Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

NT

1 view
Skip to first unread message

Marcus Strömberg

unread,
Jun 5, 2010, 4:46:40 PM6/5/10
to

Bokstᅵverna NT i Windows NT stᅵr fᅵr "New Techology", eller hur?


--

Marcus

m9...@abc.se

x@y.z

unread,
Jun 8, 2010, 1:03:44 PM6/8/10
to
On Sat, 05 Jun 2010 22:46:40 +0200, Marcus Strömberg <m9...@abc.se>
wrote:

>
>Bokstäverna NT i Windows NT står för "New Techology", eller hur?

Har för mig att det är så, även om det kanske inte direkt stämmer
idag.

Marcus Strömberg

unread,
Jul 21, 2010, 6:04:19 PM7/21/10
to

x@y.z skrev:

>>Bokstäverna NT i Windows NT står för "New Techology", eller hur?
>
> Har för mig att det är så, även om det kanske inte direkt stämmer
> idag.

1994 känns oerhört avlägset i dag!


x@y.z

unread,
Jul 22, 2010, 4:49:36 AM7/22/10
to
On Thu, 22 Jul 2010 00:04:19 +0200, Marcus Strömberg <m9...@abc.se>
wrote:

>

1984 känns dock betydligt närmare...

Mikael Forsberg

unread,
Jul 22, 2010, 6:04:58 AM7/22/10
to

Önskar att det inte vore så, men ser tyvärr också de tecknen...


Avos

unread,
Jul 23, 2010, 12:26:10 AM7/23/10
to
Windows är på väg att krossa marknadsmotståndet och tvinga alla att köpa
deras monopolprodukt. Jag kikade igår på vad en windows kostade. Jag har
raderat vistan eftersom den är full med spionteknik och ska köpa en XP
som jag ska ha tills freeewareOS:et windowsklonen React OS är färdigt
för att släppas på marknaden.

På pricerunner var den billigaste Xp:n en uppgraderingsversion, dvs man
måste ha en tidigare version, och den kostade 1300 kr !!! Xp:n ligger
alltså idag tre generationer bakåt, och priset stiger kontinuerligt. För
1½ år sedan frågade jag här i Luleå på Xpn, då ville de ha 800 kr för en
home-version utan backuppprogram, jag tyckte då att det var för dyrt.
Ingen vill ha skiten,det är därför xp:n stiger i pris, och M$ försöker
hindra folk att skaffa sig andra OS genom att stämma skiten ur varenda
en som försöker bygga OS på windowskompatibel plattform.

Marcus Strömberg

unread,
Jul 23, 2010, 5:10:16 AM7/23/10
to

>>> 1994 känns oerhört avlägset i dag!
>>>
>> 1984 känns dock betydligt närmare...

En faktakoll på Wikipedia ger vid handen att NT började säljas ett år
tidigare, sommaren 1993. Utvecklingsarbetet igångsattes i slutet av 80-talet
och byggde på existerande operativsystem som VMS.


Marcus Strömberg

unread,
Jul 23, 2010, 5:18:30 AM7/23/10
to

Avos skrev:

> deras monopolprodukt. Jag kikade igår på vad en windows kostade. Jag har
> raderat vistan eftersom den är full med spionteknik och ska köpa en XP
> som jag ska ha tills freeewareOS:et windowsklonen React OS är färdigt
> för att släppas på marknaden.

Linux kombinerat med Wine (ingår i de allra flesta distributioner) täcker
säkert dina behov.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_(software)


Ken

unread,
Jul 23, 2010, 7:46:14 AM7/23/10
to
On Fri, 23 Jul 2010 11:10:16 +0200, Marcus Strömberg <m9...@abc.se>
wrote:

> En faktakoll på Wikipedia ger vid handen att NT började säljas ett år

> tidigare, sommaren 1993. Utvecklingsarbetet igångsattes i slutet av
> 80-talet och byggde på existerande operativsystem som VMS.
>

Historia
1989 Dave Cutler på Microsoft börjar utveckla Windows NT.
NT står för New Technology.
1993 Första versionen av Windows NT, nummer 3.1 lanseras.
6 miljoner rader programkod.
1994 Windows NT 3.5 lanseras med 8 miljoner rader programkod.
???? Windows NT 3.51 lanseras.
1996-06-31 Windows NT4.0 lanseras. 19 miljoner rader programkod.
1996-11-04 En förhandsversion av NT5 delas ut.
1997-09-23 Den första versionen av NT5 beta delas ut.
Saknar många funktioner.
1998-08-18 NT5 beta 2 delas ut. Vissa delar saknas.
1998-10-27 NT5 döps om till Windows 2000.
1999-02-15 Operativsystemets alla funktioner är färdiga.
1999-04-29 Beta 3 är klar och delas ut till 650000 testare.
1999-07-01 Första kandidaten till en färdig produkt.
1999-09-15 Andra kandidaten till en färdig produkt.
1999-11-17 Tredje kandidaten till en färdig produkt.
1999-12-15 Version nr 2195 av operativsystemet får godkänt.
Programmet är färdigt och skickas till CD-pressning
och distribution.
2000-02-17 Windows 2000 engelsk version börjar säljas.
2000-03-20 Windows 2000 svensk version börjar säljas.
2001-03-23 Betaversion 2 av Windows XP släpps.
2001-08-24 Windows XP är färdigt och skickas till CD-pressning.
2006-11-30 Vista släpptes till företagskunder.
2007-01-30 Vista släpptes till privatkunder.
2008-04-16 SP1 svenska versionen släpptes till Vista.
2009-01-09 Betaversion 1 av Windows 7 släpps.
2009-05-05 Första kandidaten till en färdig produkt av Windows 7.
2009-07-02 SP2 svenska versionen släpptes till Vista.
2009-10-22 Windows 7 lanserades.

x@y.z

unread,
Jul 23, 2010, 7:56:48 AM7/23/10
to

Jag har fortfarande en oanvänd OEM XP PRO i källaren.

