Mielenkiintoinen ongelma linuxissa lisätessä verkkokortteja

Elias

Terve
Lisäilimpä tuossa palvelimeen joka pyörittää proxmoxia muutaman
verkkokortin lisää. Ennen siis käyttänyt emolevyn integroitua
ensisiaisena verkkokorttina ja tottakai oletin että se pysyisi
oletuksena kun serveri käynnistetään uudelleen. Käynnistin palvelimen ja
ihmettelin miksi masiinaan ei saa ssh yhteyttä. Päätimpä heittää
kaapelin toiseen verkkokorttiin ja ssh kirjautumiskehote tuli näytölle
ja homma toimi. Menimpä katsomaan seuraavaksi /etc/network/interfaces
tiedostosta mitä nyt on oikein sekoiltu. Tuo integroitu verkkokortti oli
siis järjestelmässä aikaisemmin nimellä enp3s. Nyt ensisiaiseksi
verkkokortiksi täsmälleen samalla nimellä oli vaihtunut tuo intelin
verkkokortti. Ip link show komennon jälkeen sain selville että
integroidun nimi jonka kautta hallintayhteys pitäisi muodostaa oli
vaihtunut enp4s:ksi. Miten tuo ylipäätään voi olla mahdollista. Että
verkkokortit vaihtuvat itsekseen. Sekä niiden nimet muuttuvat.
Järjestelmänä proxmox5.0 joka perustuu debian stretchiin. Itsellä tunne
että saattaisi systemd jotain sekoilla. Tarkoituksena hyödyntää
lisättyjä verkkokortteja lacp:llä leikkimiseen. Sekä rakentaessa lisää
verkkoja joihin voin pistää eri virtuaalikoneita. Masiinan
hallintayhteys kulkee nyt konfiguraatiomuutosten jälkeen integroidun
verkkokortin kautta.

Mikko Saukkoriipi

Tämä artikkeli selittää mikä näissä nimissä on kyseessä.

Predictable Network Interface Names
https://www.freedesktop.org/wiki/Software/systemd/PredictableNetworkInterfaceNames/

Mikko Saukkoriipi <et...@isojano.net> writes:

> Tämä artikkeli selittää mikä näissä nimissä on kyseessä.
>
> Predictable Network Interface Names
> https://www.freedesktop.org/wiki/Software/systemd/PredictableNetworkInterfaceNames/

Paitsi, että tuon artikkelin perusteella, laitenimen nimenomaan EI
olisi pitänyt muuttua, joten sinänsä tuo artikkeli vastaa kysyjän
ongelmaan huonosti.

Itse olen käyttänyt sitä, että udev:n ruleihin olen aina kertonut,
että minkä llaitteen haluan millekin nimelle, mutta saattaa olla, että
tuota käytäntöä pitää muuttaa nyt systemd on alkanut assimiloimaan
muuta maailmaa rikkoen toimivat järjestelmät. (En edelleenkään
ymmärrä, että mitä hienoa on binaariformaatissa olevissa logeissa,
miksi login pitäisi muka olla systeemin käynnistyspalikan hommia,
miksi ntpd on pitänyt tehdä itse uudestaan, mutta huonommin jne...)

PS. Follarit laitettu s.a.linux:iin, kun tää nyyssiserveri (tai sitten
nyytistinohjelma, en jaksanut tutkia kumpi) kieltäytyy postaamasta
näin moneen ryhmään ilman follarimäärittelyä.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje