افتخارات جمهوری اسلامی در دهه فجر

jonbesh sabz iran

to jonbeshsabziran

افتخارات جمهوری اسلامی در دهه فجر

در سی و چهارمین سالگرد انقلاب

تاریخ جمهوری اسلامی همواره پر از افتخارات بوده است، از قتل مخالفین در داخل و افتضاحات فراوان در عرصه بین الملل همچون حمایت از رژیمهای خودکامه و ورشکسته ای مثل حکومت بشار اسد. اما امسال تنها در ده روز دهه فجر این افتخار آفرینی ها یکباره به اوج خود رسید. در این ده روز رئیس دولت و رئیس مجلس در صحن علنی مجلس یکدیگر را به سوء استفاده مالی و سیاسی متهم کردند و از یکی از مسئولین سابق جمهوری اسلامی در فرودگاه آلمان یک چک قاچاق هفتاد میلیون دلاری کشف شد. بعد از آن مرتضوی به اتهام تصرف غیر قانونی در اموال دولتی بازداشت شد و سپس فورا آزاد شد تا مبادا تهدیدهای دیگر رئیس دولت عملی شود. همچنین بعد از هشت سال دوباره درباره گم شدن سیصدوبیست میلیارد تومان در زمان شهرداری احمدی نژاد صحبتهایی شد ولی باز هم معلوم شد که پیگیری آن به مصلحت نیست. پس از آن به رئیس دولت ایران در مصر حمله شد و علی رغم این که  فیلم حمله دربسیاری از شبکه های خبری  پخش شد، مسئولین ایرانی آن را انکار کردند. کارگردانان مهم ایران جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند و روزنامه نگاران مستقل به بهانه های واهی بازداشت شدند و ...

و اما متن خبر بعضی از این افتخار آفرینی ها:

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱:۴۷ بعد از ظهر

متن کامل روخوانی احمدی‌نژاد از مکالمه منتسبت به مرتضوی و لاریجانی

جرس: محمود احمدی‌نژاد در جریان بررسی استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ویدئویی از ملاقات فاضل لاریجانی (برادر علی لاریجانی) و سعید مرتضوی در صحن علنی مجلس پخش کرد.

به گزارش ایلنا، احمدی‌نژاد در خلال سخنان خود گفت: من نواری دارم که آقای سالک گفت که آن را پخش نکنید.

رییس مجلس در واکنش به اظهارات وی گفت: اگر نواری دارید پخش کنید تا بعدا چیزی نماند.

رییس‌دولت این ویدئو را در صحن علنی مجلس پخش کرد، به دلیل آنکه این ویدئو کیفیت بسیار پایینی ازنظر صدا داشت و مکالمات فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در این ویدئو به خوبی قابل شنیدن نبود رئیس دولت بخش‌هایی از این مکالمه را برای نمایندگان روخوانی کرد.

متن کامل و بدون دخل و تصرف ایلنا از روخوانی رئیس دولت دهم در پی می‌آید:

یک فردی به نام آقای میم که معاون مجتمع قضایی تهران است آمده و می‌گوید که می‌دانید من با یکی از برادران آقای لاریجانی رفت و امد خانوادگی داریم.

مرتضوی می‌پرسد: شما ارتباط دارید. معاون مجتمع قضایی می‌گوید بله. من می‌خواهیم این را بگویم که بقیه برادران به گرد پای فاضل نمی‌رسند و نمره‌هایشان پیش من صفر است. یعنی اگر بقیه برادران فاضل نبودند من چند فحش به آن‌ها می‌دادم و قبولشان ندارم.

بهش گفتند شما هرچه می‌خواهید به مرتضوی شفاف بگویید. فاضل لاریجانی پیش مرتضوی می‌آید. باید رک به آقای مرتضوی بگویید که آقای ز که می‌خواهد با تأمین اجتماعی قرارداد ببندد باید از قبل من به شما وصل شود.

فاضل لاریجانی خطاب به مرتضوی می‌گوید کسی که می‌خواهد قرارداد ببندد باید هشیار باشد که در مورد ما تبلیغات نکند و اعلام نکند که با ماست. خودمان جایی می‌بینیمشان و قرارداد‌ها را می‌بندیم.
مرتضوی در اینجا از آقای میم می‌خواهد که جلسه را ترک کند و احساس می‌کند که ممکن است حرف‌هایی مطرح شود که این فرد نباید متوجه شود.

