Krönika: Höghastighetståg är rätta spåret

1 view

Krönika: Höghastighetståg är rätta spåret

KRÖNIKA Siktet är att göra Jönköping till södra Sveriges viktigaste
järnvägsknut. Att det redan nu lokalt protesteras är mycket
svårförståeligt. Höghastighetsbanan lär bli viktigare för staden än både
hovrätten och högskolan.
Publicerad 26 sep 2016 15:27

Mobilen plingade. Kamrat J mejlade i försmädlig ton: ”Stopp både söder o
norrut denna morgon. Skulle du rekommenderat mig att ta tåget till jobb
i Sthlm i morgon? ”

Det hör till saken att jag brukar ha tur med tåg – och jag åker ofta.
Har drabbats av få stora förseningar under årens lopp. J har varit mer
skeptisk.

Men nu satt jag i Nässjö och väntade, vilket min gode vän inte hade en
aning om.

Hans hälsning blev som ett hugg mot hälsenan. För tåget jag skulle ha
åkt med från Jönköping var inställt. Det jag hoppade på stannade redan i
Tenhult dit en buss kommenderats eftersom det var stopp i Äng. Tågbrand.

Hoppades nu på en två timmar senare avgång mot Köpenhamn.

Att den svenska tågtrafiken har problem är ingen nyhet. Underhållet är
eftersatt. Avregleringar och privatiseringar har inte gjort saken bättre
– få områden lämpar sig sämre för marknadslösningar än spårbunden trafik.

Att köra om på järnväg är ju inte så lätt. Tvärtom kräver tåg en
minutiös och centralt styrd detaljplanering. Ju färre företag
inblandade, desto enklare.

Men det finns ytterligare en förklaring till dagens tågstök: det är
fullt på spåren.

Det är i detta ljus planerna på de nya höghastighetsbanorna ska ses.

För förutom att snabbt kunna transportera folk mellan storstadsområdena
och orterna däremellan med Jönköping som nav (och förhoppningsvis göra
inrikesflyget i södra Sverige i stort sett onödigt) handlar det om att
avlasta de gamla stambanorna. För regionaltrafik. För godstrafik. För
färre förseningar.

De många kritiker som nu ylar som kostnaderna tycks ha missat detta
helt. För visst kommer det bli dyrt. Många hundra miljarder.

Då är det värt att minnas den gamle friherren och godsägaren Johan
August Gripenstedt.

Vem?

Han var finansminister. Liberal. Avgick för jämnt 150 år sedan. En man
som förändrade Sverige i grunden. Drev på för frihandel, öppnade vårt
land, avskaffade det sista av skråväsendet och införde näringsfrihet.
Och – låg bakom det djärva beslutet att storsatsa på järnväg; han lånade
upp pengar i utlandet.

Vi kommer att behöva Gripenstedts järnvägar även i framtiden. Och de
behöver rustas upp. Nya banor låter ju sig inte byggas i en handvändning.

Tvärtom kan vi se fram emot en radda protester och överklaganden när
sträckningarna bör bli klara mer i detalj. Och fortsatta diskussioner om
kostnaderna.

Jag lär alltså får fortsätta att byta i Nässjö och Falköping i många år.

Men siktet är att göra Jönköping till södra Sveriges viktigaste
järnvägsknut. Att det redan nu lokalt protesteras är mycket
svårförståeligt. Höghastighetsbanan lär bli viktigare för staden än både
hovrätten och högskolan.

Men visst – alla kan ju inte vara för. Det var man inte på Gripenstedts
tid heller. I Norra Ljunga till exempel sa bönderna nej. Vad skulle man
med tåg till där? De skulle säkert bara skrämma korna.

Järnvägen hamnade en bit österut. Där växte en stad upp. Sävsjö heter
den. Och korna betar än idag lugnt i Norra Ljunga.

Gripenstedts perspektiv var bredare än Norra Ljungaböndernas. Han såg
vad framtiden behövde. Idag kan vi tacka honom. Frågan är om dagens
politiska ledare vågar gå i hans fotspår.

Hur gjorde då kamrat J? Jo, han tog bilen till Stockholm.

Själv fick jag min Köpenhamnsvistelse ett par timmar avkortad. Men hann
ändå lugnt med det jag skulle. Och hela nedresan betalas tillbaka.

Med höghastighetståg hade J inte satt sig i bilen. Och risken att jag
behövt kräva förseningsersättning hade varit betydligt mindre.

ERIK LINDFELT

http://www.jp.se/article/kronika-hoghastighetstag-ar-ratta-sparet/

---
Detta e-postmeddelande har sökts igenom efter virus med antivirusprogram från Avast.