Hermo menee levyliikenteen kanssa (Win 7)

KK

Vaihdoin vihdoin, vähän pitkin hampain, läppärin Vistan seiskaan.
Jostain lukemastani olin saanut päähäni, että seiskassa mm. järjestelmän
levyliikenne olisi vähäisempää. Eipä oikein siltä vaikuta: kovalevyn
valo vilkkuu koko ajan, käytännössä yhtälailla kuin Vistassakin.

Välillä koko läppäri ei hetkeen vastaa mihinkään, ja levyvalo saattaa
palaa taukoamatta kymmeniä sekuntejakin. Muulloinkin saattaa käyttö
tahmata ja tökkiä, kun valo vilkkuu vilkkaasti. Koskaan valo ei ole
pidempiä aikoja sammuksissa. Myllyn pitäisi kyllä käsittääkseni olla
riittävä seiskan pyörittämiseen, eli siitä ei periaatteessa pitäisi kai
olla kiinni. (Pieni Lenovohan tämä on, mutta kuitenkin 2.27 MHz
tuplaydin, 4 GB muistia, josta 3 GB keskumuistiksi ja 1 GB näyttikselle,
500 GB Seagaten hybridikovalevy.)

Saako tuota levyliikennettä jostain säädettyä vähäisemmäksi?
Indeksoinnin ja kaikki automaattiset päivitykset olen koettanut jo kieltää.

DeeAa

"KK" <k...@kk.fi> kirjoitti viestissä:EHCcq.736$RY6...@uutiset.elisa.fi...
Itsekin huomannut että w7 kyllä käyttää sitä levyä vähän koko ajan todella
pitkään. Kyllä se sitten lopettaakin.
Systeemihän on siten tehty että se boottaa todella nopeasti, mutta ei lataa
kuin tarvittavat systeemit pelkästään, ja sitten se kaikessa hiljaisuudessa
latailee kaikenlaista muuta muistiin, myös ennakoiden tarpeita.

Eli pöytäkoneessakin vaikka mulla boottaa n.12 sekunnissa kone, sen jälkeen
kyllä kovovalo laulaa minuuttikaupalla.
Ei se mitään kyllä haittaa tai tunnu hidasteena.

Nyt tulee mulla läppärin Xp Pro vaihto W7:aan lähiaikoina, se tulee olemaan
hyvin mielenkiintoista kuinka jaksaa 2G muistilla Fujitsu seiskaa
pyörittää....nyt on XpPro ja niin paljon kamaa yleensä päällä töissä koko
ajan (aina pari kolme isoa PDF:ää auki Acrobatissa, word, excel, älytaulu,
VLC:llä MP3:ia, VPM-clientti, outlook, f-secure, DropBox, verkkojaot,
jne....) että tahmaa niin maan perkeleesti koko ajan...

PW

16.9.2011 10:51, DeeAa kirjoitti:

> Nyt tulee mulla läppärin Xp Pro vaihto W7:aan lähiaikoina, se tulee olemaan
> hyvin mielenkiintoista kuinka jaksaa 2G muistilla Fujitsu seiskaa
> pyörittää.

Kannattanee ennen päivitystä varmistaa, että läppärin laitteet tukevat
Win7:aa. Fujitsusta kun on kyse, niin rohkenen tukea epäillä.
Eiköhän asia ole kuitenkin niin, että mitä uudempi käyttis, sen suurempi
muistisyöppö se on, vaikka näennäisesti nopeasti käynnistyykin.

KK

> [...]
> latailee kaikenlaista muuta muistiin, myös ennakoiden tarpeita.
>
> Eli pöytäkoneessakin vaikka mulla boottaa n.12 sekunnissa kone, sen jälkeen

Mun läppärissä levyvalo vilkkuu aina, ei ainoastaan käynnistyksen
jälkeen. Läppäri voi olla päällä joskus tuntikausiakin ja jatkuvasti
levyvalo vilkkuu, vaikka konetta ei käyttäisi eikä mitään käyttäjän
käynnistämää ohjelmaa olisi käynnissä. Samoin tuollaisia tahmauksia ja
jopa kymmenien sekuntien täydellisiä "jäätymisiä" voi tulla tuntikausia
käynnistyksen jälkeen. Niihin liittyy aina erittäin voimakasta
levyaktiivisuutta.