بعد از خروج فرد مورد نظر آقای فاضل لاریجانی به آقای مرتضوی می‌گوید که من می‌خواهم با گروه ز کار کنم ولی به صورت کتبی این کار را نمی‌کنیم.

بعد از آقای مرتضوی می‌پرسد اخیرا علی آقا را دیده‌اید یا خیر، مرتضوی می‌گوید ندیده‌ام. فاضل لاریجانی می‌گوید نه ندیده‌ام. و لاریجانی جواب می‌دهد که آقا علی نظرش روی شما خیلی مساعد است و می‌تواند کمک کند و حتی با قوه قضاییه تلطیف کند موضوع را.

خصوصا یک ملاقات جدی باید انجام دهیم بیرون از قوه و مجلس. مثلا در منزل مادر و بدون سر و صدا انجام شود وو علی آقا و آقا صادق هم نباشند. آقای مرتضوی تعجب می‌کند و می‌گوید بدون علی آقا و آقا صادق؟

آقای لاریجانی می‌گوید هردوشون نباید بدانند. بعد آقا فاضل می‌گوید ابتدا صادقانه و پوست کنده می‌گویم: ما می‌خواهیم با گروه ز کار کنیم و یکی دو پروژه خوب به‌شان پیشنهاد کنید. مثل پالایشگاه یا پروژه‌های مشابه که تمایل داشته باشند با ما کار کنند در ایران یا خارج که جاذبه هم داشته باشند.

مرتضوی می‌گوید شما بفرمایید شما بفرمایید من چکار کنم که بدانم چکار باید کرد. فاضل می‌گوید یک زمینه آشنایی ایجاد شود. مرتضوی می‌گوید شما نمی‌شناسید آقای ز را. آقای فاضل می‌گوید نه. باید یک زمینه آشنایی ایجاد کنیم و توصیه بفرمایید که با ما کار کنند که گروه ز احساس کنند نمایندگی شما را دارم.

در همین پروژه‌هایی که با شما قرارداد بسته‌اند ما را معرفی کنید که با آن‌ها همکاری داشته باشیم و نظارت و کمکی کنیم و در کار‌ها با آن‌ها قاطی شویم. کارهای اقتصادی اگر صلاح می‌دانید و هرکار دیگری که شما توصیه می‌کنید به گروه ز توصیه کنید که همکاری ما با آن‌ها برای آینده ایران خوب است. مرتضوی می‌گوید در خارج از کشور هم من پیشنهاد کردم با شما کار کنند شما چه نظری دارید؟ لاریجانی می‌گوید من نمی‌دانم شرایط چگونه است؟ اگر من را به عنوان مباشر خودشان تلقی کنند من می‌توانم در تمام کار‌ها با آن‌ها همکاری کنم. مرتضوی می‌گوید اگر من شما را به عنوان مشاور معرفی کنم درشان شما نیست. لاریجانی می‌گوید تلقی‌اش اینطور باشد لازم نیست جایی مطرح شود.
مرتضوی می‌گوید شما برادر رئیس مجلس و رئیس قوه مقننه این مملکت هستتید مناسب نیست که شما را به عنوان مشاورشان تلقی کنند. لاریجانی می‌گوید به آن‌ها بگویید حضور من می‌تواند یک ارتقایی باشد برای آینده کاری خودتان و به آن‌ها توصیه کند. مرتضوی می‌گوید در مجلس و قوه قضاییه می‌توانید کاری کنید؟ می‌گوید بله آمادگی داریم بستگی به کیسش دارد دیگر.

مشکلاتی که آقای ع. ب که فرد مشهوری است و شما می‌شناسید و آدم متدین و زحمتکشی است و ده پانزده پروژه پتروشیمی دارد و احتیاج به کمک دارد. مرتضوی می‌گوید شما برایش چکار کردید. لاریجانی می‌گوید این فرد چندین مشکل دارد. یک سری مشکل بانکی دارد که همین فردا ساعت ۹ من با این فرد قرار دارم تا مشکلاتش را پیگیری کنم و مشکلات واحدهای پتروشیمی‌اش را می‌خواهم حل کنم.

