Kannettava kuntoon?

1 view

Pekka

Minulla on Acer aspire 5538 kannettava, josta ilmeisesti kovalevy on
hyytynyt. Näyttö toimii, verkkoyhteydet ja kaikki oheislaitteet
toimivat, kun käytän konetta live Linux-jakelulla. Linuxin asennusta
yritettäessä koneesta kuuluu jatkuvasti napsuntaa, asennus eu etene ja
linuxin levytesti ilmoittaa "disk is likely to fail soon" tai jotain
sinnepäin. Jos vaihdan kovalevyn, onko kovalevyn mallilla tai merkillä
muuta väliä, kunhan on sata-levy 2,5" kuten nykyinenja ilmeisesti
virrankulutuksen/lämpiämisen vuoksi rpm pitäisi olla tuo 5400 mikä on
myös nykyisessä kierroslukuina? Buffer cachella ei kai ole suurta
merkitystä tässä vanhassa koneesa.

T; Pekka

Antti Seppanen

Sun, 12 Jun 2016 15:46:25 +0300 Pekka kirjoitti:
> [...]

> muuta väliä, kunhan on sata-levy 2,5" kuten nykyinenja ilmeisesti
> virrankulutuksen/lämpiämisen vuoksi rpm pitäisi olla tuo 5400 mikä on

Eipä tuolla yleensä ole merkitystä. Pistä siihen jokin SSD-levy, niin ei
ainakaan tarvitse miettiä nopeutta ja virrankulutusta. 240 Gt kokoluokassa
löytyy jo järkevään hintaankin.

--
Antti Seppänen | PGP public key:
antti (á) hervanta.com | http://www.hervanta.com/~antti

Asko

On 12.6.2016 15:46, Pekka wrote:
> [...]
> virrankulutuksen/lämpiämisen vuoksi rpm pitäisi olla tuo 5400 mikä on
> myös nykyisessä kierroslukuina? Buffer cachella ei kai ole suurta

Kyllähän siihen mikä tahansa 2,5" levy kelpaa. Acerin emolevyllä voi
olla joku merkkikohtainen liitin, mutta yleensä se kovalevyn ympärillä
oleva "kelkka" sisältää adapterin SATA-liittimestä emolevyn omaan
proprietary/poropietari liittimeen.

Jos haluat vielä vähemmän lämpöä ja huimasti lisää käynnistymisnopeutta
koneelle, kannattaa harkita esim. 80 GB SSD-levyä. Varsinkin jos konetta
tulee liikuteltua käynnissä ollessaan, niin SSD-levy ei ota siitäkään
nokkiinsa.

-Asko

Viljo Mustonen

Asko wrote:

> [...]
> olla joku merkkikohtainen liitin, mutta yleensä se kovalevyn ympärillä
> oleva "kelkka" sisältää adapterin SATA-liittimestä emolevyn omaan

Kenties kannattaa tarkistaa levyn korkeus. Mahdollisesti esimerkiksi
7 mm levyn tilalle ei mahdu 9.5 mm levy.

--
Viljo

Mikko Saukkoriipi

On 12.06.2016 18:41, Antti Seppanen wrote:

> Eipä tuolla yleensä ole merkitystä. Pistä siihen jokin SSD-levy, niin ei
> ainakaan tarvitse miettiä nopeutta ja virrankulutusta. 240 Gt kokoluokassa
> löytyy jo järkevään hintaankin.

Ja jos pienempi koko riittää, niin SSD-levyjä löytyy jo halvemmalla
hinnalla kuin 2,5 tuuman kiekkolevyjä.

Asko

On 12.6.2016 19:07, Viljo Mustonen wrote:
> Kenties kannattaa tarkistaa levyn korkeus. Mahdollisesti esimerkiksi
> 7 mm levyn tilalle ei mahdu 9.5 mm levy.

Eipä ole tullut mieleenkään. Olen kuvitellut, että kaikki standardit
tuumamittaiset kovalevyn sijoituspaikat ovat riittävän kokoisia
standardille tuumamittaiselle kovalevylle.

Onko jollakulla joskus ollut käytännössä ongelmia liian korkeasta
kovalevystä? Millaisessa tietokoneessa?

-Asko

Viljo Mustonen

Ei minullakaan kokemusta tuosta ole, mutta nykyisissä läppäreissä
tuo on hyvinkin mahdollista. :)

--
Viljo

Akseli Mäki

Asko wrote:

> [...]
>standardille tuumamittaiselle kovalevylle.

>Onko jollakulla joskus ollut käytännössä ongelmia liian korkeasta

Liian korkea kovalevy ei mahdu reikaan tai tilaan joka on matalampi kuin se
itse.

Aiheeseen on moni ammattiautoilija perehtynyt yrittäessään änkeä liian
korkealla autolla liian matalasta sillanalituksesta.

Läppärin levyjä on pääsääntöisesti kahta korkeutta. Suurimmassa osassa on
se 9,5mm. 7mm. levyjä yleensä kutsutaan thin malleiksi, jotka ovat HDD
tekniikalla harvinaisempia. Monet SSD levyt noita ohuempia.

Pääsääntöisesti vain hyvin ohuissa vanhoissa läppäreissä on käytetty noita
thin levyjä. Uusista joissa on lähtöjään SSD levy, en tiedä onko niissä
tilaa korkeammalle. "Liian" matalan levynhän voi korottaa erilaisilla
liimattavilla tarroilla.