P.S. Itsellä seiskan asennus meni toisella yrityksellä kohtuullisen
helposti. Aikaa meni lähinnä ajureiden etsintään, sekin kyllä turhaan.
Jos jossain nimittäin olisi mainittu, että olisi kannattanut ladata uusi
versio Lenovon omasta system updatesta, niin se olisi päivitellyt kaikki
ajurit. Kuten lopulta tekikin, kun älysin sitä kokeilla. (Vanha system
udate ei nimittäin seiskassa toiminut. Vaikka monta muuta ohjetta
päivitykseen annettiin mm. Lenovon sivuilla, niin ei tätä oleellisinta.)

DeeAa

On 16 syys, 11:24, PW <P...@palvelin.inv> wrote:

> Kannattanee ennen p ivityst varmistaa, ett l pp rin laitteet tukevat
> Win7:aa. Fujitsusta kun on kyse, niin rohkenen tukea ep ill .
> Eik h n asia ole kuitenkin niin, ett mit uudempi k yttis, sen suurempi
> muistisy pp se on, vaikka n enn isesti nopeasti k ynnistyykin.

Mm, kyl siinä pitäis pelata. Se oli alunperin Vistalla josta
downgradetettu Xp:hen, Vista kun nyt oli mitä oli.

PW

Minulla oli Acer Asphire 8930G alunperin Vistalla. Acer tarjosi
päivitystä Win7:n, mutta siinä piti tarkistaa, että laite on Win7
yhteensopiva - tämä oli, joten päivitin sen.
En tiedä, mitä eroa niissä läppäreissä oli, mihin Win7 ei sopinut, mutta
olettaisin, ettei niiden kaikkiin laitteisiin ollut saatavissa Win7
ajureita tai ohjelmistoa.

Pertti Ex

16.9.2011 10:51, DeeAa kirjoitti:

> Itsekin huomannut että w7 kyllä käyttää sitä levyä vähän koko ajan todella
> pitkään. Kyllä se sitten lopettaakin.

Itse en ole huomannut muulloin kuin hibernaatiosta palatessa että levy
rapisee jonkin aikaa kuin rottatalo. Muulloin mielestäni ei mitenkään
erikoista XP:seen verrattuna, edes 2GHz/4Gt/320Gt-5400rpm läppärissä.

Pertti Ex

16.9.2011 11:24, PW kirjoitti:
> [...]
> Eiköhän asia ole kuitenkin niin, että mitä uudempi käyttis, sen suurempi
> muistisyöppö se on, vaikka näennäisesti nopeasti käynnistyykin.

Omalla Amilolla ongelmia teetti yhteensopivan "silent mode"-ohjelman
löytäminen, kun mallikohtainen vista 32bit-versio ei tehnyt mitään.
Jonkun toisen Fujitsun mallin ohjelmista löysin sitten 64bit
vista-version joka toimii, jotenkuten. Tiedä sitten onko se normaalia
että virhelokiin kirjautuu vähänväliä erroria että vehkeen bios
rajoittaa prossun tehoja, mutta kerran boottasi ykskaks ja syyksi kertoi
CPU-coren. Tosin ei ole tehnyt tuota enää ja vähän ennen tapausta
päivitin Realtekin ääniajurit, jotka sitten poistin.

Anssi Saari

KK <k...@kk.fi> writes:

> [...]
> järjestelmän levyliikenne olisi vähäisempää. Eipä oikein siltä
> vaikuta: kovalevyn valo vilkkuu koko ajan, käytännössä yhtälailla kuin

Niin tekee kyllä täälläkin, mutta kun levyaktiviteettia katsoo resource
monitorista, niin ei sitä juuri ole. Mutta eipä kyllä mene kovalevy
nukkumaankaan ikinä.

