Cruz Broker kieroilee

EGi

Ajattellin infota netissä liikkuvia ihmisiä siitä, että Helsingissä toimiva
Cruz Broker niminen tietokoneliike käyttää aika kummallisia keinoja
markkinoinnissa.

Tässä kyseinen "case"

Ostin liikkeestä muun ohessa viime perjantaina 20 päivä 4.3 gigasen Seagate
kovalevyn jonka hinta heidän www sivuillaan on 1349,- (oli silloin ja on
tämän viestin kirjoitus hetkelläkin). Laskiessani hintaa kasaamalleni
koneelle ihmettelin kun luvut eivät täsmänneet ja huomasin, että minulta
oli veloitettu 1429,- kovalevystä. No summahan oli pieni enkä heti
lauantaina jaksanut siitä mennä valittamaan, mutta tänään kun kävin
kyseisessä liikkeessä muissa asioissa huomautin ja kysyin onko summaa
mahdollista saada takaisin (ymmärrän toki, että kauppa on sopimus eikä sen
purkaminen noin vain käy, mutta ajattelin, että jos liike pelaa reilua
pelia se voisi esim hyvittää minua summalla ostaessani muita tuotteita).
Vastaukseni sain (pienen ihmettelyn ja hinnaston selailun jälkeen), että
hinnat heidän www sivuillaan eivät ole niitä hintoja millä heillä
liikkeessä myydään, ja että ne poikkeavat monessakin kohtaa. Kysyin
sitten, että onko hinta muuttunut, eli onko www sivuilla väärä hinta
(heidän sivuillaan lukee kyllä tuo vakio lause "Cruz Broker pitää oikeuden
hinnaston muutoksiin. "), mutta vastaus oli, että hinnat www sivuilla ovat
vain jotain ja, että ne eivät ole niitä hintoja millä tavaraa oikeasti
myydään. Jossain selityksen vaiheessa tuli lause, että hinnat www:ssä ovat
vain postimyynti hintoja (joihin lisätään 50,- kuluja), mutta näin ei www
sivuilla sanota missään. Aika mielenkiintoista.... (muut kilpailijat
voisivat ainakin tästä valittaa jonnekkin). Itseänihän tuo pieni rahan
menetys nyt ei sinänsä haittaa, mutta periaate enemmäkin.

Toinen mielenkiintoinen asia on se, mistä on aikasemminkin täällä puhuttu,
että Cruz Broker veloittaa 300,- mikäli takuuhuoltoon tuotu laite ei ole
viallinen. Lieköhän tuokaan laillista.

Ja vielä kolmanneksi huomasin huvittuneen, että liike myy micropoliksen 9.1
gigasia kovalevyjä hintaan 2999,-. Näiden valmistushan lopetettiin ja
takuuta ei ole (sivuilla mainitaan, että levyt myydään toiminta takuulla).
Tertonhan kauppasi samoja levyjä hintaan 2500,- (Netissäkin joku taisi
koettaa tehdä bisnestä näillä)

Varoittavin terveisin:

Eero Kaakkola

Timo Raita

On 24 Feb 1998, EGi wrote:

> Ajattellin infota netissä liikkuvia ihmisiä siitä, että Helsingissä toimiva
> Cruz Broker niminen tietokoneliike käyttää aika kummallisia keinoja
> markkinoinnissa.

Niinpä käyttää. Olinpa minäkin ostavinani 3,2GB Seagate kiintolevyn,
mutta asennettuani levyn koneeseen huomasin, että sen kapasiteetti onkin
vain 3078MB, tosin ei sen puoleen, kiintolevyn etiketissä luvataan 3227MB.
CHS-arvoista laskemalla päädyin kyllä juuri tuohon 3078MB:uun.

--
E-mail: Timo....@IKI.FI
WWW: http://www.iki.fi/vic/

Tapio Lankinen

Hauskaa, että muillakin on huonoja kokemuksia
Gruz Brokerista. Itse sain sieltä niin epäasiallista
kohtelua, että ei voi kuin ihmetellä missä markki-
noinnin perusajatukset on noille henkilöille ope-
tettu.
Eipähän tarttee enää sieltä tilailla. Kyllä tieto
huonosta kokemuksesta leviää nopeasti.

Heikki Kyllönen

Timo Raita <v...@iki.fi> wrote in article
<Pine.SGI.3.96.98022...@torstai.hit.fi>...

> [...]
3227MB.
> CHS-arvoista laskemalla päädyin kyllä juuri tuohon 3078MB:uun.

Menee Seagaten piikkiin. Kovalevyjen valmistajat laskevat megatavut eri
tavalla kuin muut, eivätkä ota huomioon sitä että formatointi vie osansa
kapasiteetista.

hjk

--
Heikki Kyllönen
Ippoton Components

Ari Ahvenus

In article <Pine.SGI.3.96.98022...@torstai.hit.fi>,
v...@iki.fi says...

> [...]
>vain 3078MB, tosin ei sen puoleen, kiintolevyn etiketissä luvataan 3227MB.
>CHS-arvoista laskemalla päädyin kyllä juuri tuohon 3078MB:uun.

Tuo ei ole Cruz Brokerin vika vaan ns. Japanin megatavujen (tai mitä megoja
nyt olivatkaan, korjatkoon joku joka muistaa paremmin:) ), jotka ovat
1000000 eikä 1048576 niinkuin pitäisi.. Oma quantum fireballini sanoo biosissa
että on kooltaan 3860MB ja jotkut testiohjelmat että kokoa on runsaat 3.6GB

arc...@NO.SPAM.sci.fi

Vesa Tuominen

Tapio Lankinen wrote:

Joo, sen paikan asiakaspalveluhan on ihan per...stä!
On tullu monta kertaa niin tylyjä vastauksia kun esim kysyy
että mitä ominaisuuksia jossain tuotteessa on.
Useimmiten niitten vastaus asiaan on: Se on hyvä! Monta laitetaan?
Pankki vai käteinen?
Että semmoset ominaisuudet!

Vesku

Ville

Vaan mullapa onkin positiivista sanottavaa....
Kun ostin brokerista jöystikin,oikein noinniinkun Toimintatakuulla,niin ei
ollutkaan
mikään turha takuu....tikkuhan toimi ainakin pari kertaa joka
suuntaan......
Ville

Sami Sundell

On 24 Feb 1998 16:47:05 GMT,
EGi <ekaa...@clinet.fi> wrote:

>että Cruz Broker veloittaa 300,- mikäli takuuhuoltoon tuotu laite ei ole
>viallinen. Lieköhän tuokaan laillista.

Jonkunhan se huolto pitää maksaa - ja jos laitteessa ei ole takuun
piiriin osuvaa vikaa, niin ei ole mitenkään yllättävää, että
maksaja on laitteen huoltoon kärrännyt asiakas.

--
Sami Sundell
ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

Simo O Laakso

In sfnet.tori.myydaan.atk Tapio Lankinen <tapi...@nettilinja.fi> wrote:
[...]

Jees ei putiikki ainakaan palvelun ylenpalttoisuudella ole
pilattu. Tassa nopeasti kaymani keskustelu liikkeessa:

Mina: "Joo, saisinkohan muovipussin kun naa romput ei kulje oikein
kasissa kun niita on tallanen laja".

kaveri myymassa: "Mita, muovipussi. <ilveilya>. Mita sa sellasella
teet, tunge ne levyt kuule sun laukkuus, kun sulla
nayttaa sellanenkin olevan mukana"

Mina: "Muuten kylla tunkisin mutta taa mun laukku on ihan taynna, koska
kavin just ruokakaupassa ja se on pursuamaisillaan yli jo".

Kaveri myymassa: " <hakee vaivalloisesti muovipussin> Se on vaan
kuule iha jarjestelykysymys, onko sun
laukussas tilaa. Ei meilla kuule naita
muovipussia ole tallai turhaan jakaa".

Sillai. Aina ei palvelu ihan pelaa, tosin saattaa ehka menna maanantai-
vitutuksen piikkiin myyjalle.

-S-

Kai Niinimaki

In article <01bd4159$7c2f2080$18c6eec3@75>, "Tapio Lankinen"
<tapi...@nettilinja.fi> wrote:

> [...]
> kohtelua, että ei voi kuin ihmetellä missä markki-
> noinnin perusajatukset on noille henkilöille ope-

Voin jatkaa listaa omalla kokemuksellani. Olen nimittäin pari kertaa
pyytänyt ko. firmasta tarjousta varsin laajasta laitteistosta
ohjelmistoineen sekä maililla että faxilla, mutta ilmeisesti kauppa
kannattaa sen verran hyvin, ettei kaikkiin tarjouspyyntöhin tarvitse
vastata.

Kai Niinimäki

Ps. Turha varmaan mainitakaan että tuo kauppa meni toiseen firmaan, jossa
palvelu oli asiallista.

Kim Holviala

Vesa Tuominen <ve...@jtyhtiot.fi> once mumbled something like this:

> [...]
>että mitä ominaisuuksia jossain tuotteessa on.
>Useimmiten niitten vastaus asiaan on: Se on hyvä! Monta laitetaan?

Joo tässä keskustelussa ei nyt ole otettu sitä huomioon että Cruzin ei
ole tarvis palvella asiakkaitaan. Sinne eksyvät VAIN nörtit ja alan
asiantuntijat jotka osaavat töniä muut tieltään ja huutaa kasan osien
nimiä ja numeroita kassan sedälle, antaa rahat ja läheteä pois.
Isät/äidit ja merkkikoneiden käyttäjät menkööt muualle.

Se, ettei Cruz vaihda/palauta/hoida oston jälkeen jotain juttua on
vain oma moka. Menkää sinne, tönikää muut pois tieltä ja _huutakaa_
naama punaisena myyjälle, hyvin vaihtui Toshiba 16x ISOKSI
at-koteloksi vain sen takia ettei se osannut ripata audiolevyn
viimeistä raitaa :-D. Ja tämä vaihto tapahtui siis
lauantai-iltapäivänä jolloin huolto on kiinni, vaihtoja ei tapahdu ja
kauppa oli TÄYNNÄ (ohitin noin 40 ihmisen jonon).

Jos palvelua haluaa niin menköön maksamaan siitä viereiseen
Superstoreen, sen palvelu on lähellä suomen parasta (atk-liikkeistä).

Tiivistettynä: Cruz on olemassa vain halpojen hintojensa takia, ei sen
takia että asiakkaat saisivat palvelua. Vaikka kaikki tämän
nyyssigruupin lukijat boikotoisivat sitä niin eipä vaikuttaisi sen
myyntiin mitenkään.

---

BTW: En ole töissä Cruzissa enkä tunne sieltä ketään, satun jopa
olemaan markkinoinnin ja asiakaspalvelun ammattilainen ja osaan
arvostaa hyvää myyjää. SILTI olen enemmän kuin tyytyväinen Cruziin.

This garbage was written by Kim Holviala....
(You might wanna fix the email-addy before sending anything)

Harri Sundberg

In article <6d08f0$oku$1...@news1.global-one.fi>, ki...@FIX-ME-iki.fi says...

> [...]

satun jopa
>olemaan markkinoinnin ja asiakaspalvelun ammattilainen

>This garbage was written by Kim Holviala....

On se hienoa että on AMMATTILAISIA...

HS

Janne Savolainen

Niin, puhuin justiinsa kaverilleni tästä uutisthreadista jossa
kritisoidaan Cruz Brokeria.

Kaveri tuumasi yks kantaan että hän ei sun Paskauutisryhmiäsi usko. =)

No, jokaisella meistä on oikeus omaan mielipiteeseesä.

--
Jsa

Tommi Saxelin

On Wed, 25 Feb 1998, Kim Holviala wrote:
> Jos palvelua haluaa niin menköön maksamaan siitä viereiseen
> Superstoreen, sen palvelu on lähellä suomen parasta (atk-liikkeistä).

Konalassa voi olla, mutta Manskun Superstoren "asiakaspalvelu" on sitä,
että ainoa vapaana oleva myyjä sanoo "emmätiiä, mä oon vaan töissä täällä,
kysy tolta äijältä, jonka puheille jonottaa 20 muuta typerystä".

