Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Den samlade vänstern har blivit den hyperrika elitens nyttiga idioter

0 views
Skip to first unread message

Mikael Forsberg

unread,
Jul 11, 2016, 4:16:30 PM7/11/16
to
https://anthropocene.live/2016/07/11/den-samlade-vanstern-har-blivit-den-hyperrika-elitens-nyttiga-idioter/

Den samlade vänstern har blivit den hyperrika elitens nyttiga idioter

Jag skrev igår om hur de svenska kommunisterna (Vänsterpartiet) nu
föreslår kraftigt ökade skattesubventioner till köp av Big Pharmas
piller. Detta utspel är ett i raden av uttryck för det ytterst
intressant fenomen som handlar om hur den samlade vänsterrörelsen (V,
Mp, S m.fl.) blivit nyttiga idioter åt världens absolut rikaste och
mäktigaste – den lilla klick av mänskligheten som har ägarkontrollen i
nästan alla globala företag.

För att i grunden förstå den här utvecklingen måste man noga följa de
rikaste av de rikas ekonomiska intressen – follow the money m.a.o.. Det
finns i princip två sätt för världens storföretag som kontrolleras av
den rika eliten, att öka sin försäljning och tjäna mer pengar. Det ena
är att utveckla produkter och tjänster som man i konkurrens bjuder ut på
världsmarknaden. Det är en krävande, riskabel och ofta tidsödande väg
att gå. Den handlar om att tillfredställa människors behov och ibland
även tillskapa konsumentmarknader som inte tidigare funnits.

Det andra enklare sättet är att manipulera den politiska makten så att
stora summor av inkasserade skatter allokeras till verksamheter där
storföretagen opererar. Det senare genererar ofta snabbt växande
intäkter utan tidsödande marknadsbearbetning. Att få politiker att anslå
medborgarnas skattemedel till jättesatsningar som går ner direkt i
storföretagens fickor, är mycket enklare än att sälja sina produkter
till miljontals kräsna konsumenter som vill ha värde för pengarna.

Några av Sveriges största privata förmögenheter byggdes en gång upp
efter den senare principen. Det s.k. miljonprogrammet på sin tid, med
massiva av vänstern genomdrivna skattesubventioner till bostadsbyggande,
var ett exempel. Sverige fick inte som avsett lägre boendekostnader och
kortare bostadsköer, men däremot blev ett dussintal byggmästare enkelt
miljardärer. Denna typ av politiskt beslutade subventioner har alltid
haft en tendens att hamna i de rikastes fickor.

Ett annat av oligarkins trick är destabilisering av nationalstater och
underminering av deras ekonomi, så att man tvingas ta lån från
oligarkernas banker. En allt större del av ländernas skatter kommer på
detta sätt att gå raka vägen till bankirernas fickor, och de rika blir
bara rikare.

Ett annat lysande exempel är hur en gång den moderna miljörörelsen
skapades. Här samlade de rika makthavarna anti-krigsrörelsen, marxister,
hippies och andra radikaler. De var representanter för den första
globala revolution som oligarkernas egen Romklubb myntade. Radikalerna
skrek slagord mot samma krafter som skapat dem, men vänsterns
skränfockar är eller var aldrig något verkligt hot mot rikedomarna. De
var bara nyttiga idioter.

Den destruktiva bilden av människan som en farsot för planeten myntades.
Under en kort tid skapade den angloamerikanska oligarkin och de gamla
koloniala kungahusen mängder med nya radikala organisationer med miljön
på agendan. Dessa såg till att provocera det politiska etablissemanget
till att allokera tusentals miljarder skattekronor till meningslösa
miljöåtgärder som de globala företagen enkelt kunde sluka. Och de
hyperrika blev ännu rikare och mäktigare.

Huvudlösa skattesubventioner till Big Pharmas monopolprodukter är ett
ytterligare exempel. Det har fått sjukvårdskostnaderna i västvärlden att
skena samtidigt som människors hälsa trots alla piller bara blir sämre.
Oligarkernas marionett Obama har pliktskyldigt levererat Obamacare som
garanterar nya intäkter till den etablerade sjukvården och Big Pharma.
De rika blir ännu rikare. Att vänsterpolitiker som Sjöstedt inte
begriper detta enkla samband är beklämmande.

Alla dessa svarta hål för våra begränsade skattemedel som skapas av
förmögna makthavare, dränerar människor på deras surt förvärvade
inkomster och underminerar välfärden. Om vi inte lär oss att genomskåda
systemet, kommer till slut all världens rikedom att samlas hos en
handfull förmögna oligarker och den humanitära stormakten kommer att
göra bankrutt.

Självklart skall samhället hjälpa sjuka människor så att de kan
finansiera sin sjukvård och sina mediciner utan att hamna i ekonomsikt
trångmål. Men varför detta måste ske genom att betala pengarna direkt
till Big Pharma är för mig ett stort frågetecken? Om man vill hjälpa den
som blir sjuk, skall man givetvis låta vederbörande själv välja hur han
vill utnyttja hjälpen.

Den som diagnosticeras av en legitimerad läkare med ett medicinskt
problem kan t.ex. få ett personligt sjukkonto som får användas för att
köpa receptbelagda mediciner, naturpreparat eller annan vård. Om man tar
ut receptbelagda läkemedel fungerar det som idag, om man istället väljer
att köpa naturpreparat eller underkasta sig alternativ vård som man tror
mer på, får man ut ersättning mot kvitto, efter att en legitimerad
läkare intygat att man uppnått den avsedda medicinska effekten. Det kan
t.ex. röra sig om en infektion, en inflammation, ett högt blodtryck
eller ett förhöjt blodsocker. Exemplen kan mångfaldigas. På så sätt ger
man oss patienter valfrihet och man stärker de ekonomiska möjligheterna
för alternativvården att kunna tillväxa och utvecklas.

Om patienten får biverkningar av vårdinsatsen eller den är verkningslös,
bör givetvis vårdgivaren eller leverantören av använda preparat vara
skyldiga att betala ett skadestånd till patientens sjukkonto, så att
hon/han kan finansiera annan behandling. Svårare än så är det inte.

De enda som idag har valfrihet är välbärgade personer som själva kan
hitta och bekosta en ofta bättre och effektivare alternativ vård. Att
dagens okunniga politiska adel inte begriper detta, visar bara vilka
nyttiga idioter de blivit.

https://anthropocene.live/2016/07/11/den-samlade-vanstern-har-blivit-den-hyperrika-elitens-nyttiga-idioter/



---
Detta e-postmeddelande har sökts igenom efter virus med antivirusprogram från Avast.
https://www.avast.com/antivirus

0 new messages