tää (pöytäkone) tornikotelo vaan kätevä, kun levyjä yms. kilkettä saa
edullisesti lisää ja kotelossa on standardipaikat niille. :-)
Jäähdytyskin on sitä helpompi hallita, mitä enemmän ilmatilaa prossun ja
näytönohjaimen ympärillä on.

-Asko

Eetu

4/5/2015, 6:54 PM, Asko Ikävalko kirjoitti:

> [...]
> edullisesti lisää ja kotelossa on standardipaikat niille. :-)
> Jäähdytyskin on sitä helpompi hallita, mitä enemmän ilmatilaa prossun ja

Heh heh hah :-) Seuraavan koneen aion itse koota. Siirryn takaisin
pöytäkoneeseen. Saa nähdä millaista laitteistoa silloin on tarjolla ?
Aion pärjätä läppärillä muutaman vuoden. Jospa olisi läppäri että
pöytäkone rinnakkain...

--Eetu

Asko Ikävalko

On 5.4.2015 20:42, Eetu wrote:
> Heh heh hah :-) Seuraavan koneen aion itse koota. Siirryn takaisin
> pöytäkoneeseen.

Rahallisesti koneen kasaaminen ei enää nykyisin kannata, mutta kyllä
minäkin kasasin koneeni itse, jotta sain valita mahdollisimman hiljaiset
komponentit ja jotta sain standardimallisen ATX-kotelon, johon on helppo
lisäillä muunmuassa juuri niitä kovalevyjä. Valmiskoneiden kotelot on
niin pieniä ja täyteen pakattuja, ettei niissä juurikaan ole laajennusvaraa.

> Aion pärjätä läppärillä muutaman vuoden. Jospa olisi läppäri että
> pöytäkone rinnakkain...

Töissä mullakin on läppäri, mutta siviilikäytössä minulla ei ole
sellaiselle mitään tarvetta. Kevyt ja nopea web-surffaus hoituu
näppärästi sohvalla 7" Android tabletilla. Pidemmät sessiot ja tekstin
kirjoittelu nyysseihin sujuu mukavimmin oikealla näppäimistöllä,
näytöllä ja työtuolilla.

Läppäri on minusta huono kompromissi tabletin ja pöytäkoneen väliltä,
mutta kuitenkin ainoa käyttökelpoinen työkalu neuvotteluhuoneisiin
roudattavaksi, joten siksi minulla töissä onkin läppäri (ja telakka).

Tai jos on pieni kämppä ja haluaa välillä piilottaa tietokoneen
kaappiin, niin sellaiseenkin käyttöön läppäri on ihan hyvä valinta.
Mutta jos vähänkin on pöytätilaa vapaana, niin kyllä minä siihen
pöytäkonetta olen suositellut kaikille tuttavilleni. Onhan pöytäkoneet
paljon halvempiakin kuin läppärit.

-Asko

Mikko Saukkoriipi

On 06/04/15 12:12, Asko Ikävalko wrote:

> Läppäri on minusta huono kompromissi tabletin ja pöytäkoneen väliltä,
> mutta kuitenkin ainoa käyttökelpoinen työkalu neuvotteluhuoneisiin
> roudattavaksi, joten siksi minulla töissä onkin läppäri (ja telakka).

Kokouksiin mä olen kantanut mukana tablettia ja erillistä
bluetooth-näppäimistöä. Tabletti pöydän päällä näppiskotelon tukemana,
näppäimistö sylissä. Parempi ergonomia kuin kannettavalla.

Puutteena esimerkiksi se että tuolla mun näppiksellä ei pysty vaihtamaan
ohjelmien välissä ja yhdessä tablettimallissa en ole saanut ääkkösiä
toimimaan.

Eetu

6.4.2015, 12.12, Asko Ikävalko kirjoitti:

> [...]
> lisäillä muunmuassa juuri niitä kovalevyjä. Valmiskoneiden kotelot on
> niin pieniä ja täyteen pakattuja, ettei niissä juurikaan ole

Ei sillä väliä vaikka ei säästä. Lähinnä se että saa ainakin jonkin
verran mitä rautaa asentelee uuteen koneeseen. Ja se että on hyvä
laajennettavuus. Kuinka paljon emolevy säätelee mitä muuta rautaa
saa laitettua ?

> [...]
> Mutta jos vähänkin on pöytätilaa vapaana, niin kyllä minä siihen
> pöytäkonetta olen suositellut kaikille tuttavilleni. Onhan pöytäkoneet

Ajattelin tota läppäria samaan aikaan kun on pois kotoa niin saisi
käytettyä konetta...