Jani Keinanen

:
[...]

Sammaa mieltä. Itse ostin aikoinaan motukan Brokerilta ja minulle riitti
että se oli pitkällisten hintavertailujen jälkeen Suomen halvin ja se
toimi.

[En ota kantaa kumpaan edellä mainituista ryhmistä kuulun]

// janic

Harri Hohteri

> [...]

>Jees ei putiikki ainakaan palvelun ylenpalttoisuudella ole

>pilattu. Aina ei palvelu ihan pelaa, tosin saattaa ehka menna

No jaa, mielestäni he haukkuvat aina asiakkaitaan jotka sanovat tietävänsä
jotain jostakin. Ja olen sieltä ostanut mm. tyhjiä aihiota ja hupskeikkaa
kerran myytiin 9 kymmennen hinnalla, eikä ystävän mukaan ollut ensimmäinen
kerta.

Timo Raita

On 24 Feb 1998, Sami Sundell wrote:

> Jonkunhan se huolto pitää maksaa - ja jos laitteessa ei ole takuun
> piiriin osuvaa vikaa, niin ei ole mitenkään yllättävää, että
> maksaja on laitteen huoltoon kärrännyt asiakas.

Niinpä. Jos kauppiaalla ei ole viallista osaa jota palauttaa
takuuvaihtona maahantuojalle/valmistajalle, ei hän myöskään saa em.:lta
korvausta tekemästään työstä.

Timo Ollila

In sfnet.tori.myydaan.atk Sami Sundell <ssun...@fun13.suvela.hoas.fi> wrote:
: On 24 Feb 1998 16:47:05 GMT,
: EGi <ekaa...@clinet.fi> wrote:

[...]

Asiakkaanko pitäisi ryhtyä koneen ostohetkellä laiteasiantuntijaksi ?!?
Vai ovatko laitteet tarkoitettu vain super-nörteille ?!?

Toisaalta kokemuksesta voin sanoa, että moiset pykälät toimivat hyvin
rahastuksessa. Asiakas ei todennäköisesti tiedä mistä vika johtuu, jolloin
liikkeen henkilökunta ilmoittaa vian olleen softassa, joka on takuun
ulkopuolella ja velottavat 300mk + 250mk/h.

(Kokemukseni ovat peräisin muutaman kesän takaisesta työharjoittelusta
mikrohuollossa)

Timo Ollila Email: tol...@rieska.oulu.fi
GSM: 040 588 4715
IRC Nick: TO URL: HTTP://www.student.oulu.fi/~tollila
Pity you'll get for free, Envy has to be earned

ttammi

Simo O Laakso <sola...@cc.helsinki.fi> wrote:

> [...]

>pilattu. Tassa nopeasti kaymani keskustelu liikkeessa:

>Sillai. Aina ei palvelu ihan pelaa, tosin saattaa ehka menna maanantai-

Itselläni on seuraavanlainen sääntö:

Jos haluan ensiluokkaista palvelua, en hakeudu juuri nimenomaan siihen
halvimpaan paikkaan, joka myy 0,001 promillen katteella PC-kamaa.

Tosin yleensä sovellan tuota kääntäen, eli jos tiedän mitä haluan,
hakeudun siihen halvimpaan paikkaan joka sitä myy, enkä odota että
minulle kumarrellaan ja saatetaan kotiin. Heille tärkeintä on myydä
tavaraa ulos n kiloa per minuutti, jotta jää edes jotain käteen päivän
jälkeen.

CruzBrokerin osalta kokemukseni rajoittuvat siihen, että kävelin
sisään, kysyin minkälaisia halpoja monigigaisia kiintolevyjä heillä
on, ja kuultuani vaihtoehdot ja hinnat ostin 4.3GB BigFootin.
Ei vittuilua puolin eikä toisin. Ainoa miinus on ettei paketissa ollut
ruuveja kiinnittämistä varten, mutta eivät ne paljoa maksaneet muualta
ostettuina. Ai niin ja veinhän minä siitä vielä joskus aikaisemmin
sinne monitorin korjattavaksi, palvelussa ei ollut mitään
valittamista, pitivät jopa ajan tasalla siitä kun eivät ensin
meinanneet saada mistään tarvitsemiaan varaosia.

Ehkä sitten minulle ei juuri osunut sitä pahaa myyjää kohdalle,
varsinkin huoltopuolen nuori mies oli ihan asiallinen tyyppi.

ttammi

Vesa Tuominen <ve...@jtyhtiot.fi> wrote:

> [...]
>että mitä ominaisuuksia jossain tuotteessa on.

>Useimmiten niitten vastaus asiaan on: Se on hyvä! Monta laitetaan?

Kannattaa muistaa, että mitä halvempi paikka, sitä pienemmät katteet,
ja sitä vähemmän aikaa heillä on käyttää per asiakas. Näiden
_kaikkein halvimpien_ pikkupuljujen myyjät ovat ihan medioissa asti
sanoneet, että he mieluummin asioivat asiakkaiden kanssa, jotka
tullessaan tietävät mitä haluavat (eli "Otan ton" ja rahat tiskiin),
kuin kaksi tuntia kassalla hengailevia ja ainoan myyjän aikaa
tehokkaasti kuluttavia kyselijöitä.

Mutta niinhän se on että kaikki haluavat ainoastaan halpaa ja hyvää.

Jos haluatte kuulla ja esittää puolituntia liirunlaarumia ennen
ostamista, menkää vaikka PC SuperSpariin. Tosin siellä hinnat ovat
useita satoja korkeampia ja myyjän vuodatus on täynnä yksinkertaisia
asiavirheitä.

ttammi

ki...@FIX-ME-iki.fi (Kim Holviala) wrote:

>Jos palvelua haluaa niin menköön maksamaan siitä viereiseen
>Superstoreen, sen palvelu on lähellä suomen parasta (atk-liikkeistä).

Siitäkin huolimatta etteivät ne myyjät siellä mitään tiedä, niitä ei
saa koskaan kiinni kysymistä varten ja hinnat ovatkin ihan omaa
luokkaansa (aina vähintään muutama satanen enemmän kuin
pikkupuljuissa).

>Tiivistettynä: Cruz on olemassa vain halpojen hintojensa takia, ei sen
>takia että asiakkaat saisivat palvelua.

Juuri niin. On se hyvä että on vaihtoehtoja erilaisille ihmisille.
Minä yleensä tiedän jo liikkeeseen mennessäni mitä haluan, siksi en
tarvitse kumartelua (tosin en asiatonta vittuiluakaan).

Zorlim (Sami Lehtinen)

On Wed, 25 Feb 1998 05:07:42 GMT, ki...@FIX-ME-iki.fi (Kim Holviala) wrote:

>Jos palvelua haluaa niin menköön maksamaan siitä viereiseen
>Superstoreen, sen palvelu on lähellä suomen parasta (atk-liikkeistä).

Ei pidä paikkaansa. Olin menossa ostamaan digitaalikameraa, halusin tietää
lisätietoja, kukaan ei tiennyt mitään, pakettiakaan ei löytynyt. Muut myyjät
oli kiireisiä. Hyvä, soitin Scribonaan, ne faksas suoraan mulle tiedot
kamerasta, ja bongasin sen sieltä samalla kun hain muutakin rojua.

Arvostan myös sitä että kun tarvitsen asiakkaalle iltapäivään mennessä
viisikonetta, niin ne myös löytyy jostain, eikä sitten ruveta kaivelemaan
jostain varaston nurkasta irto-osia ja kasata viittä erillaista konetta.

- Zorlim (Sami Lehtinen) +358 40 596 1328, Helsinki, Finland
- http://www.clinet.fi/~zorlim/ mailto:zor...@clinet.fi

EGi

Timo Raita <v...@iki.fi> wrote in article

<Pine.SGI.3.96.980225...@torstai.hit.fi>...

> Niinpä. Jos kauppiaalla ei ole viallista osaa jota palauttaa
> takuuvaihtona maahantuojalle/valmistajalle, ei hän myöskään saa em.:lta
> korvausta tekemästään työstä.

-Veikkaisimpa- (huom VEIKKAISIN =) ), että suomen kuluttajaasia
lainsäädäntö on kovin eri mieltä. Ja tietokoneita kasattaessa on aina vielä
se ongelma, että kyseinen "viallinen" laite ei välttämättä ole mitenkään
hajalla, mutta ei esim satu toimimaan jonkun toisen oheislaitteen kanssa
jolloin asiakas luulee osaa hajallaolevaksi ja vie sen takaisin. EM.
tapauksessa en usko kuitenkaan liikkeellä olevan mahdollista vaatia rahaa
tuosta, koska Suomessa kuluttaja on se jota laki pääasiassa suojelee (juu
en ole lakimies, tämä on vain se käsitys joka minulla on). Ja vielä pahempi
tapaushan on se, missä laite toimii lähes 100%:sti muttei kuitenkaan
(kaveri osti emolevyn, joka toimi niin kauan kunnes asensi windowsta, pari
päivää ihmeteltiin, vaihdettiin joka ikinen muu osa emoa lukuunottamatta,
lopulta vietiin emo vaihtoon ja kappas vain, uudella emolla kaikki toimi
hienosti.

Sen verran muiden aikaisempiin kommenttehin, että vaikka ihminen tietää
täsmälleen sen mitä haluaa, niin olisi se silti mukavempaa saada
vastaukseksi pyyntöön "Diamond monster 3d kortti kiitos" lause "Saisiko
olla bulk pakattu vai retail versio" lauseen "Bulkki vai retail, ei tässä
oo kokopäivää aikaa" sijasta.

t. Eero Kaakkola

ps: sille joka osti kovalevyn cruz:sta jossa ei ollut kiinnitysruuveja
mukana (kuten ei usein olekkaan), Mikromafiassa on siinä tiskillä semmoinen
laatikko missä on erilaisia ruuveja, muttereita, emon kiinnitysjalkoja jne,
kätevää ja hyvää asiakaspalvelua. (tosin Mafiassakin ainakin ruuhkaikana
tahtoo palvelua unohtua, mutta kyllä se silti Cruz:in palvelun pieksee
100-0 ! ) ja ainakin Seagate 4.3 giganen on Mafiassa halvempi. (Mafia
1390,-) (Cruz www hinnasto 1349,- MUTTA liikkeessa 1429,-)

ttammi <tta...@netlife.fi> wrote in article
<35006d1f...@news.netlife.fi>...
[...]

> [...]
>
> Ehkä sitten minulle ei juuri osunut sitä pahaa myyjää kohdalle,
> varsinkin huoltopuolen nuori mies oli ihan asiallinen tyyppi.

Heh. Joo, no mun 15" monitorin korjaamiseen meni noin... hmmmm, 2
kuukautta, 4 vihaista puhelua. Onneks sain lainattua 12" monitorin joltain
kaverilta.

Siinä palo meikäläisen hermot.

- Domi [ d @ netsonic . fi ]

Sami Sundell

On Wed, 25 Feb 1998 05:07:42 GMT,
Kim Holviala <ki...@FIX-ME-iki.fi> wrote:

>Tiivistettynä: Cruz on olemassa vain halpojen hintojensa takia, ei sen

>takia että asiakkaat saisivat palvelua. Vaikka kaikki tämän

Olet ehdottomasti oikeassa - vaikkakin on todettava, että silloin
tällöin olen saanut siellä ihan hyvääkin palvelua. En minäkään
sitä suosittelisi kenellekään, joka menee ostamaan vaikka
ensimmäistä konettaan; jos taas tietää täsmälleen, mitä on
ostamassa, niin kohtalaisella todennäköisyydellä sen saa Cruzilta
halpaan hintaan suoraan hyllystä - mikä taas ainakin minun
tapauksessani painaa kohtalaisen paljon.