آقای ع. ب و آقای میم هم می‌آید و مشکلاتی که در قوه قضاییه دارد و مشکل‌های اجرایی دیگرش را می‌خواهم حل کنم. از مفاسد اقتصادی هم پرونده داشت که برایش پیگیری کردم و از طریق اخوی مشکلش را حل کردم.

مرتضوی می‌گوید خوب شما این اعتبار را دارید که از اخوی دستور بگیری؟ لاریجانی می‌گوید: بله حتی در یک جلسه اخوی، این بنده خدا‌ها که گفتم را دید و به ایشان گفتم من با این بنده خدا‌ها کار می‌کنم و بنده خدا مشکل دارد و نیاز به حمایت دارد و من حمایت اخوی را برای این‌ها گرفتم. مرتضوی می‌گوید خوب اخوی دستور داده است مشکلاتش حل شود؟ لاریجانی می‌گوید بله من خودم هم مشاور بانک صنعت و معدن بودم و قسط‌های این بنده خدا را تقسیط کرده‌ام که حل شود.

پرونده زیاد بوده و رئیس دادگستری یکی از استان‌ها هم یک عده از او سر زمین شکایت کرده بودند و ما صحبت کردیم و مشکلاتشان را از طرریق آقای الف حل کردیم.

مرتضوی می‌گوید: ‌بحث‌های کارگری بوده. لاریجانی می‌گوید هم کارگری بوده و هم مسائل مالیاتی همه را حل کرده‌ایم. من الان پوست کنده بگویم.

من کار دانشگاهی کرده‌ام و الان نوه دارم و اموراتم با ماهی ۲ میلیون تومان نمی‌چرخد تازه دوزاری من افتاده است و الان یک فرصت ویژه پیدا شده است و در این چند سال که ورود به کار اقتصادی پیدا کرده‌ایم و الان قلق‌ها دستم آمده است و واقعیت این است که می‌خواهم برای من قدمی بردارید و یک مسکن مختصری چیزی به نام یکی از بستگان من کند برای شروع کارش.

مقطعی به قضیه نگاه نکند و فکر کند می‌خواهد یک استفاده گذری بکند. بگویید یک آپارتمان ۶۰۰ یا ۷۰۰ متری به ما بدهد. مرتضوی می‌گوید ویلایی می‌خواهید یا آپارتمان؟ لاریجانی می‌گوید اگر ویلایی باشد بهتر است. مرتضوی می‌پرسد خودتان جایی را دارید معرفی کنید. لاریجانی می‌گوید بله به نام یکی از اقوام ما آپارتمان را بخرد. این بنده خدا پدرش فوت کرده است و به چشم نمی‌آید و اسمش را به مرتضوی می‌گوید.

احمدی‌نژاد در پایان می‌گوید ما این مسائل را گفتم که شما پیگیری کنید. بالاخره ما دولت هستیم و شما مجلس و ته این حرف‌ها هم پیشنهاد است که من مسائل را حل می‌کنم.

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱۲:۰۷ بعد از ظهر

واکنش رحیمی به بازداشت مرتضوی: وی همچنان رئیس سازمان تامین اجتماعی است

جرس: در ادامه واکنش دولتی ها به بازداشت سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و رئیس سازمان تامین اجتماعی، به اتهام "تصرف غیر قانونی در اموال دولتی"، معاون اول محمود احمدی نژاد ادعا کرد: سعید مرتضوی همچنان رئیس سازمان تأمین اجتماعی است.

به گزارش نسیم، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌ دولت با تأیید بازداشت سعید مرتضوی، گفت: از نظر دولت، سعید مرتضوی همچنان رئیس سازمان تأمین اجتماعی است.

وی درباره بازداشت مرتضوی هم گفت: علت بازداشت وی را باید از مراجع قضایی پرسید.

سعید مرتضوی،سرپرست سازمان تامین اجتماعی و دادستان عمومی و انقلاب سابق تهران، دوشنبه شب توسط دادستانی تهران دستگیر شد.

مرتضوی به اتهام تصرف غیرقانونی در اموال دولتی در زمان ریاستش بر سازمان تامین اجتماعی، بازداشت شده است.

مرتضوی همچنین در پرونده کهریزک به همراه تعدادی از همکارانش از کار معلق شد و پرونده مفتوحی دارد.

گفتنی است، چندی پیش محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، گفته بود در اسفندماه امسال دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک برگزار خواهد شد.

