Lenovon Access Connection ongelma

Kari Anttonen

Voisi tää kyssäri kuulua jollekkin ohjelma-alueelle mutta en niitä seuraa.
Kyse on siitä että en saa nettiyhteyttä pelaamaan läppärin sisäisen 3G
korttipaikan kautta otsikon ohjelmalla. Kokeiltu T61 ja T400 Lenovoilla
ja Win XP:llä sekä Win 7:lla ja Saunalahden Nopsa-liittymän simmillä.
Joku asetus vissiin pielessä mutta en tiedä mikä. Ei vaan yhteyttä
synny. Nuo asetuksetkin tuossa maallikolle aika ymmärtämättömät.

Ubuntu Linuxissa toimii "heittämällä". Vain valikoista maavalinnaksi
suomi ja operaattoriksi Saunalahti ja 3 sekunnin päästä olen netissä.

Olisiko osaavammilla vinkkejä antaa.

kari

Anssi Saari

Kari Anttonen <etunimi....@kolumbus.fi> writes:

> [...]
> simmillä. Joku asetus vissiin pielessä mutta en tiedä mikä. Ei vaan
> yhteyttä synny. Nuo asetuksetkin tuossa maallikolle aika

APN pitää asettaa kun osapuolet (Lenovo, Saunalahti, Elisa) eivät
ilmeisesti osaa keskustella asiasta keskenään. Access connections jaksaa
sitten varoittaa joka kerta yhteyttä avatessa roamingista kun ei se
tiedä sitäkään että se ei ole roamingia jos Sauniksen liittymällä
surffataan Elisan verkossa...

APN asetetaan yhteyttä luodessa (Access Connectionsin Location Profiles
-välilehti ja sieltä Create) toisella sivulla. Vaihdetaan Select Mobile
Broadband Settings Automaticista Customiksi ja klikataan Edit Settings,
josta avautuvassa ikkunassa onkin APN. Saunalahdella APN on
internet.saunalahti.

Jos yhteys on jo luotu, sama asetus löytyy Edit-nappulan kautta.

Kari Anttonen

Tämä tepsi ja nyt pelaa yhteys.
Kaunis kiitos Anssille.

kari

-=A.McYnen=-

No hyvä jos lähti liikkeelle. Minä olisin ehdottanut koko hemmetin
"Access connection" härpäkkeen uninstallia. Ja sitten jatkamaan
normaaleilla Windowsin kikkareilla. Mulla oli edellinen työkone
Lenovo, enkä kolmessa vuodessa käsittänyt tuon Access connections
systeemin logiikkaa. Joskus vaan toimi, ja sitten taas ei.

Kari Anttonen

28.2.2012 19:07, -=A.McYnen=- kirjoitti:

> [...]
> Lenovo, enkä kolmessa vuodessa käsittänyt tuon Access connections
> systeemin logiikkaa. Joskus vaan toimi, ja sitten taas ei.

Kerrotko millä ohjelmistolla käytit tuota sisäistä 3G:tä?
Minustakin tuo CA on aika monimutkainen ja raskaanoloinen.
Niinkuin alkuperäisessä kysymyksessäni kerroin niin Ubuntussa sen omilla
kilkkeillä ei montaa sekuntia mennyt kun homma toimi tumpelollakin.
Miks ihmeessä ei vinkkarimaailmassa pystytä yhtä yksinkertaiseen. Tai
sitten en vaan tiedä oikeaa konstia.

kari

J.P

Kari Anttonen wrote:
> [...]
> tumpelollakin. Miks ihmeessä ei vinkkarimaailmassa pystytä yhtä
> yksinkertaiseen. Tai sitten en vaan tiedä oikeaa konstia.

Ainakaan puhelinta tai nettitikkiua käytettäessä ei ole mikään pakko käyttää
niden mukana tulleita yhteysohjelmia vaan windovsinkin omilla homma hoituu
ja monesti paremmin.

-=A.McYnen=-

En valitettavasti muista softan nimeä, eikä konetta enää ole minulla,
kun vahdoin jo välissä työpaikkaa. Se oli käytännössä lähinnä ajuri,
johon hallintaohjelmalla määriteltiin muutama tarvittava asetus.