> Saako tuota levyliikennettä jostain säädettyä vähäisemmäksi?
> Indeksoinnin ja kaikki automaattiset päivitykset olen koettanut jo
> kieltää.

Voihan sitä katsoa mikä sitä tekee.

Asko Ikävalko

KK wrote:
> Saako tuota levyliikennettä jostain säädettyä vähäisemmäksi?
> Indeksoinnin ja kaikki automaattiset päivitykset olen koettanut jo kieltää.

Task Managerin Processes -välilehdelle voit ottaa erilaisia I/O
sarakkeita näkyviin, joista näet tarkemmin, mikä prosessi
levyliikennettä aiheuttaa. Sitten voit kysyä Googlelta, kuinka ko.
prosessia paimennetaan.

-Asko

KK

Task Managerista en levytoimintoja löytänyt, mutta resurssienvalvonnasta
onnistuin jonkin levyseurannan löytämään. Pikaisen tarkkailun
perusteella levytoimintoja iaheuttaa jatkuvatsi ja välillä melko
runsaastikin prosessi "System". Jäi edelleen meikäläiselle vähän
hämäräksi, miksi, ja voisiko asialle tehdä jotain.

Toinen listalla näkyvä, paljon aktiivisuutta aiheuttava prosessi on
"trustedinstaller.exe"

Seuranta jatkuu. Hankalaa on se, että juuri silloin kun levyaktiivisuus
"jumittaa" konetta, ei tuohta resurssienvalvontaakaan onnistu avaamaan.

Asko Ikävalko

KK wrote:
> [...]
> runsaastikin prosessi "System". Jäi edelleen meikäläiselle vähän
> hämäräksi, miksi, ja voisiko asialle tehdä jotain.

Joo, mullakaan se Resource Monitor ei kerro mitään järkevää. Siellä
näkyy "miljoonia" kertoja vaan samat prosessien nimet: VSSVC.exe,
System, msiexec, yms.

Task Manageriin saat levynkäytöt asetusten kautta:
Processes -> View -> Select columns. Tuolta kannattaa ruksailla ainakin
kaksi ruksia "I/O Read Bytes" ja "I/O Write Bytes". Näin pääset
näkemään datamäärät, joita eri prosessit levylle kirjoittelee/lueskelee.

> Toinen listalla näkyvä, paljon aktiivisuutta aiheuttava prosessi on
> "trustedinstaller.exe"

http://www.processlibrary.com/directory/files/trustedinstaller/195088/

Voi olla, että sulla on joku Windowspäivitys jäänyt jotenkin juntturaan.
Kokeilehan automaattipäivityksen sijaan päivittää manuaalisesti
tuoreimmat päivitykset, josko tuo jumitus siinä aukeaisi. Tuolla
linkkaamassani artikkelissa suositellaan rekisterin siivousta, mutta
siinä touhussa kannattaa olla varovainen, ettei joku yli-innokas
siivousohjelma saakin vaan enemmän sotkua aikaiseksi.

> Seuranta jatkuu. Hankalaa on se, että juuri silloin kun levyaktiivisuus
> "jumittaa" konetta, ei tuohta resurssienvalvontaakaan onnistu avaamaan.

Mitäs jos pitäisi sekä Resource Monitorin että Task Managerin kokoajan
taustalla valmiiksi auki?

-Asko

Akseli Mäki

KK wrote:

>Toinen listalla näkyvä, paljon aktiivisuutta aiheuttava prosessi on
>"trustedinstaller.exe"

Tuo on muistaakseni W7:n päivityksiin liittyvä.

>Seuranta jatkuu. Hankalaa on se, että juuri silloin kun levyaktiivisuus
>"jumittaa" konetta, ei tuohta resurssienvalvontaakaan onnistu avaamaan.