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱:۳۲ بعد از ظهر

کیهان: چرا آقای «م» احمدی نژاد را برای انتشار نوار تحریک کرد؟

جرس: نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان، با انتقاد از محمود احمدی نژاد به دلیل پخش نوار منتسب به فاضل لاریجانی که به زعم وی "ارتباطی با استیضاح نداشته"، می پرسد: "چرا رئیس دولت دهم محتوای جلسه نزدیکان خود از جمله آقای م با متهمان ردیف اول فساد کلان اقتصادی در هتل لاله را منتشر نکرده است؟"

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۶:۵۹ بعد از ظهر

عضو شورای شهر: ٣٢۰ میلیارد تومان هزینه فاقد سند صرف انتخابات احمدی‌نژاد شده است

جرس: عضو شورای شهر تهران گفت: ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه فاقد سند در زمان ریاست احمدی‌نژاد در شهرداری تهران در پیش از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ هزینه شده است و مابقی نیز بعد از انتخابات و پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات صرف موارد عجیب و غریبی شده است‌.

محمدعلی نجفی در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره مطرح شدن ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه فاقد سند در زمان ریاست احمدی‌نژاد در شهرداری تهران، اظهار کرد‌: براساس گزارش رسمی حسابرس در حسابرسی سال های ۸۲ و ۸۴ شهرداری تهران، ۳۲۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری بدون سند بدون اینکه در برنامه بودجه شهرداری پیش بینی شده باشد‌، هزینه شده است.

وی ادامه داد‌: حسابرس اعلام کرد نمی‌تواند در مورد عملکرد مالی در این سه سال نظر دهد و عدم امکان اظهار نظر را اعلام کرد‌. ‌این موضوع در شورا بحث شد و قرار شد کمیته سه نفری متشکل از اعضای شورای شهر، معاون شهرداری تهران و یکی از حسابرسان برای رسیدگی به این مساله تشکیل شود تا گزارش به شورای شهر ارایه شود‌.

عضو شورای شهر تهران همچنین خاطر نشان كرد: این کمیته تشکیل شد و از طرف شورای شهر حسن بیادی، از طرف شهرداری تهران، حسین محمد پورزرندی مامور رسیدگی به این مساله شدند. این گزارش در دو سال پیش به رییس شورای شهر ارایه شد‌.

عضو شورای شهر تهران اعلام کرد‌: بخش عمده‌ای از این
۳۲۰ میلیارد تومان در مواردی غیر از موارد تعیین شده در شهرداری هزینه شده است به خصوص در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴ و ایام قبل و بعد از انتخابات‌.

نجفی اعلام كرد:‌ قرار بود این گزارش در صحن علنی شورا مطرح شود تا در صورت نیاز پیگیری کار به ارگان‌های خارج از شورا واگذار شود اما متاسفانه هیچ‌گاه این مساله در شورا مطرح نشد و پس از بررسی‌های من این دوستان اعلام کردند ما نیز معترض هستیم که چرا گزارش در جلسه شورا مطرح نمی‌شود‌.

به گفته عضو شورای شهر تهران، این موضوع را از مهندس چمران نیز پیگیری کردم و گفتند چون آقای سعید لو معاون مالی و اداری وقت شهردار در ایران نیستند به زمان برگشت وی موکول یابد تا اگر به ارایه اسناد و مدارک درباره این موضوع در شورا نیاز باشد، ارائه شود. اما متاسفانه این موضوع همچنان مطرح نشده است‌.

نجفی در پاسخ به این اظهار نظر برخی از اعضا مبنی بر اینکه بخشی از این بودجه برای مسجد ارگ هزینه شده است، گفت‌: مبلغی که برای مسجد ارگ تخصیص یافت بسیار ناچیز بود‌.

وی همچنین درباره اظهار نظر متفاوت اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع، گفت‌: ‌من هم معتقدم این اطلاعات دقیق و ضد و نقیض است و تنها راه روشن این است که گزارش این کمیته سه نفره درجلسه علنی شورای شهر مطرح شود تا مشخص شود این بودجه در کجا و صرف چه اموراتی شده است آنچه که من مطلع هستم این است که تنها
۲۵ درصد از این مبلغ هزینه‌های قابل دفاع است و در قالب چارچوب هزینه‌های شهرداری مورد قبول است و مابقی در فاصله سه ساله و خارج از اختیارات و تکالیف شهرداری هزینه شده است‌.

