UPS Powerware 5125

Juhani Varemo

(vieläköhän tätä ryhmää joku lukee?)

Olisiko kellään tietoa ikivanhasta DOS-ohjelmasta, jolla Powerwaren 5125:lle
saa kerrottua mikä on oikea lähtöjännite? Sen voinee valita 220 - 240 VAC
väliltä, ja tämä yksilö ei ole oikein tyytyväinen tuohon 238 V jännitteeseen
jota töpselistä tulee. Se sitten muuntaa sen 218-220 mikä on turhaa mutta
tarpeetonta ja merkkivalon väri kertoo koko ajan että 'overvoltage'.
Aiheuttaa muutakin turhaa releiden raksuttelua kun verkkojännite hiukankin
tuosta notkahtaa niin sitten UPSi vaihtaa moodia ja taas takaisin.

Eatonillakaan ei sellaista enää ollut tallella, jonkin ohjeen mukaan myös
laitteen etupaneelin nappuloilla pitäisi voida kertoa sama asia, mutta
ainakaan tämä yksilö ei noteeraa noita näppäinyhdistelmiä niin yhtään
mitenkään. Taio kyllähän se piippaa ja menee päälle ja pois mutta mitään
valikkotilaa ei merkkivaloihin ilmesty, toisin kuin ohjeessa mainitaan.

UPS on räkkimalli, mutta sillä ei liene asian suhteen merkitystä.

T.K

"Juhani Varemo" <juhani...@kuivanto.fi.invalid> kirjoitti viestissä
Hei,

Kyllä luetaan. Harva se päivä.
Mutta en taida pystyä olemaan avuksi tuossa. Netissä näyttää olevan
PW5125:sen manuaali pdf:nä. Siellä mainitaan "pw5125 ups can be configured
by using software on web (www.emea.powerware.com/product/PW5125.htm). This
software is a DOS based program...". Tarkoitat varmaan tuota ohjelmaa
(PW5125)? Tuo linkki emean sivulle ei toiminut.

Monesti olen etsinyt, ja löytänytkin vanhoja ohjelmia yms. filewatcher.com
sivun haulla. Sekin löysi vain tuon manuaalin pdf muodossa joltain ftp
palvelimelta.

Juhani Varemo

T.K wrote:

> [...]

> Monesti olen etsinyt, ja läytänytkin vanhoja ohjelmia yms. filewatcher.com
> sivun haulla. Sekin läysi vain tuon manuaalin pdf muodossa joltain ftp

Meni vähän skandit rikki, oikein vanhojen hyvien aikojen tapaan, mutta emme
anna sen häiritä :-)

Tuolla emea:n linkissä minäkin kävin jo aiemmin törmäilemässä, ilman sen
suurempaa menestystä. Kysyin ao. softaa jopa sähköpostilla Eatonin
huollosta, mutta he joutuivat toteamaan että eipä heilläkään sellaista enää
ole :-/

Kun tietäisi edes sen mokoman ohjelman nimen niin olisi hyvin paljon
helpompaa etsiä sitä. Kyllä se varmaan jossain unohtuneen hakemiston
pohjalla jossain uinailee, mutta kun ei tiedä missä.

Tuollaiseenkin törmäsin, en sitten tiedä olisiko siitä ollut tähän mitään
hyötyä. Mutta sitäkään ei taida missään olla, linkki päätyy vaan powerwaren
sivulle:

http://5125-9125-field-calibration-software.software.informer.com/download/#downloading

Harmillista jos muuten toimiva laite muuttuu hyödyttömäksi tuollaisen
pikkujutun takia. Miksei sielläkin voisi olla vaikka perinteinen jumpperi
jolla haluttu jännite hienosäädetään.

Asko

On 6.12.2016 17:30, Juhani Varemo wrote:
> Kun tietäisi edes sen mokoman ohjelman nimen niin olisi hyvin paljon
> helpompaa etsiä sitä.

Ei taida olla Lansafe jota tarkoitat? Tämä on/oli tarkoitettu windowsin
puolelle asennettavaksi ja osasi käskyttää windowsin sammumaan hallitusti.

Kyllä vissiin Lansafella sai jotain UPS:n asetuksia tarkistettua
(ainakin sarjanumeron), mutta ei sillä niitä pysty tietääkseni
konffailemaan.

Lienee siis joku ihan erillinen konffaustyökalu kyseessä?

-Asko

Juhani Varemo

Juu ei ole LanSafe. Se löytyisi täältäkin, jopa joltakin CD-levyltäkin.

