Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse

http://annikadahlqvist.com/2016/12/06/dodlig-psykiatri-och-organiserad-fornekelse/

Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse

Det finns bara ett område inom sjukvården där man kan tvångsmedicinera
människor och detta är inom psykiatrin. Jag är själv väldigt glad över
denna begränsning med tanke på att jag nu vägrat ta alla hjärtmediciner
i 17 år. Jag håller det för helt osannolikt att jag hade varit vid liv
idag om jag då hade accepterat by-passoperationen och sedan tagit alla
dessa mediciner. Att den senaste kardiologen jag träffade gärna hade
sett att hans egen disciplin skulle få samma tvångsbefogenheter som
psykiatrin råder det knappast någon tvekan om efter hans kommentar: ”Det
du har hållit på med i 17 år anser jag på gränsen till kriminellt!” Han
skulle då med sådana tvångsmedel kunnat stoppa en ”kriminell
verksamhet”. Är inte sjukvården fantastisk så säg.

Att det som pågår inom psykiatrin idag dock är något oerhört mycket mer
tragiskt och kriminellt än det som sker på hjärtmedicinens område råder
det knappast någon tvekan om med tanke på alla de människor som dör
eller får sina liv havererade på grund av tvångsmedicineringen med
psykotropa medel av olika slag. Det värsta är att denna medicinering
sker under täckmanteln av ”omtanke om patienten”. Det hela är en dubbel
förödmjukelse för en person som per definition är skör efter att ha
drabbats av mentala problem i vårt samhälle. Istället för att få hjälp
med professionell psykoterapi för att komma tillrätta med orsakerna, de
sociala, till problemen klistrar läkare snabbt (efter 10 (?) minuter)
och på mycket lösa grunder en etikett ”mental sjukdom” på patienten och
skriver sedan lättvindigt ut preparat som bevisligen på sikt dödar om
inte patienten lyckas bryta sig ur läkemedelsberoendet. Det ruskiga i
det hela är att alla dessa psykotropa medel i stor sett är verkningslösa
mot de mentala tillstånd som de påstås kunna ”bota”. Här finns över
huvud taget ingen vetenskap, bara pseudovetenskap.

Denna bild blir väldigt tydlig när man läser Peter Götzsches nya bok
”Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse”.

http://annikadahlqvist.com/2016/09/03/i-lakartidningen-om-dodlig-psykiatri/

I sin förra bok ”Dödliga mediciner och organiserad brottslighet: hur
läkemedelsindustrin har korrumperat sjuk- och hälsovården” visar han hur
vårt sjukvårdsystem idag är helt i händerna på läkemedelsbolagen, från
den grundläggande forskningen till den kliniska verksamheten. Det blev
en krönika när jag hade läst den boken också.

http://annikadahlqvist.com/2014/02/15/vetenskap-eller-evidensbaserad-medicin-organiserad-kriminalitet/

Det jag gillar hos Peter Götzsche är att han kallar saker vi dess rätta
namn, t.ex. ”Läkemedelsindustrin är kriminell och dödar medvetet
oskyldiga människor!”

En av de största myterna kring de psykotropa medlen som Götzsche tar upp
är att de skulle bota mentala sjukdomar medan de facto istället skapar
verkliga hjärnskador som inte fanns där från början. Psykiatrin förnekar
med en dåres envishet också att läkemedelsindustrins preparat inte är
beroendeframkallande eller skadar psyket hos patienterna vilken var och
en med den minsta erfarenhet av dessa medel vet är en ren och skär lögn.
En bekant som inte ont anande blev beroende av Prozac berättade för mig
att det var helt omöjligt för honom att komma ur detta beroende hur han
än jobbade på detta.

I psykiatrins värld är dessa svårigheter snarare ett bevis för att
medlen är nödvändiga eftersom folk blir sjuka när de slutar ta dem.