وی گفت‌: این بودجه در پیش از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال
۸۴ هزینه شده است و مابقی نیز بعد از انتخابات و پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات صرف موارد عجیب و غریبی شده است‌.

نجفی درباره چرایی مطرح نشدن این موضوع گفت‌: ‌من انگیزه خوانی نمی‌کنم و واقعیت را می‌گوییم و اما سوال این است که آقایان بگویند چرا از طرح این مساله در صحن علنی شورا نگران هستند‌.

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱:۵۴ بعد از ظهر

رئیس قوه قضائیه تهدید به افشاگری کرد

جرس: رئیس قوه قضائیه با تشریح اولویتهای قوه قضائیه گفت: مبارزه با فساد اقتصادی همچنان در دستور کار دستگاه قضا است و به حرف و سخن ها گوش نمی دهیم. صادق آملی لاریجانی همچنین تهدید کرد که درباره اطرافیان احمدی نژاد و فسادهای اقتصادی آنان افشاگری می کند.

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱۲:۴۴ بعد از ظهر

واکنش خانواده شهدای کهریزک به بازداشت مرتضوی: هنوز هم نتیجه مشخص نیست

جرس: بازماندگان کشته شدگان کهریزک در واکنش به بازداشت سعید مرتضوی متهم جنایت کهریزک با ابراز شادمانی از این بازداشت، اظهار امیدواری می کنند که احقاق حق شود.

به گزارش روزنامه «شرق»، پدر «امیر جوادی‌فر» از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک گفته است: از بازداشت «مرتضوی» خبر نداشتم و صبح خبر را در همین روزنامه شما خواندم و خوشحال هم شدم اما حس و حال من به درد نمی‌خورد آنچه مهم است این است که پرونده به نتیجه برسد. چهار سال است به دنبال احقاق حق خود هستیم، جلساتی قرار بود برگزار شود اما نشد و هنوز هم نتیجه مشخص نیست.

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱۱:۲۳ قبل از ظهر

سعید مرتضوی آزاد شد و به سازمان تامین اجتماعی بازگشت

جرس: سعید مرتضوی، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی که بامداد روز گذشته توسط قوه قضائیه بازداشت شده بود، بامداد امروز (چهارشنبه) آزاد شد و مستقیما به سازمان تامین اجتماعی رفت.

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱۲:۴۴ بعد از ظهر

مقام دیپلماتیک ایران: چک هفتاد میلیون دلاری کشف شده، دستمزد کارگران در ونزوئلا بود

جرس: در پی کشف یک فقره چک هفتاد میلیون دلاری از وسایل سفریِ رئیس پیشین بانک مرکزی ایران در آلمان، سفیر جمهوری اسلامی در ونزوئلا ادعا کرد که این چک هفتاد میلیون دلاری برای پرداخت دستمزد یک شرکت خانه سازی ایرانی فعال در ونزوئلا بوده است.

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱۰:۲۷ بعد از ظهر

تجمع مقابل دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره / ضاربان احمدی نژاد آزاد شدند

جرس: تنش در اطراف دفتر حفاظت منافع ایران در مصر با حضور شمار زیادی از آوارگان سوری از بعد از ظهر پنجشنبه تشدید شده است.

به گزارش تارنمای خبری مشرق، نیروهای امنیتی مصر تدابیر امنیتی را در مقابل دفتر حفاظت از منافع ایران افزایش دادند.

شماری از آوارگان سوری در مصر با تجمع در مقابل دفتر از حفاظت از منافع ایران در قاهره، در حالی که پرچم های انقلاب سوریه را در دست داشتند شعارهای ضد ایرانی سر دادند.

در همین حال یاسر علی سخنگوی رئیس جمهور مصر با وجود اصرار احمدی نژاد بر احیای رابطه با قاهره و وعده وام کلان به مصر به روزنامه دولتی الاهرام گفت که هرگونه برقراری رابطه با تهران منوط به تغییر موضع تهران در قبال سوریه است.

خبرهای رسیده از مصر حاکیست دادستانی قاهره دستور داد
۴ نفر بازداشت شده به اتهام تلاش برای حمله به احمدی نژاد در مقابل دفتر شیخ الازهر با وثیقه آزاد شوند. این افراد متهم هستند که با استفاده از لنگه کفش به کاروان حامل احمدی نژاد حمله کرده بودند.