Tuo hukassa oleva softa on ilmeisesti PowerWaren ihan ikioma ja juuri noille
malleille tarkoitettu. En tiedä onko sitä edes normaalisti annettu
laitteiden mukana vai onko se ollut lähinnä huollon, suurasiakkaiden ja
myynnin työkalu jolla laitteet on konffattu.

DOS-ohjelma ja liikenne perinteisen sarjaportin kautta.

UPSin tilan raportoivia ja koneiden automaattisen alasajon hoitelevia
vanhoja softia olisi myös, mutta eipä tuota jännitevalinnan mahdollistavaa.

Antiikkia, antiikkia... :-)

<juhani>

T.K

"Juhani Varemo" <juhani...@kuivanto.fi.invalid> kirjoitti viestissä
Hei,

Voi hyvinkin olla ettei ole skandit kohdillaan, vanhalla Windows ME koneella
useimmiten tässä nyyssejä luen ja joskus postailen. Itselle ne tosin näkyy
OK, mutta tuo skandi merkki aihehan taitaa olla sellainen, että siitä jo
yksistään saisi viestiketjun, tai useammankin... :-)

Mutta tuosta UPS:n Dos softasta, voisko sen nimi olla PW5125.EXE? Vanha
emean linkki viittasi saman nimiselle sivulle.
Luulisi tosiaan että jonkun ftp palvelimen, johonkin hakemistoon sellainen
olisi unotunut, mutta valitettavasti filewatcher.comin haulla ei ainakaan
tärpännyt, ei *.exe eikä *.zip, se pdf manuaali vain.

P.V.

"Juhani Varemo" kirjoitti viestissä:o28h27$rgf$1...@dont-email.me...
Entäs kun kokeilit nappuloita, toimitko kuten tuolla neuvotaan sivulla 44?:

http://www.powerprosinc.com/files/eaton-5125-rm-5000-6000-user-manual.pdf

P.V.

P.V.

"P.V." kirjoitti viestissä:o34eos$f0h$1...@dont-email.me...
> Entäs kun kokeilit nappuloita, toimitko kuten tuolla neuvotaan sivulla
> 44?:
>
> http://www.powerprosinc.com/files/eaton-5125-rm-5000-6000-user-manual.pdf

Ja osoitteessa
http://lit.powerware.com/ll_download.asp?file=9910_E33.pdf
on vähän erilaiset ohjeet sivulla 24

Jos oikein epätoivoiseksi menee, ehkä voisi yrittää "emuloida" hukassa
olevaa ohjelmaa terminaaliohjelman kautta. Jossain mainittiin, että
joissakin malleissa on sellaista käyttöä varten myös ihmisen luettava
yhteys. Olettaisin, että sieltä löytyisi Enterin painalluksen jälkeen
komentorivi, josta kysymysmerkillä tai help-komennolla voisi huhuilla
luetteloa komennoista. Toisaalta voi olla, että tuollainen ominaisuus olisi
enemmänkin uusien mallien ominaisuus.

Tuolla
http://networkupstools.org/protocols/eaton/XCP_Rev_C1_Public_021309.pdf

näyttäisi olevan myös luettelo koodeista, joita käytettäisiin, jos
selväkielistä yhteyttä ei tueta, mutta näytti ensi katsomalta aika
monimutkaiselta, eikä äkkiä sattunut silmään tähän tilanteeseen sopivia
komentoja.

P.V.

Ari Saastamoinen

"P.V." <a...@nymo.us> writes:

> [...]
> help-komennolla voisi huhuilla luetteloa komennoista. Toisaalta voi
> olla, että tuollainen ominaisuus olisi enemmänkin uusien mallien

Ej välttämättä. Joskus kun jotain pikku-upsia kiusasin sarjaportilla,
niin siinä ainakaan ei saanut mitään selväkielistä komentokehotetta.
Komennot oli vain satunnaisia kirjaimia ja jotain kirjainta painamalla
tapahtui jotain.

--
Arzka oh3mqu+...@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa

Juhani Varemo

P.V. wrote:

> Entäs kun kokeilit nappuloita, toimitko kuten tuolla neuvotaan sivulla
> 44?:

> http://www.powerprosinc.com/files/eaton-5125-rm-5000-6000-user-manual.pdf

Toimin mutta ei toimi :-/ Yhtä aikaa painamalla saan aikaan vain toimintoja
jotka tulisivat ao. nappuloita yksinään painamalla. En saa sitä menemään
mihinkään 'configuration modeen'.

Sinänsä ei välttämättä ihme, nimittäin tuo ohje on malleille 5125/5000 ja
5125/6000, ja tämä kyseessä oleva vehje on 5125/1000. Vaikka naamataulultaan
ja nappuloiltaan lähes samanlainen onkin niin firmiksessä saattaa olla
eroja.