--
Sami Sundell
ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

Sami Sundell

On 25 Feb 1998 16:22:08 GMT,
Timo Ollila <tol...@rieska.oulu.fi> wrote:

>Asiakkaanko pitäisi ryhtyä koneen ostohetkellä laiteasiantuntijaksi ?!?
>Vai ovatko laitteet tarkoitettu vain super-nörteille ?!?

Ei tarvitse, sitä varten on täyden palvelun tavaratalot ja niiden
joutilaat myyjät. Tosin hekään harvemmin ovat asiantuntijoita,
mutta jos ostaa heidän neuvojensa mukaan, voi ainakin leikkiä
tehneensä hyvät kaupat.

Esim. Cruz Brokerille menevät nimen omaan ne supernörtit, jotka
tietävät, mitä haluavat, ja haluavat sen halvalla - palvelun
tasolla ei ole oleellista merkitystä. Erona noihin mainittuihin
täyden palvelun tavarataloihin on myös se, että ainakin mitä
joskus olen noiden myyjien kanssa hiljaisena hetkenä - joita
CB:ssä näyttää olevan vähän - keskustellut, he ihan oikeasti
tietävät jotain myymistään tavaroista.

>rahastuksessa. Asiakas ei todennäköisesti tiedä mistä vika johtuu, jolloin
>liikkeen henkilökunta ilmoittaa vian olleen softassa, joka on takuun

Jos se vika tosiaan on softassa, niin kuten sanoit, se on takuun
ulkopuolella. Jos taas ei ole, niin todennäköisesti asiakas tulee
pian uudestaan käymään saman vian kanssa - tai sitten liike on
vain rahastanut sopivassa välissä, mikä ei tietenkään ole
ollenkaan kiva asia.

--
Sami Sundell
ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

Aristoteles Heikkilä

In sfnet.tori.myydaan.atk EGi <ekaa...@clinet.fi> wrote:
[...]

ei pida paikkaansa. myymalat, joilla ei ole maksullista huoltopalvelua (esim.
stockmann) eivat periaatteessa voi velottaa heille korjaukseen palautetusta
laitteesta, koska heilla ei ole huoltomiesta, joka korjauksesta laskuttaisi.
esim. stockmann ei tietaakseni ole kertaakaan laskuttanut heille tuodusta
takuutyosta, vaikka vikaa ei olisikaan loytynyt. stockmannilla ei
sattumoisin ole myoskaan huoltoa, joten heilla ei ole ketaan, joka tyostaan
asiakasta laskuttaisi.

maksullisen huoltopalvelun hinnat korvataan laitteen takuusta, jos
laitteessa on vikaa. kuitenkin maksullinen huoltomies tuhlaa laitteen
korjaukseen omaa tyoaikaansa, ja jos laitteesta ei loydy takuun piikkiin
menevaa vikaa, kohdellaan huoltotyota samoin, kuin mita tahansa muutakin
ei-takuuhuoltona tehtya tyota. siita siis laskutetaan asianomaiselta
henkilolta.

myymalan tai huollon toimintaan tyytymaton asiakas voi joko valittaa
kuluttajansuojavirastoon, tai menna oikeuteen. kuluttajansuojavirasto ei ole
lakia valvova taho, ja virkailijasta riippuen voi tehda paatoksen
_suositella_, etta yritys korvaa asiakkaalle tekemansa "vaaryyden". jos
yritys ei tahan suostu, on mahdollisuuksien rajoissa, etta
kuluttajansuojavirasto lisaa yrityksen ns. mustalle listalle (joita harva
koskaan jaksaa selailla, mutta jolta esim. pahamaineinen finalta loytyy,
kiitos muuten poyrylle erinomaisesta tutkimustyosta).

mustan listna ainoa merkitys on se, etta joku saattaa saada tietaa ko.
yrityksen olevan mustalla listalla, ja taman jalkeen esim. kieltaytya
yhteistyosta mustalla listalla olevan yrityksen kanssa.

pahkinankuoressa voidaan sanoa, etta kuluttajansuojavirasto tulkitsee
asioita kuluttajan hyvaksi, laki omien kappaleittensa hyvaksi. jos olet sita
mielta, etta huollon tekema lasku ei ole oikeutettu, onnea vain rosikseen.
se on nimittain ainoa paikka, joka voi maarata yrityksen mitatoimaan
tekemansa lasku. korjatkoon toki joku, jos vaarassa olen ollut. voin tosin
tassa viela mainita, etta pieni raivonpuuska ja asiasta moykkaaminen
myyjalle asiakasryppaan keskella tepsii ainakin tietokoneliikkeissa aika
hyvin. kukaan ei halua menettaa kymmenta asiakasta vaivaisen 300fim vuoksi
:)

--
.aristoteles heikkila (renginkuja 1 c 25, 00410 helsinki, finland)
numikon oy naaras design .

Mika Thynell

Tommi Saxelin <a970...@myy.helia.fi> writes:

> ).
>
> Konalassa voi olla, mutta Manskun Superstoren "asiakaspalvelu" on sit=E4,
> ett=E4 ainoa vapaana oleva myyj=E4 sanoo "emm=E4tii=E4, m=E4 oon vaan t=F6i=
> ss=E4 t=E4=E4ll=E4,
> kysy tolta =E4ij=E4lt=E4, jonka puheille jonottaa 20 muuta typeryst=E4".

Konalassa? Jos haluat viettää aikaasi rauhassa kierrelle, kaarrelleen
ja myyntitiskiin nojaten, niin tule Konalan Pc-Superstoreen" Meillä ei
myyjät sinua häiritse ja osaamme väistää kontakteja mahdollisen
asiakkaan kanssa.

Sinne voi mennä, jos on hakemassa hyllystä ilotikkua tms. mutta
palvelua on turha odottaa.

Speak softly and own a big, mean Dobermann.
-- Dave Millman

Pete L

Heikki Kyllönen <ipp...@hiway.fi> kirjoitti artikkelissa
<01bd4159$610bcce0$ec2b64c2@hjk>...

> [...]

> Menee Seagaten piikkiin. Kovalevyjen valmistajat laskevat megatavut eri

> tavalla kuin muut, eivätkä ota huomioon sitä että formatointi vie osansa

Tietokonemegoja olet ostanut, samahan pätee myös monitoreihin....
Niin, ja lukeehan joissain korpuissakin 2.0 Mt (unformatted)

PLe

Mart Martikainen

Tää Cruz Brokerhan on melkein samanlainen asiakaspalvelulafka kuin toi
Dekadenz.
Oliskohan Nisosella (Ville) hanskansa jotenkin pelissä esim.
asiakaspalvelukoulutuksessa?

Niin ja eikös noi oo kumpikin "rautakauppoja", niissähän aina on ollut huono
palvelu?

Sami Vainionpaa

Jos nyt jotain huonoakin tuntuu Cruzista näköjään löytyvän, niin minä
ainakin olen ihan tyytyväinen "palveluun" mitä sieltä olen saanut - saanut
sitä mitä olen odottanutkin. Olen ostanut muutaman koneen osina sieltä ja
sitten itse kasannut, myynti on ollut ihan asiallista, huumorilla
höystettynä, kaksi viallista CD-asemaa on mahtunut joukkoon ja molempien
takuuvaihto meni samalla käynnillä ilman mitään erikoisia kyselyjä, ihan
parissa minuutissa.

Samu

Marko Nyby

[...]

Tiedä sitten halvoista hinnoista... Ehkä jossain vaiheessa (n.1996) olikin,
mutta ei enää niinkään. Pikkusälä tuntuu maksavan yllättävästi,
esim. virtaliittimen jakaja olis ollut 50 mk, kun eräässä toisessa
liikkeessä oli kympin.

Ennemmin ostan silti sieltä, missä tiedetään vähän enemmän, mitä
myydään ja palvelukin on parempaa melkein missä hyvänsä
samanhintaisessakin liikkeessä. Tämähän on makuasia.

Ollessani aikoinaan HP:n tuoteinfossa oli mukava kuunnella ko.liikkeessa
parista HP:n tuotteesta speksejä ja suorituskykyä, joita en tiennyt
kyseisessä laitteessa olevankaan... No, tyhmä ostaa myyjän puheiden
perusteella.

: --
: Sami Sundell
: ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

--
| Marko Nyby - a student of Information Systems Science at HSEBA |
| http://ky.hkkk.fi/~k23837/ (personal) |

Juha Mensola

Sami Sundell wrote in message <6d0qhl$q93$2...@fun13.suvela.hoas.fi>...

> [...]
>halpaan hintaan suoraan hyllystä - mikä taas ainakin minun
>tapauksessani painaa kohtalaisen paljon.

Nuo Cruzin halvat hinnat nyt on kovin suhteellinen käsite. Esim Mikromafia
on joidenkin komponenttien osalta jopa halvempi kuin Cruz, mutta palvelu on
tähän mennessä ollut aina ensiluokkaista. Jos laite ei toimi, niin sen kuin
vaihdetaan, ei mitään tyyliin 'tutkitaan pari viikkoa, onko siinä nyt mitään
sitten hajalla'.

Oma käsitykseni näkemäni perusteella on, että Cruz pyrkii kylmästi
kusettamaan asiakkaitaan mahdollisimman usein. Tyyliin, koneen koteloa ei
saa avata, tai takuu raukeaa. (verrattavissa autoon, jonka konepeltiä ei saa
avata)._____________________________________________
'If it wasn't for my imaginary friend, I'd go insainnnn...'
-S.T. Ungulant, Philosopher and Hermit

Juha Mensola, Software Developer, BasWare Oy, Finland
ju...@basware.fi

Visit Hermetic Order of the Silver Twilight website
http://home.icon.fi/~mensola

janiv

> Tää Cruz Brokerhan on melkein samanlainen asiakaspalvelulafka kuin toi
> Dekadenz.
Mitäs helvettiä, Dekadenzissähän on aina ollut asiallinen ja hyvä palvelu
vaikka Joensuusta asti oon käynyt ja hassusti puhunut.
Tosin tiedän että moni muu ei oo samaa mieltä.

Cruzista meinasin ostaa romppupoltinta siis tiesin mitä
haluan mutta en tiennyt mitä sen mukana tulee ja paljonko
on postikulut joten kysyin.

Vastaus oli että ei tässä oo aikaa selvitellä teknisiä tietoja
kato HP:n nettisivuilta.Jaaha siellähän ne näky ne Cruzin
postituskulutkii ;)

Onneks se löyty sit täältä Joensuusta 50,- halvemmalla.

Terveisin,
Jani Virolainen

Ilkka Pelkonen

[...]

Itse olen käyttänyt ko. firmaa useamman vuoden, ja täytyy sanoa että
asiallista palvelua haluavalle se ei ole oikea paikka. Hinnastosta tämän
verran: mainostivat Official Redhat 5.0:aa sekä tammi- että helmikuun
hinnastossa 215,- kun myyntihinta olikin 250,-. Kävin tammikuussa hakemassa
tuota ja olin varannut mukaan sopivan summan rahaa. Kahta- ja puoltasataa
ei kuitenkaan ollut joten väliin jäi se kauppa. Ihmetyttää vain että miksi
myös helmikuun hinnastossa hinta on sama jos myymälässä se kerran on
muuttunut jo tammikuussa. Haiskahtaa lievältä huijaamiselta.

Sitten jotkut tuotteet ovat 'tarjouksessa' kuukaudesta toiseen ja aina
'vain rajoitettu erä'. Käsittääkseni jossain laissakin on sanottu että
hintaa saa sanoa tarjoushinnaksi vain jos sitä myydään tähän hintaan
korkeintaan kuukauden päivät, minkä jälkeen se pitää nostaa normaali-
tasolle takaisin.

Kuitenkin käytän vielä nykyäänkin Cruz Brokeria. Miksikö?
1) Kohtuullinen hintataso
2) Mukava ilmapiiri, kaikesta huolimatta
3) Takuu toimii (on testattu)
4) Tavarat ovat kunnossa.

Että silleen. Kaikille Cruz Broker ei sovi mutta tietylle käyttäjäryhmälle
se on firma paikallaan, näistä pikkujutuista huolimatta.