Ainakin XP:n task managerista saa näkyviin myös kertyneet tiedot eli
nähtäväksi kuinka paljon eri prosessit ovat kirjoittaneet ja lukeneet
levyä. Tietty vain prosesseista jotka ovat vielä olemassa.

KK

Koetin tuota, mutta en niilläkään oikein saanut kiinni, mistä oli kyse.
Mutta avasin sitten muutaman kerran jumituksen jälkeen tapahtumien
valvonnan lokin ja aina siellä näkyi jumituksen aikoihin olevan
prosessit "Nokia M Platform", mikä sitten lieneekään ja "Bonjour Service".

Päätin sitten ensin kokeilla Nokian Ovi Suiten poistamista, ja nyt kone
on jonkin aikaa toiminut kohtuullisen jumittamatta.

Sami Setälä

> Mutta avasin sitten muutaman kerran jumituksen jälkeen tapahtumien
> valvonnan lokin ja aina siellä näkyi jumituksen aikoihin olevan prosessit
> "Nokia M Platform", mikä sitten lieneekään ja "Bonjour Service".

Tuo Nokia M Platform on komponentti, joka pitää kirjaa koneella olevista
musiikki-, valokuva- yms tiedostoista, jotta se voisi tarjota niitä
synkronoitavaksi kännykkään. Aiheuttaa itselläkin yhdessä kannettavassa
paljon riesaa 100% cpu-kuorman suhteen. Bonjour on iTunesin palvelu joka
jakaa musiikkikirjastoa lähiverkkoon, sekä oletettavasti myös etsii niitä.
Jos ominaisuudelle ei ole käyttöä, palvelun voi disabloida windowsin
palveluiden hallinnan kautta.

-Sami-

Asko Ikävalko

KK wrote:
> Päätin sitten ensin kokeilla Nokian Ovi Suiten poistamista, ja nyt kone
> on jonkin aikaa toiminut kohtuullisen jumittamatta.

Se on tunnetusti aina ollut hyvin raskas ohjelma. Itse olen tähän asti
pärjännyt ilman ja silti olen saanut siirreltyä valokuvat ja MP3:set
PC:n ja puhelimen välillä. Joskus XP:n aikoihin onnistuin myös
parittamaan puhelimen palvelemaan läppäriä "nettimokkulana", mutta
nykyisin tuolle ei enää ole tarvetta, kun läppärissä on integroitu HSDPA
modeemi.

Backupit puolestaan hoituu niin että privapuhelimesta otan kontaktit
tarvittaessa talteen vanhalle ylimääräiselle SIM-kortille.
Duunipuhelimen kontaktit, kalenteri ja email synkronoituvat kokoajan
Exchange-palvelimelle talteen.

Puhelimen softapäivityksistä olen yrittänyt pitää näppini visusti
erossa, niin siihenkään en ole Suitea tarvinut. Kesällä kollega sai
minut ylipuhuttua Nokia E52 softan päivitykseen, mutta saman verran
siinä tuli uusia bugeja, kuin mitä vanhoja korjaantui. Turhaa touhua.
Onneksi kollegalla oli Suite asennettu, niin ei tarvinut omaa läppäriä
sotkea.

-Asko

KK

Tiedoksi M Platformista kärsineille, että Nokian Beta Labsista on
ladattavissa uusin Nokia Suite (nimi ei ole enää Ovi Suite, eikä PC
Suite, sic). Tässä versiossa ei ole enää mukana M Platformia. Olen itse
juuri asentanut sen, saapa nähdä, tuleeko helpostusta.

KK

Vastaus on, ainakin toistaiseksi, kyllä. Ei tahmaa enää. (Vaikka
levyvalo vilkkuu edelleen ärsyttävän ahkerasti. Nyt syyllisenä kuitenkin
lienee jokin muu (tai muut) prosessit, eivätkä ne ainakaan aivan yhtä
tehokkaasti blokkaa koko konetta polvilleen kuin Nokia M Platform tekin.

