Svenk term för (im)mutable...?

Nikolaj Lindberg

to scala-sverige
Hejsan,

jag håller på med en liten text om Scala, och har följande huvudbry:
finns det någon hyfsad svensk term för "immutable"/"mutable",
"immutablility", etc?

(Jag har några egna förslag, men inga som inte är lätt tungvrickande.)

Vänliga hälsningar,
Nikolaj Lindberg

Johan Sjöberg

to scala-...@googlegroups.com

Förändringsbar för mutable. Icke förändringsbar för immutable. Enklare uttryck har jag inte lyckats komma på.

> --
> Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen scala-sverige i Google Groups.
> Om du vill göra ett inlägg i den här gruppen skickar du e-post till scala-...@googlegroups.com.
> Om du vill sluta prenumerera på den här gruppen skickar du e-post till scala-sverig...@googlegroups.com.
> För fler alternativ, besök gruppen på http://groups.google.com/group/scala-sverige?hl=sv.

Björn Ekryd

to scala-...@googlegroups.com

Alternativt så betraktar du "mutable/immutable" som ett designmönster och bara förklarar det vad det går ut på
utan att översätta själva orden.

MVH
/Björn

√iktor Ҡlang

to scala-...@googlegroups.com
Jag föredrar "föränderlig" och "oföränderlig", för att det bättre associerar till problematiken. Dvs att när något är föränderligt så går det inte att lita på.

2011/12/29 Björn Ekryd <bjorn...@gmail.com>

--
Viktor Klang

Akka Tech Lead
Typesafe - Enterprise-Grade Scala from the Experts

Twitter: @viktorklang

Olle Kullberg

to scala-...@googlegroups.com
Hej Nikolaj

Vi funderade lite kring detta under arbetet med boken "Ett första steg i Scala", och efter mycket om och men använde vi följande termer:

mutable => föränderlig
immutable => oföränderlig

Som i "föränderligt data" eller "oföränderligt objekt". Andra termer vi använde är:

function literal/lambda => anonym funktion (denna är påhittad, man kan väl säga "lambda" också)
map => avbildning/avbilda (standard som används inom Category theory)
Map (som i Hashmap) => avbildningstabell (standard)
tuple => tupel (standard)
tail recursion => svansrekursion (standard)

/mvh Olle

nikolaj lindberg

to scala-...@googlegroups.com
Hej Johan, Björn, Viktor och Olle,

tack för snabba och bra svar. Detta trots att jag inte lyckades stava till "svensk" i rubriken, vilket omedelbart borde ha diskvalificerat min fråga.

Alla era svar är fina, men det lutar åt "föränderlig/oföränderlig" (eftersom det fick flest röster, och dessutom används i Ett första steg i Scala). "Förändringsbar" tycker jag dock ligger bra i munnen. Att behålla den engelska originaltermen är inte heller tokigt. Hmm.

Tack!
/nikolaj

nikolaj lindberg

to scala-...@googlegroups.com
2011/12/29 Olle Kullberg <olle.k...@gmail.com>
Hej Nikolaj

[...]
Map (som i Hashmap) => avbildningstabell (standard)

"Avbildningstabell" har jag nog aldrig stött på tidigare. Det var intressant.

/nikolaj

Mikael Ståldal

to scala-...@googlegroups.com
2011/12/29 Olle Kullberg <olle.k...@gmail.com>

Map (som i Hashmap) => avbildningstabell (standard)

Standard vardå? Jag tror inte att någon som inte läst högre matematik fattar den där.

Är inte Scala svårt nog utan att man inför en svår matematisk terminologi?

--
Mikael Ståldal

Senior Software Engineer & Architect

Appear