--
Ilkka Pelkonen Helsinki University of Technology
Ica /Hubris Department of Computer Science

Ilkka Määttä

> [...]
>tähän mennessä ollut aina ensiluokkaista. Jos laite ei toimi, niin sen kuin

St-Setup (http://www.st-setup.fi/) tarjoaa palvelua sekä jopa edullisempaa
hintatasoa
kuin Cruz Broker.

--

MailTo: ilkka....@hel.fi
http://www.kv.hel.fi/maatta/

Tero Tilus

> [...]
>vain 3078MB, tosin ei sen puoleen, kiintolevyn etiketissä luvataan 3227MB.

>CHS-arvoista laskemalla päädyin kyllä juuri tuohon 3078MB:uun.

Molemmat ovat ihan oikeassa, toinen puhuu oikeista megatavuista ja toinen
ns. Japsimegoista, eli lukemasta, joka on saatu tavum{{r{st{ jakamalla
1000^2:lla eik{ 1024^2:lla, kuten kuuluisi tehd{. Kaikkihan toki tiet{v{t,
ett{ kilotavu on 1024 tavua...

Timo Raita

Seagate ei tiedä.

Marko K Bj|rkroth

Ilkka Pelkonen (ipel...@cc.hut.fi) wrote:
[...]

Kuulostaapa tutulta. Bongasin Cruzin hinnastosta skannerin, jonka
hinta oli reilusti halvempi kuin muissa liikkeissä. Varmuuden vuoksi
päätin kuitenkin soittaa etukäteen. "Joo, ei meillä niitä ole, pitää
tilata." Hintakin olisi ollut reilut neljäsataa korkeampi kuin
samana päivänä päivitetyssä hinnastossa. Kun ihmettelin, miksi hinnastossa
mainostettu hinta ei pidä paikkaansa, vastaus oli "no, voidaan me yrittää
saada se maahantuojalta siihen hintaan". Lupasivat soittaa parin päivän
päästä ...pari kuukautta on jo tullut odoteltua.

Eli Cruzin hinnastossa on verottomat hinnat?

Marko

Marko Siintomaa

Sami Sundell kirjoitti viestissä <6d0qhl$q93$2...@fun13.suvela.hoas.fi>...

>Olet ehdottomasti oikeassa - vaikkakin on todettava, että silloin
>tällöin olen saanut siellä ihan hyvääkin palvelua.

Minä olen saanut ainakin kerran neuvoja ihan puhelimitse, kun en osannut
laittaa tornikotelon virtakytkimen johtoja oikealla tavalla että olisi
lähtenyt käyntiin koko systeemi.

--
### Marko Siintomaa email 1# si...@freenet.hut.fi #####
#### Joensuu, Finland email 2# marko.si...@dlc.fi ####

Harri Niemela

Mika Thynell <mthy...@vipunen.hut.fi> wrote:

> [...]
>asiakkaan kanssa.
>
>Sinne voi mennä, jos on hakemassa hyllystä ilotikkua tms. mutta

Kyllä siellä asiansakin osaavia myyjiä on. Hyvin tuntuivat olevan perillä
esim. kannettavan GSM-modeemien ominaisuuksista kun sellaisista tietoa
tarvitsin.

Myyjät eivät aktiivisesti 'tyrkytä' palveluksiaan vaan antavat tutkailla
rauhassa. Palveluakin tuntuu saavan, kun tajuaa kysyä.

Hintatasosta en viitsi keskustella.

--harri (hnie...@siba.fi)

Petri Karjalainen

Harri Niemela wrote in message <6d45bt$1s3$1...@amadeus.siba.fi>...

Eikö tämän tyyliset mielipiteen ilmaisut kuulu johonkin toiseen ryhmään?

petri karjalainen

Leena Heino

In article <Pine.SGI.3.96.980226...@torstai.hit.fi>,

Timo Raita <v...@iki.fi> wrote:

>Seagate ei tiedä.

Eika ibm, eika western digital, eika maxtor, eika ...

Tuo 1e10^6 tavua on sama kuin 1 megatavu kovalevyissa on melkoisen
yleisesti tiedossa oleva juttu. Seagate mm. mainitsee tasta omilla
sivuillaa ja taitaa mainita asian myos ohjekirjojensa etusivuilla.
Myoskin IBM ilmoittaa etta kapasiteetti on laskettu siten etta
1 megatavu on 1000000 tavua.

Miten tuo kapasiteetti sitten pitaisi ilmoittaa?
Formatoimaton kapasiteetti? Talloinhan esim 1.44Mb korput olisivatkin
2Mb korppuja.
FAT/NTFS/UFS/AFS/Ext2FS formatoitu kapasiteetti?

Vai mitapa jos keksittaisiin samanlaisia kivoja lyhenteita mita
oli korpuissa. Olisi sitten SS/DS/HD/ED/DD/SD 2"/3.5"/5.25"/8"
kovalevyja? :)

--
-- Leena Heino (li...@uta.fi)

aap...@sci.fi

> [...]
>vaihdetaan, ei mitään tyyliin 'tutkitaan pari viikkoa, onko siinä nyt mitään

Palvelusta mikromafiallakin voidaan olla montaa eri mieltä.

Ostin mikromafialta emolevyn, joka toimi ensimmäiset pari kuukautta,
kunnes yhtenä päivänä kulahti.

Lähetin toimimattoman emolevyni sinne tarkan lähetyskirjeen kanssa ja
sain viikon päästä takaisin emolevyn, joka oli mallia huonompi (ei
dimm-paikkoja jne.).

Tästä valitettuani lähetin väärän emolevyn kirjeen kera ja taas tuli
väärä emolevy takaisin viikon viiveellä + 3:n puhelinsoiton jälkeen.

Kolmannen lähetyskerran jälkeen vaadin vastaavaa emolevyä ja mikäli
heillä ei todellakaan olisi tarjota tätä niin rahat takaisin. Emolevy
postiin ja tarkka selvitys tähän asti tapahtuneesta mukaan.

Emolevyn ollessa toista viikkoa matkalla soitin Mikromafialle ja he
tuumivat, ettei sinne ollut minkäänlaista emolevyä minulta tullut -
sanoivat, että mahdollisesti postissa olisi ollut vikaa?

Soitin postin asiakaspalveluun ja pyysin selvittämään mitä paketilleni
kuuluu - selvityspyyntööni vastattiin parin päivän kuluttua ja
sanottiin, että perille olisi pitänyt mennä jo runsas viikko sitten.

Mikromafiaan soitettuani minulle kerrottiin, ettei kys. emolevystä ole
mitään tietoa, pyydettiin soittamaan uudelleen seuraavana päivänä.

Soitin silloin kuluttajasuoja-asiamiehelle, joka pyysi minua ottamaan
vielä kerran yhteyttä mikromafiaan ja selittämään asian laita, mikäli
tämä ei kerralla auttaisi - ottaisi hän yhteyttä mikromafiaan.

Soitin vielä kerran mikromafialle ja selitin taas juurta jaksaen koko
litanian ja mainitsin kuluttajasuoja-asiamiehen jorinat. He lupasivat
selvittää välittömästi tilanteen.

Muutaman arkipäivän päästä postiin ilmeistyi samanlainen emo kuin
sinne olin lähettänytkin. Tällä kertaa toimiva sellainen.

Turha kai sanoa - en ole mikromafialla tämän jälkeen asioinut.

//Aapo

Miikka Salonen

Tuntuu tuo palvelu tulevan pärstäkertoimen/lompakon paksuuden mukaan.

Kaverini päivitti koneen pena emolla, prossulla, muistilla ja
näytönohjaimella, ja kuinka ollakkaan NT4.0 ja romppuasema eivät ottaneet
toimiakseen. Kaveri kävi cruzissa ja tilalle vaihdettiin toisen merkkinen
emolevy koska siellä epäiltiin vian johtuvan siitä, samalla kaverini osti
kyllä nopeamman romputtimen. Palvelu oli nopeaa ja asiakasta syyttämätöntä.

-Miikka-

PS. en tiedä vaikuttiko asiaan se, että kaverini on virolainen:-)

Miikka Salonen

monitoreihin....
>Niin, ja lukeehan joissain korpuissakin 2.0 Mt (unformatted)

Mutta korppujen formatoimaton kapasiteetti on 2.0Mt. PC-formaatti vaan
sattuu syömään siitä ison osa pois, osittain jättämällä käyttämättä osan
kapasiteetista. Lisäksi fyysisestikin tieto tallennetaan levylle crc bitin
kanssa.

-Miikka-

Timo Raita

On 26 Feb 1998, Leena Heino wrote:

> yleisesti tiedossa oleva juttu. Seagate mm. mainitsee tasta omilla
>

> Formatoimaton kapasiteetti? Talloinhan esim 1.44Mb korput olisivatkin

Yleisesti tiedossa oleva juttu on myös Mb eli megabitti, kuten myös MB eli
megatavu.

Nicholas Turbanov

Ilkka Pelkonen wrote:

> [...]

> myös helmikuun hinnastossa hinta on sama jos myymälässä se kerran on
> muuttunut jo tammikuussa. Haiskahtaa lievältä huijaamiselta.

Jos hinnastossa lukee jotain, on tuote pakko myydä siihen hintaan. Itse esim.
ostin MouseMan+:n Tietotaskusta, jossa hinta oli 350,- vaikka nettisivuilla
luki 250,-. Ja 250,- minä siitä maksoin.

akar...@sci.fi

In article <6d3l8u$4...@nntp.hut.fi>,

> [...]
> hintaa saa sanoa tarjoushinnaksi vain jos sitä myydään tähän hintaan
> korkeintaan kuukauden päivät, minkä jälkeen se pitää nostaa normaali-

Tuosta oli aikoinaan juttu kuningaskuluttajassa. Nim. mainitsematon
vaateliike mainosti jotain loppuunmyyntiä vaikka kuinka kauan (olikohan
remonttityhjennys?). Laitonta. Ihmettelin joskus asiaa itsekin kun
kuukaudesta toiseen liikkeen ikkunassa luki tyhjennysmyynti. Siinä
Keskuskadulla Helsingissä.

No, Cruzin hintoja kannattaa verrata muihin ATK-liikkeisiin. Useat
komponentit ja varsinkin konepaketit ovat sieltä kalliimmasta päästä. Se,
että liikkeessä ei palvella ja siellä on paljon rojua ei tarkoita
automaattisesti sitä, että hinnat ovat halvat. Hyvä "psykologinen
myyntikikka" tosin.

--
No more money, no more fancy dress,
this other kingdom seems by far the best. (JDM 1943-1971)

http://www.sci.fi/~akarjala/ OR finger akar...@sci.fi for more information

Sami Sundell

On Wed, 25 Feb 1998 19:20:51 GMT,
ttammi <tta...@netlife.fi> wrote:

>ostamista, menkää vaikka PC SuperSpariin. Tosin siellä hinnat ovat
>useita satoja korkeampia ja myyjän vuodatus on täynnä yksinkertaisia
>asiavirheitä.

Älä.

Eikä ne hinnat sielläkäään välttämättä sen paremmin paikkaansa
pidä - itse ostin tuossa viime syksynä PCSS:stä pari huokeaa
verkkokorttia ja äänikortin. Kolme tuotetta, kolmessa myyjän ja
hyllyn antama hinta väärin. Tosin erona esim. Cruzin hintoihin on
se, että ne, mitkä olin katsonut WWW:stä olivat oikein, ja
liikkeessä väärin - toisaalta taas Cruzin sivuilla pidätetään
oikeudet ja taidetaan mainitakin, että hinnat voivat yllättäin
muuttua.

Mitä sitten tulee hintaeroihin, niin olen tuossa viime aikoina
tiiraillut CD-RW-asemien hintoja, ja esim. tuossa HP:n 7100i:ssä
näyttää hintaero PCSS:n ja Cruzin välillä olevan tasan tonni; en
tiedä, onko PCSS:n paketissa sitten platinakuoret ja Cruzilla
tavallinen bulkki, mutta joka tapauksessa pistää miettimään,
kuinka paljon on valmis palvelusta maksamaan.

