Computer Sweden om Scala

Enno Runne

to scala-sverige
Hej Scala Sverige,

Somliga har antagligen redan sett att Computer Sweden skriver om Scala idag.
Jag försökte övertyga dem att Scala inte är bra för att Java är dålig, men det ger förstås en bättre rubrik att säga så.

Hälsningar,
Enno.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.369814/braket-kan-bli-forodande-for-java
http://www.idg.se/2.1085/1.370627/flykten-fran-java
http://www.idg.se/2.1085/1.370628/braket-oppnar-for-scala

√iktor Klang

to scala-...@googlegroups.com

2011/2/25 Enno Runne <en...@runne.net>

[...]

"– Påståendet att utvecklingen av Java avstannat är inte baserat på fakta. Med stöd av communityn, och efter godkännande i JCP, lägger vi till flera funktioner i nästa version av Java, säger han."

Tack för skrattet.

--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen scala-sverige i Google Groups.
Om du vill göra ett inlägg i den här gruppen skickar du e-post till scala-...@googlegroups.com.

--
Viktor Klang,
Code Connoisseur

Mats Henricson

to scala-...@googlegroups.com, Enno Runne
Tror det lyfter nu. Svensk bok av ypperlig kvalitet, många konsultföretag som ser Scala som strategiskt viktigt, Odersky på besök. Det enda som kan stoppa Scala nu är Cederic Beust.

Mats

Joakim Ohlrogge

to scala-...@googlegroups.com, Mats Henricson, Enno Runne
Finns det någon som tar Cedric Beust på allvar?
Nu tänker jag inte bara på vad han säger om scala. Det trista är att
då och då hittar hönan den blinda ett korn och när Cedric gör det
brukar mitt motstånd mot det kornet vara högre initialt än det borde.
Så om Cedric inte gillar scala så tror jag att det är bra. eller menar
du att han sagt att Scala är "the new black" och att folk därmed
kommer att fly hals över huvud från Scala?

/J
Joakim Ohlrogge
Agical AB
Västerlånggatan 79, 2 tr
111 29 Stockholm, SWEDEN

Mobile: +46-708-754004
Blog: johlrogge.wordpress.com
E-mail: joakim....@agical.se

√iktor Klang

to scala-...@googlegroups.com

2011/2/25 Joakim Ohlrogge <joakim....@agical.com>

[...]

Nej, Cedric är negativ till Scala, så det är bara att köra på.

Joakim Ohlrogge

to scala-...@googlegroups.com, √iktor Klang
Men då så. Vad tänkte du på Mats?

[...]

Mats Henricson

to scala-...@googlegroups.com
Ja, hm, fredag, trött i roten.

Mats

Mattias Karlsson

to scala-...@googlegroups.com
Jag är ändå totalt fascinerad av CS rubriksättning.
Lyckat utvecklarevent i Stockholm. Martin på plats. Scala på gång...
DDD, Java, 1100 utvecklare. Neal Ford? Git och mycket mera av positivt
energi som är bra för vår branch, men...

... ändå bara undergångsrubriker som vanligt.
xxx (Java) är dött, yyy (Apache) pekar på undergången.

Bedrövligt. Är det inte dags att starta en ny tidning i Sverige?

Just my 5 cents,
Mattias Karlsson
www.linkedin.com/in/mattiask

Jörgen Lundberg

to scala-...@googlegroups.com
2011/2/25 Mattias Karlsson <mattias.g...@gmail.com>:

> [...]
> energi som är bra för vår branch, men...
>
> ... ändå bara undergångsrubriker som vanligt.
> xxx (Java) är dött, yyy (Apache) pekar på undergången.

Det jag tycker är märkligt är att trots att det knappast är som köper
lösnummer av CS (väl?) kör de ändå med kvällstidningsstil på när de
sätter rubriker.

/Jörgen

√iktor Klang

Mikael Ståldal

to scala-...@googlegroups.com
Hur är det med Apache egentligen. De är sura på Oracle och har dragit sig ur JCP.

Men kommer de också lägga ner alla sina project som innehåller Javakod?

/Micke

[...]

Senior Software Engineer
Appear Networks
Tel: +46 8 545 91 370

√iktor Klang

to scala-...@googlegroups.com

2011/2/25 Mikael Ståldal <mikael....@appearnetworks.com>

Hur är det med Apache egentligen. De är sura på Oracle och har dragit sig ur JCP.

Men kommer de också lägga ner alla sina project som innehåller Javakod?

Och börja sälja varmkorv?

/Micke

[...]

Mattias Karlsson

to scala-...@googlegroups.com
Micke,

Lite off-topic...
Men det finns massor att fundera på med Apache "affären". Kanske ny
tråd i så fall. Jag tror inte att de överger sina Javaprojekt (Harmony
ligger väl i riskzonen då IBM nu lägger sina resurser på OpenJDK) En
motvikt till den gängse bilden är att Apache blev erbjuden TCK på
samma villkor som alla andra. Med en skillnad. De fick den gratis. Man
kan också köra Open JDK på vilka devices man vill utan den "field
restriction" som verkar vara det stora problemet med GPL licens.
http://openjdk.java.net/legal/

Det här kan man debatera om massor tror jag, dock är denna Scala lista
inte rätt plats? Och jag är ingen jurist ;-) (så jag hoppar av en ev
diskussion nu)

Ett tips är dock den pod cast som spelades in på Jfokus. (tyvärr var
Martins flyg försenat, det var planerat att han skulle vara med)
"Episode 33 – Java is a Dead End..."
http://basementcoders.com/

Trevlig helg,
Mattias Karlsson
www.linkedin.com/in/mattiask

Den 25 februari 2011 16:12 skrev Mikael Ståldal

Enno Runne

to scala-...@googlegroups.com
2011/2/25 Jörgen Lundberg <jorgen....@gmail.com>
Citat Lars Danielsson i en diskussion där jag klagade på CS ambitionsnivå: "Men i det här fallet blir vi mer som Expressen än Science."

Då var allt sagt.
Enno.