Ramverk för att implementera rest services

Fredrik Kivi

to scala-...@googlegroups.com
Hej!

Vilket ramverk skulle ni rekommendera för att implementera rest
services i scala? Ska användas tillsammans med jquery.

mvh
Fredrik Kivi

√iktor Ҡlang

to scala-...@googlegroups.com

Akka + play2! || unfiltered || Spray ;)

--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen scala-sverige i Google Groups.
Om du vill göra ett inlägg i den här gruppen skickar du e-post till scala-...@googlegroups.com.

Daniel Lundin

to scala-...@googlegroups.com
Om du använder Akka så är Spray (http://spray.cc/) trevligt minimalistiskt.

Annars är Bowler (http://bowlerframework.org/) eller Scalatra
(http://www.scalatra.org/) fina alternativ.

För templating är Scalate (http://scalate.fusesource.org/) grymt.

Henrik Johansson

to scala-...@googlegroups.com
Scalate har inte gjort mig besviken. Det fungerar väldigt väl till att migrera JSP-applikationer.

Scalatra är jag inte förtjust i. Det känns "hemligt" tack vare dess DSL; det blir väldigt många get(...), hemliga nyckelord etc.
Det är ordningen på dessa get(...) som bestämmer vad som skall matchas först och sist.  Så är det givetvis i andra bibliotek med, men i det här fallet ser de ut som metoder som man kan ordna om.

Däremot tycker jag Unfiltered verkar väldigt ärligt, även om det kan vara svårt att hitta rätt "extractor" när man lär sig och utforskar.

N8han som leder Unfiltered skall prata NE Scala Symposium i mars (dock inte om Unfiltered). är det någon som skall dit?

Henrik @ Hencjo

2012/1/4 Daniel Lundin <d...@eintr.org>

--
t.  +46 707 - 455 390

Viktor Hedefalk

to scala-...@googlegroups.com
Jag har använt Lifts RestHelper [1] med gott resultat. Jag antar att
du ska köra JSON om du ska konsumera från jQuery, men om du ska köra
xml med contract first så tycker jag att scalaxb[2] funkar fint.

[1] http://www.assembla.com/spaces/liftweb/wiki/REST_Web_Services
[2] http://scalaxb.org/

/Viktor

Fredrik Kivi

to scala-...@googlegroups.com
Tack för alla tips.

Jag har labbat med RestHelper och känner mej glad med det.

Fredrik

Mikael Ståldal

to scala-...@googlegroups.com
Vi använder Jersey (JAX-RS) med Lift-JSON. Jersey är i och för sig inte Scala-aware, men ett väldigt bra REST-ramverk. Om man kopplar in ett Scala-aware JSON-ramverk (som t.ex. Lift-JSON) så funkar det bra.

--
Mikael Ståldal

Senior Software Engineer & Architect

Appear