--
Sami Sundell
ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

Sami Sundell

On Thu, 26 Feb 1998 12:00:31 +0200,
Juha Mensola <SpamGua...@basware.fi> wrote:

> [...]
>tähän mennessä ollut aina ensiluokkaista. Jos laite ei toimi, niin sen kuin

Siitä ensiluokkaisuudesta on moni ollut eri mieltä, vaikka esim.
minulla on kyllä aina ollut hyvää palvelua, niin Mafiassa kuin
Cruzillakin.

>vaihdetaan, ei mitään tyyliin 'tutkitaan pari viikkoa, onko siinä nyt mitään
>sitten hajalla'.

Eipä tähän mennessä ole tarvinnut Cruzillakaan liiemmin odotella
tutkiskeluja. Voi olla, että osasyynä on se, että vikailmoitus on
ollut muutakin kuin "Tää on rikki".

>kusettamaan asiakkaitaan mahdollisimman usein. Tyyliin, koneen koteloa ei
>saa avata, tai takuu raukeaa. (verrattavissa autoon, jonka konepeltiä ei saa

Näinhän se hamassa menneisyydessä oli - eräässäkin merkkikoneessa
oli tarroja kotelon saumoissa, ja niissä ilmoitus "Takuu raukeaa,
jos tarra irroitetaan".

--
Sami Sundell
ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

Sami Sundell

On 26 Feb 1998 09:20:56 GMT,
Marko Nyby <k23...@kyyppari.hkkk.fi> wrote:

>Tiedä sitten halvoista hinnoista... Ehkä jossain vaiheessa (n.1996) olikin,
>mutta ei enää niinkään. Pikkusälä tuntuu maksavan yllättävästi,

Voi antaa niitä halvempien liikkeiden nimiä - sen, mitä minä olen
noita hintoja seurannut ja jotain ostanutkin, niin harvassa ovat;
tosin en ole ostanut pikkusälää 8) Yksittäisissä tuotteissa on
halvempia, ja pari löytyy osapuilleen saman hintaista, mutta
yllättävän usein Cruzilta on tavaran saanut heti, kun muualla on
"juuri aamulla" mennyt viimeinen kappale tms.

--
Sami Sundell
ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

Sami Sundell

On Thu, 26 Feb 1998 17:08:35 +0200,
Timo Raita <v...@iki.fi> wrote:

>Seagate ei tiedä.

Eikä tiedä kukaan muukaan kovalevyvalmistaja, koska olettamalla
kilotavu tuhanneksi tavuksi saadaan jonkin verran suurempia
lukuja, jotka tietenkin näyttävät paperilla paremmilta.

Sitä minä ihmettelin, kun HP:n sivuilla todettiin, että levykoot
ilmoitetaan usein siten, että 1 MB = 1000000 tavua, kun taas
käyttöjärjestelmät virheellisesti esittävät 1 MB = 1048576 tavua;
HP:n mukaan 1 MB = 1024000 tavua... Mielenkiintoinen välimuoto, ei
siinä mitään.

--
Sami Sundell
ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

Sami Sundell

On 26 Feb 1998 16:30:53 GMT,
Harri Niemela <hnie...@siba.fi.remove.th.is> wrote:

>Myyjät eivät aktiivisesti 'tyrkytä' palveluksiaan vaan antavat tutkailla
>rauhassa. Palveluakin tuntuu saavan, kun tajuaa kysyä.

Tämä on minunkin kokemukseni. Ja on itse asiassa äärimmäisen
positiivista - jos menen PCSS:ään, niin on suhtkoht hillittömän
varmaa, että menen vain katselemaan tuotteita, enkä kaipaa
perskärpäsiä pyörimään ympärillä; osaan kyllä pyytää apua, jos
sitä kaipaan.

>Hintatasosta en viitsi keskustella.

Eipä siinä paljon keskustelemista olekaan.

--
Sami Sundell
ssun...@fun13.suvela.hoas.fi

Juha Mensola <SpamGua...@basware.fi> wrote in article
<6d3em8$l...@idefix.eunet.fi>...
[...]

> [...]
kuin

> vaihdetaan, ei mitään tyyliin 'tutkitaan pari viikkoa, onko siinä nyt

Sinulla on ollut enemmän tuuria kyseisen kaupan kanssa kuin minulla. Ostin
pikkasen yli kaks vuotta sitten P90:n Mafiasta. Noin 11 kk sen jälkeen
laitoin sisään Quantumin kovon, Crutsista ostettu. Huomasin ettei tuo
prossutuuletin pelannut, ja soitin ja kysyin neuvoa. Eivät oikeen olleet
kiinnostuneita vaihtaa osaa, vaikkakin tämä oli takuu-aikana. Okei, mietin
ettei nyt prossu ylikuumene. Noin kuukausi sen jälkeen, monitorini kuoli,
sattumalta päivä sen jälkeen kuin tuo takuu meni umpeen [1 v. takuuta].
Soitin, ja kysyin neuvoa, ja myyjä ilkeästi sanoi ettei ole heidän
ongelmansa, kun on jo takuun yli mennyt *shrugs* No joo, sain yhteyttä
korjaajaan, joka sitten korjasi monitorin aika nopeasti. Tietenkin jouduin
itse viemään, ja pulittamaan korjauksesta. Viime keväänä oli ongelmia
kovalevyn kanssa, perjaatteessa oli kyse hiljaisesta kuolemasta. Soitin
mafiaan, tällä kertaa pikkasen fiksumpi edustaja, joka kertoi että "tuoppas
tänne". Kesti kauan ennen kuin kävin viemässä, kyseessähän oli ainut
koneeni, joten jouduin olemaan ilman konetta. Sattumalta vein kovon kuin
sama monitori oli jo toisen kerran rikki, tällä kertaa krutsin korjaamolla.
Kuten jo sanoin toisessa postissa, kyseisen monitorin korjaamiseen meni
pikkasen yli 2 kk, 4 vihaista puhelua, jne. Olisi kai pitänyt heti ottaa
yhteyttä mickwitziin (jos on vielä kuluttaja-asiamies ;> ). Soitin 3:n
viikon päästä mafiaan, että onkos se kovalevy jo tullut, kuin edustaja
kertoi ettei maahantuojalla enää niitä 1 G:n kovoja ole, eli joutuivat
tilaamaan ulkomailta. On vaikea ymmärtää miksi eivät voineet soittaa
minulle, kuitenkin ;/

Että sellasta. Joo, en ole ostanut konetta sen jälkeen mafiasta, needless
to say. Tähän asti tuo BT-mikro on ollut aika hyvä.

[...]

> Juha Mensola, Software Developer, BasWare Oy, Finland
> ju...@basware.fi

[...]

- Domi [ d @ n e t s o n i c . f i ]

Kim Holviala

harri.s...@hkr.hel.fi (Harri Sundberg) once mumbled something like
this:

>On se hienoa että on AMMATTILAISIA...

Markkinoinnin ja asiakaspalvelun ammattilainen = markkinointimerkonomi

Ihan noin vain tiedoksi.... :-D Ei tarvitse käydä yliopistoa
kutsuakseen itseään ammattilaiseksi.....

Tosin en ole päivääkään mitään myynyt enkä myy, väännään nimittäin
koodia elannokseni.

This garbage was written by Kim Holviala....
(You might wanna fix the email-addy before sending anything)

Juha Mensola

Vaikuttaa vähän siltä, että kaikilla on huonoja kokemuksia jostakin paikasta
ja hyviä jostakin toisesta. Onneksi kapitalismi mahdollistaa sen, että voi
käyttää niitä liikkeitä, joissa kokee saaneensa hyvää kohtelua.

Suurimmilta osin ongelmat vaikuttavat olevan huollon puolella. Itse
ostotapahtumasta ei meikäläisellä ole valittamisen aihetta oikein mistään,
mutta siinä vaiheessa kun jotain leviää koneesta takuuaikana, saattaa edessä
olla taas yksi takuuhuoltohelvetti.

Paul Keinanen

On 26 Feb 1998 17:16:36 GMT, ssun...@fun13.suvela.hoas.fi (Sami
Sundell) wrote:

>Eikä tiedä kukaan muukaan kovalevyvalmistaja, koska olettamalla
>kilotavu tuhanneksi tavuksi saadaan jonkin verran suurempia
>lukuja, jotka tietenkin näyttävät paperilla paremmilta.

Tarkemmin ajatellen se on ihan järkevää palata SI-järjestelmän
mukaisiin etuliitteisiin puhuttaessa esim. epämääräisen tavumössön
käsittelystä levyillä, nauhoilla ja tiedonsiirtokanavissa. Näissähän
ei media sinänsä edellytä mitään kahden potenssin kerrannaista, sillä
se, mihin kohtaan tietty bitti talletetaan periaatteessa
"analogiselle" medialle on sopimuskysymys, joka on valmistajakohtainen
tai maailmanlaajuinen standardi.

Asia on tietysti hieman erilainen suorasaantimuistien (niin vanhojen
rengasmuistien kuin RAMien kohdalla), sillä näissähän kunkin bitin
paikka ja tarkka lukumäärä määräytyvät jo valmistusvaiheessa. Lisäksi
ainoa taloudellinen organisointitapa edellyttää, että muistipiirin
koko on joku kahden potenssi. (Itse asiassa RAS/CAS rakenteessa se
kannattaa olla joku neljän potenssi, 1, 4, 16, 64 jne.).

Useimmat nykyiset käyttöjärjestelmät tarjoavat ohjelmille yhtenäisen
osoiteavaruuden (jolloin ei tarvitse tapella erilaisten segmentti-
rajojen ym. laitteistoarkkitehtuurista johtuvien omituisuuksien
kanssa), joten minusta on ohjelmien vaatimien muistimäärien
vertailussakin on järkevää käyttä desimaalimegoja.

Ainoa paikka, missä minusta enään on järkevää käyttää binäärikiloja
(1024) ja binäärimegoja (1048576) on muistipiirikaupassa, johtuen
juuri tuosta kiinteästä organisaatiosta.

> [...]
>käyttöjärjestelmät virheellisesti esittävät 1 MB = 1048576 tavua;
>HP:n mukaan 1 MB = 1024000 tavua... Mielenkiintoinen välimuoto, ei

Jos oikein ruvetaan hiuksia halkomaan, niin SI-järjestelmässä tuhannen
etuliite on 'k' (siis pieni kirjain) ja miljoonalle 'M' (iso kirjain).
Yleinen käytäntö ATK-alalla on ollut käyttää etuliitettä 'K' (iso
kirjain) kuvaamaan binäärikiloa (1024) erotuksena desimaalikilosta
(1000), mutta binäärimegalle (1048576) ei ole keksitty
desimaalimegasta (1000000) poikkeavaa merkintää, joten kukin on
tulkinnut sen oman päänsä mukaan. Tuo HPn tulkinta kyllä on kaiken
huippu sotkemalla sekä binäärikilon että desimaalikilon keskenään,
käyttäisivät edes jompaa kumpaa tulkintaa johdonmukaisesti.

Timo Raita

On Thu, 26 Feb 1998, Nicholas Turbanov wrote:

> Jos hinnastossa lukee jotain, on tuote pakko myydä siihen hintaan. Itse esim.

Ellei sitten virhe ole niin "selv{", ett{ kuluttajan olisi pit{nyt
ymm{rt{{ se painovirheeksi.

Timo Raita

On 26 Feb 1998, Sami Sundell wrote:

> [...]
> käyttöjärjestelmät virheellisesti esittävät 1 MB = 1048576 tavua;
> HP:n mukaan 1 MB = 1024000 tavua... Mielenkiintoinen välimuoto, ei

Ei siin{ mit{{n... Seagate sanoo, ett{ MB tarkoittaa miljoonaa tavua ja
mb (millibitti?) megatavua.

Harri Niemela

(yleisön pyynnöstä sfnet.tori.myydään.atk poistettu)

> [...]