دفتر حفاظت منافع ایران در مصر پیشتر هرگونه حمله به احمدی نژاد را تکذیب کرده بود.

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۲:۱۱ قبل از ظهر

بار دیگر به احمدی نژاد در قاهره حمله شد

جرس:محمود احمدی نژاد بار دیگر در مصر هدف حمله ای قرار گرفت که با دخالت محافظان، ناکام ماند.

به گزارش بی بی سی، ساعاتی پیش در پنجشنبه شب هنگام ورود آقای احمدی نژاد به اقامتگاه مسئول دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره که جشن پیروزی انقلاب ایران در آن برپاشده بود، جوانی که شعار می داد «سرنگون باد ایران» و «[احمدی نژاد] باید برود» تلاش کرد خود را به رییس جمهوری ایران برساند و هدف حمله فیزیکی قرار بدهد اما محافظان مانع شدند.

هویت این جوان هنوز اعلام نشده اما در گزارشها، ملیت او مصری اعلام شده است.

دو شب پیشتر هم هنگامی که محمود احمدی نژاد در حال خروج از مسجد حسین در قاهره بود، فردی سوری لنگه کفش خود را بسوی او پرتاب کرد که به وی اصابت نکرد و مآموران بلافاصله فرد ضارب را که همچنان علیه آقای احمدی نژاد شعار می داد از محل دور کردند.

بنابر گزارش ها، علاوه بر فرد حمله کننده سوری، چند شهروند مصری عضو حزب جماعت اسلامی مصر نیز مدت کوتاهی بازداشت شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند اما همگی آزاد شدند.

با اینکه تصاویر و ویدئوی حمله از رسانه های مختلف جهان پخش شد، اما مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره، هر گونه حمله به احمدی نژاد را تکذیب کرده است.

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۱۱:۱۵ بعد از ظهر

کدام کارگردانان درجشنواره فیلم امسال شرکت نکردند

انتشار اسامی ۱۲غایب بزرگ

جرس: یکی از سامانه های اجتماعی با رویکردی به جشنواره فیلم فجر امسال و انتشار اسامی دوازده سینماگر غایب بزرگ جشنواره نوشت:

زمانی جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره سینمایی و جشن بزرگ سینمای ایران بود که در آن بزرگترین هنرمندان و کارگردانان سینمای ایران حضور می یافتند. اما هر سال شاهد غیبت تعداد بیشتری از کارگردانان موفق سینمای ایران در این جشنواره مهم سینمایی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ایجاد محدودیتهای فراوان و ممیزی های گسترده روی فیلمها و اعمال فشارهای پیدا و پنهان بر کارگردانان نامدار سینما موجب شده بسیاری از آنها عطای ساخت فیلم را به لقای آن ببخشند و تمایلی برای شرکت در جشنواره فیلم فجر نداشته باشند. البته این امر صرفا امسال و در جشنواره سی و یکم فیلم فجر رخ نداده و روند نزول تعداد کارگردانان مطرح حاضر در جشنواره، از چند سال پیش شروع شده است؛ اما به نظر می رسد این سیر نزولی امسال به نقطه اوج خود رسیده است. هر چند از حضور کارگردانان جوان و با استعداد در جشنواره باید استقبال کرد و همین کارگردانان جوان هستند که تبدیل به افتخاراتی ملی همچون اصغر فرهادی می شوند اما واقعیت آن است که جشنواره صرفا با حضور تمام پتانسیلهای موجود در سینمای ایران شکل واقعی یک جشنواره را به خود می گیرد. هر چند برخی از غایبان جشنواره امسال به دلیل عدم اتمام مراحل فنی فیلم خود به جشنواره نرسیده اند اما باید بررسی کرد که چرا هر سال از تعداد کارگردانان نامدار سینمای ایران که در جشنواره فیلم فجر حضور دارند کاسته می شود و با ریشه یابی این عوامل، زمینه آشتی مجدد این کارگردانان نامدار را با سینما و به تبع آن جشنواره فیلم فجر فراهم ساخت.

