AMD- ja ATX-ongelma

Heikki Puurunen

Kaksi hieman erilaista ongelmaa:

Päivitin tuossa konetta. Kokoonpano AMD K6-2 450 (2.2V), MSI-5169,
WIN98SE. Homma toimii ihan hienosti 400MHz:llä, mutta kun nostan
prosessorin nimellistaajuudelleen, kone tuppaa jämähtämään Windowsissa
(siis dos toimii ihan ok). Muistiongelma ainakaan hardistasolla ei
varmaankaan ole, koska muistit on ripattu 450 pena II:sta, jossa
toimineet moitteettomasti. Pistääkö Windows kapuloita rattaisiin?
Jäähdytystäkin pitäisi piisata, kun siili on peritty Cyrixistä (5cm
siili ja tuuletin), joka kävi aikoinaan todella kuumana, kuten kaikki
muistavat.

Toinen ongelma liittyy käynnistykseen. ATX-kokoonpanossahan
virtakytkimeltä tulee vain herätesignaali emolle, että virran voi nyt
kytkeä päälle. Muutaman kerran on nyt mennyt niin, että kone ei
reagoikaan napin painallukseen, vaan ensimmäisellä kerralla hyrähtää
sekunniksi käyntiin ja sammuu sitten. Uusintapainallukset eivät aiheuta
mitään reaktiota, ennen kuin käyttää virtajohtoa irti powerista. Olisiko
releongelma (tai millä se nyt hoidetaankaan) ja sijaitseeko se powerissa
vai emolla?

Toni Kivimäki

> [...]
> Jäähdytystäkin pitäisi piisata, kun siili on peritty Cyrixistä (5cm
> siili ja tuuletin), joka kävi aikoinaan todella kuumana, kuten kaikki

Mulla on aika lailla sama kokoonpano Emo on sama ja
prossa on 500:n ja ongelmitta ovat toimineet, kai sulla
on uusin Bios verisio 3.3 tai 3.4 käytössä ??

Mulla oli kanssa satunnaisia tilttailuja mutta kun vaihdoin
kotelon uuteen ja Powerin koko kasvoi niin noista
ajoittaisista kaatuilemisista pääsi eroon.

Prossan tuuletin pyörii ja PUHALTAA ilmaa siilen päälle ??
ja siili on KUNNOLLA prosassa kiinni :)

> [...]
> mitään reaktiota, ennen kuin käyttää virtajohtoa irti powerista. Olisiko
> releongelma (tai millä se nyt hoidetaankaan) ja sijaitseeko se powerissa

Sulla voisi olla jotain poweri ongelmia , mahdollista kokeilla
toisessa kotelossa tai toisella powerilla ?

--
-ReaL-
http://personal.inet.fi/koti/toni.kivimaki/

Vesa Raisanen

:
: Päivitin tuossa konetta. Kokoonpano AMD K6-2 450 (2.2V), MSI-5169,

: WIN98SE. Homma toimii ihan hienosti 400MHz:llä, mutta kun nostan
:
Mikähän versio sinulla mahtaa olla tuosta emolevystä? Vanhoilla MSI 5169
emoilla taitaa olla hieman alitehoiset regulaattorit. Uudet nopeat
prosessorit eivät välttämättä saa tarpeeksi virtaa ja kaatuilevat.
Kokeilepa nyt ensiksi prosessoriasi jonkun kaverisi emolevyllä.

--
- Vesa Raisanen - "Windows 95 uninstall failed. Please
vra...@cs.joensuu.fi re-install Windows 95 and try again."

Sami Riitaoja

Heikki Puurunen wrote:

> [...]

> mitään reaktiota, ennen kuin käyttää virtajohtoa irti powerista. Olisiko
> releongelma (tai millä se nyt hoidetaankaan) ja sijaitseeko se powerissa

Selviä virransaantiongelmia prossulla. Vanhempien 5169:en virransyöttökyky
piisaa vain 400Mhz asti. Toinen vaihtoehto on että powerin virransyöttökyky
on äärirajoillaan ja tuo 50Mhz kellotaajuuden nosto on viimeinen pisara.(
tuo sekunniksi käynnistyminen viittaisi siihen suuntaan)

Kokeile miten eri core-jännitteet vaikuttaa toimintaan esim 2,1V tai 2,5V.
Jos kyse on siitä, että emo ei pysty syöttämään riittävästi virtaa
prossulle, niin ainoa helppo keino saada se vakaaksi on reilun ylijännitteen
käyttö.( esim 2,8V)

Heikki Puurunen

Vesa Raisanen wrote:

> [...]
> prosessorit eivät välttämättä saa tarpeeksi virtaa ja kaatuilevat.
> Kokeilepa nyt ensiksi prosessoriasi jonkun kaverisi emolevyllä.

Emon versio on 4.0, eli ei se niitä vanhempia versioita ainakaan ole. Biosista
muistaakseni versio 3.3. Minulla olisi versio 3.4:kin saatavilla, mutta olen
vain aika skeptinen tuon biossin päivittämisen suhteen. Edellinen
bios-päivitys maksoi uuden emolevyn verran...
Pitänee koittaa nostaa jännite 2.4V, ja katsotaan mitä sitten tapahtuu.

Unknown

On Fri, 05 May 2000 10:06:01 +0300, Heikki Puurunen <he...@iki.fi>
wrote:

Jos kuitenkin imppaisit & ajaisit sen w95k6update.exen tms. uudelleen
niin asia saattaisi hyvinkin korjaantua.

nimim. kokemusta omaava kertoo

real

Biosista

> Jos kuitenkin imppaisit & ajaisit sen w95k6update.exen tms. uudelleen
> niin asia saattaisi hyvinkin korjaantua.

Mutta se on kuten nimikin kertoo vain 95:lle ;) voihan sitä
aina koittaa mutta se ei asennu 98:lle...

real

> [...]
> on äärirajoillaan ja tuo 50Mhz kellotaajuuden nosto on viimeinen pisara.(
> tuo sekunniksi käynnistyminen viittaisi siihen suuntaan)

epäilisin nimenomaan ATX powerista loppuvan virran kesken , mulla
on noin 1.5v sitten ostettu 5169 emo (versiota en tarkemmin tiedä)
ja siinä nyt 500:n prossa eikä mitään ongelmia enää
sen jälkeen kun uusin Powerin 300W seen....

> [...]
> Jos kyse on siitä, että emo ei pysty syöttämään riittävästi virtaa
> prossulle, niin ainoa helppo keino saada se vakaaksi on reilun

lievää nosta 2.2:sta 2.3 tai 2.4 voi koittaa mutta jos ei auta niin
ei toi 2.8 auta myöskään korkeintaan rikkoo prossan...