>tavallinen bulkki, mutta joka tapauksessa pistää miettimään,
>kuinka paljon on valmis palvelusta maksamaan.

PCSS:ssä myydään myös bulkkikamaa. Olin etsimässä 3Comin 3C905 10/100
verkkokortteja. Cruzissa olivat tilapäisesti loppu, joten ostin
Superstoresta. Cruzin hinta 550;- PCSS 595;- .

PCSS myy tietyissä tapauksissa hyvää tavaraa erittäin halvalla. Esim.
Artec-hiiret olen havainnut hinta/laatusuhteeltaan erinomaisiksi. Hinta
29mk.

Vahinko, että tuo PCSS:n vaihtokonepuoli on kutistunut noin olemattomaksi.
Ennen sieltä löytyi aina silloin tällöin jotain mielenkiintoista.

Toki useimmissa tarvikkeissa käännyn vakiotoimittajieni Mikro-Apajan ja
Cruz-Brokerin puoleen.

--harri (hnie...@siba.fi)

ttammi

> [...]

>PCSS myy tietyissä tapauksissa hyvää tavaraa erittäin halvalla. Esim.
>Artec-hiiret olen havainnut hinta/laatusuhteeltaan erinomaisiksi. Hinta

Hyvä (siis oikeasti) kokemus aikoinaan Mannerheimintien SuperStoresta:
ostin Telesin ISDN-kortin, olin jo ottanut esiin hyllyssä mainitun
~595 FIM, mutta kassaneiti löi koneeseen 495. Ylijääneellä satasella
ostin lisää ruokaa.

ttammi

Nicholas Turbanov <niki.t...@clarinet.fi> wrote:

>Jos hinnastossa lukee jotain, on tuote pakko myydä siihen hintaan. Itse esim.

>ostin MouseMan+:n Tietotaskusta, jossa hinta oli 350,- vaikka nettisivuilla
>luki 250,-. Ja 250,- minä siitä maksoin.

Mutta toisaalta Tietotaskussa onkin kokemukseni mukaan ollut aina ihan
rehti meininki, nyt puhuimme näistä vähemmän miellyttävistä
liikkeistä. ;-)

ttammi

Timo Raita <v...@iki.fi> wrote:

>Ellei sitten virhe ole niin "selv{", ett{ kuluttajan olisi pit{nyt
>ymm{rt{{ se painovirheeksi.

Jep, esim. pilkkuvirheet pitää ymmärtää. Eräs kesä aikoja sitten kun
olin elintarvikeliikkeessä töissä, Hesarissa oli tainnut etusivulla
lukea naudan sisäfileen hinnaksi jotain vähän päälle 10 mk/kg. Emme
joutuneet myymään siihen hintaan, oikea hinta kun oli 10x tuo.

ttammi

> [...]

>Myyjät eivät aktiivisesti 'tyrkytä' palveluksiaan vaan antavat tutkailla
>rauhassa. Palveluakin tuntuu saavan, kun tajuaa kysyä.

Silloin kun vielä PCSS sijaitsi Haagassa, 90% kerroista oli sitä, että
ainoan myyjän luo jonotti vähintään 5 heppua, ja se jonon eka jutteli,
neuvotteli ja/tai odotteli jotain myyjän kanssa koko sen puolituntisen
kun siinä jaksoin odottaa. Muista myyjistä näki vain vilahduksia kun
takaovi kolahti, heitä ei koskaan saanut kiinni. Joskus tiskin takana
oli toinenkin "myyjä", mutta hän näppäili (varasto-?)päätettä koko
ajan, eikä siten ollut käytettävissä.

Kassaneiti oli vapaa pienen odottelun jälkeen, mutta häneltä oli turha
kysyä mitään teknistä.

Timo Hyvonen

No haukutaan nyt sitten kaikki.

Lankomies tarvitsi tietokoneen. Tietenkin autoin, kun hän soitteli ("Sinä
kun tiedät niistä...").

Vilkaisin pikaisesti muutaman paikan, joista kannattaisi käydä
katsomassa. Keskustan PCSS olisi laskenut hinnan, valmista pakettia ei
ollut - lähinnä menimme sinne katsomaan, miltä koneet
näyttävät. Mikromafiaan käveltyämme siellä oli kevyt ryysis eikä myyjiä
näyttänyt olevan -> jatkoimme BT-mikroon.

Koska nyt olimme jo kahdessa liikkeessä käyneet ja esikatselmuksen
perusteella BT:n edukkaaksi todenneet, aloimme tehdä kauppaa. Myyjä
istuskeli siellä tiskin takana eikä sen kummemmin vaivautunut esittelemään
koneitaan, kuhanpahan huuteli sieltä vastauksia lisälaitekysymyksiimme
tyyliin "emmää tiedä, ei meillä myydä niitä enkä osaa sanoa toimiiko se tän
meidän koneen kanssa". Asenne oli lievästi sanottuna välinpitämätön.

No, jos emme olisi jo etukäteen päättäneet ostaa konetta ja jos ei olisi
ollut kiire bilikselle, olisimme kävelleet ulos ja seuraavaan kauppaan. Nyt
kuitenkin päätimme ostaa koneen, sillähän tuosta vaivasta
pääsisi. Toimitusaika, viikko, oli vähän pitkä mutta siedettävä.

Kone tuli tänään. Menin sitten illalla asentelemaan windowsia ja
ohjelmistoja, jotka mukaan oli ostettu - ja voila, boottikorppu puuttui
paketista. Huollosta vastasi Pohjanpalo, joka kyllä vaivautui selvittämään
sen verran asiaa, ettei puutteellista toimitusta enää saman illan aikana
vaivauduttu korjaamaan, vaikka toimituksestakin oli maksettu
kuriirimaksu. Postilla lupasivat lähetellä perässä, olisi perillä ehkä jo
ensi viikolla. Kyselyyni taksista vastattiin että "yhtä korppua ei taksilla
kyllä ryhdytä rahtaamaan". Huoh. Haimme korpun omalla autolla liikkeen
ovesta roikkumasta...miljardi vetoa ettei kohtuullinen korvaus tuosta
omasta vaivasta menisi läpi?

Mitä tästä opimme?

1) tietokonealalla on myyjän markkinat, asiakaspalvelua ei tarvita
2) puutteellinen toimitus on asiakkaan kärsittävä, varsinkin, jos maksu on
jo myyjän tilillä
3) elä osta bt-mikrosta!

Saas nähdä, tuleeko se puuttuva hiirimatto perässä...

Timo

mika ruohotie

Kim Holviala <ki...@FIX-ME-iki.fi> wrote:
>Jos palvelua haluaa niin menköön maksamaan siitä viereiseen
>Superstoreen, sen palvelu on lähellä suomen parasta (atk-liikkeistä).

jaa on? kahdesti olen jumalattomassa hadassa keskustassa kaynyt
kyseisessa liikkeessa. molemmilla kerroilla kesken asentelujen
huomasin tarvitsevani enemman kuin mita oli mukana

tiskilta (siis ei kassalta vaan silta "palvelu" tiskilta) kysyin
"onko aui-bnc transciever:eita?" ja myyja katsoi kuin vieraalta
planeetalta tullutta, kysyi uudestaan mita olin sanonut, ja sitten
oli ihan h-moilasena.

ei, sielta ei loytynyt edes tuollaista "perusosaa", joka normaalisti
on mulla aina mukana mikali joudun asentelemaan... olisin silla
hetkella maksanut vaikka mita koska taasen asiakas jolle asensin
ei ollut kiinnostunut milla hinnalla yhteytensa saa kuntoon, kunhan
se kay _nopeasti_.

toisellakaan kerralla en sielta mitaan tarpeellista saanut.

suomen parhaan pc-kaupan tittelin mita palveluun tulee saa MUN
kirjoissa helsingin laatumikro.

mickey

mika ruohotie

Harri Niemela <hnie...@siba.fi.remove.th.is> wrote:
>Hintatasosta en viitsi keskustella.

vain tyhma (ja suomalainen) luulee saavansa palvelua ja halpoja
tuotteita samasta paikasta.

kukaan joka OSAA palvella ei nalkapalkalla sita tee, ja jos tuotteen
kate on jo vedetty alas pitaa hintaa nostaa etta saa sen palvelutaitoisen
toihin.

mickey

Ossi Jääskeläinen

"Ilkka Määttä" <ilkka....@hel.fi> wrote:
>St-Setup (http://www.st-setup.fi/) tarjoaa palvelua sekä jopa edullisempaa
>hintatasoa kuin Cruz Broker.

Muistit, kovalevyt ja prosessorit näyttivät kalliimmilta kuin
cruzilla. Toisaalta Cruz, Mafia ja St-setup ovat ne kolme halvinta
atk-liikettä pk-seudulla. Cruzissa suurin osa tavaroista on
halvinta...

.

Ossi Jääskeläinen

> [...]

>kohtelua, että ei voi kuin ihmetellä missä markki-
>noinnin perusajatukset on noille henkilöille ope-

Palvelua ei kauheasti ole koska ko. liike on tarkoitettu enemmän tai
vähemmän asiantuntijoille jotka tietävät mitä haluavat, ja siksi se on
yksi suomen halvimmista atk-liikkeistä. Itse olen ostellut enemmänkin
komponenttejä sieltä, viimeksi et6000-näytönohjaimen. Noita saa tuolta
(tarjouksena) 259mk:lla, tuskin mikään liike yltää samaan. Palvelua ei
siis kauheasti ole, mutta hinnat ovat halvat. Jos haluaa palvelua,
menee PC Superstoreen ja maksaa 30% enemmän tuotteistaan. Itse olen
100% tyytyväinen Cruziin. Ja onpa ensiviikolla taas cruziinmeno
lähellä, kovoa ja prossua tarvitaan. (En ole cruzin myyjä tai
vastaavam vain tyytyväinen asiakas!)

ttammi

mi...@aeon.net (mika ruohotie) wrote:

> [...]
>"onko aui-bnc transciever:eita?" ja myyja katsoi kuin vieraalta
>planeetalta tullutta, kysyi uudestaan mita olin sanonut, ja sitten

Kysy ensi kerralla suomeksi, ehkä sitten onnistaa paremmin.

>ei, sielta ei loytynyt edes tuollaista "perusosaa", joka normaalisti
>on mulla aina mukana mikali joudun asentelemaan... olisin silla

Mä liitin noita auipeeneeseetränsiiveri-perusosia kotikoneeseeni
viisikymmentä kappaletta, ja huomasin selvästi että monitorin kuva
terävöityi ja CD-ROM asema piti entistä pienempää ääntä.

>toisellakaan kerralla en sielta mitaan tarpeellista saanut.

Ei se mikään maitokauppa olekaan.

Janne Savolainen

ttammi <tta...@netlife.fi> wrote:
: mi...@aeon.net (mika ruohotie) wrote:

: >oli ihan h-moilasena.

: Kysy ensi kerralla suomeksi, ehkä sitten onnistaa paremmin.

Niih, mä en ole mikään verkkoasiantuntija mutta olisin silti tienny mitä
kaveri haluaa... Mut mä oonkin vain tyhmä tekuopiskelija jolla ei ole
mitään valtakunnan käsitystä siitä miten asiakaspalvelu toimii...Mut
Cruzista en aio oppia ottaa..

[...]

Niih, ootko kamoissa vai mitä meinaat. Tullu nappailtua pcb:ta ja viinaa
viimeaikoina?

: >toisellakaan kerralla en sielta mitaan tarpeellista saanut.

: Ei se mikään maitokauppa olekaan.

Ei varmaankaan, mutta silti siellä saisi olla parempi ulosanti myyjillä.
Mikäli annetaan vaihtoehdot cruzin ja atkkamoja myyvän maitokaupan välillä
niin valitsen maitokaupan. Sieltä tuntuu saavan ainakin asiakaspalvelua.

--
/------------------------------------------------------------------------\
|Janne Savolainen | I'm also known as JSA / [DDG] |Puh,Tel,Phone: |

P.W.