باسابقه ترین کارگردانان حاضر در جشنواره سی و یکم
اگر از کارگردانان نامدار سینمای ایران بخواهیم سخن بگوییم در بین اسامی حاضران در جشنواره سی و یکم فیلم فجر تنها نام دو کارگردان با سابقه در بین حاضران به چشم می خورد. پوران درخشنده فارغ التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خالق آثار به یاد ماندنی همچون رابطه و پرنده کوچک خوشبختی در دهه ۱۳۶۰ و فیلم‌های جذابی همچون خواب های دنباله دار، بچه‌های ابدی، رویای خیس و شمعی در باد در سالهای اخیر، امسال با فیلم "هیس...دخترها فریاد نمی زنند" در جشنواره حاضر است تا بار دیگر به سینمای اجتماعی مورد علاقه خود ادای دین دیگری کرده باشد. او از باسابقه ترین کارگردانان حاضر در جشنواره است که با وفاداری به شیوه مورد علاقه خود در فیلمسازی در جشنواره حضور یافته است. فیلم جدید درخشنده تاکنون یکی از پرمخاطب ترین فیلمها از نظر مردم و منتقدان بوده است.

داریوش مهرجویی از دیگر کارگردانان مطرح حاضر در جشنواره است که فیلم "چه خوبه که برگشتی" را به جشنواره معرفی کرده که اگرچه بازیگران نامداری دارد اما از سینمای مورد علاقه مهرجویی و فیلمهایی به یادماندنی همچون لیلا، سارا، پری، هامون، بانو، درخت گلابی و سنتوری فاصله زیادی دارد. مهرجویی پیش از این هم فیلم نارنجی پوش را ساخت ومتهم به سفارشی کار کردن شد و به همین دلیل در پاسخ به منتقدان، به فشارهای فراوانی که به دلیل ساخت فیلم سنتوری به او وارد شده بود اشاره کرد و به صراحت گفت که دیگر فیلمی که برایش چالش ایجاد کند نخواهد ساخت. فیلم "چه خوبه که برگشتی" هم مانند "نارنجی پوش" با فضای آشنای فیلمهای مهرجویی فاصله دارد و به همین دلیل می توان گفت که اگرچه مهرجویی در جشنواره امسال حاضر است اما سینمای مهرجویی در جشنواره غیبت دارد.
علیرضا داوودنژاد و مجتبی راعی را هم در رده ای پایین تر از درخشنده و مهرجویی می توان جزو مهمترین کارگردانان حاضر در جشنواره سی و یکم دانست که به ترتیب با فیلمهای "کلاس هنرپیشگی" و " ترنج" در جشنواره حاضر شده اند اما به غیر از این چهار نفر، دیگر نمی توان کارگردانی با این میزان تجربه را در جشنواره امسال پیدا کرد؛ هر چند که از کنار نام کارگردانان خوبی همچون ناصر شهبازی، علی قوی تن، بهرام توکلی و ... هم نمی توان به سادگی گذشت.