--Eetu

Asko Ikävalko

On 7.4.2015 12:27, Eetu wrote:
> Kuinka paljon emolevy säätelee mitä muuta rautaa
> saa laitettua ?

Halvimissa emolevyissä on 2 - 4 paikkaa RAM-muistikammoille, 2
SATA-liitäntää ja 2 - 4 USB-liitintä.

Paremmissa emoissa on 8 RAM-paikkaa, 4 SATA-liitintä ja 6 - 8 USB-liitintä.

Myös virtalähde on hyvä olla reilun tehoinen, että se jaksaa syöttää
niitä useita kovalevyjä yms. lisälaitteita.

-Asko

Eetu

7.4.2015, 21.09, Asko Ikävalko kirjoitti:

> [...]
>
> Myös virtalähde on hyvä olla reilun tehoinen, että se jaksaa syöttää
> niitä useita kovalevyjä yms. lisälaitteita.

Katoin jo netistä nykyisiä emolevyjä. Seka webistä asennusohjeita ja
Youtubesta muutaman videon. Olen muuten ensikertalainen. Saa nähdä
milloin pääsee kokoamaan koneen ?

--Eetu

Eetu

> [...]

> Myös virtalähde on hyvä olla reilun tehoinen, että se jaksaa syöttää
> niitä useita kovalevyjä yms. lisälaitteita.

Riitääkö 500 W noin yleensä ? Tietysti riippuu mitä kaikkea änkee ko-
neeseen. Ajattelin Intelin prosessoria. Riittävän tehokas näytönoh-
jain (en yleensä pelaa koneella). Saa nähdä kuinka nopeita prosesso-
reita on muutaman vuoden päästä ? Sekä kuinka nopeita erilaisia väy-
liä löytyy tulevista emolevyistä ? Kyllä tällä läppärilla pärjää muu-
taman vuoden vielä...

--Eetu

Asko Ikävalko

On 8.4.2015 17:06, Eetu wrote:
> Riitääkö 500 W noin yleensä ? Tietysti riippuu mitä kaikkea änkee ko-
> neeseen. Ajattelin Intelin prosessoria. Riittävän tehokas näytönoh-
> jain (en yleensä pelaa koneella).

Virtalähteiden tehot ovat kasvaneet niin uskomatonta tahtia, etten ole
pysynyt perässä. Taitaa ainakin pelikoneissa olla nykyään jopa 850 W
powereita. Äkkiseltään sanoisin 500 W riittävän peruskoneeseen, mutta
kyllä sitäkin vähän kannattaa Googletella valintoja tehdessään.

Minäkään en pelaa mitään 3D-pelejä, joten näytönohjaimen teholla ei ole
minulle merkitystä. Ensisijaisena valintakriteerinä oli näytönohjaimen
äänettömyys, joten valitsin sellaisen jossa ei ole mitään tuuletinta. En
tiedä mahtaako tämmöiset passiivijäähdytteiset jaksaa pyörittää
tulevaisuudessakin FullHD tai 4K videoita, mutta ei ainakaan tähän
mennessä ole ollut mitään ongelmia Yle Areenan tai Youtuben kanssa.

-Asko

tumppiw

Täällä voi laskea summittaisen virtalähteen koon
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Juhani Varemo

tumppiw wrote:

> Täällä voi laskea summittaisen virtalähteen koon
> http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Näytönohjain taitaa olla se suurin kysymys ja vaihtelun tekijä.

Muuten vaikuttaa että aika vähällä koneet pyörivät.
Laskin tuolla huvikseni yhden olemassa olevan palvelimen tehontarpeen.
2 x Xeon Harpertown, 32 GB FB RAM, 6 x SATA HD, 6 tehokasta tuuletinta, 90%
kuorma jne.
Laskuri antaa reilut 360 W, koneessa on oikeasti 2 x 450 W (kahdennettu,
siis yksikin riittää).

Tilanne muuttuu jos valitaan sinne joku nVidian Tesla..

Yksi juttu on myös se ovatko ne virtalähteen watit todellisia vaiko
mainoswatteja. Ja tykkääkö virtalähde että sitä kuormitetaan jatkuvasti
lähes täydellä kuormalla. Terve ylimitoitus saattaa olla hyve, varsinkin jos
se virtalähde ei ole suunniteltu oikeasti jatkuvaan kovaan käyttöön
kesähelteellä...

<juhani>