Avos

unread,
Jul 23, 2010, 2:19:43 PM7/23/10
to
Nej, har redan wine med ubuntu: överreklamerat!

Marcus Strömberg

unread,
Jul 23, 2010, 3:26:00 PM7/23/10
to

Ken skrev:

> 1989 Dave Cutler på Microsoft börjar utveckla Windows NT.
> NT står för New Technology.

En gammal Unixhatare som byggde fundamentet till NT.

Marcus Strömberg

unread,
Jul 23, 2010, 3:21:58 PM7/23/10
to

Avos skrev:

> Nej, har redan wine med ubuntu: överreklamerat!

Du kanske börjar i fel ände. Ubuntu med Wine är den rätta ordningen. De
flesta applikationer till Windows har motsvarigheter som kan köras i Linux.


chb hemma

unread,
Jul 23, 2010, 8:10:15 PM7/23/10
to
-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

On 07/23/10 13:56, x@y.z wrote:
> On Fri, 23 Jul 2010 06:26:10 +0200, Avos <avo...@yahoo.se> wrote:
>

En OEM gäller väl bara för den datorn den kom med? Och sådana brukar väl
bara fungera på datorer ifrån samma Manufacturer? Eller?

-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.4.10 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org/

iEYEARECAAYFAkxKL2cACgkQcaIJVpT6IsLf/ACfaIX1wCsiw6cerS5i6fBAuNR3
4B0An0FAJv8m7/K/Uc+k+QXcpXHdqrJu
=042J
-----END PGP SIGNATURE-----

x@y.z

unread,
Jul 23, 2010, 9:09:15 PM7/23/10
to
On Sat, 24 Jul 2010 02:10:15 +0200, chb hemma <c...@slaadet.se> wrote:

>-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
>Hash: SHA1
>
>On 07/23/10 13:56, x@y.z wrote:
>> On Fri, 23 Jul 2010 06:26:10 +0200, Avos <avo...@yahoo.se> wrote:
>>
>
>En OEM gäller väl bara för den datorn den kom med? Och sådana brukar väl
>bara fungera på datorer ifrån samma Manufacturer? Eller?

Denna oem är en ren oem. När den är reggad fungerar den bara på den
dator den är installerad på. Den är inte märkesbunden.

chb hemma

unread,
Jul 25, 2010, 5:57:24 PM7/25/10
to
-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

Jag provade att stoppa en HP-XP i en Dell-dator men det hände ingenting.
Det verkade som om den inte ens brydde sig om att snurra på skivan!
Räddningen blev TPB där jag hittade både Dell-XP och drivrutiner (datorn
har ju en XP-licens påklistrad). Det var ett elände att installera. Det
gick åt tre kvällar innan jag fick iordning på den. Ubuntu installerade
jag på en kvart varav jag själv var involverad i tre minuter.

-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.4.9 (GNU/Linux)


Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org/

iEYEARECAAYFAkxMs0QACgkQcaIJVpT6IsLezwCcCzRSCr8DdppHZUn7hlhWIoxo
hUYAnicDy3YOb4oEKiFRp3yMIBrKxXgM
=v1EP
-----END PGP SIGNATURE-----

x@y.z

unread,
Jul 26, 2010, 2:13:37 PM7/26/10
to
On Sun, 25 Jul 2010 23:57:24 +0200, chb hemma <c...@slaadet.se> wrote:

>-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
>Hash: SHA1
>
>On 07/24/2010 03:09 AM, x@y.z wrote:
>> On Sat, 24 Jul 2010 02:10:15 +0200, chb hemma <c...@slaadet.se> wrote:
>>
>>> On 07/23/10 13:56, x@y.z wrote:
>>>> On Fri, 23 Jul 2010 06:26:10 +0200, Avos <avo...@yahoo.se> wrote:
>>>>
>>>
>>> En OEM gäller väl bara för den datorn den kom med? Och sådana brukar väl
>>> bara fungera på datorer ifrån samma Manufacturer? Eller?
>>
>> Denna oem är en ren oem. När den är reggad fungerar den bara på den
>> dator den är installerad på. Den är inte märkesbunden.
>
>Jag provade att stoppa en HP-XP i en Dell-dator men det hände ingenting.
>Det verkade som om den inte ens brydde sig om att snurra på skivan!
>Räddningen blev TPB där jag hittade både Dell-XP och drivrutiner (datorn
>har ju en XP-licens påklistrad). Det var ett elände att installera. Det
>gick åt tre kvällar innan jag fick iordning på den. Ubuntu installerade
>jag på en kvart varav jag själv var involverad i tre minuter.

Jo, men HP och Dell har märkesspecifika OEM-versioner. De ska i
princip inte fungera på något annat (fast W95-ghosten till min gamla
HP PII fungerade faktiskt på andra datorer). Den XP som jag har är en
sådan som man, som datorförsäljare, köper in till datorbyggen.

0 new messages