SSD hajoamassa ?

Milky

Moi!

Mulla on Fujitsu Lifebook E744 12 GB:llä muistia ja Samsung 850 EVO 500
GB SSD. Jonkin aikaa sitten ei enää löydä laitteen kuntoa eika kirjo-
tettujen tavuden määrää. On vaan N/A molempien kohdalla. Näyttää oikein
sarjanumeron ja ohjelmisto version. Ja käytetyn levyn määrän näyttää
ihan oikein. Mulla on levyllä reilun 50 GB:n Window 10 Pro (1903) par-
titio ja Loput levystä on MX 19.03 RC1 Linux:lle. Onkohan mahdollisesti
jotenkin menossa rikki vai onko joku asia mitä en ole huomannut ?
Viimeksi kun näin kirjotettujen tavujen näärän oli jotain muistaakseni
yli 18 TB. Muuten en ole huomannut häiriöitä. Lähinnä tuon ja mahdolli-
sesti muun takia tuo pieni Windows partitio yleensäkkin levyllä.
Kiitos avusta!

-Milky-

Milky

Muistin en ihan oikein. Laitteen kunnon alla on kirjoitetut tavut ja
on vielä levyn lämpötila kaikki näyttää N/A. Sitten vielä oli että
levy on alkuperäinen siksi ei tunnistu edes. Tulikohan siinä jo kaik-
ki ?

Milky

On 20.10.2019 17.46, Milky wrote:

> [...]
>    on vielä levyn lämpötila kaikki näyttää N/A. Sitten vielä oli että
>    levy on alkuperäinen siksi ei tunnistu edes. Tulikohan siinä jo kaik-

Toivottavasti kolmas kerta toden sanoo :) Siis käytän Widowsin
kanssa Samsung Magician v.6.0.0:tta näyttämään levyntietoja.
Linuxille en ole löytänyt vastaavaa ? Välillä tulee virheilmoi-
tuksia ettei löydy levyn tietoja. Esim. Secure erase yms. antaa
"The selected drive do not support" kun yritän laittaa päälle.
Mistä mahtaa johtua ja voiko vielä jotain tehdä ?

-Milky-

Milky

Onneksi ratkesi :) Latasin vanhan Samsung Magician (5.31).
Sillä kaikki toimi ihan normaalisti. 19.1 TB kirjoitettu.
Kerkesin jo huolestua :( Siis jotain ohjelmallisia ongelmia
tossa Magician 6.0.0:n kanssa. Katotaan milloin tulee seuraava
versio jos siinä on jo korjattu. Tykkään muutenkin ehkä noista
vanhemmista versioista.

-Milky-

Matti Lehtiniemi

Lukeekohan näitä kukaan enää ? Ainoat kunnolla elossa olevat ryhmät on
sfnet.keskustelu.varaventtiili sekä .huuhaa ja FBK

No sait ongelmasi ratkaistua.Yleinen ratkaisuhan on vaan googlata ja
lukea kunnes ongelmaan löytyy ratkaisu.Käytännössä ainahan joku
maailmalla on törmännyt samaan ongelmaan.

On murobbs:ää ja ylilautaa ,mitä niitä nyt on mitä nykyään kannattaa
käyttää rauta-keskusteluun jos ei englanti suju kunnolla.

Matti

Asko

On 30.10.2019 9:52, Matti Lehtiniemi wrote:
> Lukeekohan näitä kukaan enää ?

Toki, mutta ei enää ihan päivittäin.

-Asko

Juhani Varemo

Meitä on siis ainakin kaksi :-)

<juhani>

Milky

Matti Lehtiniemi kirjoitti 30.10.2019 klo 9.52:

> Lukeekohan näitä kukaan enää ? Ainoat kunnolla elossa olevat ryhmät on
> sfnet.keskustelu.varaventtiili sekä .huuhaa ja FBK

Mä ainakin:) Tulee tänne kirjoteltua vanhasta tottumuksesta. Tuli jon-
kin verran kirjoiteltua 90-luvulla :) Valitettavasti varmaan hiljal-
leen kuolee pois :(

> No sait ongelmasi ratkaistua.Yleinen ratkaisuhan on vaan googlata ja
> lukea kunnes ongelmaan löytyy ratkaisu.Käytännössä ainahan joku
> maailmalla on törmännyt samaan ongelmaan.