Tämä aihe on porukkaa keskusteluttanut kovasti.
Saman suuntaiset kokemukset on minullakin ko. liikkestä, kun siellä olen
laiskuuttani pari kertaa käynyt (lähellä). Onneksi PCSS on nyt vielä
lähempänä.

Se vain hommassa ihmetyttää, että niinä kertoina kun siellä olen käynyt,
porukkaa on ollut pilvin pimein.

Onkohan porukka masokisteja ja nauttivat saamastaan huonosta palvelusta ?
Minä ainakin äänestin jaloillani.
Taitaa muuten olla ainoa keino, jolla parannusta saa aikaiseksi.

--
Pertti
nos...@mmposti.samoilu.net

P.W.

ttammi wrote:

Pilkulleen samanlaiset kokemukset on minullakin Haagan myymälästä. Oikein
ihmetytti, miten firma tuollaisella toiminnalla pysyy pystyssä. Porukka pilvin
pimein, mutta kellään ei aikaa asiakkaille.

Konalan myymälästä sen sijaan olen saannut hyvää palvelua.

--
Pertti
nos...@mmposti.samoilu.net

Aristoteles Heikkilä

In sfnet.tori.myydaan.atk Mart Martikainen <Mart.Mar...@sci.fi> wrote:
: Tää Cruz Brokerhan on melkein samanlainen asiakaspalvelulafka kuin toi
: Dekadenz.
: Oliskohan Nisosella (Ville) hanskansa jotenkin pelissä esim.
: asiakaspalvelukoulutuksessa?

hmm, dekadenssinkaan henkilokunta ei tietaakseni kertaakaan ole jaksanut
aukoa kenellekaan alykkaasti kayttaytyvalle henkilolle.
--
.aristoteles heikkila (renginkuja 1 c 25, 00410 helsinki, finland)
numikon oy naaras design .
tel +358 9 5665883 .
fax +358 9 5665883 a...@clinet.fi

Jussi Koukku

Tommi Saxelin kirjoitti viestissä ...

> [...]

että ainoa vapaana oleva myyjä sanoo "emmätiiä, mä oon vaan töissä täällä,
kysy tolta äijältä, jonka puheille jonottaa 20 muuta typerystä".

Joo, kyselin Tampereen pc-supersparista linuxia ja myyjä (jonka sain kiinni
jo vartissa) kysyi että 'jaa winux?' ... No tuohan nyt menee pelkästään
väärinkäsityksen piikkiin, mutta kun tuo kaveri sitten vielä kysyi että
'onkos se linux joku ohjelma?' niin tilanne alkoi muistuttamaan
juustoraastimella masturbointia: hiukan huvittavaa, mutta enimmäkseen
kivuliasta... ;)

No ei palvelua voi kuitenkaan moittia sillä myyjä kyllä löysi koneelta
tiedon että yksi kappale jotain 'elokuun versiota' (versionumeroista ei
tietoakaan) on varastossa.

MOT: Palvelu hyvää, asiantuntemusta ei

- jussi....@cc.tut<tahan sitten sopivaksi katsomasi paate>

PS. Vähän sama juttu taitaa olla novoshopissa. Haeskelin tuossa reilu vuosi
sitten osa-aikatöitä ja piipahdinpa novoshopissakin, jossa sitten todettiin
että heillä on osa-aikaisina ja harjoittelijoina lähinnä kaupallisten alojen
opiskelijoita.

Nicholas Turbanov

Ilkka Määttä wrote:

> St-Setup (http://www.st-setup.fi/) tarjoaa palvelua sekä jopa edullisempaa
> hintatasoa
> kuin Cruz Broker.

Tossa vähän ennen joulua kaveri osti koneen ja me vertailtiin hintoja eri
paikoissa (=kaikissa). Lopputulos oli se, että Arctechosta sai kaikki muut,
paitsi kaksi osaa, halvemalla kuin mistään muualta. Ja ne kokos sen koneen
150,-:llä joka ei ole paljon. Arctechon asiakas palvelusta en sitten sanoisi
mitään...

mika ruohotie

Ossi Jääskeläinen <scan...@dlc.fi> wrote:

>Palvelua ei kauheasti ole koska ko. liike on tarkoitettu enemmän tai
>vähemmän asiantuntijoille jotka tietävät mitä haluavat, ja siksi se on

siis vahemman asiantuntijoille...

toki, voimme kiistella siita kuka ja millainen on asiantuntija ihan
maailman loppuun asti.

MUN mielesta asiantuntija on kuitenkin jo niin kova jatka [1] ettei
se mene tuollaiseen liikkeeseen edes kuselle.

[1] mun mielesta asiantuntija on (muun muuassa):
- tyossa ja palkka on iso (ei tarvitse katsoa hintaa kun ostaa)
- tyon puolesta saa osat suoraan varastosta joko firman maahantuomina
tai maahantuojalta ihan eri hinnalla mita kukaan "normaali" maksaa,
ja maahantuojat palvelevat yleensa sellaisia jotka ostaa "paljon"
myos ammatin puolesta, palvelu ja palvelu... toki mantteja riittaa
maahantuojienkin palveluksessa (siis yritysmyynnissa) ja maahantuojissa

eli johtopaatos on etta tuonne siis menee vain ne nortit ja wannabet
joista joku jo aiemmassa artikkelissa puhui.

toistan, tasta voisi kiistella pitkaan, mina en aio.

mickey

mika ruohotie

ttammi <tta...@netlife.fi> wrote:
>Mä liitin noita auipeeneeseetränsiiveri-perusosia kotikoneeseeni

kun tuolle linjalle lahdit...

tuo todellakin on perusosa. vai vielako suomessa on joku jolla ei ole
himassa omaa verkkoa ja kiinteaa internetyhteytta? (ja viela ilmaiseksi.)

mulla on.

mickey

ps. tosin himasa ei ole transcieveria, verkko kun ei sellaisia tarvitse
ainakaan toistaiseksi.

Pekka Haavisto

In sfnet.atk.laitteet.pc Timo Hyvonen <Timo.H...@iki.fi> wrote:

> [...]
> tyyliin "emmää tiedä, ei meillä myydä niitä enkä osaa sanoa toimiiko se tän
> meidän koneen kanssa". Asenne oli lievästi sanottuna välinpitämätön.

Omasta mielestäni BT-Mikro on vähän saman tyylinen kuin CruzBroker tai muu
kauppa, sinne mennään, melko pitkälle sanotaan mitä halutaan ja tilataan.
Ihan yhtä toivoton tapaus se ei ole.

Haukutaan nyt sitten lisää BT-Mikroa, kun vauhtiin pääsimme. Reilun vuoden
vanhasta koneesta hajosi levy ja kone kiikutettiin BT-Mikroon. Levy
vaihdettiin ilman mutinoita uuteen vastaavaan, mutta tenkapoo tuli siinä
vaiheessa kun vanhat tiedot olisi pitänyt siirtää uudelle levylle.

Konetta palauttaessa liikkeessä sanottiin, että joitakin tiedostoja ei ole
saatu pelastettua, huollosta mukaan laitettu lappu kertoi ettei
kloonaussoftaa ole voitu käyttä koska koneessa on LILO tai vastaava.

Konetta käynnistäessä totesin sitten, että huolto oli tyynesti iskenyt
sisään uuden levyn, jolle ei oltu tehty yhtikäs mitään. Mukaan laitettiin
vanha levy puuttuvien tiedostojen kopioimista varten. Nyt siis minun
pitäisi jollain ilveellä kopioida Windowsit ja kaikki ihanat pitkiä
tiedostonimiä sisältävät tiedostot takaisin. No way.

On muuten jo kolmas levy koneessa, ensimmäinen levy oli viallinen jo
ostettaessa.

> Mitä tästä opimme?

> 3) elä osta bt-mikrosta!

..ainakaan jos et ole ATK-ammattilainen. Tilaus on muuten huomattavasti
mukavampi hoitaa BT-Mikron erittäin hyvin toimivalta WWW-lomakkeelta.

--
Pekka Haavisto, Never say more than is necessary.
email <ha...@iki.fi> - Richard Brinsley Sheridan

Juha Mensola

Jussi Koukku wrote in message <6d8tet$jol$1...@cc.tut.fi>...

> [...]
>että ainoa vapaana oleva myyjä sanoo "emmätiiä, mä oon vaan töissä täällä,
>kysy tolta äijältä, jonka puheille jonottaa 20 muuta typerystä".

Se on hieman se ongelma monissa paikoissa (toisaalta usein todistettavissa
myös käänteisenä). Itse kävin eräässä liikkeessä kysymässä monitoreita ja
tiedustelin monitorin virkistystaajuutta 1024*768-tilassa. Vastaus oli: 'Nyt
kyllä kysyt liian vaikeita.'. Lienee tarpeetonta sanoa, että jäi monitori
sieltä ostamatta. Toisaalta useimmissa paikoissa riittää, että myyjällä on
sen verran palveluhenkisyyttä ja yhteistyökykyä, että osaa kaivaa minulle
tarvittavat specsit laitteista, jotta voin tutkailla, mitä olen ostamassa.

Suurimmalla osalla ng:n lukijoista on enemmän tietoa kuin PCSS:n
tavallisella myyjällä. Ei siis ihme, että tulee kysymysmerkkiä kun aletaan
kysellä. Kyllä autokauppiaallakin voi mennä sormi suuhun jos alat kysellä
ilmanvastuskerrointen perään.

Pointtina oli, että hekin ovat vain myyjiä, ei heitä ole suunniteltu
vastaamaan liian teknisiin kysymyksiin, vaan vakuuttamaan ummikko-ostaja
siitä, että juuri tämä on 'tosi hyvä ja suosittu'.

Mart Martikainen

> [...]
>
>hmm, dekadenssinkaan henkilokunta ei tietaakseni kertaakaan ole jaksanut
>aukoa kenellekaan alykkaasti kayttaytyvalle henkilolle.

Niin jaksanut, eikä ainakaan ovea;-)

No olihan toi mun vertaus pikkuisen kaukaa haettu, mutta kyllä suomessa
asiakaspalvelu on aivan lapsenkengissään. Vrt. "rautakaupat".

nimim: mitässulle tosson

Nicholas Turbanov

> [...]
> joista joku jo aiemmassa artikkelissa puhui.
>
> toistan, tasta voisi kiistella pitkaan, mina en aio.

No minä aion. Mihin ihmeeseen perustelet sen, että asiantuntija on
sellainen jolla on iso palkka!!?! Kyllä asiantuntija, kuten sanastakin
kuulee, on sellainen joka tuntee asiansa. Tämä taas tarkoittaa sitä, ettei
mene kauppaan ja sano "Mä haluaisin hyvän ja nopeen koneen joka toimii
uusissa peleissä" vaan "Mitä maksaa PII 300MHz, Abitin emo, 64Mt SDRAMii...".
Asiantuntija on nimen omaan sellainen, joka EI maksaa ylihintaa ostoksistaan.

Timo Hyvonen

Nicholas Turbanov <niki.t...@clarinet.fi> writes:

> Asiantuntija on nimen omaan sellainen, joka EI maksaa ylihintaa ostoksistaan.

Mikä on ylihinta?

a) Kierrän 10 paikkaa ja saan kamat 500,- halvemmalla, kokonaisinvestointi
8000,-.

b) Tsekkaan lehdestä päivän hintatason ja ostan ensimmäisestä
paikasta about markkinahintaisen kilkkeen. Aikasäästö 5 tuntia.

No, taitaa ikä, laiskuus ja raha painaa, ei taida enää nuo pikkupuljut osua
kun/jos vielä ostan tietokoneita...keveneepähän ainakin se lompakko.

Timo

Nicholas Turbanov

Timo Hyvonen wrote:

> Mikä on ylihinta?

Ylihinta on se, kun PCSS:ssä 32MT SDRAM maksaa 500mk (arvaus) ja Cruzissa 400mk
(arvaus).

> a) Kierrän 10 paikkaa ja saan kamat 500,- halvemmalla, kokonaisinvestointi
> 8000,-.