غایبان بزرگ جشنواره سی و یکم (به ترتیب حروف الفبا)
بهروز افخمی:او پس از ساخت فیلمهای فرزند صبح ( درباره زندگی امام خمینی که دچار چالشهای فراوانی شد) و سن پترزبورگ، از سال ۸۸ تاکنون فیلمی نساخته و به ساخت سریال سفارشی عملیات ۱۲۵ برای شبکه پنج سیما مشغول است که قطعا دردسر کمتری دارد!
رخشان بنی اعتماد:کارگردان سینمای اجتماعی ایران پس از ساخت فیلم خون بازی در سال ۸۵ که دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلنامه را از جشنواره فجر برایش به ارمغان آورد دیگر فیلمی جدی نساخته و از غایبان مهم جشنواره سی و یکم محسوب می شود.
بهرام بیضایی:چهره بزرگ سینما و تئاتر ایران، طی دو دهه گذشته تنها دو فیلم ساخته: "سگ کشی" در سال ۸۰ و "وقتی همه خوابیم" در سال ۸۷. بیضایی مدتی است که ایران را ترک کرده و به دلیل ممیزی های فراوان، تمایلی برای ساخت فیلم یا اجرای نمایش در ایران ندارد.
کیومرث پوراحمد:فیلم "اتوبوس شب" او در سال ۸۵ از فیلمهای خوب و به یادماندنی سینمای ایران بود اما پس از آن دیگر شاهد ساخت فیلمی توسط او نبوده ایم.
ناصر تقوایی:این کارگردان صاحب سبک سینمای ایران پس از ساخت فیلم به یادماندنی کاغذ بی خط در سال ۱۳۸۰، فیلمهای "چای تلخ" و "زنگی و رومی" را ساخت که هر دو به دلایلی ناتمام ماند تا او هم فعلا عطای ساخت فیلم را به لقایش ببخشد. کارگردان سریال معروف دایی جان ناپلئون، از غایبان سالهای اخیر جشنواره فیلم فجر است.
فریدون جیرانی:مجری سابق برنامه تلویزیونی هفت هم برای رساندن فیلم خود به جشنواره دچار مشکل شد تا فیلم جدید او به نام "داستان عوضی" به جشنواره نرسد. جیرانی با فیلم پرحاشیه "من مادر هستم" یکی از موفق ترین کارگردانان سینمای ایران در اکران امسال بود.
ابراهیم حاتمی کیا:حاتمی کیا هم مانند جیرانی قرار بود در جشنواره حاضر باشد اما فیلم حاتمی کیا به نام "چ" به جشنواره نرسید؛ با این وجود او از کارگردانانی است که وقت خود را در جشنواره سپری می کند و حضور فعالی در جشنواره امسال دارد.
احمدرضا درویش:درویش هنوز پروژه عظیم "رستاخیز" را به پایان نرسانده تا او هم جزو غایبان نامدار جشنواره امسال باشد. او صاحب آثاری به یادماندنی همچون کیمیا، متولد ماه مهر و سرزمین خورشید و برنده ۷ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر به خاطر فیلم دوئل است.
اصغر فرهادی:او تنها کارگردان ایرانی محسوب می شود که برنده جایزه اسکار شده است. البته فرهادی با سینما قهر نکرده اما پس از فیلم جدایی نادر از سیمین در سال ۸۹، دیگر فیلمی نساخته تا او را هم به فهرست غایبان جشنواره فیلم امسال اضافه کنیم.
مسعود کیمیایی:کارگردان صاحب سبک سینمای ایران و خالق آثار ماندگاری همچون قیصر، پس از ساخت فیلم جرم در سال ۸۹ دیگر فیلمی نساخته و غایب بزرگ جشنواره امسال است.
مجید مجیدی:برنده چهار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر از غایبان بزرگ جشنواره امسال است که پس از ساخت فیلم آواز گنجشکها در سال ۸۶ دیگر فیلمی نساخته است. او از سال گذشته ساخت فیلم محمد (ص) را آغاز کرده که هنوز به اتمام نرسیده است.
تهمینه میلانی:او را به عنوان کارگردانی فمینیست می شناسند اما واقعیت آن است که بنی اعتماد از کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران است که جای خالی او هم در جشنواره امسال احساس می شود. او که آخرین فیلمش با نام "یکی از ما دو نفر" با ممیزی هایی حتی در اسم روبرو شد (اسم قبلی فیلم پرنسیب بود) پس از اکران آن ترجیح داد تا فعلا استراحت کند و علیرغم اعلام ساخت فیلم "شیر یا خط"، به سراغ ساخت فیلم جدیدی برای عرضه در جشنواره امسال نرود

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱, ساعت ۴:۵۵ بعد از ظهر

بازداشت روزنامه نگاران مستقل

در خواست گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد:

جرس: گزارشگر ویژه آزادی عقیده و بیان، رییس گزارشگران گروه کاری برای حبس و بازداشت خودسرانه، گزارشگر ویژه مدافعان حقوق بشر و گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، چهار تن از گزارشگران ویژه سازمان ملل با صدور اطلاعیه ای در ژنو، از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا به بازداشت گسترده روزنامه نگاران در ایران پایان دهد و بازداشت شدگان را آزاد کند.

نیروهای امنیتی هفته گذشته با ورود به دفاتر روزنامه ها، حداقل 17 روزنامه نگار را بازداشت کردند. اکثر این روزنامه نگاران برای رسانه های مستقل خبری کار می کنند. حکم های بازداشت و جلب برای چند نفر دیگر نیز صادر شده است. پیش از این دستگیری ها، بیش از 40 روزنامه نگار در ایران در زندان به سر می بردند.

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)، این چهار گزارشگر حقوق بشری سازمان ملل گفتند: «موج اخیر بازداشت روزنامه نگاران تنها به خاطر انجام فعالیت های حرفه ای آنها نقض آشکار تعهدهای ایران بر اساس حقوق بین المللی حقوق بشر است.»