Vielä Magicianista. Ei toimi enää muistaakseni aluksi toimi oikein
Magician 6.0:ssa. Antaa tuolla monille ohjelman toiminnoille
"this drive does not support". Oisko joku outo Windows ongelma.
Voisko olla esim. rekistereissä ? Pitäiskö laittaa koko levy Li-
nuxille ? Ei oiken ole muuta tarvittavia ohelmia Windows-systee-
mille kun tuo Samsung Magician. Taisin muuten "Googlata" tuon ja
en löytänyt hyvää vastausta. Tässä levyssä on muuten 5 v. takuu tai
150 TB asti. Nyt oli kun viimeksi katoin oli kirjotettu 19,7 TB.
Kohta ollut levy 3 v. Vaihdoin Linuxin Arcman 19.11:n. Katotaan jos
pelkkä Linux ? Hittoon koko Windows Tubutin Linuks Andero :)

> On murobbs:ää ja ylilautaa ,mitä niitä nyt on mitä nykyään kannattaa
> käyttää rauta-keskusteluun jos ei englanti suju kunnolla.

En ole viitsinyt tehdä noihin tunnusta kirjoittaakseni.
Englannin kielen taito on mitä on.

-Milky-

Mikko Saukkoriipi

On 09/11/2019 17:52, Milky wrote:

> [...]
>   Kohta ollut levy 3 v. Vaihdoin Linuxin Arcman 19.11:n. Katotaan jos
>   pelkkä Linux ? Hittoon koko Windows Tubutin Linuks Andero :)

Katsoitko mitä tietoja 'smartctl -a' kertoo levystä?

Milky

Mikko Saukkoriipi kirjoitti 12.11.2019 klo 17.46:

> Katsoitko mitä tietoja 'smartctl -a' kertoo levystä?

Jouduin asentamaan sen Linuxiin. Monen laista :) Mutta
ei yhtään virhettä kirjattu :) Sudolla piti ajaa: sudo
smartctl -a /dev/sda. Nyt on pelkkä Linux Mint 19.2 Cin-
namon työpöydällä. Liitän tähän kopion tulosteesta:

smartctl 6.6 2016-05-31 r4324 [x86_64-linux-4.15.0-70-generic] (local build)
Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family: Samsung based SSDs
Device Model: Samsung SSD 850 EVO 500GB
Serial Number: **********
LU WWN Device Id: ***************
Firmware Version: EMT02B6Q
User Capacity: 500 107 862 016 bytes [500 GB]
Sector Size: 512 bytes logical/physical
Rotation Rate: Solid State Device
Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is: ACS-2, ATA8-ACS T13/1699-D revision 4c
SATA Version is: SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)
Local Time is: Thu Nov 21 12:46:54 2019 EET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

General SMART Values:
Offline data collection status: (0x00) Offline data collection activity
was never started.
Auto Offline Data Collection: Disabled.
Self-test execution status: ( 0) The previous self-test routine
completed
without error or no self-test has ever
been run.
Total time to complete Offline
data collection: ( 0) seconds.
Offline data collection
capabilities: (0x53) SMART execute Offline immediate.
Auto Offline data collection on/off support.
Suspend Offline collection upon new
command.
No Offline surface scan supported.
Self-test supported.
No Conveyance Self-test supported.
Selective Self-test supported.
SMART capabilities: (0x0003) Saves SMART data before entering
power-saving mode.
Supports SMART auto save timer.
Error logging capability: (0x01) Error logging supported.
General Purpose Logging supported.
Short self-test routine
recommended polling time: ( 2) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time: ( 265) minutes.
SCT capabilities: (0x003d) SCT Status supported.
SCT Error Recovery Control supported.
SCT Feature Control supported.
SCT Data Table supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 1
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE
UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 010 Pre-fail
Always - 0
9 Power_On_Hours 0x0032 097 097 000 Old_age
Always - 10144
12 Power_Cycle_Count 0x0032 095 095 000 Old_age
Always - 4054
177 Wear_Leveling_Count 0x0013 097 097 000 Pre-fail Always
- 57
179 Used_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x0013 100 100 010 Pre-fail Always
- 0
181 Program_Fail_Cnt_Total 0x0032 100 100 010 Old_age Always
- 0
182 Erase_Fail_Count_Total 0x0032 100 100 010 Old_age Always
- 0
183 Runtime_Bad_Block 0x0013 100 100 010 Pre-fail Always
- 0
187 Uncorrectable_Error_Cnt 0x0032 100 100 000 Old_age Always
- 0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0032 068 042 000 Old_age Always
- 32
195 ECC_Error_Rate 0x001a 200 200 000 Old_age Always
- 0
199 CRC_Error_Count 0x003e 100 100 000 Old_age Always
- 0
235 POR_Recovery_Count 0x0012 099 099 000 Old_age Always
- 842
241 Total_LBAs_Written 0x0032 099 099 000 Old_age Always
- 44441669083