Höh. Menen netistä katsomaan kotisivuilta hinnat.

Timo Hyvonen

Nicholas Turbanov <niki.t...@clarinet.fi> writes:

> Ylihinta on se, kun PCSS:ssä 32MT SDRAM maksaa 500mk (arvaus) ja Cruzissa 400mk
> (arvaus).

Öö...no haloo, keskittämällä ostoksensa tuollaiset erot saa jo
kanta-asiakasalennuksena. Firmahan ne joka tapauksessa maksaa (vai
itelleskö vain ostelet?).

> Höh. Menen netistä katsomaan kotisivuilta hinnat.

Ilmeisesti tuntipalkkasi on aika pieni. Voihan noita vilkaista, mutta
esim. puolen tunnin säästö ajassa (matka) kattaa kevyesti noista syntyvät
marginaalisäästöt.

Vilkaises jossain muualla menevää threadiä atk-alan kiireestä
(esim. tieliltä löytyy).

Onneksi mulla ei oo kiire :)

Timo

P.W.

Nicholas Turbanov wrote:

referenssi :

> Ylihinta on se, kun PCSS:ssä 32MT SDRAM maksaa 500mk (arvaus) ja Cruzissa 400mk
> (arvaus).

> Höh. Menen netistä katsomaan kotisivuilta hinnat.

Juuri joku kertoi, että ko. liikkeen nettisivuilla olevat hinnat eivät ole
myyntihintoja vaan jotain muuta. Laskusta selviää kuulemma varomattomalle lopullinen
hinta :-)

Omaan piikkiinsä toimiva voi tietenkin ko. liikkeessä käydä.

Yritysmailmassa edellytetään asiallisen takuun ja siihen liittyvän korjauspalvelun
olemassaoloa.

Hinta on vain yksi osatekijä päätöksentekoon.
Halpa ei aina ole edullista.

--
Pertti
nos...@mmposti.samoilu.net

FennoUgrian

Timo Hyvonen wrote in message <2e90qw4s...@chardonnay.ajk.tele.fi>...

> [...]

>tyyliin "emmää tiedä, ei meillä myydä niitä enkä osaa sanoa toimiiko se tän
>meidän koneen kanssa". Asenne oli lievästi sanottuna välinpitämätön.

Minulla on pelkkiä hyviä kokemuksia BT-mikrosta. Ostin toissa kesänä p133
koneen sieltä, mutta se jumitti ja kaatuili usein ja mitä
mielikuvituksellisemmista syistä. Viaksi arveltiin 90% varmuudella vanhasta
koneesta ottamani muistikammat,(vialliset) mutta silti BT-Mikro vaihtoi
vapaaehtoisesti, ihan vain varmuuden vuoksi, ilman että edes ehdotin mm.
uuden emolevyn koneeseen. Siitä tulen olemaan ikuisesti kiitollinen, sillä
se oli uudempaa revisiota kuin alkuperäinen ja saan siihen MMX-prosessorin
kiinni (Vanhaan en olisi saanut ja joutusin myöhemmin MMXään vaihtaeesa
ostamaan uuden emonkin) !!. Tämä kaikki oli ilmaista vaikka kone kävi
firmassa useamman kerran.

Tilatessa konetta myyjä istuskeli kyllä tiskin takana, mutta vastasi
kaikkiin esittämiini kysymyksiin mm. siitä miten minun tulee asentaa
kotonani olevat komponentit koneeseen, kone-esittelyä en kaivannut, kone oli
luvattua aikaisemmin valmis ja on toiminut täydellisesti huollon jälkeen.

Täytyy kyllä myöntää, että ei BT varmaan ihan mikään ensiostajan kauppa ole.

po...@sci.fi

Nicholas Turbanov

Timo Hyvonen wrote:

> Öö...no haloo, keskittämällä ostoksensa tuollaiset erot saa jo
> kanta-asiakasalennuksena. Firmahan ne joka tapauksessa maksaa (vai
> itelleskö vain ostelet?).

Itselleni.

>Ilmeisesti tuntipalkkasi on aika pieni. Voihan noita vilkaista, mutta

> esim. puolen tunnin säästö ajassa (matka) kattaa kevyesti noista syntyvät
> marginaalisäästöt.

Tuntipalkkani ei oo kova: 200mk kuussa. Ikää kun on vasta 16.Niin että tässä on vähän
pakko ostaa halvinta. Ehkäpä minä jätän nämä "aikuisten ostokset" kommentoimatta.

Timo Ollila

In sfnet.tori.myydaan.atk Timo Hyvonen <Timo.H...@iki.fi> wrote:

[...]

Itseasiassa se jauppojen kiertelyhän on puolet siitä investoinnin tuomasta
(seksuaalisestakin :-)) hyödystä ja nautinnosta.
Eihän rahalla oo mitään tekemistä ton kanssa.

Heimo-K Laukkanen

In sfnet.tori.myydaan.atk Aristoteles Heikkilä <a...@clinet.fi> wrote:

: hmm, dekadenssinkaan henkilokunta ei tietaakseni kertaakaan ole jaksanut

: aukoa kenellekaan alykkaasti kayttaytyvalle henkilolle.

Aivan. Samoja kokemuksia. Niinä kertoina kun dekadenzissa on käynyt,
siellä on aina ollut hyvää palvelua ja kysymyksiinkin on vastattu niin
kuin asiaan kuuluu, ei vittuilemalla. Tosin saalitaanhan pahat päivät
jokaiselle - asiakaspalveluhommissa ne vaan ikävästi kostautuvat
helpommin, kun siltä asiakkaalta ei välttämättä saa koskaan pyytää
anteeksi - toisin kuin ystäviltä.

-huima

Harri

Nicholas Turbanov wrote:

> Tuntipalkkani ei oo kova: 200mk kuussa. Ikää kun on vasta 16. Niin
> että tässä on vähän pakko ostaa halvinta.

Heh :-) Siitäs sai. Netissä kukaan ei tiedä että ole koira... :-)

--
Harri "If I were any lazier,
I'd slip into a coma."

Jukka Forsgren

In sfnet.tori.myydaan.atk Kim Holviala <ki...@FIX-ME-iki.fi> wrote:

[...]

Parille kaverille Cruzin myyjät antoivat pyydetyn 33.6k modeemin sijasta
ISDN-kortin ja toiselle yritettiin tyrkyttää vääriä muistipiirejä. Eli ei
ole mitään takeita mitä sieltä saa ellei lisäksi itse tarkista tuotteita
ennen laukkuun laittamista.

--
[Jukka Forsgren·grAf·fors...@cs.helsinki.fi·http://www.helsinki.fi/~forsgren/]

Janne Turunen TKKK

Timo Raita (v...@iki.fi) wrote:
[...]

Itse asiassa ei ole pakko myydä siihen hintaan. Myyjä on ainoastaan velvollinen
korjaamaan virheellisen hintatiedon. Anttilan tuulikaapit ovat yleensä täynnä
näitä "pahoittelemme säästökirjassamme ollutta virhettä" -lappuja, näin
esimerkkinä.

Eri asia on sitten, jos virheellisiä hintoja käytetään mainosvälineenä,
uhkasakot rapsahtanee helposti, jos ei ennen sitä mennä nurin asiakkaiden
äänestettyä jaloillaan.

+janne

Temmeke

Jussi Koukku (jussi....@cc.tut) wrote:
:
: PS. Vähän sama juttu taitaa olla novoshopissa. Haeskelin tuossa reilu vuosi

Tulee mieleen yks keikka Novoshoppiin syksylla -96. Piti saada muutama
cd-r levy, ja muut paikat oli jo kiinni. Menin sitten Novoshoppiin...
Ensin kesti viitisen minuuttia selittaa myyjalle, etta haluan tyhjia cd-r
levyja joihin siis voi kirjoittaa. Taman jalkeen sitten vaiteltiinkin
myyjan kanssa, onko moisia levyja olemassa. Myyjan mukaan kun ei ollut, ja
kaikki cd:t tehdaan tehtaissa USA:ssa :) Puolisen tuntia koitin valistaa
tuota tatia...sitten pulju menikin kiinni...

Entas sitten PC SuperStoren ilmoitus Turun Sanomissa kun hakivat lisaa
myyjia. En muista tarkkaan mita siina oli vaatimuksena, mutta tyyliin
"viihdyt ihmisten parissa, olet avoin ja iloinen". Koneiden tuntemuksesta
ei ollut edes mainintaa...
Itse valttelen SuperStorea aika pitkalti, mutta joskus on tarvetta.
Silloin kannattaakin kavella suoraan 'Huolto' tiskille...siella kun ei
(ainakaan Turussa) ole jonoa, ja sielta loytyy kavereita jotka tietavatkin
jotain.

Temmeke

Temmeke

Juha Mensola (SpamGua...@basware.fi) wrote:
: tiedustelin monitorin virkistystaajuutta 1024*768-tilassa. Vastaus oli: 'Nyt

Novoshopista loytyi malli joka myyjan mukaan 1280*1024 tilassa paivitti
nayttoa 75Mhz taajuudella :)

Temmeke

Jarno Nurminen

Nicholas Turbanov wrote:

> Höh. Menen netistä katsomaan kotisivuilta hinnat.

Eikös noilla sivuilla yleensä lue jotta firma pidättää oikeuden muutella
hintoja mielivaltaisesti koska huvittaa...? Eli ts. pannaan halvat
hinnat näkyville, ja sitten kun tulee puhe maksuista, todetaankin
hintojen juuri nousseen "...kun nyt on silleen ja tälleen ja kyllä
tuo 32MB palikka nyt vain maksaa sen 23 000,- mutta ei sitä muutkaan
halvemmalla myy..."

Mart Martikainen

> [...]
>myyjia. En muista tarkkaan mita siina oli vaatimuksena, mutta tyyliin
>"viihdyt ihmisten parissa, olet avoin ja iloinen". Koneiden tuntemuksesta

Hämeenlinnan Konttoritekniikka (Sunlogix) haki tuossa jokunen aika sitten,
laiskaa, asikaspalvelutaidotonta, yms. henkilöä... Tosin em.liikkeessä on
suhtkoht hyvä palvelu (persaukisellekin).

Simo Tuominen

SpamGua...@basware.fi kirjoitti:

> Sami Sundell wrote in message <6d0qhl$q93$2...@fun13.suvela.hoas.fi>...
[bobbitt]

> [...]

> vaihdetaan, ei mitään tyyliin 'tutkitaan pari viikkoa, onko siinä nyt mitään

Mikroapajan kanssa asioidessani kävi kerran niin, että kun vaihdoin
romputinta ja sain heti uuden mukaan, parin kuukauden päästä tuli
postissa toinen (alkuperäinen?) perässä. Hyvää palvelua. :) Cruz on
kyllä halpa (noin yleisesti), mutta kilpailu on niin kovaa, että
käyvän hinnan näkee vasta aamun lehdestä tai webistä. Etäisyys
tietysti merkitsee jotain. Yleensä käyn Cruzilla, se kun on lähimpänä.
Seuraavana on PC SuperStore (jolla on muuten harvinaisen
vastenmieliset sivut).

> [...]
> saa avata, tai takuu raukeaa. (verrattavissa autoon, jonka konepeltiä ei saa

Aika huono ehto, kun sieltä ostettavista palikoista yleensä/usein
kasataan kone itse... Eivät vain tiedä esmes muisteista tarpeeksi.
--
# sim...@evitech.fi # Team AMIGA! #

Simo Tuominen

mi...@aeon.net kirjoitti:

> kun tuolle linjalle lahdit...
>
> tuo todellakin on perusosa. vai vielako suomessa on joku jolla ei ole
> himassa omaa verkkoa ja kiinteaa internetyhteytta? (ja viela ilmaiseksi.)

On. Arvaas mitä Amigan eetteriverkkokortista joutuu maksamaan, jos
moisia löytää? Arvaa pääsinkö HOASsilla verkkopiuhalla varustettuun
kämppään? Arvaa onko varaa vuokrapiuhaan? :I

It is loading more messages.