Varmaankin konetta saisi edelleen nopeutettua, jos jaksaisi noitakin
levyprosesseja selvittää ja karsisi turhia, mutta ei jaksa. Voi kunpa
olisi jokin ohjelma, joka esittäisi selkokielellä käynnissä olevat
prosessit ja jopa suosittelisi, mitkä voisi kohtuullisen turvallisesti
killata ja mitä kunkin prosessin killaamisesta "pahimmillaan" seuraa.

Joku

> Varmaankin konetta saisi edelleen nopeutettua, jos jaksaisi noitakin
> levyprosesseja selvitt�� ja karsisi turhia, mutta ei jaksa. Voi kunpa
> olisi jokin ohjelma, joka esitt�isi selkokielell� k�ynniss� olevat
> prosessit ja jopa suosittelisi, mitk� voisi kohtuullisen turvallisesti
> killata ja mit� kunkin prosessin killaamisesta "pahimmillaan" seuraa.

Ainakin XP:ss� Ctrl+Alt+Del k�ynnist�� Task Managerin ja sielt� voi katsoa
k�ynniss� olevat prosessit. Jos osaa englannin kielt�, niin kyll�
Googlellakin hyvin l�ytyy selitys mit� mikin prosessi tekee.(joskus
suomeksikin)
Yleisohjeena XP:ss�, en tied� Win7:ssa, on, ett� jokseenkin kaikki k�ytt�j�n
nimell� olevat prosessit voi lopettaa. System-prosessejakin voi osan
lopettaa, mutta kannattaa Googlata ensin, muuten saa ilmoituksen, ett�
j�rjestelm� suljetaan n sekunnin kuluttua. N�in k�y kun sulkee v��r�n
svchost.exen. Osan niist� voi XP.ss� sulkea k�yt�n aikana ja MsConfigilla
est�� k�ynnistymisen.

Anto

J.P

Joku wrote:

> [...]
> katsoa käynnissä olevat prosessit. Jos osaa englannin kieltä, niin
> kyllä Googlellakin hyvin löytyy selitys mitä mikin prosessi
> tekee.(joskus suomeksikin)
> Yleisohjeena XP:ssä, en tiedä Win7:ssa, on, että jokseenkin kaikki
> käyttäjän nimellä olevat prosessit voi lopettaa. System-prosessejakin voi
> osan lopettaa, mutta kannattaa Googlata
> ensin, muuten saa ilmoituksen, että järjestelmä suljetaan n sekunnin
> kuluttua. Näin käy kun sulkee väärän svchost.exen. Osan niistä voi
> XP.ssä sulkea käytön aikana ja MsConfigilla estää käynnistymisen.

Minulla on ollut muistissa tämmösia sivuja joissa kerrotaan prosesseista ja
ainakin osassa juurikin mitkä niistä voi "tappaa" - kaikkien noiden sivujen
toiminnasta en tiedä kun on aikaa kun viimeksi käynyt ja saattaa olla joku
asiaan kuulumatonkin joukossa... :

http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/

http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

http://www.blackviper.com/2008/05/19/black-vipers-windows-xp-x86-32-bit-service-pack-3-service-configurations/

http://smallvoid.com/articles/windows-xp/services/

http://www.processlibrary.com/

KK

31.10.2011 17:08, Joku kirjoitti:

> [...]
> käynnissä olevat prosessit. Jos osaa englannin kieltä, niin kyllä
> Googlellakin hyvin löytyy selitys mitä mikin prosessi tekee.(joskus

Joo. Mulla on vain ollut käsitys, että tietokone on kehitetty juuri
tuollaisen rutiinityän tekemiseen. Mutta ei kai auta kuin tehdä taas
manuaalisesti koneen hommat.

J.P

KK wrote:
> Joo. Mulla on vain ollut käsitys, että tietokone on kehitetty juuri
> tuollaisen rutiinityän tekemiseen. Mutta ei kai auta kuin tehdä taas
> manuaalisesti koneen hommat.