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log structure revision number 1
No self-tests have been logged. [To run self-tests, use: smartctl -t]

Warning! SMART Selective Self-Test Log Structure error: invalid SMART
checksum.
SMART Selective self-test log data structure revision number 1
SPAN MIN_LBA MAX_LBA CURRENT_TEST_STATUS
1 0 0 Not_testing
2 0 0 Not_testing
3 0 0 Not_testing
4 0 0 Not_testing
5 0 0 Not_testing
255 0 65535 Read_scanning was never started
Selective self-test flags (0x0):
After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

Milky

Milky kirjoitti 21.11.2019 klo 12.51:

> Warning! SMART Selective Self-Test Log Structure error: invalid SMART
> checksum.

Mitä esimerkiksi tämä varoitus tarkoittaa ?? Ilmeisesti ei mitään var-
sinaisia virheitä ollut ?? En löytänyt uudempia jo valmiiksi käännet-
tyjä pakettejä ? Joten latasin 7.0:n sorsat ja kääntyi ilman ongelmia
:) Laitoin myöskin graafisen edustaohjelman. Tässä vielä uudemman
smartctl:in tuloste:

smartctl 7.0 2018-12-30 r4883 [x86_64-linux-4.15.0-70-generic] (local build)
Copyright (C) 2002-18, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

[...]
Local Time is: Thu Nov 21 18:44:09 2019 EET
Always - 10148
12 Power_Cycle_Count 0x0032 095 095 000 Old_age
Always - 4055
[...]
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0032 067 042 000 Old_age Always
- 33
[...]
- 44458409267

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

Warning! SMART Self-Test Log Structure error: invalid SMART checksum.
SMART Self-test log structure revision number 1
Num Test_Description Status Remaining
LifeTime(hours) LBA_of_first_error
# 1 Extended offline Completed without error 00% 10147
-

P.V.

"Matti Lehtiniemi" kirjoitti
viestissä:qjbuF.22831$9K9....@uutiset.elisa.fi...

> [...]

> On murobbs:ää ja ylilautaa ,mitä niitä nyt on mitä nykyään kannattaa
> käyttää rauta-keskusteluun jos ei englanti suju kunnolla.

Harvoin tulee enää tätä katsottua, kun ei ole tullut asennettua ohjelmaa
uudelle koneelle. Lähinnä, kun touhuan jotain vanhalla koneella, saatan
vilkaista ja huomata, että eipä ole kummoista asiaa. Lähinnä kiusallista
katsoa, kun joku päätyy keskustelemaan itsensä kanssa.

Quoraa (quora.com) olen viime aikoina katsellut, ja ainakin periaatteessa
siellä olisi keskustelua asioista eikä henkilöistä ja henkilökohtaisuuksista
kuten somessa yleensä. Käytännössä ongelmana on, että siellä on paljon
laadutonta roskaa. On mainosrahoista itselleen osuutta halajavia spammaajia,
jotka ovat yhtä soittoa tehtailleet kysymykset "What is the capital of
Afghanistan?", "What is the capital of Albania?", ..., "What is the capital
of Zimbabwe?", ja jatkavat sitten seuraavasta aiheesta. Ja kun kysyjän
profiilia katsoo, siellä pitäisi olla luettelo esitetyistä kysymyksistä ja
vastauksista, mutta siellä ei ole yhtään kysymystä, koska listalla näkyvät
vain kysymykset, joita henkilö seuraa, eli joiden vastaukset haluaa myös
itse nähdä.

