News-etiketti osa 3; Keskustelu

1 view

Timo Kiravuo

A sharp tongue is the only edge tool that grows keener with
constant use.
- Washington Irving

News-järjestelmän olennainen osa on ihmisten välinen keskustelu,
tietojen ja mielipiteiden vaihto. Sen onnistumiseksi sinun on otettava
toiset ihmiset huomioon.

Vastaaminen

Etenkin kansainvälisessä levityksessä käytä newsseissä olleeseen
artikkeliin vastaamiseen ennemmin postia kuin suoraan newsseihin
postaamista. Newssit leviävät uskomattoman laajalle ja kaikki tarpeeton
aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, vaikka se ei yleensä sinulle
näykään.

Ja kun ryhdyt vastaamaan, _lue alkuperäinen artikkeli ajatuksella_. Jos
kirjoittaja tuntuu sanoneen jotain täysin tyhmää, olet saattanut
hyvinkin vain ymmärtää väärin. Kansainvälisissä newsseissä kannattaa
odottaa jonkin aikaa ennen kuin vastaa, koska joku on hyvinkin saattanut
jo vastata kysymykseen siihen mennessä kuin alkuperäinen artikkeli ehtii
meille.

Followupista flameksi

Edelliseen artikkeliin viittaavaa artikkelia kutsutaan followupiksi.
Followupin tunnistaa mm. siitä että subject-rivi alkaa (yleensä)
tekstillä "Re:". Tulista followupia kutsutaan flameksi. Flamet ovat
yleensä hyökkääviä ja päällekäyviä.

Flame ei yleensä saavuta sitä tarkoitusta mikä sillä näennäisesti on,
eli alkuperäisen artikkelin kirjoittajan valistaminen. Fiksut lukijat
ymmärtävät että kyse on pikemminkin liekittäjän halusta osoittaa omaa
näppäryyttään toisen kustannuksella.

Flamet eivät kuulu rakentavaan keskusteluun.

Liekehtivän flamen kirjoittamisen voi usein välttää sillä että odottaa
päivän tai vaikkapa vain tunnin ennen kuin kirjoittaa vastineensa. Ja
lukee artikkelin uudelleen ajatuksella ennen kuin vastaa. Vähentää
huomattavasti julkista kasvojen menettämisen riskiä.

Muista: tuleva työnantajasi saattaa lukea newssejä. Tai tuleva
aviopuolisosi.

Uskonsodat

Flamefestejä parhaimmillaan - tai pahimmillaan. Tyypillisesti tapellaan
joidenkin tiettyjen koneitten tai käyttöjärjestelmien välisistä eroista.
Mac vastaan PC -väittely on ehkä eräs yleisimmistä. Tai UNIX vastaan
muut käyttöjärjestelmät.

Väittelijät yleensä onnistuvat vain osoittamaan oman pikkusieluisuutensa
ja kykenemättömyytensä näkemään suurempia kuvioita väittelyllään.
Erityisen yleisesti unohdetaan että useimmille meistä tietokoneet
(useimmat sodat pyörivät tietokoneiden ympärillä) ovat työkaluja eivätkä
mitään taide-esineitä tai syvällisen palvonnan kohteita. "Kun ainoa
työkalu on vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta."

Kun muistat "Asiat tappelevat keskenään, eivät ihmiset", menestyt
paremmin.

Sähköpostin lainaaminen newsseissä

Sähköposti on henkilökohtaista. Sen lainaaminen julkisesti on
epäkohteliasta ja tilanteesta riippuen jopa tekijänoikeuslakien
vastaista. Vastauksen johonkin tekniseen kysymykseen voi yleensä
julkaista, mutta silloinkin kannattaa varmistaa lupa kirjoittajalta. Sen
sijaan flame-sodan ollessa julistettuna vastustajalta saadun
henkilökohtaisen viestin julkaiseminen katsotaan erittäin törkeäksi
teoksi.

Älä häiritse muita

Rec.hunting on ryhmä jossa keskustellaan metsästyksestä. Jos olet itse
vannoutunut metsästyksen vastustaja, _älä_ mene julistamaan ideaasi
rec.huntingissa. Metsästäjillä on oikeus keskustella harrastuksestaan
rauhassa. Sillä siisti. Ja metsästäjät pitäkööt turpansa kiinni
rec.food.vegetarian-ryhmässä, jolleivat ole kasvissyöjiä.

Maailma on täynnä moralisteja, jotka yrittävät pakottaa muut ihmiset
elämään heidän tavallaan. Useimmat heistä eivät ymmärrä
moralisoinnillansa vain lisäävänsä vahinkoa. Jos haluat keskustella
jonkin asian periaatteellisista oikeutuksista, mieti tarkkaan minne
keskustelu sopii ja ota selvää ryhmän tarkoituksesta ensin. Useimmat
ihmiset eivät halua keskustella viidettäkymmenettä yhdettätoista kertaa
harrastuksensa tai uskontonsa oikeutuksesta.