No, pitänee miettiä mitä tuon kanssa nyt sitten tekee.

Juhani Varemo

T.K wrote:

> Mutta tuosta UPS:n Dos softasta, voisko sen nimi olla PW5125.EXE? Vanha
> emean linkki viittasi saman nimiselle sivulle.

Jollain vastaavalla softalla kerrottiin kai UPSiin liitettyjen akkujen
määrä. Tuossa kun on mahdollisuus käyttää vaihtelevaa määrää ulkoisia
lisäakustoja (EBM, external battery module). Sellainen softa olisi
saatavillakin , mutta eipä siitä sen suurempaa hyötyä nyt ole.

Sissi Posti

Juhani Varemo wrote:

> [...]
> lisäakustoja (EBM, external battery module). Sellainen softa olisi
> saatavillakin , mutta eipä siitä sen suurempaa hyötyä nyt ole.

En minä UPSseista mit�än tiedä, mutta kun newseissa on ollut kovin
hiljaista,
niin uteliaisuus heräsi.

Törmäin sivuun http://networkupstools.org, jossa on Linuxille rakennettu
mm. UPSien monitorointiin tarkoitettu työkalusto. Siitä löytyy myös
Windows (beta) asennuspaketti.

Ymmärsin, että paketissa on ajuri PW5125:lle. Pakettti sisält�ä ohjelman
upsrw, jolla pitäisi vooida lukea ja kirjoittaa UPSin parametreja.

Voipi kyllä olla, että tuo on tykki hyttysen ampumiseen.

SP

Juhani Varemo

Sissi Posti wrote:

> [...]

> upsrw, jolla pitäisi vooida lukea ja kirjoittaa UPSin parametreja.

> Voipi kyllä olla, että tuo on tykki hyttysen ampumiseen.

Ei haittaa vaikka olisi rannikkotykkipatteristo. Näyttää hyvin lupaavalta,
kiitos linkistä!

Kerron kuinka kävi kun ehdin tuota testata. Ainakin manuaalin ja HCL:n
(Hardware Compatibility List) mukaan pitäisi toimia tuon UPSin kanssa ihan
OK ja nuo erilaiset jänniteparametrit pitäisi olla käytettävissä ja
asetettavissa.

Juhani Varemo

Sissi Posti wrote:

> [...]

> Ymmärsin, että paketissa on ajuri PW5125:lle. Pakettti sisältää ohjelman
> upsrw, jolla pitäisi vooida lukea ja kirjoittaa UPSin parametreja.

Tällä tiedolla näyttäisi siltä että ongelma on ratkaistu tuon NUT:in avulla
:-) Ellei sitten laitteesta paljastu vielä lisäksi jotakin piilevää
rautavikaa. Ainakin pari päivää se on toiminut aivan OK noiden jännitteiden
säätämisen jälkeen.

Kiitos vinkistä !

tekniikkajatu...@gmail.com

Hei, minulla on se työkalu ihan alkuperäinen luxtool.exe ja hienosti toimii. Onko kellä vielä tarvetta??

tekniikkajatu...@gmail.com

Juhani Varemo

tekniikkajatu...@gmail.com wrote:

> ftp://ftp.eaton.com/pub/incoming/luxtoola.zip

Ei ollut enää, taitavat siivota hakemiston viimeistään 3 päivän välein,
ainakin niin ilmoittivat :-(

Hyödyllinenhän tuo olisi olla kaiken varalta, jos viitsit niin laita vaikka
sähköpostilla. Täällä näkyvä osoite on toimiva kun poistaa ne 2 turhalta
tuntuvaa sanaa.

<juhani>

P.V.

"Juhani Varemo" kirjoitti viestissä:o5sm70$qg4$1...@dont-email.me...
Vähän nyt näin sivusta huutelen, mutta kyllähän siellä tuonniminen tiedosto
oli. Jostain syystä kyseinen hakemisto selattuna näytti tyhjältä, mutta kun
pyysi suoraan tuota tiedostoa, se löytyi. Tosin sen sisältämät tiedostot
olivat jollain avaimella salattuja.

Nyt kun tietää etsityn tiedoston nimen, löytyy samannäköinen tuolta, ihan
ilman salauksia:
ftp://200.99.148.200/deerns/CD%20-%20DATA%20CENTER%20-%20SANTANA/No%20Break/SOFTWARE%20SUITE/Hardware/UPSTools/ConfigurationTools/LuxTool/

Sitä en sitten tiedä, miten pitkään tuolla pidetään mitään jaossa. Pelkkä
IP-osoite antaa vaikutelman, että palvelua ei ole tarkoitus pitää pitkään
toiminnassa.

P.V.