Toinen ryhmä on todennäköisesti opiskelijat, jotka näyttävät kopioineen
matematiikan tai fysiikan tehtävän suoraan kysymykseksi ja pyytävät
vastausta välivaiheineen.

Sitten on (toivottavasti) trolleja, jotka kertovat hakanneensa lapsensa, kun
tämä sai jostain kokeesta vain 99 pistettä sadasta, ja kysyvät, olivatko
liian helläkätisiä, ja pitäisikö rangaista jotenkin lisää.

On myös litteään Maahan uskovia, joiden ajatuksista ei ota tolkkua, ja
kreationisteja, jotka kysyvät, miksi jotkut evolutionistit väittävät, että
ihmiset ovat kehittyneet apinoista.

Myös suomenkielinen osuus on, mutta lisäriesana on Quoran halu "auttaa"
kasvattamaan kysymys- ja vastausjoukkoa Quora-kysymyksenvääristelijällä (tai
Quora-kysymyksenkääntäjällä). Alkuperäinen kysymys (esim.
englanninkielisellä puolella) on voinut olla asiallinen, mutta väännöksen
jälkeen siinä ei ole enää mitään tolkkua. Jotkut saattavat vastata siihen,
mutta vastaajat tulkitsevat kysymyksen ihan eri tavoin, ja jos alkukielisen
kysymyksen onnistuu löytämään, paljastuu, että sillä ei hirveästi ole
tekemistä vääristellyn sanasalaatin kanssa.

Mutta onhan se ihan mielenkiintoista...

P.V.

Asko

On 2.12.2019 3:33, P.V. wrote:
> Mutta onhan se ihan mielenkiintoista.

No jaa... ihan vielä tuon myyntipuheen perusteella en jaksa kyseistä
quora.com osoitetta selaimeeni naputella, saati että jaksaisin sinne
rekisteröityä.

-Asko

Anssi Saari

Matti Lehtiniemi <matti.le...@remove-me.kolumbus.fi> writes:

> Lukeekohan näitä kukaan enää ? Ainoat kunnolla elossa olevat ryhmät on
> sfnet.keskustelu.varaventtiili sekä .huuhaa ja FBK

Nykyisellä liikennemäärällä ei ole ainakaan ajasta kiinni. Itse asiassa
joku kommentoi mun testipostausta sfnet.testissä tässä taannoin eli
sitäkin joku vielä seuraa.

Matti Lehtiniemi

Usenet on hyvä.Nopea kirjoittaa ,nopea lukea.Ei tarvitse lukea viestejä
mainosten välistä.Kukaan ei voi väittää omistavansa nyyssejä.

Aikanaan kun tuli non-disclosure-agreementit vai mitä ne on niin
työssäkäyvät teknologia-ihmiset eivät voineet enää kirjoittaa tänne
työstään.
Se on tehnyt nyysseistä hieman laimeita mutta toisaalta onhan koko EU ja
Suomikin nykyään hyvin laimea.Ei tätä tylsyyttä pääse pakoon ainakaan
siirtymällä nyyssittelystä johonkin muuhun harrastukseen/työhön.

Matti

T.K

"Matti Lehtiniemi" <matti.le...@remove-me.kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä news:JSxHF.24054$9K9....@uutiset.elisa.fi...
Hyvin kirjoitettu, samaa mieltä.

Milky

Heippa taas!