Det finns mycket hemsk läsning i Götzsches bok och det värsta är nog när
man läser om ungdomar som fått dessa SSRI-preparat och direkt blivit
självmordsbenägna och utan förvarning tagit livet av sig. Att
läkemedelsbolagen förnekat sådana anklagelser ligger i sakens natur men
faktum är att myndigheterna nu har satt stopp för detta och läkare idag
inte längre får skriva ut sådana preparat till ungdomar.

En annan fullständigt absurd situation inom psykiatrin gäller diagnosen
ADHD. ”Stökiga” ungdomar klassificeras idag nästan omedelbart som
lidande av en mental sjukdom, ADHD, och grunden för en sådan diagnos är
ett rent och skärt tyckande från t.ex. lärare. Ungdomarna får då som
Götzsche klart uttrycker omedelbart ”knark” i form av ett
amfetaminpreparat, Ritalin, som gör dem ”lugna och fina” i klassrummen
till lärarnas belåtenhet. Att de samtidigt förlorar sin kreativitet och
sitt intresse för omvärlden är i detta sammanhang ointressant. Som han
nämner stod en fjärdedel (!) av lågstadieeleverna i Iowa redan på
1990-talet på ADHD-medicinering.

För en normalt tänkande människa är detta en helt grotesk situation med
tanke på de långsiktiga skador som uppkommer av narkotiska preparat. Att
de inte skulle vara beroendeframkallande enligt psykiatrin har här ett
rent löjes skimmer över sig.

Jag fick för inte så länge sedan besök av två personer i
trettioårsåldern som var väldigt intresserade av att diskutera detta med
kost och hälsa men även medicinfrågor. De berättade då för mig att de
båda i vuxen ålder hade fått en ADHD-diagnos och nu fick Ritalin för
denna ”sjukdom” men ville sluta med medicineringen. Problemet var att de
blivit beroende och kvinnan drabbades helt plötsligt av panik när hon
insåg att hon hade glömt medicinen hemma och for då i ilfart för att
hämta den – tala om beroende!

Som Götzsche nämner redan i titeln på sin bok är själva förnekandet av
verkligheten inom psykiatrin en integrerad del av själva korruptionen.
Det finns övertygande klinisk verksamhet som visar att tvångsmetoder
inte är nödvändiga inom psykiatrin och där man med framgång använt
psykoterapi med mycket måttlig medicinförskrivning och helt i samråd med
patienterna. Problemet är återigen läkemedelsbolagens totala kontroll
över hela sjukvårdsindustrin som gör att dessa försök att bryta deras
behandlingsmonopol med mediciner inte har en chans i det långa loppet.
Man har lyckats få myndigheterna att kväsa alla sådana försök – de
utmanar hela systemet. Om jag idag tycker att det mesta inom sjukvården
stinker av korruption så är jag nu övertygad om att korruptionen inom
psykiatrin är den mest flagranta inte minst efter att på ganska nära
håll själv ha upplevt hur flera människors liv har förötts av den
psykiatriska ”sjukvården”.

Götzsche ägnar ett stort kapitel åt hur tvångsmedlen genom tiderna har
missbrukats inom psykiatrin och det är en verkligt skrämmande läsning i
samma klass som man kan ta del av i Robert Whitakers beskrivning av den
historiska utvecklingen inom mentalsjukvården i sin bok ”Mad in America”
http://www.bokus.com/bok/9780465020140/mad-in-america/

Som man kan förstå är Götzsche helt emot tvångsåtgärder av alla slag som
förvandlar människor till tomma vegeterande skal och detta inkluderar
både medicinering och elektrochocker. Som han formulerar det ” …. och
psykiatriker borde vägra att spela kungar eller gudar som bestämmer över
liv och död.”

http://annikadahlqvist.com/2016/12/06/dodlig-psykiatri-och-organiserad-fornekelse/

---
Detta e-postmeddelande har sökts igenom efter virus med antivirusprogram från Avast.