Väittämät

Perustele. Esitä referenssejä. Jos esität oman mielipiteesi, sano se
selkeästi, jos kirjoitat jonkin toisen puhumaa, kerro kenen. Vältä
termejä "yleisessä tiedossa" ja "asiantuntijoiden mukaan". Useimmat
lukijat ovat älykkäitä ja ymmärtävät että "yleisessä tiedossa"
tarkoittaa samaa kuin "uskoakseni".

Jos et ole varma asiastasi, sano se. Jos yleensä edustat jotain tahoa,
sano edustatko sitä myös tässä asiassa vai et. Jos olet töissä firmassa,
joka valmistaa tai myy hattivatteja, tee se tiettäväksi, jos osallistut
keskusteluun hattivateista. Etenkin jos haukut kilpailijan tuotteita.

Itämaisia taitoja

Budolajien tekniikat perustuvat usein vastustajan voiman
hyväksikäyttöön. Esimerkiksi oikein ajoitetussa judoheitossa heittäjä
lähinnä ohjaa hyökkääjän kaatumista heittäjän ylitse maahan ja heittoon
tarvittava voima tulee hyökkääjän omasta vauhdista. Mitä isompi
hyökkääjä ja mitä lujempaa tulee, sitä rajummin hän myös osuu maahan.

Vastaavaa periaatetta voidaan myös soveltaa keskusteluun. Olettakaamme
että joku on lähettänyt vitsin: "Miksi Steve Wonder hymyilee
laulaessaan? Koska hän on sokea eikä näe että on musta." Kuvitelkaamme
että olet itse sokea ja jostain syystä tunnet olevasi hirveän
loukkaantunut tämän vitsin takia. Normaali reaktio olisi tietenkin
kirjoittaa satarivinen fleimi jossa haistattaa pitkät vitsin
lähettäjälle ja sen jälkeen kuvailee tämän ominaisuuksia kolmanteen
sukupolveen asti. Ja josta todennäköisesti ei olisi mitään hyötyä. Muut
lukijat painaisivat k-näppäintä nopeammin kuin Mustanaamio iskee konnaa
kuonoon ja itse viestin lähettäjä urputtaisi takaisin, jonka jälkeen
kävisitte pitkän sodan ja lopputulos olisi nolla.

Parempi tekniikka olisi nykäistä matto hyökkääjän alta. Kirjoita
kohtelias viesti: "Olen itse sokea ja luen tätä pistenäytölläni. On kiva
kuulla että meistä sokeistakin on vitsejä, tunnemme toisinaan olevamme
niin kovasti olevamme muun yhteiskunnan ulkopuolella. Mutta en täysin
ymmärtänyt vitsiä, joten kertokaapa minulle: mitä on musta?" Tällä
vastauksella pystyt siirtymään budon tekniikoista filosofiaan. Et ole
ainoastaan torjunut hyökkäystä vaan pyyhkinyt sen olemassaolon pois.
Todennäköisesti onnistut käynnistämään jonnekin kiinnostavan keskustelun
näkövammaisista ja heidän keinoistaan käyttää tietokoneita. Vitsin
lähettäjäkään ei tunne oloaan pahaksi ja saattaa kuitenkin miettiä ennen
kuin vitsailee sokeiden kustannuksella toistamiseen.

Harjoitustehtävä: Entäpä jos oletkin musta etkä sokea ja loukkaannut
edellisestä vitsistä? Miten silloin vastaisit siten että et itse
loukkaisi ketään ja saisit ihmiset hienotunteisimmiksi?

Pysy asiassa

Älä kirjoita artikkeleita joissa sanot "En ole koskaan kuullut tuosta
asiasta mitään aikaisemmin, enkä edes tiedä siitä mitään, mutta
kuvittelen..." ja sitten arvailet puuta heinää.

Jos keskustelun kuluessa aihe vaihtuu, muuta myös otsikko. Jos
otsikkorivillä lukee hyperventilaattorit ja keskustelu käsitteleekin
separaattoreita, ei keskustelu luultavasti tavoita niitä ihmisiä, joita
se kiinnostaisi.

Keskeytä, peruuta

Joku on postannut artikkelin joka loukkaa tunteitasi ja saa sinut
näkemään punaista. Aloitat vastauksen, toteat että sinulla ei oikeastaan
ole juuri mitään varsinaista sanomista, mutta tekisi mieli näpäyttää...
_Keskeytä_artikkelisi_. Älä lähetä sitä. Vastaa vaikka postilla.

Sähköpostia ei voi peruuttaa. Newssien postauksen voi. Useimmissa
ohjelmissa se tapahtuu painamalla isoa C-kirjainta (Cancel). Käytä
tarvittaessa.