Erehdyin asentamaan taas Windows 10 1909:n. Ja latasin uusimman
Samsung Magician 6.1.0:n sama juttu ei toiminut vieläkään :(
Nykyisin on taas pelkkä Linux (Makulu) ja siihen asensin Samsung
SSD DCToolKit for Linux v2.1 ja sillä saan tietoja levystä. Pitäi-
sikö palauttaa levy tehdastilaan että toisi tuo Samsun Magician:in
Windows versio ?? En ainakaan vielä viitsi. Mennään taas pelkällä
GNU/Linux:lla :)

--Milky--

Harri

In sfnet.atk.laitteet.pc Milky <mi...@none.fi> wrote:
> Erehdyin asentamaan taas Windows 10 1909:n. Ja latasin uusimman
> Samsung Magician 6.1.0:n sama juttu ei toiminut vieläkään :(

Huomaa, että Samsung Magician ei ole yhteensopiva kaikkien Samsung SSD
-asemien kanssa. Olisiko nyt vain tästä kyse?

Et välttämättä tarvinne Magiciania mihinkään. Seuraa vain SMART:lla levyn
kuntoa normaalisti. Oikea tarve voisi olla firmwaren kriittinen
päivitys, mutta onko käytännössä nyt tätä tarvetta sille asemalle?

> [...]
> sikö palauttaa levy tehdastilaan että toisi tuo Samsun Magician:in
> Windows versio ?? En ainakaan vielä viitsi. Mennään taas pelkällä

Tottakai Linuxilla... :) Mulla on ollut kotikäytössä Linux-only jo 20
vuotta ja hyvin on pärjätty.

--

Harri

Milky

On 22.3.2020 15.39, Harri wrote:

> [...]
> kuntoa normaalisti. Oikea tarve voisi olla firmwaren kriittinen
> päivitys, mutta onko käytännössä nyt tätä tarvetta sille asemalle?

Kiinnostaa paljonko on tullut kirjoitusta levylle. Sen näyttää onneksi
tuo Samsung SSD DC ToolKit :) Nyt on kirjoitettu reilut 25 TB. Takuu
on 5 vuotta tai 150 TB. Pitäisi kyllä olla vielä yhteensopiva Samsung
850 EVO 500 GB. Pitäisi löytyä tuki noille toiminoille vielä tässä
asemassa. Ollut mulla muuten reilut 4 v. Muistaakseni se toimi
täysin aluksi.
> Tottakai Linuxilla... :) Mulla on ollut kotikäytössä Linux-only jo 20
> vuotta ja hyvin on pärjätty.

Laitoin vielä takaisin "Tubuttimen" tarvitsi sitä UEFI-BIOS:in päivi-
tykeen. En ole huomannut mitään virheitä BIOS:stä. Mahdolliset SSD:än
päivitykset jos niitä joskus tulee. Tässä pitäisi olla viimeisin firm-
ware tällä hetkellä.

--Milky--

Milky

Ilmoitaisivat varmaan jos tuki vedettäisiin pois tietyiltä malleil-
ta mutta onneksi ei ollutkaan kyse siitä. Äkkiä mulla välähti vetää
ulkoinen USB HD-korppuasema irti. Rupesi toimimaan. Kun vedit kor-
ppuaseman koneen ainosta USB 2.0 portista. Kokeilin vielä laittaa
sen USB 3.0 porttiin taas sama homma. Korppuasema on //FreeCom:in.
Mahtaako olla joku outo "Tubuttimen" bugi ? Mistä mahtaa johtua ??
Vielä kokeilin muuten firmware:n päivittämistä mutta kun oli uusin
niin ei tehnyt mitään sille. Onnekseni huomasin että päivitys-USB
boottasikin Linux:iin. Tosin sen jotui kännystämään CSM mutta ei
toiminut UEFI tilassa. Onneksi on GNU/Linux. Kiitos Linus ja muut
jotka olette mahdollistaneet tämä!

--Milky--

Milky

>      jotka olette mahdollistaneet tämän!

Onneksi tarvitsee korppuasemaa harvoin joten saa olla irti. Nyt
toimii. Mulla on Pro versio Windows 10:stä. Kuulun Windows In-
sider program:iin joten sain jo päivityksenä 2400 version. Väl-
tän käyttämästä Windows:ia mihinkään vakavampaan. Johtuen "Tu-
buttimen" vakoilusta ja muutenkin bugista ja monitoimimatonta
käyttöjärjestelmän kaltaista epäkäyttöjärjestelmää...

--Milky--