Eiköhän noita kaikenmaailman koneen nopeuttamisohjelmiakin ole tarjolla
paljonkin jotka siivoavat konetta, mutta niiden toiminnasta ei voi oikein
sitten tietää...
Eiköhän paras lopputulos tule kun homman tekee manuaalisesti ja vaikka niin
että useammasta lähteestä selvittää että prosessi on turvallisesti
poistettavissa eikä luota yhteen tietoon, kun tuntuu olevan hieman hajontaa
noissa tiedoissa.

KK

Kaikilla, mm. itselläni, ei riitä siihen asiantuntemus eikä
kärsivällisyys. Olisin valmis vaikka olemaan tietämättä toiminnasta
oikein, kunhan sinnepäin roiskisi jokin ohjelma edes turhimmat prosessit
pois.

J.P

KK wrote:
> [...]
> kärsivällisyys. Olisin valmis vaikka olemaan tietämättä toiminnasta
> oikein, kunhan sinnepäin roiskisi jokin ohjelma edes turhimmat

Ei sitten muuta kuinj klikkailemaan näitä "nopeuta konettasi" sun muita
mainoksia ohjelmista mitä monilla sivuilla näkee...

Mutta tuossa aiemmin postaamassani viestissä on noita sivuja joissa
kerrotaan mitä nuo prosessit on ja kerrotaan siitäkin mikä on niiden poiston
"turvallisuusaste" joten neuvoisin kummiskin sitä kautta etenemään vaikka
tosiaan vähän hidasta ja työlästä onkin.

KK

31.10.2011 19:15, J.P kirjoitti:

> Ei sitten muuta kuinj klikkailemaan näitä "nopeuta konettasi" sun muita
> mainoksia ohjelmista mitä monilla sivuilla näkee...

Ne eivät tunnu tekevän muuta kuin "siivoavan" rekisteriä.

PW

31.10.2011 21:46, KK kirjoitti:

> Ne eiv�t tunnu tekev�n muuta kuin "siivoavan" rekisteri�.

Kyll�h�n ne muutakin siivoavat - jotkut hieman yli-innokkaastikin.
Prosesseja ei poista.

Puhdistukseen olen k�ytt�nyt Windowsin J�rjest� uudelleen ohjelmaa ja
poistanut my�s vanhat palautuspisteet. Lis�ksi on tullut poistettua
hakemistot, jotka viittaavat poistettuihin ohjelmiin sek�
Temp-hakemistot olen tyhjent�nyt, kuten Cookies-hakemistonkin.

J.P

Käy vaikka tuolta lataamassa vaikka kaikki mahdolliset ohjelmat ja kokeile
jos auttaisi - veikkaan että auttaa mutta siinä muodossa että joudut
asenteleen käyttiksen uusiksi ja sitten se onkin hetken aikaa nopeampi kuin
ennen :)

http://www.download.fi/jarjestelma/jarjestelman_virittely/

http://www.download.fi/tietoturva/jarjestelman_puhdistus/index6.cfm

Akseli Mäki

KK wrote:

> [...]
>prosessit ja jopa suosittelisi, mitkä voisi kohtuullisen turvallisesti
>killata ja mitä kunkin prosessin killaamisesta "pahimmillaan" seuraa.

Hetken harjoittelun jalkeen Process Explorer tekee juuri tuon. Windowsin
oma tehtävänhallinta tosiaan näyttää vaan prosessin suoritustiedoston
nimen, mutta Process Explorer näyttää myös sen sijainnin ja pystyy tekemään
monenlaisia korostuksia, kuten esim. vakiona erottaa aika hyvin ajurit ja
palvelut ja erilliset ohjelmat.

Silti tehtävänhallinta näyttää kyllä paljon jos viitsii sitä opetella
käyttämään. Myös sen alta löytyvä Resource Monitor on näppärä(en tiedä sen
suomennnosta)

Process Explorer
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653

Sysinternals työkaluihin kuuluu myös Autoruns jolla voi sitten täysin
turhia taustaohjelmia kitkeä pois käynnistymästä jos niitä ei muuten saa
pois.