https://anthropocene.live/2016/05/25/vem-vagar-utmana-big-pharma/
Vem vågar utmana Big Pharma?
Överläkare Anders Svenningsson
I dagens SvD Debatt hittar vi ett förtvivlat rop på hjälp från sex
engagerade Umeå-läkare mot den hänsynslösa läkemedelsindustrin – Big Pharma.
Läkarna skriver att ända sedan 2006, då det första högaktiva
MS-preparatet lanserades, har vi i Umeå arbetat målmedvetet för att
uppnå total inflammationsfrihet vid MS. Men det visade sig att de
registrerade MS-läkemedlen inte höll måttet för våra högt ställda
behandlingsmål vad gäller effekt, säkerhet och biverkningar. Vi kunde
då med stöd av den fria förskrivningsrätten och en publicerad
vetenskaplig studie erbjuda en annan behandling, Mabthera, till våra
patienter med MS. I takt med att de gynnsamma effekterna blev uppenbara
för både oss och patienterna ökade användningen successivt.
Behandlingen skedde hela tiden under noggrann övervakning av
sjukdomsaktivitet och biverkningar, vetenskapliga studier pågick för
att kunna dokumentera och redovisa effekt och säkerhet och patienterna
var fullt informerade om att Mabthera inte var ett läkemedel registrerat
för MS. Detta är möjligt inom ramen för den fria förskrivningsrätten i
Sverige i dag och gagnar enligt oss både patienterna och samhället.
Läkemedelsbolaget som har marknadsrättigheterna för Mabthera (Roche)
insåg tidigt att det inte skulle kunna ge högsta möjliga vinst vid MS
eftersom endast några år återstod av patentet. I stället utvecklade
bolaget ett läkemedel med identisk verkningsmekanism, men små skillnader
gjorde att det betraktades som ett nytt preparat. Därmed kunde också
nytt patent sökas. Nu har detta preparat testats i stora
registreringsstudier och visat sig vara säkert och mycket effektivt.
Detta är förväntat eftersom dess verkningsmekanism är så gott som
identisk med Mabtheras. Preparatet kommer att börja säljas inom kort i
Sverige. Med största sannolikhet kommer det nya preparatet att få ett
pris motsvarande många gånger priset för Mabthera på årsbasis. Om
möjligheten att använda Mabthera då inskränks skulle betydligt färre
personer med MS få tillgång till denna mycket effektiva behandlingsprincip.
Vår behandlingsfilosofi att alltid använda det mest effektiva läkemedlet
vi har tillgång till vid behandling av MS är nu under attack från
läkemedelsindustrin. Först från en av de allra största aktörerna som
marknadsför flera storsäljande preparat, och nu senast från
läkemedelsindustrins branschförening, LIF. De utövar press mot
myndigheter såsom Läkemedelsverket och Socialstyrelsen i syfte att
stoppa användandet av Mabthera, bland annat genom ett hotfullt brev
skrivet av en välkänd advokatbyrå (se Carl-Magnus Hake, Dagens Medicin
13/4). Samma läkemedelsföretag har anmält oss till Inspektionen för vård
och omsorg, IVO, för att inte arbeta enligt god klinisk praxis. Nu
senast har Socialdepartementet mottagit en skrivelse där LIF önskar att
de utreder läkarnas fria förskrivningsrätt. Målsättningen är att
kraftigt inskränka vår möjlighet att förskriva andra läkemedel än de som
är officiellt registrerade för sjukdomen i fråga. Enbart
läkemedelsföretaget som har patent för ett preparat kan ansöka om sådan
registrering.
Detta är ett nytt skrämmande exempel på hur läkemedelsindustrins makt
över skolsjukvården och över samhällets myndigheter är ett hot mot
folkhälsan och samhällsekonomin. Att detta kan fortgå är ett politiskt
ansvar, som av allt att döma dagens i stort sett obildade politikeradel
inte är kapabla att utöva. I brist på egen insikt och förståelse vågar
ansvariga politiker helt enkelt inte ifrågasätta denna hänsynslösa
verksamhet.
I samma nummer av SvD kan vi läsa att chefen för det av bl.a.
Wallenbergs ägda läkemedelsföretaget AstraZeneca Pascal Soriot kasserar
in en årslön på 103.000.000 kronor. Han är därmed den högst avlönade
chefen i ett delvis svenskägt företag. Wallenbergdirektören Leif
Johansson är den ordförande i AstraZeneca som beviljat fantasilönen.
Jag har tidigare redogjort för hur professor Peter Gøtzsche som är
ordförande för nordiska Cochraneinstitutet rubricerat stora delar av Big
Pharmas verksamheter (inkl. AstraZeneca) som ekonomisk brottslighet.
Biverkningar från industrins kemiska preparat är idag den tredje
vanligaste dödsorsaken i västvärlden. Bevisligen en verksamhet som
skördar miljontals liv och som är ytterst lönsam för alla inblandade.
Vilket politiskt parti blir det första att våga ställa sig på
patienternas, läkarnas och allmännyttans sida mot ett totalt hänsynslös
och maktfullkomlig läkemedelsindustri och de hyperförmögna oligarker som
är storägare i denna industri?
https://anthropocene.live/2016/05/25/vem-vagar-utmana-big-pharma/
---
Detta e-postmeddelande har sökts igenom efter virus med antivirusprogram från Avast.
https://www.avast.com/antivirus