Kirjoitusvihreet

Niitä sattuu. Mikäli huomaat oman virheesi, ja se ei ole oleellinen, älä
välitä. Jos se on oleellinen, peruuta artikkeli, ja lähetä korjattuna
uudestaan. Jos se on jonkun muun virhe, älä puutu asiaan. Tai lähetä
postia.

Henkilöt jotka lähettävät kansainvälisiin newsseihin huomautuksen jonkun
toisen tekemästä kirjoitusvirheestä, tekevät kaikille lukijoille
kerralla selväksi älykkyysosamääränsä ja kengännumeronsa välisen
korrelaation.

Henkilökohtaiset viestit ja muut kyselyt

Jos et saa postia menemään jonnekin, älä postaa kansainvälisiin
newsseihin. Kysy ylläpidolta, soita puhelimella, kirjoita paperikirje
jne. Se tulee huomattavasti halvemmaksi kuin newsseihin postaaminen.
Sama koskee kysymyksiä jonkin henkilön olinpaikasta tai yhteyksistä
tiettyyn paikkaan. Jos haluat tietää onko Umba-Umba-saarten teknillinen
korkeakoulu verkossa, soita Umba-Umba-saarille ja kysy. Poikkeuksena
soc.net.peopler-yhmä, joka on olemassa juuri ihmisten etsimistä varten.

Metakeskustelu

Keskustelua keskustelusta. "Voimmeko puhua tästä asiasta tässä
ryhmässä?" Harvinaisen tylsää. Yritä välttää.

Net.häiriköt, ignore them

Verkko on yhteinen hiekkalaatikko ja siellä pitäisi käyttäytyä sen
mukaisesti. Valitettavasti jotkut haluavat ehdottomasti heittää hiekkaa
toisten silmiin. Kuten jotkut meistä oppivat jo hiekkalaatikolla, paras
tapa päästä heistä eroon on olla huomaamatta heitä.

Eräs tapaus oli henkilö joka halusi välttämättä selittää miten
juutalaisten joukkotuho toisen maailmansodan aikana oli pelkkää
sionistipropagandaa. Muutama henkilö otti yhteyttä hänen käyttämänsä
koneen ylläpitoon ja onnistui poistamaan hänen lupansa. Seuraus:
kyseinen tyyppi hankki luvan toisesta paikasta ja jatkoi juttujensa
levittämistä verkkoon.

Tehokkaampaa olisi ollut laittaa hänen käyttäjätunnuksensa
kill-tiedostoon, jolloin hänen kirjoittamiaan juttuja ei tarvitse lukea.
Ongelmana on vielä ihmisten vastaukset näihin juttuihin, mutta sille ei
voi mitään. Mikäli tällaiset henkilöt häiritsevät liikaa, lopeta
newssien lukeminen.

Jos itse käyttäydyt epäkohteliaasti tai lainailet liikaa muiden tekstejä
tai käytät isoa signaturea, päädyt hyvin äkkiä useimpien lukijoitten
kill-tiedostoihin. Silloin menetät newsseistä mahdollisesti saatavat
hyödyt, vaikka myöhemmin parantaisit tapasi. Kukaan ei lue juttujasi,
kukaan ei vastaa kysymyksiisi.

--
Timo Kiravuo, kir...@nixu.fi
http://www.nixu.fi/~kiravuo/

Harri Mansikka

Immortal words of PhilipMarlow <Philip...@yahoo.com>:
%> Kivoja ohjeita, joita olen tavannut huolella.

Sellainen kiva ohje vielä (löytynee tuosta netiketistäkin?),
että vähempikin tekstin lainaus olisi riittänyt.

%> Mutta mitä tarkoittaa tämä,
%> että sähköpostia ei voi peruuttaa?

Yksinkertaisesti sitä, että _lähetettyä_ sähköpostia ei voi
peruuttaa.

--
_--_---__ -___- -_--______
elintilaa huusi tullessaan

Kalle Rantanen

PhilipMarlow kirjoitti viestissä <01bdb006$5e6aecc0$LocalHost@default>...

>että sähköpostia ei voi peruuttaa?
Tarkoittaa tietenkin lähetettyä sähköpostia.

-------------------------
Kalle Rantanen
tomc...@sci.fi http://www.sci.fi/~tomcat14
Si vis pacem para bellum

Sami Sihvonen

Harri Mansikka wrote:

> Yksinkertaisesti sitä, että _lähetettyä_ sähköpostia ei voi
> peruuttaa.

Jos oikein kunnolla saivarrellaan niin onhan siinä muutama sekunti
send-namiskan (tjms) klikkauksen jälkeen aikaa ajaa serverit alas. :-)

Jukka Pakkanen

Muutama sekunti...? Mikä C64 teillä on postipalvelimena?

=Jukka