Tuossa koneessa ei ollut sisäistä 3G palikkaa, vaan käytössä oli PC-card
paikkaan tökätty härpäke, jonka mukana tuo ajuri oli tullut.
Silti Lenovon AC-halusi siihen sekaantua, kunnes poistin koko "Access
connection" härpäkkeen, jolloin Winukan omat palikat ottivat rajapinnan
haltun. Voi hyvin olla. ettei tuollaiselle sisäiselle 3G palikalle ole
olemassa erillistä windows ajuria, ja ajuri sisältyy tavallaan tuohon Access
Connections softaan.

Kari Anttonen

Mitä ovat nuo "Windowsin omat" joilla homma hoituu? Kertoisitko tumpelolle.

kari

-=A.McYnen=-

Minulla on ollut noiden kanssa politiikkana, että pidetään valmistajan
asennus CD paketissaan ja törkätään kikkare kiinni, ja katsotaan herääkö
se henkiin....
Jos sitten winukan auto installi ei löydä ajuria, niin mietitään mitäs
nyt tehdään.

Kari Anttonen

> [...]
> se henkiin....
> Jos sitten winukan auto installi ei löydä ajuria, niin mietitään mitäs

Ei minulla ole missään vaiheessa ollut ongelmia ajurin löytymisessä. En
ole koko viestiketjussa tuollaista väittänyt. Kyllä kai se ajuri on
löytynyt jos kerran Access Connections pelittää ja yhteys toimii.

Kyse on korvaavasta yhteysohjelmasta raskaalle ja monimutkaiselle
Lenovon Access Connectionsille jolle kerroit aiemmin löytyvän "Windowsin
omia" joilla homma hoituu ja monesti paremmin.

Mikä siis on se Windowsin oma (tai omat) yhteysohjelma jota et ole
toistaiseksi suostunut paljastamaan?

Anssi Saari

Siellä ne ovat verkkoasetuksissa. Seiskassa se on network and sharing
center ja sieltä löytyy asetusvelho, setup a new connection or network
ja sieltä dial-up. Puhelinnumeroksi tulee *99***1#. Tuo velho ei anna
valita modeemia ainakaan jos niitä ei ole yhtä useampaa...

Toinen osa asiaa on APN:n laittaminen modeemin asetuksiin, eli
perinteisesti AT+CGDCONT=1,"IP","APN" tai siis Sauniksen tapauksessa
AT+CGDCONT=1,"IP","internet.saunalahti". Control panelin Phone and
Modemin kautta löytyy jostain modeemin asetukset.

-=A.McYnen=-

> [...]
> omia" joilla homma hoituu ja monesti paremmin.
>
> Mikä siis on se Windowsin oma (tai omat) yhteysohjelma jota et ole

En tiennyt tarvitsevani mitään yhteysohjelmaa.... niin en sellaista
käyttäyt

Control panelin kautta löytyi joitakin valintoja ko. kortille mutta
en muista, tarvitsiko niitä edes muuttaa mitenkään. Aikaa tuosta
mennyt kai parivuotta, niin on päässyt jo hämärtymään.

Sitten suurinpiirtein tuon Anssi S: rinnaikkaisessa haarassa kuvaamalla
tavalla.
Seiskassa se on network and sharing center ja sieltä löytyy
==> setup a new connection or network
==> ja sieltä dial-up? (Jossa tuo kysymysmerkki viittaa
oikeaan modeemiin)
Puhelinnumeroksi tulee *99***1#

Modeemi asetuksiin joutuu vielä lisäämään yhteyden avaus komennon
tyyliin. (Tuon joutuu valitettavasti tarkistamaan operaattorin ohjeista)
AT+CGDCONT=1,"IP","internet.saunalahti"

Eli googlettamaan tuossa hiukan joutuu, jos asentaa käsin. Ja sitähän
varten niitä yhteysohjelmia on, ettei peruskäyttäjän tarvitse noita
asetuksia etsiä, vaan se yhteysohjelma joko sisältää tiedot asetuksista
tai hakee ne jostain valmistajan tietokannasta.