Lenovo TP kontrollinäppäinongelma

KK

Täällä tuntuu olevan loistavaa TP-asiantuntemusta, joten kokeillaan
seuraavaakin kysymystä:

Lenovo SL300 läppärissä aina jonkin aikaa bootin jälkeen lakkaavat
"kontrollinäppäimet" toimimasta? (En oikein tiedä niille parempaakaan
termiä. Siis mm. äänenvoimakkuuden säätimet (omat näppäimensä
näppäimistön vas. laidassa), kirkkauden säätimet (Fn+home, Fn+End),
radiolaitteiden virtavalinnat (Fn+F5) jne. Myöskään sinisenä kiiluva
"Lenovo Care" -näppäin ei käynnistä Lenovo Care -ohjelmaa. Joskus tosin
osa tai yksi näppäimistä voi toimia, yleensä kirkkaussäätö viimeisenä.
On Screen Display ei siinäkään enää silloin kuitenkaan toimi.

"Ominaisuus" ilmaantui, tietenkin, jonkin suuremman Windowsin
päivitysurakan yhteydessä. Tällä hetkellä kaikki Think Vantage Updtes on
tehty, samoin Windows 7 päivitykset.

Mistä lienee kysymys, miten asiaa pystyy selvittämää ja ennen kaikkea,
miten sen saisi ehjätyksi?

Pertti Kosunen

On 7.3.2012 8:11, KK wrote:
> Mistä lienee kysymys, miten asiaa pystyy selvittämää ja ennen kaikkea,
> miten sen saisi ehjätyksi?

http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?LegacyDocID=MIGR-70413

Kokeile asentaa uusiksi Hotkey Driver ja -Features Integration.

KK

Pitääkö entinen asennus ensi poistaa (miten?) vai voiko nuo asentaa
uudestaan suoraan päälle?

Toinen merkillisyys on, että jokin 3G -härpäke kyselee nyt aina
käynnistyksen jälkeen ja välillä muulloinkin "lukituksen poistamista"
(siis SIM-kortin pin-koodia). Sen voi kyllä kuitata escillä pois
antamatta pin-koodia, mutta ärsyttävää se on silti.

Ropsi

Ohjelmat ilmoittavat asennettaessa jos edellinen asennus on poistettava, ja
Lenovon ajurit tekevät poiston yleensä automaattisesti. Ohjelmat poistetaan
XP:ssä Ohjauspanelin "Lisää ja poista ohjelmia"-kohdassa. En tiedä, miten se
hoidetaan W7:ssa enkä Wistassa.
3G-härpäke kyselee simmiä, jos koneessa on langaton laajakaistamodeemi
(Gobi, Ericsson 3507g tms.) ja se on käytössä. Jos et käytä sitä, voit
poistaa sen käytöstä laitehallinnassa. Niin voi muistaakseni tehdä myös
Access Connectionissa.

Ropsi

"KK" <k...@kk.fi> kirjoitti viestissä:BYH5r.19891$I33....@uutiset.elisa.fi...

KK

Olen nyt koettanut asentaa hotkeysiin liittyvät ohjaimet uudelleen,
mutta vika pysyy.

Näyttää olevan niin, että aina muutaman kerran lepotilasta herättyään
hotkeysit ovat osittain kateissa. Esim. kirkkaudensäätö saattaa vielä
toimia, vaikka ilman osd-näyttöä, mutta äänenvoimakkuussäätimet eivät
toimi lainkaan. Sen jälkeen muutama lepotila lisää ja kirkkaussäätökin
on kateissa ja edelleen muutaman lepotilan jälkeen saattaa näppäimistö
ja/tai hiiri olla kateissa. Alkaa pikkuhiljaa risoa...

Jos jollakulla on hyviä ehdotuksia, kuuntelen kiitollisena. Myös vinkit
toimivasta käyttäjäyhteisöstä, josta vaihtoehtoisesti voisi saada apua,
otetaan vastaan ilolla.

Anssi Saari

KK <k...@kk.fi> writes:

> Jos jollakulla on hyviä ehdotuksia, kuuntelen kiitollisena. Myös
> vinkit toimivasta käyttäjäyhteisöstä, josta vaihtoehtoisesti voisi
> saada apua, otetaan vastaan ilolla.

Minä olen ainakin Thinkpadin sormenjälkitunnistuksen ja Firefoxin
yhteiselämään löytänyt apua Lenovon foorumeilta. Nappuloiden
toimimattomuudesta en tiedä, tässä T510i:ssä ne toimivat uinailun
jälkeenkin. Toisinaan kyllä joku USB-porteista jää nukkumaan muun koneen
herätessä.

KK

Kiitos kaikille ehdotuksista. Vika oli mitä ilmeisimmin Lenovon
ajureissa. Asia korjaantui pari päivää sitten julkaistujen TP Hotkey
Features Integration Package Setupin ja TP virransyötön hallinta
-apuohjelman asennuksen jälkeen.

KK

Pitää ottaa heti takaisin: kyse olikin jostain tilapäisestä häiriöstä,
kun kaikki toimi jonkin aikaa. Nyt on palattu päiväjärjestykseen ja
näppäimet lakkaavat jälleen toimimasta, kuten ennenkin.