---------- Forwarded message ----------
From:
najmeh niroobakhsh <najmeh.ni...@gmail.com>
Date: 2011/2/5
Subject: سؤال امتحان نهايي فيزيك دانشگاه كپنهاگ
To: nasim <
na.mi...@gmail.com>
Cc: Aryan yaghoubian <
aryan....@gmail.com>, ali <
alijaha...@gmail.com>, dariush jafari <
darius...@gmail.com>, fati <
fa.ma...@gmail.com>, fazi <
banita...@gmail.com>, rezvan <
rezvan...@gmail.com>, marzi <
orinn...@gmail.com>
>
>
>
>
>
>>
>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>>سؤال امتحان نهايي فيزيك دانشگاه كپنهاگ
>>>>>چگونه ميتوان با يك فشارسنج ارتفاع يك آسمانخراش را محاسبه كرد؟
>>>>>
>>>>>پاسخ يك دانشجو :
>>>>>
>>>>>" يك نخ بلند به گردن فشارسنج ميبنديم و آن را از سقف ساختمان به سمت زمين
>>>>>ميفرستيم. طول نخ به اضافه طول فشارسنج برابر ارتفاع آسمانخراش خواهد بود
>>>>>
>>>>>
>>>>>اين پاسخ ابتكاري چنان استاد را خشمگين كرد كه دانشجو را رد كرد.. دانشجوبا پافشاري
>>>>>بر اينكه پاسخش درست است به نتيجه امتحان اعتراض كرد. دانشگاه يك داور مستقل را
>>>>>براي تصميم درباره اين موضوع تعيين كرد. داور دانشجو راخواست و به او شش دقيقه وقت
>>>>>داد تا راه حل مسئله را به طور شفاهي بيان كند تا معلوم شود كه با اصول اوليه فيزيك
>>>>>آشنايي دارد. دانشجو پنج دقيقهغرق تفكر ساكت نشست. داور به او يادآوري كرد كه وقتش
>>>>>درحال اتمام است.
>>>>>
>>>>>دانشجو پاسخ داد كه چندين پاسخ مناسب دارد اما ترديد دارد كدام را بگويد.وقتي به او
>>>>>اخطار كردند عجله كند چنين پاسخ داد:
>>>>>
>>>>>
>>>>>"اول اينكه ميتوان فشارسنج را برد روي سقف آسمانخراش، آنرا از لبهساختمان پائين
>>>>>انداخت و مدت زمان رسيدن آن به زمين را اندازه گرفت.ارتفاع ساختمان مساوي يك
>>>>>دوم g ضربدر t به توان دو خواهد بود. اما بيچاره فشارسنج ."
>>>>>
>>>>>
>>>>>"يا اگر هوا آفتابي باشد ميتوان فشارسنج را عمودي بر زمين گذاشت و طول سايهاش را
>>>>>اندازه گرفت. بعد طول سايه آسمانخراش را اندازه گرفت و سپس با يك تناسب ساده
>>>>>ارتفاع آسمانخراش را بدست آورد ."
>>>>>
>>>>>
>>>>>"اما اگر بخواهيم خيلي علمي باشيم، ميتوان يك تكه نخ كوتاه به فشارسنجبست و آنرا
>>>>>مثل يك پاندول به نوسان درآورد، نخست در سطح زمين وسپس روي سقف آسمانخراش. ارتفاع
>>>>>را از اختلاف نيروي جاذبه ميتوان محاسبه كرد : T= 2 pi sqroot (l / g) ."
>>>>>
>>>>>
>>>>>"يا اگر آسمانخراش پله اضطراري داشته باشد، ميتوان ارتفاع ساختمان رابا بارومتر
>>>>>اندازه زد و بعد آنها را با هم جمع كرد."
>>>>>
>>>>>
>>>>>"البته اگر خيلي گير و اصولگرا باشيد ميتوان از فشارسنج براياندازهگيري فشار هوا
>>>>>در سقف و روي زمين استفاده كرد و اختلاف آن برحسب ميليبار را به فوت تبديل كرد تا
>>>>>ارتفاع ساختمان بدست آيد."
>>>>>
>>>>>
>>>>>"ولي چون هميشه ما را تشويق ميكنند كه استقلال ذهني را تمرين كنيم و ازروشهاي
>>>>>علمي استفاده كنيم، بدون شك بهترين روش آنست كه در اتاق سرايدار را بزنيم و به او
>>>>>بگوييم: اگر ارتفاع اين ساختمان را به من بگويي يكفشارسنج نو و زيبا به تو
>>>>>ميدهم ."
>>>>>
>>>>>
>>>>>اين دانشجو كسي نبود جز نيلز بور، تنهادانماركي كه موفق شد جايزه نوبل در رشته
>>>>>فيزيك را دريافت كند
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>>
>>
>